JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Romantyzm
Choć w „Odzie” dominuje patetyczny styl, a kompozycja jest Å›ciÅ›le przemyÅ›lana, to jednak dzieÅ‚o charakteryzuje siÄ™ entuzjazmem, emanuje z niego gotowość do dziaÅ‚ania, jest przepeÅ‚nione wezwaniem do czynu.
Pierwsza część powyższej tezy jest widoczna w licznych dowodach na czerpanie przez poetÄ™ z epoki oÅ›wiecenia. Zgodnie z literackimi wyznacznikami epoki racjonalizmu i rozumu, Mickiewicz siÄ™gnÄ…Å‚ po klasycystyczne retoryczne hasÅ‚a (np. „MÅ‚odoÅ›ci!”), wiele razy odwoÅ‚uje siÄ™ w tekÅ›cie do zdrowego rozsÄ…dku, formuÅ‚uje patetyczne hasÅ‚a, np.:
„Razem, mÅ‚odzi przyjaciele!...”;
„Tam siÄ™gaj, gdzie wzrok nie siÄ™ga’;
„GwaÅ‚t niech siÄ™ gwaÅ‚tem odciska”.
Pod wzglÄ™dem leksykalnych „Oda” jest wypeÅ‚niona licznymi apelami, zakazami zwracajÄ…cymi uwagÄ™ na okreÅ›lone dziaÅ‚ania i postawy:
„MÅ‚odoÅ›ci! dodaj mi skrzydÅ‚a!”;
„MÅ‚odoÅ›ci! ty nad poziomy
Wylatuj, a okiem słońca
Ludzkości całe ogromy
Przeniknij z koÅ„ca do koÅ„ca”.
CechÄ… klasycystycznej poetyki nakazu byÅ‚o nadużywanie zwrotów „niech” oraz „niechaj”. SÅ‚owa te pojawiajÄ… siÄ™ w „Odzie” wiele razy:
„Niech nad martwym wzlecÄ™ Å›wiatem”;
„Niechaj, kogo wiek zamroczy”;
„GwaÅ‚t niech siÄ™ gwaÅ‚tem odciska”.
Podobnie jak twórcy epoki oświecenia, Mickiewicz także sięgnął do symboliki antycznej. Przykładem jest przywołanie mitu o Heraklesie i Hebe:
„Dzieckiem w kolebce kto Å‚eb urwaÅ‚ Hydrze,
Ten młody zdusi Centaury,
Piekłu ofiarę wydrze,
Do nieba pójdzie po laury”.
IdÄ…c za powielanÄ… przez wielu historyków literatury tezÄ…, iż „Oda do mÅ‚odoÅ›ci” jest klasycyzujÄ…cÄ… w formie, a romantycznÄ… w treÅ›ci, nie sposób nie zauważyć romantycznych elementów kompozycji dzieÅ‚a, majÄ…cych, zdaniem Danuty PolaÅ„czyk, autorki opracowania utworu, swój poczÄ…tek wÅ‚aÅ›nie w literaturze oÅ›wieceniowej: „GÅ‚oszone w utworze ideaÅ‚y przyjaźni, wspólnego dziaÅ‚ania, podporzÄ…dkowania planów jednostki interesom ogółu, poczucie skutecznoÅ›ci czynów zmierzajÄ…cych do odnowy rzeczywistoÅ›ci również wywodzi siÄ™ ze sposobu myÅ›lenia lansowanego przez literaturÄ™ oÅ›wiecenia. Patetyczna prezentacja mÅ‚odoÅ›ci, jako wysokiej wartoÅ›ci, której można powierzyć wielkÄ… misjÄ™ odnowy, ma także źródÅ‚o w stylistyce klasycystycznej” (D. PolaÅ„czyk, „Poezje Adama Mickiewicza – cz. I”, Lublin).
Nie każdy wie, iż za zaklasyfikowaniem tekstu do grona romantycznych przemawia jego nieregularność. Rozpiętość wersów dzieła jest znaczna, linijki mają bowiem od trzech aż do trzynastu sylab, np.:Oda do młodości - interpretacja i analiza
Autor: Karolina MarlêgaChoć w „Odzie” dominuje patetyczny styl, a kompozycja jest Å›ciÅ›le przemyÅ›lana, to jednak dzieÅ‚o charakteryzuje siÄ™ entuzjazmem, emanuje z niego gotowość do dziaÅ‚ania, jest przepeÅ‚nione wezwaniem do czynu.
Pierwsza część powyższej tezy jest widoczna w licznych dowodach na czerpanie przez poetÄ™ z epoki oÅ›wiecenia. Zgodnie z literackimi wyznacznikami epoki racjonalizmu i rozumu, Mickiewicz siÄ™gnÄ…Å‚ po klasycystyczne retoryczne hasÅ‚a (np. „MÅ‚odoÅ›ci!”), wiele razy odwoÅ‚uje siÄ™ w tekÅ›cie do zdrowego rozsÄ…dku, formuÅ‚uje patetyczne hasÅ‚a, np.:
„Razem, mÅ‚odzi przyjaciele!...”;
„Tam siÄ™gaj, gdzie wzrok nie siÄ™ga’;
„GwaÅ‚t niech siÄ™ gwaÅ‚tem odciska”.
Pod wzglÄ™dem leksykalnych „Oda” jest wypeÅ‚niona licznymi apelami, zakazami zwracajÄ…cymi uwagÄ™ na okreÅ›lone dziaÅ‚ania i postawy:
„MÅ‚odoÅ›ci! dodaj mi skrzydÅ‚a!”;
„MÅ‚odoÅ›ci! ty nad poziomy
Wylatuj, a okiem słońca
Ludzkości całe ogromy
Przeniknij z koÅ„ca do koÅ„ca”.
CechÄ… klasycystycznej poetyki nakazu byÅ‚o nadużywanie zwrotów „niech” oraz „niechaj”. SÅ‚owa te pojawiajÄ… siÄ™ w „Odzie” wiele razy:
„Niech nad martwym wzlecÄ™ Å›wiatem”;
„Niechaj, kogo wiek zamroczy”;
„GwaÅ‚t niech siÄ™ gwaÅ‚tem odciska”.
Podobnie jak twórcy epoki oświecenia, Mickiewicz także sięgnął do symboliki antycznej. Przykładem jest przywołanie mitu o Heraklesie i Hebe:
„Dzieckiem w kolebce kto Å‚eb urwaÅ‚ Hydrze,
Ten młody zdusi Centaury,
Piekłu ofiarę wydrze,
Do nieba pójdzie po laury”.
IdÄ…c za powielanÄ… przez wielu historyków literatury tezÄ…, iż „Oda do mÅ‚odoÅ›ci” jest klasycyzujÄ…cÄ… w formie, a romantycznÄ… w treÅ›ci, nie sposób nie zauważyć romantycznych elementów kompozycji dzieÅ‚a, majÄ…cych, zdaniem Danuty PolaÅ„czyk, autorki opracowania utworu, swój poczÄ…tek wÅ‚aÅ›nie w literaturze oÅ›wieceniowej: „GÅ‚oszone w utworze ideaÅ‚y przyjaźni, wspólnego dziaÅ‚ania, podporzÄ…dkowania planów jednostki interesom ogółu, poczucie skutecznoÅ›ci czynów zmierzajÄ…cych do odnowy rzeczywistoÅ›ci również wywodzi siÄ™ ze sposobu myÅ›lenia lansowanego przez literaturÄ™ oÅ›wiecenia. Patetyczna prezentacja mÅ‚odoÅ›ci, jako wysokiej wartoÅ›ci, której można powierzyć wielkÄ… misjÄ™ odnowy, ma także źródÅ‚o w stylistyce klasycystycznej” (D. PolaÅ„czyk, „Poezje Adama Mickiewicza – cz. I”, Lublin).
„To ziemia!
(…)
GoniÄ…c za żywioÅ‚kami drobniejszego pÅ‚azu”.
W tekście dominują jednak wersy ośmiozgłoskowe ujęte w czterowersowe strofy (38 na 37 wszystkich pozostałych wierszy). Te fragmenty są przepełnione lirycznymi treściami i dotyczą przede wszystkimi tytułowej młodości:
„MÅ‚odoÅ›ci! ty nad poziomy
Wylatuj, a okiem słońca
Ludzkości całe ogromy
Przeniknij z koÅ„ca do koÅ„ca”.
Z kolei wersy dłuższe przypominają bardziej prozę, niż poezję. Dzięki plastyczności obrazowania oraz zastosowanym środkom stylistycznym (apele i nakazy) sprawiają wrażenie przemówienia:
„Nie lgnie do niego fala, ani on do fali;
A wtem jak bańka prysnął o szmat głazu.
Nikt nie znał jego życia, nie zna jego zguby:
To samoluby!”.
Różnorodność konstrukcji wersów oraz nieregularność warstwy rymów doskonale oddają uczucia dominujące w zaliczanym do wierszy wolnych utworze. Emocjonalność podmiotu, jego zaangażowanie we wspólne działanie oraz dążenie do przekonania do swoich racji odbiorców tekstu widać szczególnie w licznych apostrofach, skierowanych przede wszystkim do tytułowego stanu:
strona: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies