Stepy akermańskie - interpretacja i analiza ostatnidzwonek.pl
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Romantyzm

Stepy akermańskie - interpretacja i analiza

Autor: Karolina Marlêga

Akcja pierwszego sonetu cyklu rozgrywa siÄ™ na stepie. UwagÄ™ czytelnika od razu przykuwa poetycki obraz „suchego oceanu”. Mickiewicz przyrównaÅ‚ przepastnÄ… poÅ‚ać koÅ‚yszÄ…cych siÄ™ pod wpÅ‚ywem wiatru Å‚Ä…k do toni wody.

Jak zauważa Danuta PolaÅ„czyk: „Metafora stepu-oceanu, wyobrażonego jako ogromna przestrzeÅ„, wprowadza dystans miÄ™dzy obserwatorem – ludzkÄ… drobinÄ… – a owym wielkim przestworem wypeÅ‚nionym zielonoÅ›ciÄ… i dziko rosnÄ…cym kwieciem” (D. PolaÅ„czyk, „Poezje Adama Mickiewicza”, Cz. I, Lublin).

„Stepy akermaÅ„skie” zbudowane sÄ… na zasadach klasycznego sonetu. Pierwsza, czterowersowa zwrotka ma charakter opisowy i koncentruje siÄ™ na możliwie jak najbardziej obrazowym ukazaniu stepowego krajobrazu w Å›wietle dziennym. Widzimy podmiot liryczny który brodzi powozem przez trawy niczym Å‚odziÄ… w falach oceanu. W drugiej zwrotce wciąż mamy do czynienia z opisem, jednak zmienia siÄ™ już pora na wieczorowÄ…. Podmiot liryczny rozpaczliwie poszukuje punktów odniesienia na nie niebie, niczym zagubiony żeglarz. Wreszcie dostrzega Å‚unÄ™ Dniestru. Opisowa część sonetu naszpikowana jest Å›rodkami artystycznymi. Mamy w niej do czynienia z metaforami: „suchego przestwór oceanu”, „przewodniczki Å‚odzi”, porównaniami: „Wóz nurza siÄ™ w zieloność i jak łódka brodzi”, epitetami: „Å‚Ä…k szumiÄ…cych”, „koralowe ostrowy burzanu”. Bogaty opis krajobrazu wzbogacajÄ… dodatkowo efekty Å›wietlne, jak na przykÅ‚ad refleks księżyca w tafli Dniestru.

Kolejne dwie strofy, oczywiÅ›cie trójwersowe, majÄ… już charakter refleksyjny. Podmiot liryczny krzyczy, by zatrzymano powóz, ponieważ chciaÅ‚ wsÅ‚uchać siÄ™ w noc. Wraz ze sÅ‚owami: „Stójmy! - jak cicho!” utwór na chwilÄ™ zamiera, a czytelnik, który za sprawÄ… niezwykle obrazowego opisu niemal na wÅ‚asne oczy widziaÅ‚ stepowy krajobraz, zaczyna wsÅ‚uchiwać siÄ™ w nadbiegajÄ…ce odgÅ‚osy. Dochodzi do zmiany zmysłów w percepcji „Stepów akermaÅ„skich”. WsÅ‚uchujÄ…c siÄ™ w szmery traw i gwizd wiatru, podmiot liryczny zaczyna nagle wyÅ‚apywać poszczególne odgÅ‚osy przyrody:
„(…) sÅ‚yszÄ™ ciÄ…gnÄ…ce żurawie,
Których by nie dościgły źrenice sokoła;
Słyszę, kędy się motyl kołysa na trawie,
KÄ™dy wąż Å›liskÄ… piersiÄ… dotyka siÄ™ zioÅ‚a”.

SÅ‚usznie zauważa PolaÅ„czyk: „Wbrew pozorom cisza ta nie przynosi spokoju, napiÄ™cie i niepokój narastajÄ… (…)” (D. PolaÅ„czyk, dz. cyt.). RzeczywiÅ›cie tak jest, za pomocÄ… zaledwie czterech wersów udaÅ‚o siÄ™ Mickiewiczowi zbudować nastrój niezwykÅ‚ego napiÄ™cia i wyczekiwania. Czytelnik zaczyna odczuwać, iż podmiot liryczny targany jest narastajÄ…cymi emocjami. Można siÄ™ domyÅ›lać, iż opisywane przez niego odgÅ‚osy przypominajÄ… mu o czymÅ› bliskim, co utraciÅ‚.

Okazuje się, że na daremno wsłuchiwał się w głos z ojczyzny. Nadstawiając ucho ku Litwie miał nadzieję usłyszeć wołanie z rodzinnych stron:
„W takiej ciszy - tak ucho natężam ciekawie,
Å»e sÅ‚yszaÅ‚bym gÅ‚os z Litwy”.

Zbudowane przez poetę napięcie drastycznie opada, kiedy ku rozczarowaniu podmiotu lirycznego okazuje się, że żaden głos z ojczyzny do niego nie dotarł. Wówczas zdecydował, że będzie kontynuował dalej swoją wyprawę:
„(…) - Jedźmy, nikt nie woÅ‚a”.

Zawód i rozczarowanie w gÅ‚osie podmiotu lirycznego sÄ… niemal namacalne. Utwór otwierajÄ…cy cykl ma zazwyczaj za zadanie wprowadzić odbiorcÄ™ w odpowiedni nastrój, przygotowujÄ…c go niejako na to, co czeka go dalej. W przypadku „Stepów akermaÅ„skich” Mickiewicz daÅ‚ czytelnikowi bardzo jasno do zrozumienia, iż piÄ™kno przyrody nie byÅ‚o w stanie odwrócić jego uwagi od tÄ™sknoty za ojczyznÄ…. Z tej perspektywy patrzymy powinniÅ›my na resztÄ™ utworów, dostrzegajÄ…c rozdwojenie poety nad euforycznym podziwem dla krymskiej natury oraz przygnÄ™biajÄ…cÄ… nostalgiÄ… za ukochanÄ… LitwÄ….

strona:    1    2  

Zobacz inne artykuły:

Mickiewicz Adam
Oda do młodości - interpretacja i analiza
Lilje - interpretacja i analiza
Pani Twardowska - interpretacja i analiza
To lubiÄ™ - interpretacja i analiza
Powrót taty - interpretacja i analiza
Rybka - interpretacja i analiza
Åšwitezianka - interpretacja i analiza
Świteź - interpretacja i analiza
Ajudah - interpretacja i analiza
Pierwiosnek - interpretacja i analiza
Pielgrzym - interpretacja i analiza
Ballady i romanse - opracowanie
Czatyrdah - interpretacja i analiza
Bajdary - interpretacja i analiza
Bakczysaraj - interpretacja i analiza
Widok gór ze stepów Kozłowa - interpretacja i analiza
Burza - interpretacja i analiza
Żegluga - interpretacja i analiza
Cisza morska - interpretacja i analiza
Stepy akermańskie - interpretacja i analiza
„Sonety krymskie” - streszczenie ogólne
Romantyzm „Sonetów krymskich”
Recepcja „Sonetów krymskich”
JÄ™zyk „Sonetów krymskich”
Problematyka „Sonetów krymskich”
PodziaÅ‚ wewnÄ™trzny „Sonetów krymskich”
Zmagania Mickiewicza z sonetem
OkolicznoÅ›ci powstania „Sonetów krymskich”
Polały się łzy - interpretacja i analiza
Nad wodÄ… wielkÄ… i czystÄ… - interpretacja i analiza
Snuć miłość - interpretacja i analiza
Liryki lozańskie - geneza i charakterystyka
Do matki Polki - interpretacja i analiza
Niepewność - interpretacja i analiza
Do M*** - interpretacja i analiza
Zima miejska - interpretacja i analiza

Norwid Cyprian Kamil
Pióro - interpretacja i analiza
Pióro - wiadomości wstępne
W Weronie - interpretacja i analiza
W Weronie - wiadomości wstępne
Moja piosnka II - interpretacja i analiza
Do obywatela Johna Browne'a - interpretacja i analiza
Do obywatela Johna Browne'a - wiadomości wstępne
Fortepian Szopena - analiza
Fortepian Szopena - interpretacja
Fortepian Szopena - wiadomości wstępne
Bema pamięci żałobny rapsod - interpretacja i analiza
Bema pamięci żałobny rapsod - wiadomości wstępne
Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - interpretacja i analiza
Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - wiadomości wstępne
Moja ojczyzna - interpretacja i analiza
Moja ojczyzna - wiadomości wstepne
Pielgrzym - interpretacja i analiza
Pielgrzym - wiadomości wstępne

SÅ‚owacki Juliusz
Rozmowa z piramidami - interpretacja i analiza
Grób Agamemnona - interpretacja i analiza
Grób Agamemnona - motyw mogiły, grobu
Smutno mi Boże - interpretacja i analiza
Smutno mi, Boże! - wiadomości wstępne
Sowiński w okopach Woli - interpretacja i analiza
Sowiński w okopach Woli - wiadomości wstępne
Testament mój - interpretacja i analiza
Testament mój - wiadomości wstępne
Rozłączenie - interpretacja i analiza

Inne
Analiza porównawcza utworów „Oda do mÅ‚odoÅ›ci” Adama Mickiewicza i „Do mÅ‚odych” Adama Asnyka



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies