JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Romantyzm
„Powrót taty” uchodzi za jeden z najlepszych utworów „Ballad i romansów” Adama Mickiewicza. Wiersz zostaÅ‚ ukoÅ„czony w lutym 1821 roku, pomiÄ™dzy „RomantycznoÅ›ciÄ…” (styczeÅ„ 1821 r.) a „ÅšwiteziankÄ…” (sierpieÅ„ 1821 r.). OkreÅ›la siÄ™ go mianem „programowego”, ponieważ realizuje zaÅ‚ożenia poezji romantycznej, którym w późniejszym etapie swojej twórczoÅ›ci hoÅ‚dowaÅ‚ wieszcz. „Powrót taty” zwiastowaÅ‚ rychÅ‚e odejÅ›cie Mickiewicza od fantastyki balladowej.
Utwór wpisuje siÄ™ w tak zwanÄ… liniÄ™ ballad wileÅ„sko-kowieÅ„skich (zob. Cz. Zgorzelski, „Owoce wileÅ„sko-kowieÅ„skiej twórczoÅ›ci lirycznej”, w: tegoż, „O sztuce poetyckiej Mickiewicza. Próby zbliżeÅ„ i uogólnieÅ„”, Warszawa 2001). Punktem wyjÅ›cia każdej z trzech linii jest ballada chronologicznie najstarsza, czyli „To lubiÄ™”. Linia wileÅ„sko-kowieÅ„ska wiedzie zatem od „To lubiÄ™”, poprzez „RybkÄ™”, po „Lilije” oraz „Powrót taty”. Wymienione utwory charakteryzuje dążenie poety do prostoty przekazu, niemalże prymitywnoÅ›ci i naiwnoÅ›ci – naturalnoÅ›ci. CzesÅ‚aw Zgorzelski we wspomnianej powyżej pracy piszÄ™ wrÄ™cz, iż „Powrót taty” to „wyraz dążenia do prymitywizmu dziecka”.
Utwór realizuje motyw ojca, który jest bardzo częstym w literaturze. Pojawia się w najważniejszych dziełach każdej epoki:
Ballada rozpoczyna siÄ™ sÅ‚owami matki, która posyÅ‚a swoje dzieci, by poÅ›pieszyÅ‚y na pagórek za miastem, gdzie znajduje siÄ™ cudowny obraz i tam pomodliÅ‚y siÄ™ za rychÅ‚y i bezpieczny powrót ojca. Kobieta wydaje siÄ™ być podenerwowana dÅ‚użącÄ… siÄ™ nieobecnoÅ›ciÄ… męża – handlarza, na którego życie w drodze powrotnej z wyprawy czyha wiele niebezpieczeÅ„stw: Powrót taty - interpretacja i analiza
Autor: Karolina Marlêga„Powrót taty” uchodzi za jeden z najlepszych utworów „Ballad i romansów” Adama Mickiewicza. Wiersz zostaÅ‚ ukoÅ„czony w lutym 1821 roku, pomiÄ™dzy „RomantycznoÅ›ciÄ…” (styczeÅ„ 1821 r.) a „ÅšwiteziankÄ…” (sierpieÅ„ 1821 r.). OkreÅ›la siÄ™ go mianem „programowego”, ponieważ realizuje zaÅ‚ożenia poezji romantycznej, którym w późniejszym etapie swojej twórczoÅ›ci hoÅ‚dowaÅ‚ wieszcz. „Powrót taty” zwiastowaÅ‚ rychÅ‚e odejÅ›cie Mickiewicza od fantastyki balladowej.
Utwór wpisuje siÄ™ w tak zwanÄ… liniÄ™ ballad wileÅ„sko-kowieÅ„skich (zob. Cz. Zgorzelski, „Owoce wileÅ„sko-kowieÅ„skiej twórczoÅ›ci lirycznej”, w: tegoż, „O sztuce poetyckiej Mickiewicza. Próby zbliżeÅ„ i uogólnieÅ„”, Warszawa 2001). Punktem wyjÅ›cia każdej z trzech linii jest ballada chronologicznie najstarsza, czyli „To lubiÄ™”. Linia wileÅ„sko-kowieÅ„ska wiedzie zatem od „To lubiÄ™”, poprzez „RybkÄ™”, po „Lilije” oraz „Powrót taty”. Wymienione utwory charakteryzuje dążenie poety do prostoty przekazu, niemalże prymitywnoÅ›ci i naiwnoÅ›ci – naturalnoÅ›ci. CzesÅ‚aw Zgorzelski we wspomnianej powyżej pracy piszÄ™ wrÄ™cz, iż „Powrót taty” to „wyraz dążenia do prymitywizmu dziecka”.
Utwór realizuje motyw ojca, który jest bardzo częstym w literaturze. Pojawia się w najważniejszych dziełach każdej epoki:
- „Biblia” i „Przypowieść o synu marnotrawnym”;
- „Mitologia grecka” i relacje ojciec – syn np. Kronos – Zeus, Dedal – Ikar, Minos –Minotaur;
- Homer „Iliada” i portret zbolaÅ‚ego ojca – Priama;
- Szekspir „Hamlet” - zjawa ojca;
- Jan Kochanowski „Treny” – kryzys Å›wiatopoglÄ…dowy i religijny cierpiÄ…cego po Å›mierci córki ojca;
- Juliusz SÅ‚owacki „Ojciec zadżumionych”;
- Zygmunt KrasiÅ„ski „Nie-Boska komedia” – hrabia Henryk jako gÅ‚owa rodziny;
- Honore Balzac „Ojciec Goriot”;
- Bruno Schulz „Sklepy cynamonowe”;
- Andrzej Szczypiorski „PoczÄ…tek”;
- Henryk Sienkiewicz „Krzyżacy” - dzielny rycerz Jurand ze Spychowa i jego córka;
- Stefan Å»eromski „Doktor Piotr” i „PrzedwioÅ›nie”;
- Maria DÄ…browska „Noce i dnie” (BogumiÅ‚ Niechcic jako sprawiedliwy i wyrozumiaÅ‚y ojciec).
„RozlaÅ‚y rzeki, peÅ‚ne zwierza bory
I peÅ‚no zbójców na drodze”.
Gromadka dzieci nie zamierza przeciwstawiać siÄ™ kochanej matce i natychmiast biegnie we wskazane przez niÄ… miejsce. Z resztÄ… jak każdego dnia, gdy ich ojciec przebywa na wyprawie. Dzieci klÄ™kajÄ… przed cudownym obrazem i zmawiajÄ… pacierze. RozpoczynajÄ… od ucaÅ‚owania ziemi, nastÄ™pnie odmawiajÄ…: „Ojcze nasz”, „ZdrowaÅ› Mario”, „WierzÄ™ w Boga”, dziesiÄ™cioro przykazaÅ„ i koronki różaÅ„cowe. Po zmówieniu pacierza siÄ™gajÄ… po modlitewniki i zaczynajÄ… odÅ›piewywać litaniÄ™, w czym prym wiedzie najstarszy brat.
Nie dośpiewują litanii do końca, gdyż słyszą charakterystyczny stukot orszaku kupieckiego należącego do ich ukochanego ojca. Na widok swoich pociech mężczyzna zeskakuje z wozu i tuli je, nie kryjąc łez wzruszenia i radości. Stęskniony dzieci wypytuje o wszystko, co działo się podczas jego nieobecności. Dzieci, zajadając się rodzynkami przywiezionymi z odległych krajów. nie mogły nacieszyć się widokiem ojca.
strona: 1 2 3 4 5
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies