Grób Agamemnona - motyw mogiły, grobu ostatnidzwonek.pl
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Romantyzm

Grób Agamemnona - motyw mogiły, grobu

Autor: Karolina Marlêga

Motyw grobu, mogiły, kurhanu, czyli miejsc wiecznego spoczynku jest obecny w kulturze i religii każdej narodowości. Z racji ścisłego powiązania z wątkiem śmierci, występuje w wielu tekstach literackich, posiada swoją realizację w każdej z epok:

  • Biblia - owiniÄ™cie ciaÅ‚a zmarÅ‚ego Chrystusa w płótno (gÅ‚owÄ™ owiniÄ™to caÅ‚unem) i zÅ‚ożenie do grobu wykutego w skale , grób zapowiedziÄ… i symbolem zmartwychwstania;

  • Sofokles „Antygona” - symboliczny grób usypany dla brata, Polinejkesa, grobowiec tytuÅ‚owej bohaterki – symbole przejÅ›cia czÅ‚owieka ze Å›wiata żywych do zmarÅ‚ych;

  • Dzieje Tristana i Izoldy”, czyli baÅ›niowa opowieść o tragicznej miÅ‚oÅ›ci tytuÅ‚owej pary, pochowanej w dwóch oddzielnych mogiÅ‚ach poÅ‚Ä…czonych krzakiem gÅ‚ogu. Gdy okoliczni mieszkaÅ„cy próbowali Å›ciąć roÅ›linÄ™, okazaÅ‚o siÄ™ to niemożliwe: „Po trzykroć chcieli go zniszczyć, na próżno. Wreszcie donieÅ›li o cudzie królowi Markowi. Król zabroniÅ‚ odtÄ…d ucinać głóg”.
    Od tej pory głóg jest symbolem miłości silniejszej od śmierci;

  • Jan Andrzej Morsztyn „Do trupa” - kompozycja sonetu opiera siÄ™ na zestawieniu osoby nieszczęśliwie zakochanej oraz zmarÅ‚ej. Osoba „zabita (…) strzaÅ‚Ä… Å›mierci” - w przeciwieÅ„stwie do tej dotkniÄ™tej „strzaÅ‚Ä… miÅ‚oÅ›ci”, krwawi, a jej ciaÅ‚o trawi gorÄ…czka i przedÅ›miertny rumieniec. Gdy już odejdzie, jej ciaÅ‚o zostaje nakryte żaÅ‚obnÄ… tkaninÄ… i bÄ™dzie opÅ‚akiwane w koÅ›ciele w otoczeniu tysiÄ™cy Å›wiec lub czczone na cmentarzu za pomocÄ… zniczy nagrobkowych, podczas gdy ciaÅ‚o zmarÅ‚ego z miÅ‚oÅ›ci nigdy nie zazna spokoju i wytchnienia:
    „TyÅ› na twarz suknem żaÅ‚obnym nakryty,
    Jam zawarł zmysły w okropnej ciemności,
    Ty masz związane ręce, ja, wolności
    Zbywszy, mam rozum Å‚aÅ„cuchem powity”;

  • Franciszek KarpiÅ„ski „Å»ale Sarmaty nad grobem Zygmunta Augusta” - mogiÅ‚a miejscem wyrażania żalu z powodu ciężkiej sytuacji w kraju, grób symbolem dawnej Å›wietnoÅ›ci Rzeczypospolitej;

  • Jan Kochanowski „Tren XV” (grób Niobe symbolem straconych nadziej dotyczÄ…cych jej dzieci), „Na sokalskie mogiÅ‚y” - napis na mogile polegÅ‚ych pod Sokalem, znak Å›mierci w obronie ojczyzny;

  • William Szekspir „Romeo i Julia” - grób tytuÅ‚owej pary miejscem pogodzenia zwaÅ›nionych rodów, symbolem wielkiej, nieszczęśliwej miÅ‚oÅ›ci;

  • Antoni Malczewski „Maria” - Å›mierć Miecznika przy grobach córki i żony;

  • Adam Mickiewicz „Grób Potockiej” (grobowiec wybranki chana), „MogiÅ‚y haremu” (zrujnowane grobowce), „Kurhanek Maryli” (grób znakiem straty i żalu), część II „Dziadów” (symbol wiÄ™zi miÄ™dzy Å›wiatem żywych i zmarÅ‚ych) oraz „Lilie”, w których motyw grobu pojawia siÄ™ w kontekÅ›cie zbrodni głównej bohaterki i zakopania ciaÅ‚a męża przez żonÄ™ na Å‚Ä…ce, porosÅ‚ej przez tytuÅ‚owe kwiaty;

  • Zygmunt KrasiÅ„ski „Nie-Boska komedia” - w tej tragedii motyw pojawia siÄ™ dokÅ‚adnie w II części, gdzie mamy scenÄ™ na cmentarzu. Mąż i jego syn Orcio udajÄ… siÄ™ na grób matki, ozdobiony „w gotyckie filary i wieżyczki”;

  • Kamil Cyprian Norwid „CoÅ› ty Atenom zrobiÅ‚, Sokratesie” (grób symbolem niezrozumienia Å›wiatÅ‚ych jednostek przez otoczenie), „Bema pamiÄ™ci żaÅ‚obny rapsod” (znak zjednoczenia siÄ™ ojczyzny w wspólnej walki), „W Weronie” (mogiÅ‚a znakiem tragicznej miÅ‚oÅ›ci);

  • Adam Asnyk „Sonet XXX” - mogiÅ‚a symbolem Å›mierci oraz... źródÅ‚em nowego życia:
    „Grób ciÄ™ nie odda Å›wiatu - widmem bladem
    (...) Musisz do życia wkroczyć życia bramą,
    Musisz być innÄ…, choć bÄ™dziesz tÄ… samÄ…!”;
  • Edgar Allan Poe „ZagÅ‚ada domu Usherów” - pochowanie lady Magdaleny w podziemiach rodzinnego zamku przez brata zmarÅ‚ej, Ushera.


  • strona:    1    2    3  

    Zobacz inne artykuły:

    Mickiewicz Adam
    Oda do młodości - interpretacja i analiza
    Burza - interpretacja i analiza
    Żegluga - interpretacja i analiza
    Cisza morska - interpretacja i analiza
    Stepy akermańskie - interpretacja i analiza
    „Sonety krymskie” - streszczenie ogólne
    Romantyzm „Sonetów krymskich”
    Recepcja „Sonetów krymskich”
    JÄ™zyk „Sonetów krymskich”
    Problematyka „Sonetów krymskich”
    PodziaÅ‚ wewnÄ™trzny „Sonetów krymskich”
    Zmagania Mickiewicza z sonetem
    OkolicznoÅ›ci powstania „Sonetów krymskich”
    Polały się łzy - interpretacja i analiza
    Nad wodÄ… wielkÄ… i czystÄ… - interpretacja i analiza
    Snuć miłość - interpretacja i analiza
    Liryki lozańskie - geneza i charakterystyka
    Do matki Polki - interpretacja i analiza
    Niepewność - interpretacja i analiza
    Do M*** - interpretacja i analiza
    Zima miejska - interpretacja i analiza
    Lilje - interpretacja i analiza
    Pani Twardowska - interpretacja i analiza
    To lubiÄ™ - interpretacja i analiza
    Powrót taty - interpretacja i analiza
    Rybka - interpretacja i analiza
    Åšwitezianka - interpretacja i analiza
    Świteź - interpretacja i analiza
    Ajudah - interpretacja i analiza
    Pierwiosnek - interpretacja i analiza
    Pielgrzym - interpretacja i analiza
    Ballady i romanse - opracowanie
    Czatyrdah - interpretacja i analiza
    Bajdary - interpretacja i analiza
    Bakczysaraj - interpretacja i analiza
    Widok gór ze stepów Kozłowa - interpretacja i analiza

    Norwid Cyprian Kamil
    Bema pamięci żałobny rapsod - interpretacja i analiza
    Bema pamięci żałobny rapsod - wiadomości wstępne
    Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - interpretacja i analiza
    Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - wiadomości wstępne
    Moja ojczyzna - interpretacja i analiza
    Moja ojczyzna - wiadomości wstepne
    Pielgrzym - interpretacja i analiza
    Pielgrzym - wiadomości wstępne
    Pióro - interpretacja i analiza
    Pióro - wiadomości wstępne
    W Weronie - interpretacja i analiza
    W Weronie - wiadomości wstępne
    Moja piosnka II - interpretacja i analiza
    Do obywatela Johna Browne'a - interpretacja i analiza
    Do obywatela Johna Browne'a - wiadomości wstępne
    Fortepian Szopena - analiza
    Fortepian Szopena - interpretacja
    Fortepian Szopena - wiadomości wstępne

    SÅ‚owacki Juliusz
    Rozmowa z piramidami - interpretacja i analiza
    Grób Agamemnona - interpretacja i analiza
    Grób Agamemnona - motyw mogiły, grobu
    Smutno mi Boże - interpretacja i analiza
    Smutno mi, Boże! - wiadomości wstępne
    Sowiński w okopach Woli - interpretacja i analiza
    Sowiński w okopach Woli - wiadomości wstępne
    Testament mój - interpretacja i analiza
    Testament mój - wiadomości wstępne
    Rozłączenie - interpretacja i analiza

    Inne
    Analiza porównawcza utworów „Oda do mÅ‚odoÅ›ci” Adama Mickiewicza i „Do mÅ‚odych” Adama Asnyka



    Partner serwisu:

    kontakt | polityka cookies