JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Romantyzm
Liryk „Fortepian Szopena” Kamila Cypriana Norwida jest przykÅ‚adem poetyckiego hoÅ‚du zÅ‚ożonego przez poetÄ™ przedstawicielowi innego gatunku sztuki – muzyki.
Romantyczny wieszcz stworzyÅ‚ w nim niezwykÅ‚Ä… kreacjÄ™ podmiotu lirycznego, którego można utożsamiać z nim samym. Dzieje siÄ™ tak wskutek opisanej w pierwszych autobiograficznych zwrotkach sytuacji lirycznej – oto podmiot przychodzi w odwiedziny do umierajÄ…cego kompozytora, z którym kilka lat wczeÅ›niej poÅ‚Ä…czyÅ‚a go szczera nić przyjaźni. WidzÄ…c spustoszenie, jakie w wyglÄ…dzie i grze poczyniÅ‚a choroba, podmiot snuje refleksje na temat sensu życia artysty, roli jego spuÅ›cizny czy na temat symbolicznego faktu zniszczenia tytuÅ‚owego fortepianu (instrument zostaÅ‚ wyrzucony z okna warszawskiego paÅ‚acu Zamoyskich w odwecie Rosjan za nieudany zamach Polaków na namiestnika carskiego).
Wiersz jest przykÅ‚adem liryki inwokacyjnej. Norwid stworzyÅ‚ tak samo silnie zarysowanego nadawcÄ™, jak i odbiorcÄ™ tekstu, co widać na przykÅ‚adzie wielokrotnych bezpoÅ›rednich zwrotów do Chopina: „ByÅ‚em u Ciebie” i „Fryderyku”.
Pod względem gatunkowym tekst zaliczany jest do poematów, lecz można w nim dostrzec elementy różnych gatunków (trenu - przedstawienie postaci polskiego kompozytora, pochwała jego sztuki, żal po jego odejściu, związana z tym lamentacja oraz pocieszenie; oda do Piękna i końcowy poemat historyczny), przez co jest niemożliwym jednoznaczne zaklasyfikowanie go do jednego gatunku:
„Norwidolodzy wielokrotnie wypowiadali siÄ™ na temat artystycznego ksztaÅ‚tu Fortepianu Szopena. Wypowiedzi te jednak prowadzÄ… do wniosku, że nie sposób go w peÅ‚ni opisać. Nieregularny wiersz wolny buduje utwór podzielony na części o różnej wielkoÅ›ci. Wysoka ocena geniuszu mistrza zostaÅ‚a rozpiÄ™ta pomiÄ™dzy licznymi skojarzeniami i symbolami. Muzyka Szopena jest wiÄ™c w swojej doskonaÅ‚oÅ›ci podobna do osiÄ…gnięć najwyższej rangi na przestrzeni dziejów, w różnych, dziedzinach sztuki, nawet w kontekÅ›cie ideałów wywiedzionych z czasu mitycznego. W niej zawiera siÄ™ zarówno dziedzictwo kultury antycznej, jak i chrzeÅ›cijaÅ„skiej, w niej można doszukać siÄ™ nut prapolskich, narodowych” (D. PolaÅ„czyk, „Poezje Kamila Cypriana Norwida”, Lublin 2002).
Utwór składa się z dziesięciu części, wyodrębnionych graficznie w formie akapitów. Fragmenty zostały zróżnicowane za pomocą odpowiednich rymów i rytmów, przez co wiersz zyskuje kolejną cechą budowy, którą jest nieregularna wersyfikacja.
„Wiersz nieregularny to taki, który odbiega od znanych systemów wersyfikacyjnych (wierszy sylabicznych, sylabotonicznych, tonicznych), modyfikujÄ…c je. Wiersz nieregularny zachowuje jedynie tzw. wymóg rytmicznej odpowiednioÅ›ci (czyli posiada wersy), ale nie realizuje wzorca rytmicznego, który wprowadzaÅ‚by porzÄ…dek w tekÅ›cie (np.: równa ilość sylab)” („SÅ‚ownik terminów literackich”).
Z uwagi na zróżnicowane rymy i rytmy, utwór posiada bardzo ciekawą strukturę tempa, które zmienia się w zależności od prezentowanych zagadnień, budując w ten sposób nastrój:
I i II strofa - dominuje tempo wolne, nastrój smutku, cierpienia i bezsilności z powodu widoku umierającego przyjaciela:
„ByÅ‚em u ciebie w te dni przedostatnie
Niedocieczonego wÄ…tku
Pełne, jak Mit,
Blade – jak Å›wit…
– Gdy życia koniec szepce do poczÄ…tku:
N i e s t a r g a m C i Ä™ j a – n i e! – Ja… u - w y d a t n i Ä™ ! …”.
III strofa – tempo zaczyna przyspieszać, pojawiajÄ… siÄ™ wykrzyknienia („ByÅ‚em u Ciebie w dni te, Fryderyku!”); smutek zostaje zamieniony w patos i uroczysty nastrój:Fortepian Szopena - analiza
Autor: Karolina MarlêgaLiryk „Fortepian Szopena” Kamila Cypriana Norwida jest przykÅ‚adem poetyckiego hoÅ‚du zÅ‚ożonego przez poetÄ™ przedstawicielowi innego gatunku sztuki – muzyki.
Romantyczny wieszcz stworzyÅ‚ w nim niezwykÅ‚Ä… kreacjÄ™ podmiotu lirycznego, którego można utożsamiać z nim samym. Dzieje siÄ™ tak wskutek opisanej w pierwszych autobiograficznych zwrotkach sytuacji lirycznej – oto podmiot przychodzi w odwiedziny do umierajÄ…cego kompozytora, z którym kilka lat wczeÅ›niej poÅ‚Ä…czyÅ‚a go szczera nić przyjaźni. WidzÄ…c spustoszenie, jakie w wyglÄ…dzie i grze poczyniÅ‚a choroba, podmiot snuje refleksje na temat sensu życia artysty, roli jego spuÅ›cizny czy na temat symbolicznego faktu zniszczenia tytuÅ‚owego fortepianu (instrument zostaÅ‚ wyrzucony z okna warszawskiego paÅ‚acu Zamoyskich w odwecie Rosjan za nieudany zamach Polaków na namiestnika carskiego).
Wiersz jest przykÅ‚adem liryki inwokacyjnej. Norwid stworzyÅ‚ tak samo silnie zarysowanego nadawcÄ™, jak i odbiorcÄ™ tekstu, co widać na przykÅ‚adzie wielokrotnych bezpoÅ›rednich zwrotów do Chopina: „ByÅ‚em u Ciebie” i „Fryderyku”.
Pod względem gatunkowym tekst zaliczany jest do poematów, lecz można w nim dostrzec elementy różnych gatunków (trenu - przedstawienie postaci polskiego kompozytora, pochwała jego sztuki, żal po jego odejściu, związana z tym lamentacja oraz pocieszenie; oda do Piękna i końcowy poemat historyczny), przez co jest niemożliwym jednoznaczne zaklasyfikowanie go do jednego gatunku:
„Norwidolodzy wielokrotnie wypowiadali siÄ™ na temat artystycznego ksztaÅ‚tu Fortepianu Szopena. Wypowiedzi te jednak prowadzÄ… do wniosku, że nie sposób go w peÅ‚ni opisać. Nieregularny wiersz wolny buduje utwór podzielony na części o różnej wielkoÅ›ci. Wysoka ocena geniuszu mistrza zostaÅ‚a rozpiÄ™ta pomiÄ™dzy licznymi skojarzeniami i symbolami. Muzyka Szopena jest wiÄ™c w swojej doskonaÅ‚oÅ›ci podobna do osiÄ…gnięć najwyższej rangi na przestrzeni dziejów, w różnych, dziedzinach sztuki, nawet w kontekÅ›cie ideałów wywiedzionych z czasu mitycznego. W niej zawiera siÄ™ zarówno dziedzictwo kultury antycznej, jak i chrzeÅ›cijaÅ„skiej, w niej można doszukać siÄ™ nut prapolskich, narodowych” (D. PolaÅ„czyk, „Poezje Kamila Cypriana Norwida”, Lublin 2002).
Utwór składa się z dziesięciu części, wyodrębnionych graficznie w formie akapitów. Fragmenty zostały zróżnicowane za pomocą odpowiednich rymów i rytmów, przez co wiersz zyskuje kolejną cechą budowy, którą jest nieregularna wersyfikacja.
„Wiersz nieregularny to taki, który odbiega od znanych systemów wersyfikacyjnych (wierszy sylabicznych, sylabotonicznych, tonicznych), modyfikujÄ…c je. Wiersz nieregularny zachowuje jedynie tzw. wymóg rytmicznej odpowiednioÅ›ci (czyli posiada wersy), ale nie realizuje wzorca rytmicznego, który wprowadzaÅ‚by porzÄ…dek w tekÅ›cie (np.: równa ilość sylab)” („SÅ‚ownik terminów literackich”).
Z uwagi na zróżnicowane rymy i rytmy, utwór posiada bardzo ciekawą strukturę tempa, które zmienia się w zależności od prezentowanych zagadnień, budując w ten sposób nastrój:
I i II strofa - dominuje tempo wolne, nastrój smutku, cierpienia i bezsilności z powodu widoku umierającego przyjaciela:
„ByÅ‚em u ciebie w te dni przedostatnie
Niedocieczonego wÄ…tku
Pełne, jak Mit,
Blade – jak Å›wit…
– Gdy życia koniec szepce do poczÄ…tku:
N i e s t a r g a m C i Ä™ j a – n i e! – Ja… u - w y d a t n i Ä™ ! …”.
„Którego rÄ™ka – dla swojej biaÅ‚oÅ›ci
Alabastrowej… i wziÄ™cia, i szyku,
strona: 1 2 3
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies