OkolicznoÅ›ci powstania „Sonetów krymskich” ostatnidzwonek.pl
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Romantyzm

OkolicznoÅ›ci powstania „Sonetów krymskich”

Autor: Karolina Marlêga

W 1825 roku, w następstwie wyroku w procesie filomatów, Adam Mickiewicz został zesłany na teren Rosji. Wspomniane zesłanie nie miało jednak surowego charakteru, znanego nam z powieści Dostojewskiego, a raczej przymusową separację od ojczyzny. Poeta zamieszkał w Odessie, przepięknej krymskiej metropolii, gdzie miał podjąć pracę nauczyciela.

Mickiewicz byÅ‚ czÄ™stym goÅ›ciem w domu Bonawentury Zaleskiego i jego żony Joanny, gdzie zbieraÅ‚a siÄ™ elita polskiej emigracji w Odessie. WÅ‚aÅ›nie tam poznaÅ‚ miÄ™dzy innymi generaÅ‚a Jana Witta, pisarza Henryka Rzewuskiego, Hieronima SobaÅ„skiego, a przede wszystkim jego piÄ™knÄ… żonÄ™ KarolinÄ™ SobaÅ„skÄ… (rodzonÄ… siostrÄ™ Rzewuskiego, niedÅ‚ugo potem żonÄ™ generaÅ‚a Witta). Za ich namowÄ…, Mickiewicz udaÅ‚ siÄ™ z nimi w podróż w gÅ‚Ä…b krymskiej krainy. Biografowie narodowego wieszcza uważajÄ…, iż nie byÅ‚a to jego pierwsza wyprawa w tamte rejony, lecz druga. WczeÅ›niej bowiem Mickiewicz sam pragnÄ…Å‚ przejść szlakiem, który w 1823 roku przebyÅ‚ i opisaÅ‚ jego przyjaciel i jednoczeÅ›nie mistrz – Puszkin.

Wspomniana już trzecia wyprawa poety i jego znajomych rozpoczęła się 19 sierpnia 1825 roku, a zakończyła 27 października tego samego roku. Ekspedycja przepłynęła promem przez Morze Czarne do Sewastopola. Stamtąd ruszyli dalej, szlakiem Bajdar-Bakczysaraj-Ałuszta-Czatut. Po latach okazało się, iż towarzyska podróż, była jedynie przykrywką dla szpiegowskiej misji Jana Witta oraz Hieronima Sobańskiego, którzy, na polecenie caratu, dokonali tajnej inspekcji południowych rubieży Rosji, przed oficjalną wizytą Aleksandra II.

Zatrzymajmy siÄ™ jeszcze na chwilÄ™ przy relacji poety z KarolinÄ… SobaÅ„skÄ…. Piotr Chmielowski w pracy „Kobiety Mickiewicza, SÅ‚owackiego i KrasiÅ„skiego” opisuje ich spotkanie: „Oddalony od przyjaciół i towarzyszów, od swej ukochanej i uwielbionej, mÅ‚ody, namiÄ™tny, wpadÅ‚szy w wir życia salonowego, które mu siÄ™ po raz pierwszy w takim blasku i przepychu ukazaÅ‚o, zapÅ‚onÄ…Å‚ gorÄ…czkowo do kobiety peÅ‚nej powabów, uksztaÅ‚conej, dowcipnej, wÅ‚adajÄ…cej po mistrzowsku sztukÄ… zalotnoÅ›ci. ByÅ‚a niÄ… Karolina z Rzewuskich SobaÅ„ska, siostra wsÅ‚awionego później powieÅ›ciopisarza, Henryka hr. Rzewuskiego. „Podobać siÄ™” byÅ‚o hasÅ‚em caÅ‚ego jej dÅ‚ugiego życia. Wabić ku sobie coraz-to nowych wielbicieli, rej wodzić w salonie, mieć peÅ‚no odwiedzajÄ…cych, pobudzać zapaÅ‚ jednych przez zazdrość drugich, używać życia bez troski i bez oglÄ…dania siÄ™ na jutro: oto jej pragnienia i zasady postÄ™powania” (P. Chmielowski, „Kobiety Mickiewicza, SÅ‚owackiego i KrasiÅ„skiego”, Kraków, 1895).
PiÄ™kna kobieta bez wiÄ™kszego wysiÅ‚ku omamiÅ‚a dwudziestosiedmioletniego Mickiewicza. RozkochaÅ‚a go w sobie do nieprzytomnoÅ›ci, co znalazÅ‚o swoje odbicie w twórczoÅ›ci poety, a zwÅ‚aszcza w licznych erotykach, które powstaÅ‚y podczas jego pobytu w Odessie. Kobieta okazaÅ‚a siÄ™ być osobÄ… próżnÄ…, szukajÄ…cÄ… wyrazów uwielbienia u jak najwiÄ™kszego grona adoratorów, co niezwykle zÅ‚oÅ›ciÅ‚o Mickiewicza. Nie mogÄ…c sobie poradzić z emocjonalnÄ… burzÄ…, jakÄ… przeżywaÅ‚, postanowiÅ‚ zerwać z kochankÄ… wszelkie kontakty. W trakcie podróży na krymskie stepy, zdecydowanie najwiÄ™cej czasu spÄ™dzaÅ‚ w towarzystwie brata Karoliny – Henryka Rzewuskiego. Po powrocie do Odessy, caÅ‚kowicie zerwaÅ‚ znajomość z SobaÅ„skÄ….

Dla Mickiewicza podróż ta była wspaniałą okazją do pogłębienia swojej fascynacji Wschodem. Wiadomo przecież, iż tematyka orientalna była bardzo popularna wśród twórców romantycznych. Poeta jeszcze przed przeprowadzeniem się do Odessy, żywo interesował się literaturą i kulturą krajów arabskich.

Towarzysze podróży zauważyli, iż Mickiewicz co jakiÅ› czas skrzÄ™tnie odnotowywaÅ‚ swoje wrażenia, a także ciekawe informacje na temat kultury, historii i architektury Krymu. WÅ‚aÅ›nie dziÄ™ki tym notatkom, po powrocie do Odessy, Mickiewicz napisaÅ‚ osiemnaÅ›cie sonetów poÅ›wiÄ™conych wyprawie. Po wielokrotnych poprawkach autorskich ujrzaÅ‚y one Å›wiatÅ‚o dzienne w 1826 roku, jako „Sonety krymskie”, wchodzÄ…ce w skÅ‚ad zbioru zatytuÅ‚owanego „Sonety”, wydanego w Moskwie (drugÄ… cześć „Sonetów” stanowi cykl 22 sonetów miÅ‚osnych, tak zwanych „Sonetów odeskich”).

strona:    1    2  

Zobacz inne artykuły:

Mickiewicz Adam
Oda do młodości - interpretacja i analiza
Burza - interpretacja i analiza
Żegluga - interpretacja i analiza
Cisza morska - interpretacja i analiza
Stepy akermańskie - interpretacja i analiza
„Sonety krymskie” - streszczenie ogólne
Romantyzm „Sonetów krymskich”
Recepcja „Sonetów krymskich”
JÄ™zyk „Sonetów krymskich”
Problematyka „Sonetów krymskich”
PodziaÅ‚ wewnÄ™trzny „Sonetów krymskich”
Zmagania Mickiewicza z sonetem
OkolicznoÅ›ci powstania „Sonetów krymskich”
Polały się łzy - interpretacja i analiza
Nad wodÄ… wielkÄ… i czystÄ… - interpretacja i analiza
Snuć miłość - interpretacja i analiza
Liryki lozańskie - geneza i charakterystyka
Do matki Polki - interpretacja i analiza
Niepewność - interpretacja i analiza
Do M*** - interpretacja i analiza
Zima miejska - interpretacja i analiza
Lilje - interpretacja i analiza
Pani Twardowska - interpretacja i analiza
To lubiÄ™ - interpretacja i analiza
Powrót taty - interpretacja i analiza
Rybka - interpretacja i analiza
Åšwitezianka - interpretacja i analiza
Świteź - interpretacja i analiza
Ajudah - interpretacja i analiza
Pierwiosnek - interpretacja i analiza
Pielgrzym - interpretacja i analiza
Ballady i romanse - opracowanie
Czatyrdah - interpretacja i analiza
Bajdary - interpretacja i analiza
Bakczysaraj - interpretacja i analiza
Widok gór ze stepów Kozłowa - interpretacja i analiza

Norwid Cyprian Kamil
Bema pamięci żałobny rapsod - interpretacja i analiza
Bema pamięci żałobny rapsod - wiadomości wstępne
Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - interpretacja i analiza
Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - wiadomości wstępne
Moja ojczyzna - interpretacja i analiza
Moja ojczyzna - wiadomości wstepne
Pielgrzym - interpretacja i analiza
Pielgrzym - wiadomości wstępne
Pióro - interpretacja i analiza
Pióro - wiadomości wstępne
W Weronie - interpretacja i analiza
W Weronie - wiadomości wstępne
Moja piosnka II - interpretacja i analiza
Do obywatela Johna Browne'a - interpretacja i analiza
Do obywatela Johna Browne'a - wiadomości wstępne
Fortepian Szopena - analiza
Fortepian Szopena - interpretacja
Fortepian Szopena - wiadomości wstępne

SÅ‚owacki Juliusz
Rozmowa z piramidami - interpretacja i analiza
Grób Agamemnona - interpretacja i analiza
Grób Agamemnona - motyw mogiły, grobu
Smutno mi Boże - interpretacja i analiza
Smutno mi, Boże! - wiadomości wstępne
Sowiński w okopach Woli - interpretacja i analiza
Sowiński w okopach Woli - wiadomości wstępne
Testament mój - interpretacja i analiza
Testament mój - wiadomości wstępne
Rozłączenie - interpretacja i analiza

Inne
Analiza porównawcza utworów „Oda do mÅ‚odoÅ›ci” Adama Mickiewicza i „Do mÅ‚odych” Adama Asnyka



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies