JÄ™zyk „Sonetów krymskich” ostatnidzwonek.pl
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Romantyzm

JÄ™zyk „Sonetów krymskich”

Autor: Karolina Marlêga

W przypadku jÄ™zyka „Sonetów krymskich” czÄ™sto pojawiajÄ…cymi siÄ™ terminami sÄ… „konkretność czasowa” i „konkretność przestrzenna” oraz wywodzÄ…ce siÄ™ z nich „konkretne użycie jÄ™zyka”. OkreÅ›lenia te sprowadzajÄ… siÄ™ do tego, iż szata jÄ™zykowa utworów cyklu bogata jest w sÅ‚owa okreÅ›lajÄ…ce konkretne miejsca, czas, akcentujÄ…ce doraźność i aktualność obserwacji podmiotu lirycznego. DziÄ™ki temu sonety rozgrywajÄ… siÄ™ niejako przed oczami odbiorcy „tu i teraz” :
„Już wstążkÄ™ pawilonu wiatr zaledwie muÅ›nie” („Cisza morska”)
„Już góra z piersi mgliste otrzÄ…sa chylaty” („AÅ‚uszta w dzieÅ„”).

Na pierwszy rzut oka widać, że w utworach dominują teraźniejsze formy czasowników. Równie ważna jest także konkretyzacja przestrzeni:
„Ci leżą na pół martwi, ów zaÅ‚amaÅ‚ dÅ‚onie,
Ten w objęcia przyjaciół żegnając się pada,
Ci modlÄ… siÄ™ przed Å›mierciÄ…, aby Å›mierć odegnać” („Burza”)
„Tu cieÅ„ pada z menaru i wierzchu cyprysa,
Dalej czerniÄ… siÄ™ koÅ‚em olbrzymy granitu ” („Bakczysaraj”)
„Te zamki, poÅ‚amane zwaliska bez Å‚adu,
(…)
Tu Grek dłutował w murach ateńskiej ozdoby,
StÄ…d Italczyk MongoÅ‚om narzucaÅ‚ żelaza” („Ruiny zamku w BaÅ‚akÅ‚awie”).

Zjawisko posÅ‚ugiwania siÄ™ w utworze Å›ciÅ›le okreÅ›lonymi przestrzeniami oraz czasem o charakterze bieżącym, okreÅ›la siÄ™ wÅ‚aÅ›nie „konkretnym użyciem jÄ™zyka”.

Ireneusz Opacki zjawisko konkretnego użycia jÄ™zyka wyjaÅ›nia nastÄ™pujÄ…co: „SÅ‚owo-nazwa nie desygnuje tutaj pojÄ™cia ogólniejszego, desygnuje konkretny, jednostkowy przedmiot, przedmiot indywidualny, wskazany palcem w przestrzeni. W takim ksztaÅ‚cie jÄ™zykowym nie może zmienić siÄ™ uogólniona – już abstrakcyjna – wiedza o Å›wiecie. Tutaj wiedza ta konstruuje siÄ™ dopiero na pÅ‚aszczyźnie zespoÅ‚u faktów jednostkowych, konkretnych, nie wybiega jeszcze ku formuÅ‚om uogólniajÄ…cym” (I. Opacki, dz. cyt).
Można powiedzieć, iż podmiot liryczna używa takiego wÅ‚aÅ›nie sÅ‚ownictwa, ponieważ wywodzi siÄ™ z innej kultury i nigdy nie widziaÅ‚ takich krajobrazów, dlatego próbuje je „poskromić” za pomocÄ… znanych mu okreÅ›leÅ„.

Podmiot liryczny, przez wielu uważany za tożsamy z Mickiewiczem, jest człowiekiem młodym (poeta w czasie swojej podróży na Krym liczył sobie dwadzieścia siedem lat), brakuje mu życiowej mądrości, którą nabywa się z wiekiem i doświadczeniem. Dlatego też jego reakcje przypominają niekiedy małe dziecko, które widzi coś po raz pierwszy w życiu.

Taka wÅ‚aÅ›nie percepcja wiąże siÄ™ z sytuacjÄ… turystycznÄ…, w której znalazÅ‚ siÄ™ podmiot liryczny. Pod tym wzglÄ™dem „Sonety krymskie” uchodzÄ… za najpiÄ™kniejsze i najbardziej konsekwentnie zbudowane „poematy turystyczne”. Opacki okreÅ›la zbiór jako: „poemat, w którym konkretność opisu, doraźność obserwacji, sprzężenie Pielgrzyma-turysty i Mirzy-przewodnika, w koÅ„cu konsekwentnie utrzymana rozbieżność miÄ™dzy wiedzÄ… ich obu o zwiedzanym Å›wiecie – zyskujÄ… mocne oparcie w rysunku «mentalnoÅ›ci turysty» jako ostatecznej motywacji konstrukcji złóż struktury poetyckiej tego cyklu” (I. Opacki, dz. cyt.).

Ponadto w przypadku „Sonetów krymskich” możemy zauważyć też hiperbolizacjÄ™ jÄ™zyka, co bezpoÅ›rednio wiążę siÄ™ z opisanÄ… powyżej egzaltacjÄ… towarzyszÄ…cÄ… turyÅ›cie, którego oczom ukazujÄ… siÄ™ cudy przyrody. Równie zauważalnÄ… cechÄ… jÄ™zyka zbioru jest orientalizm. Jest to z kolei zwiÄ…zane z konkretnoÅ›ciÄ… miejsca. Mickiewicz opisujÄ…c piÄ™kno Krymu posÅ‚ugiwaÅ‚ siÄ™ nawami geograficznymi charakterystycznymi dla kraju Wschodu.

Zobacz inne artykuły:

Mickiewicz Adam
Oda do młodości - interpretacja i analiza
Lilje - interpretacja i analiza
Pani Twardowska - interpretacja i analiza
To lubiÄ™ - interpretacja i analiza
Powrót taty - interpretacja i analiza
Rybka - interpretacja i analiza
Åšwitezianka - interpretacja i analiza
Świteź - interpretacja i analiza
Ajudah - interpretacja i analiza
Pierwiosnek - interpretacja i analiza
Pielgrzym - interpretacja i analiza
Ballady i romanse - opracowanie
Czatyrdah - interpretacja i analiza
Bajdary - interpretacja i analiza
Bakczysaraj - interpretacja i analiza
Widok gór ze stepów Kozłowa - interpretacja i analiza
Burza - interpretacja i analiza
Żegluga - interpretacja i analiza
Cisza morska - interpretacja i analiza
Stepy akermańskie - interpretacja i analiza
„Sonety krymskie” - streszczenie ogólne
Romantyzm „Sonetów krymskich”
Recepcja „Sonetów krymskich”
JÄ™zyk „Sonetów krymskich”
Problematyka „Sonetów krymskich”
PodziaÅ‚ wewnÄ™trzny „Sonetów krymskich”
Zmagania Mickiewicza z sonetem
OkolicznoÅ›ci powstania „Sonetów krymskich”
Polały się łzy - interpretacja i analiza
Nad wodÄ… wielkÄ… i czystÄ… - interpretacja i analiza
Snuć miłość - interpretacja i analiza
Liryki lozańskie - geneza i charakterystyka
Do matki Polki - interpretacja i analiza
Niepewność - interpretacja i analiza
Do M*** - interpretacja i analiza
Zima miejska - interpretacja i analiza

Norwid Cyprian Kamil
Pióro - interpretacja i analiza
Pióro - wiadomości wstępne
W Weronie - interpretacja i analiza
W Weronie - wiadomości wstępne
Moja piosnka II - interpretacja i analiza
Do obywatela Johna Browne'a - interpretacja i analiza
Do obywatela Johna Browne'a - wiadomości wstępne
Fortepian Szopena - analiza
Fortepian Szopena - interpretacja
Fortepian Szopena - wiadomości wstępne
Bema pamięci żałobny rapsod - interpretacja i analiza
Bema pamięci żałobny rapsod - wiadomości wstępne
Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - interpretacja i analiza
Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - wiadomości wstępne
Moja ojczyzna - interpretacja i analiza
Moja ojczyzna - wiadomości wstepne
Pielgrzym - interpretacja i analiza
Pielgrzym - wiadomości wstępne

SÅ‚owacki Juliusz
Rozmowa z piramidami - interpretacja i analiza
Grób Agamemnona - interpretacja i analiza
Grób Agamemnona - motyw mogiły, grobu
Smutno mi Boże - interpretacja i analiza
Smutno mi, Boże! - wiadomości wstępne
Sowiński w okopach Woli - interpretacja i analiza
Sowiński w okopach Woli - wiadomości wstępne
Testament mój - interpretacja i analiza
Testament mój - wiadomości wstępne
Rozłączenie - interpretacja i analiza

Inne
Analiza porównawcza utworów „Oda do mÅ‚odoÅ›ci” Adama Mickiewicza i „Do mÅ‚odych” Adama Asnyka



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies