Ajudah - interpretacja i analiza ostatnidzwonek.pl
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Romantyzm

Ajudah - interpretacja i analiza

Autor: Karolina Marlêga

W ostatnim sonecie spotykamy znanego nam Pielgrzyma z poprzednich utworów cyklu, jednak od razu dostrzegamy, że zaszła w nim wielka przemiana. Siedzący na skałach Ajudahu, czyli góry-niedźwiedzia, podmiot liryczny jest zupełnie spokojny, opanowany, harmonijne zgrany z otaczającym go krajobrazem Krymu.

W utworze brakuje znanych nam z poprzednich „Sonetów krymskich” hiperbolicznych opisów przyrody, nie ma w nim grozy, tÄ™sknoty, rozterek. Zamiast tego razem z podmiotem lirycznym obserwujemy leniwe chmury, które niczym morskie fale o piaszczystÄ… plażę rozbijajÄ… siÄ™ o skaliste podnóża Ajudahu. Jakże poetycka jest wizja obserwujÄ…cego niebo czÅ‚owieka, który nadaje obÅ‚okom dowolne ksztaÅ‚ty. Przyrównuje je do wojsk, do wielorybów:
„TrÄ…cÄ… siÄ™ o mieliznÄ™, rozbijÄ… na fale,
Jak wojsko wielorybów zalegając brzegi,
Zdobędą ląd w tryumfie i, na powrót zbiegi,
MiecÄ… za sobÄ… muszle, perÅ‚y i korale”

Dwie pierwsze tercyny poÅ›wiÄ™cone sÄ… opisowi widoku ze szczytu Ajudahu. Wrażenia te wywoÅ‚ujÄ… poetyckÄ… refleksjÄ™, która przedstawiona zostaÅ‚a w dwóch tercynach. Podmiot liryczny przyrównaÅ‚ nacierajÄ…ce fale morskie do wszystkich bolesnych wydarzeÅ„, które nieustannie nacierajÄ… na ludzkie serce, które z kolei zostaÅ‚y zobrazowane jako piaszczysta plaża. Morze za pomocÄ… swych baÅ‚wanów nie tylko podmywa piasek z wybrzeża, ale wyrzuca też naÅ„ „muszle, perÅ‚y i korale”. Tak samo hartuje siÄ™ serce poety, które smagane bolesnymi doznaniami, jak tÄ™sknota czy wygnanie, staje siÄ™ zdolne do „uronienia pieÅ›ni”. Za pomocÄ… poezji, czÅ‚owiek jest w stanie odreagować niepowodzenia i nieszczęścia, które spotykajÄ… go w codziennym życiu. Co wiÄ™cej, utwory takie sÄ… w stanie zapewnić artyÅ›cie życie wieczne w zbiorowej Å›wiadomoÅ›ci odbiorców. Podmiot liryczny zwraca siÄ™ do każdego mÅ‚odego poety (bezpoÅ›rednio, za pomocÄ… apostrofy: „o poeto mÅ‚ody!”) udzielajÄ…c mu cennych rad, niczym przewodnik.

Warto zwrócić uwagÄ™, iż ze wszystkich „Sonetów krymskich”, to wÅ‚aÅ›nie „Ajudahowi” najbliżej do klasycznego pierwowzoru. ZauważyÅ‚ to WacÅ‚aw Kubacki w pracy „Z Mickiewiczem na Krymie” : „«Ajudah» tchnie spokojem i pogodÄ…. Klasyczna budowa tego sonetu uwydatnia wrażenie harmonii, jaka panuje miÄ™dzy poetÄ… a Å›wiatem. Medytacja w obliczu skaÅ‚ i morza odbywaÅ‚a siÄ™ czasie teraźniejszym. A refleksyjna apostrofa, która mówi o «nieÅ›miertelnych pieÅ›niach» nie posiada Å›ciÅ›le okreÅ›lonego czasu. Przed naszymi oczyma otwiera siÄ™ nieskoÅ„czona perspektywa paraboli” (W. Kubacki, „Z Mickiewiczem na Krymie”, Warszawa 1977).
Klasyczny ukÅ‚ad „Ajudah” sprowadza siÄ™ do tego, iż pierwsze dwie kwartyny majÄ… charakter Å›ciÅ›le opisowy i bezpoÅ›rednio z nich wywodzi siÄ™ refleksja zawarta w dwóch ostatnich tercynach. Również ukÅ‚ad rymów jest wzorcowy: ABBA w części opisowej, oraz CCC DDD w części refleksyjnej. Wszystko to wpÅ‚ywa na wymowÄ™ utworu, który swojÄ… harmonijnoÅ›ciÄ… i opanowaniem dowodzi, iż poeta faktycznie zaznaÅ‚ spokoju.

„Ajudah” w doskonaÅ‚y sposób podsumowuje caÅ‚y cykl. W utworze tym zawarta zostaÅ‚a bowiem myÅ›l przewodnia i klucz do odczytywania „Sonetów krymskich”:
„NamiÄ™tność czÄ™sto groźne wzburza niepogody;
Lecz gdy podniesiesz bardon, ona bez twej szkody

Ucieka w zapomnienia pogrążyć się toni
I nieśmiertelne pieśni za sobą uroni,
Z których wieki uplotÄ… ozdobÄ™ twych skroni”.

Zobacz inne artykuły:

Mickiewicz Adam
Oda do młodości - interpretacja i analiza
Lilje - interpretacja i analiza
Pani Twardowska - interpretacja i analiza
To lubiÄ™ - interpretacja i analiza
Powrót taty - interpretacja i analiza
Rybka - interpretacja i analiza
Åšwitezianka - interpretacja i analiza
Świteź - interpretacja i analiza
Ajudah - interpretacja i analiza
Pierwiosnek - interpretacja i analiza
Pielgrzym - interpretacja i analiza
Ballady i romanse - opracowanie
Czatyrdah - interpretacja i analiza
Bajdary - interpretacja i analiza
Bakczysaraj - interpretacja i analiza
Widok gór ze stepów Kozłowa - interpretacja i analiza
Burza - interpretacja i analiza
Żegluga - interpretacja i analiza
Cisza morska - interpretacja i analiza
Stepy akermańskie - interpretacja i analiza
„Sonety krymskie” - streszczenie ogólne
Romantyzm „Sonetów krymskich”
Recepcja „Sonetów krymskich”
JÄ™zyk „Sonetów krymskich”
Problematyka „Sonetów krymskich”
PodziaÅ‚ wewnÄ™trzny „Sonetów krymskich”
Zmagania Mickiewicza z sonetem
OkolicznoÅ›ci powstania „Sonetów krymskich”
Polały się łzy - interpretacja i analiza
Nad wodÄ… wielkÄ… i czystÄ… - interpretacja i analiza
Snuć miłość - interpretacja i analiza
Liryki lozańskie - geneza i charakterystyka
Do matki Polki - interpretacja i analiza
Niepewność - interpretacja i analiza
Do M*** - interpretacja i analiza
Zima miejska - interpretacja i analiza

Norwid Cyprian Kamil
Pióro - interpretacja i analiza
Pióro - wiadomości wstępne
W Weronie - interpretacja i analiza
W Weronie - wiadomości wstępne
Moja piosnka II - interpretacja i analiza
Do obywatela Johna Browne'a - interpretacja i analiza
Do obywatela Johna Browne'a - wiadomości wstępne
Fortepian Szopena - analiza
Fortepian Szopena - interpretacja
Fortepian Szopena - wiadomości wstępne
Bema pamięci żałobny rapsod - interpretacja i analiza
Bema pamięci żałobny rapsod - wiadomości wstępne
Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - interpretacja i analiza
Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - wiadomości wstępne
Moja ojczyzna - interpretacja i analiza
Moja ojczyzna - wiadomości wstepne
Pielgrzym - interpretacja i analiza
Pielgrzym - wiadomości wstępne

SÅ‚owacki Juliusz
Rozmowa z piramidami - interpretacja i analiza
Grób Agamemnona - interpretacja i analiza
Grób Agamemnona - motyw mogiły, grobu
Smutno mi Boże - interpretacja i analiza
Smutno mi, Boże! - wiadomości wstępne
Sowiński w okopach Woli - interpretacja i analiza
Sowiński w okopach Woli - wiadomości wstępne
Testament mój - interpretacja i analiza
Testament mój - wiadomości wstępne
Rozłączenie - interpretacja i analiza

Inne
Analiza porównawcza utworów „Oda do mÅ‚odoÅ›ci” Adama Mickiewicza i „Do mÅ‚odych” Adama Asnyka



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies