Grób Agamemnona - interpretacja i analiza ostatnidzwonek.pl
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Romantyzm

Grób Agamemnona - interpretacja i analiza

Autor: Karolina Marlêga

Napisany wskutek fascynacji antycznÄ… kulturÄ…, a zwÅ‚aszcza „IliadÄ…” Homera, oraz w wyniku zwiedzenia ruin starożytnych Myken wiersz Juliusza SÅ‚owackiego „Grób Agamemnona”, pod pozorem nawiÄ…zaÅ„ do mitologii i historii Grecji podejmuje metaforycznÄ… refleksjÄ™ nad dziejami zniewolonej wówczas Polski oraz wykÅ‚ada poglÄ…dy autora nad rolÄ… poety.

Utwór dzieli siÄ™ na dwie wyraźne części, z których pierwszÄ… stanowiÄ… przemyÅ›lenia i wnioski podmiotu lirycznego na temat poezji, formuÅ‚owane podczas zwiedzania grobowca antycznego króla, jednego z bohaterów eposu Homera „Iliada”, Agamemnona. Wiersz rozpoczyna siÄ™ refleksjÄ… nad aktualnÄ… kondycjÄ… psychicznÄ… autora:
„Niech fantastycznie lutnia nastrojona
Wtóruje myÅ›li posÄ™pnéj i ciemnéj;
Bom oto wstąpił w grób Agamemnona,
I siedzÄ™ cichy w kopule podziemnéj,
Co krwią Atrydów zwalana okrutną.
Serce zasnęło, lecz Å›ni. - Jak mi smutno!”.

Po przekroczeniu progu grobowca, podmiot znalazł się w podziemnej kopule, wokoło zapanowała cisza, a serce zwiedzającego wypełnił smutek, czego nie ukrywa, wzmacniając swoje wyznanie wykrzyknikiem. Podmiot charakteryzuje siebie jako człowieka skromnego, cichego, pokornego.

Kolejna strofa rozpoczyna się przywołaniem dźwięku złotej harfy, który teraz, w zimnej i ciemnej budowli można przywołać jedynie we wspomnieniach:
„O! jak daleko brzmi ta harfa zÅ‚ota,
Któréj mi tylko echo wieczne sÅ‚ychać!”.

Struna z homerowej harfy inspiruje podmiot do sformułowania porównania jej do promienia słońca, wdzierającego się do grobowca poprzez zasłonę z liści:
„Tylko siÄ™ sÅ‚oÅ„cu staÅ‚a wiÄ™ksza szpara,
I wbiegło złote, i do nóg mi padło.
Zrazu myślałem, że ten co się wdziera
Blask, byÅ‚a struna to z harfy Homera;”.

Prozaiczna wycieczka po podziemnym grobowcu za sprawą poetyckiej wyobraźni Słowackiego staje się wędrówką po mitycznej krainie. Ciszę przerywa w niej jęk Elektry, czyli odgłos wiatru, zwykła pajęczyna przestaje być skutkiem mozolnej pracy pająka czy efektem unoszącego się kurzu, stając się... nicią Arachny. Poza tym wnętrze grobowca zamieszkują duchy, rozpoznane w unoszących się w powietrzu w formie puchu nasion kwiatów. Cały opis podziemnej mogiły opiera się w największej mierze na wrażeniach zmysłowych.
W kolejnych wersach podmiot przyznaje siÄ™ do swej niedoskonaÅ‚oÅ›ci. Odczuwa jÄ… zwÅ‚aszcza po przypomnieniu sobie twórczoÅ›ci najwybitniejszego antycznego epika. Nie potrafi wydobyć dźwiÄ™ków ze strun przywoÅ‚ywanego instrumentu, nie może nawet dotknąć harfy, bowiem Polacy nie zapisali siÄ™ w historii jako autorzy zwyciÄ™skich, bohaterskich czynów, w przeciwieÅ„stwie do przodków Homera. SÅ‚owacki skarży siÄ™ na trudnoÅ›ci we wÅ‚aÅ›ciwym odbiorze jego poezji wÅ›ród czytelników, nazywajÄ…c ich „sÅ‚uchaczami gÅ‚uchymi”:
„I wyciÄ…gnÄ…Å‚em rÄ™kÄ™ na ciemnoÅ›ci,
By ją ułowić i napiąć i drżącą
Przymusić do łez i śpiewu i złości
Nad wielkiem niczém grobów i milczÄ…cÄ…
GarstkÄ… popiołów: - ale w mojém rÄ™ku
Ta struna drgnęła i pękła bez jęku.

Tak więc - to los mój na grobowcach siadać
I szukać smutków błahych, wiotkich, kruchych.
To los mój senne królestwa posiadać,
Nieme mieć harfy i słuchaczów głuchych
Albo umarÅ‚ych - i tak peÅ‚ny wstrÄ™tu...”.

To właśnie rozważania na temat Polski i Polaków rozpoczynają drugą części dzieła.
Dokonanie podsumowania wielu lat twórczej aktywności jest w wypadku Słowackiego bardzo gorzkie i pesymistyczne. Choć przede wszystkim pragnie w swoich wierszach wyłożyć Polakom przyczyny klęski powstania listopadowego oraz powtarzane wielokrotnie błędy, składające się na wieloletnią utratę niepodległości, często jest nierozumiany i błędnie interpretowany.

Druga część „Grobu” zawiera oryginalnÄ…, plastycznÄ… i bardzo ekspresyjnÄ… metaforÄ™: oto SÅ‚owacki mknie na koniu przez greckie tereny:

strona:    1    2    3    4  

Zobacz inne artykuły:

Mickiewicz Adam
Oda do młodości - interpretacja i analiza
Lilje - interpretacja i analiza
Pani Twardowska - interpretacja i analiza
To lubiÄ™ - interpretacja i analiza
Powrót taty - interpretacja i analiza
Rybka - interpretacja i analiza
Åšwitezianka - interpretacja i analiza
Świteź - interpretacja i analiza
Ajudah - interpretacja i analiza
Pierwiosnek - interpretacja i analiza
Pielgrzym - interpretacja i analiza
Ballady i romanse - opracowanie
Czatyrdah - interpretacja i analiza
Bajdary - interpretacja i analiza
Bakczysaraj - interpretacja i analiza
Widok gór ze stepów Kozłowa - interpretacja i analiza
Burza - interpretacja i analiza
Żegluga - interpretacja i analiza
Cisza morska - interpretacja i analiza
Stepy akermańskie - interpretacja i analiza
„Sonety krymskie” - streszczenie ogólne
Romantyzm „Sonetów krymskich”
Recepcja „Sonetów krymskich”
JÄ™zyk „Sonetów krymskich”
Problematyka „Sonetów krymskich”
PodziaÅ‚ wewnÄ™trzny „Sonetów krymskich”
Zmagania Mickiewicza z sonetem
OkolicznoÅ›ci powstania „Sonetów krymskich”
Polały się łzy - interpretacja i analiza
Nad wodÄ… wielkÄ… i czystÄ… - interpretacja i analiza
Snuć miłość - interpretacja i analiza
Liryki lozańskie - geneza i charakterystyka
Do matki Polki - interpretacja i analiza
Niepewność - interpretacja i analiza
Do M*** - interpretacja i analiza
Zima miejska - interpretacja i analiza

Norwid Cyprian Kamil
Pióro - interpretacja i analiza
Pióro - wiadomości wstępne
W Weronie - interpretacja i analiza
W Weronie - wiadomości wstępne
Moja piosnka II - interpretacja i analiza
Do obywatela Johna Browne'a - interpretacja i analiza
Do obywatela Johna Browne'a - wiadomości wstępne
Fortepian Szopena - analiza
Fortepian Szopena - interpretacja
Fortepian Szopena - wiadomości wstępne
Bema pamięci żałobny rapsod - interpretacja i analiza
Bema pamięci żałobny rapsod - wiadomości wstępne
Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - interpretacja i analiza
Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - wiadomości wstępne
Moja ojczyzna - interpretacja i analiza
Moja ojczyzna - wiadomości wstepne
Pielgrzym - interpretacja i analiza
Pielgrzym - wiadomości wstępne

SÅ‚owacki Juliusz
Rozmowa z piramidami - interpretacja i analiza
Grób Agamemnona - interpretacja i analiza
Grób Agamemnona - motyw mogiły, grobu
Smutno mi Boże - interpretacja i analiza
Smutno mi, Boże! - wiadomości wstępne
Sowiński w okopach Woli - interpretacja i analiza
Sowiński w okopach Woli - wiadomości wstępne
Testament mój - interpretacja i analiza
Testament mój - wiadomości wstępne
Rozłączenie - interpretacja i analiza

Inne
Analiza porównawcza utworów „Oda do mÅ‚odoÅ›ci” Adama Mickiewicza i „Do mÅ‚odych” Adama Asnyka



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies