JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Romantyzm
Utwór otwiera cykl „Ballady i romanse”, peÅ‚niÄ…c przy tym ważnÄ… rolÄ™ – wierszowanej dedykacji. PowstaÅ‚y w drugiej poÅ‚owie 1820 roku, czyli w czasach, gdy Mickiewicz do szaleÅ„stwa kochaÅ‚ siÄ™ w Maryli Wereszczakównej, „Pierwiosnek” doskonale wprowadza odbiorcÄ™ w nastrój caÅ‚ego zbioru, ponieważ zanurza go w tajemniczym, romantycznym Å›wiecie.
Warto zwrócić uwagÄ™ na miejsce, jakie w zbiorze zajmuje „Pierwiosnek”. Na poczÄ…tku, w Å›rodku i na koÅ„cu „Ballad i romansów” znajdujÄ… siÄ™ utwory oparte na autentycznych przeżyciach Mickiewicza – po Å›rodku cyklu znajduje siÄ™ „Kurhanek Maryli”, a na koÅ„cu balladÄ™ „Dudziarz”, które ukazujÄ… nieszczęśliwÄ… miÅ‚ość wieszcza. Wspomniane trzy utwory sprawujÄ… w cyklu rolÄ™ naiwnego refrenu.
SkÅ‚adajÄ…cy siÄ™ z dziesiÄ™ciu strof „Pierwiosnek” przedstawia dialog pomiÄ™dzy zakwitÅ‚ym przedwczeÅ›nie kwiatem, a podmiotem lirycznym okreÅ›lonym jako „Ja”. Szczegółowa analiza podejmowanych wÄ…tków oraz ich formy przedstawia siÄ™ nastÄ™pujÄ…co:
„Pierwiosnek”, jak już wczeÅ›niej zostaÅ‚o wspomniane, skÅ‚ada siÄ™ z dziesiÄ™ciu strof. Każda z nich liczy cztery oÅ›miosylabowe wersy. UkÅ‚ad rymów jest niejednorodny:Pierwiosnek - interpretacja i analiza
Autor: Karolina MarlêgaUtwór otwiera cykl „Ballady i romanse”, peÅ‚niÄ…c przy tym ważnÄ… rolÄ™ – wierszowanej dedykacji. PowstaÅ‚y w drugiej poÅ‚owie 1820 roku, czyli w czasach, gdy Mickiewicz do szaleÅ„stwa kochaÅ‚ siÄ™ w Maryli Wereszczakównej, „Pierwiosnek” doskonale wprowadza odbiorcÄ™ w nastrój caÅ‚ego zbioru, ponieważ zanurza go w tajemniczym, romantycznym Å›wiecie.
Warto zwrócić uwagÄ™ na miejsce, jakie w zbiorze zajmuje „Pierwiosnek”. Na poczÄ…tku, w Å›rodku i na koÅ„cu „Ballad i romansów” znajdujÄ… siÄ™ utwory oparte na autentycznych przeżyciach Mickiewicza – po Å›rodku cyklu znajduje siÄ™ „Kurhanek Maryli”, a na koÅ„cu balladÄ™ „Dudziarz”, które ukazujÄ… nieszczęśliwÄ… miÅ‚ość wieszcza. Wspomniane trzy utwory sprawujÄ… w cyklu rolÄ™ naiwnego refrenu.
SkÅ‚adajÄ…cy siÄ™ z dziesiÄ™ciu strof „Pierwiosnek” przedstawia dialog pomiÄ™dzy zakwitÅ‚ym przedwczeÅ›nie kwiatem, a podmiotem lirycznym okreÅ›lonym jako „Ja”. Szczegółowa analiza podejmowanych wÄ…tków oraz ich formy przedstawia siÄ™ nastÄ™pujÄ…co:
- z pierwszej zwrotki czytelnik dowiaduje się, iż rzecz ma miejsce o poranku, wtedy to ku słońcu swe płatki rozwinął pierwiosnek;
- w drugiej nawiÄ…zuje siÄ™ dialog, a podmiot liryczny kilkakrotnie przestrzega kwiatek, iż jeszcze za wczeÅ›nie na jego pojawienie siÄ™: „Jeszcze północ mrozem dmucha”; „Z gór biaÅ‚e nie zeszÅ‚y pleÅ›nie”; „DÄ…browa jeszcze nie sucha”;
- w trzeciej strofie „Ja” usiÅ‚uje przekonać roÅ›linkÄ™, ażby ta powróciÅ‚a pod powierzchniÄ™, ponieważ jeszcze jest za zimno: „Ukryj siÄ™ pod matki rÄ…bek, / Nim ciÄ™ zgubi Å›ronu zÄ…bek”;
- w czwartej zwrotce gÅ‚os zabiera pierwiosnek i argumentuje swojÄ… decyzjÄ™ tym, iż lepiej żyć krótko, ale szczęśliwie: „Lepsza w kwietniu jedna chwilka / Niż w jesieni caÅ‚e grudnie”. RoÅ›linka przejawia sentymentalno-filozoficzne podejÅ›cie do kwestii przemijania i bÅ‚ahoÅ›ci egzystencji: „Dni nasze jak dni motylka, / Å»yciem wschód, Å›mierciÄ… poÅ‚udnie”;
- piÄ…ta strofa to proÅ›ba pierwiosnka do podmiotu lirycznego, by ten go zerwaÅ‚ i wplótÅ‚ do wianka: „Upleć wianek z mego kwiatku, / Wianek to bÄ™dzie nad wianki”. RoÅ›linka pragnie ofiarować siÄ™ w ofierze, aby stać siÄ™ częściÄ… czegoÅ› piÄ™knego, niezapomnianego, co sprawi komuÅ› radość (przyjacielowi, kochance, bogom);
- w szóstej strofie podmiot liryczny zachwyca siÄ™ kwiatkiem i wyjawia odbiorcy jego pochodzenie: „W podÅ‚ej trawce, w dzikim lasku / UrosÅ‚eÅ›, o kwiatku luby!”. Dlatego też nie może siÄ™ nadziwić, iż pierwiosnek ma w sobie tyle szlachetnych i piÄ™knych cech charakteru;
- w siódmej zwrotce „Ja” dokonuje porównaÅ„ lichego z wyglÄ…du kwiatka z tulipanem, liliÄ… i różą, czyli kwiatom powszechnie uważanym za najdostojniejsze i najdelikatniejsze;
- w ósmej strofie podmiot liryczny decyduje się na zerwanie pierwiosnka, a następnie wpleść go do wianka. Zadaje mu przy tym pytanie o źródło wielkiej pewności siebie roślinki;
- w dziewiÄ…tej zwrotce kwiatek wyjawia, że ludzie zawsze dobrze naÅ„ reagujÄ…, ponieważ symbolizuje on rychÅ‚e nadejÅ›cie wiosny: „PowitajÄ… przyjaciel / Mnie, wiosny mÅ‚odej anioÅ‚ka”. NastÄ™pnie wyjawia, iż prawdziwa przyjaźń nie lubi blasku, zdecydowanie woli cieÅ„, zupeÅ‚nie jak pierwiosnek;
- w ostatniej, dziesiÄ…tej strofie kwiatuszek zdaje sobie sprawÄ™, iż bÄ™dzie podarkiem dla piÄ™knej Marylki, ale nie jest do koÅ„ca pewien, iż jest tego godny. Ostatecznie wieÅ›ci zawód miÅ‚osny, jak wkrótce przeżyje podmiot liryczny, zakochany w piÄ™knej dziewczynie: „Za pierwszy mÅ‚odoÅ›ci pÄ…czek / Zyskam pierwszÄ…… ach! Å‚zÄ™ tylko”.
strona: 1 2
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies