Rozłączenie - interpretacja i analiza - strona 2
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Romantyzm

Rozłączenie - interpretacja i analiza

Autor: Karolina Marlêga

Pod oknami, i nazwać jeziora bÅ‚Ä™kitem”.

Końcowe trzy linijki tekstu wyrażają przeświadczenie podmiotu o niemożności realnego spotkania dwojga rozłączonych bohaterów:
„Lecz choć siÄ™ - nigdy - nigdzie poÅ‚Ä…czyć nie mamy,
Zamilkniemy na chwilę i znów się wołamy
Jak dwa smutne sÅ‚owiki, co siÄ™ wabiÄ… pÅ‚aczem”.

Nawet jeśli już nigdy nie dojdzie do pojednania, to i tak łącząca bohaterów więź przetrwa, umożliwiając im połączenie dusz.

Wiersz „RozÅ‚Ä…czenie” Juliusza SÅ‚owackiego ma charakter osobistego wyznania miÅ‚osnego. SwojÄ… formÄ… przypomina list, co podkreÅ›la także metafora „biaÅ‚y goÅ‚Ä…b smutku (...) nosi ciÄ…gÅ‚e wieÅ›ci”. PrzebywajÄ…cy z dala od ojczyzny, tuÅ‚ajÄ…cy siÄ™ na emigracji nadawca dzieli siÄ™ w nim trapiÄ…cym uczuciem smutku z powodu rozÅ‚Ä…ki z kochanÄ… osobÄ…, notabene adresatkÄ… jego słów. TreÅ›ciÄ… utworu sÄ… również wizje, jakie w wyobraźni tworzy podmiot, wracajÄ…c nieustannie do bliskich jego sercu miejsc i osoby.

Utwór jest przykÅ‚adem liryki bezpoÅ›redniego zwrotu do adresata, o czym Å›wiadczÄ… wystÄ™pujÄ…ce formy gramatyczne czasowników i zaimków w pierwszej i drugiej osobie („wiesz”, „ty”, „mi”, „pÅ‚aczesz”).

Dla zobrazowania intensywnoÅ›ci tÄ™sknoty i smutku, dominujÄ…cych w sercu podmiotu, SÅ‚owacki stosuje wyszukane, wzmacniajÄ…ce siÅ‚Ä™ wyrazu metafory („wÅ‚osem deszczu skaÅ‚om wieÅ„czyć gÅ‚owÄ™”; „niebo zwalić i poÅ‚ożyć”; „malować myÅ›lÄ… twe oczy”), porównania („TyÅ› mi widna jak gwiazda”) oraz epitety („Å‚za różowa”, „biednym tuÅ‚aczem”).

WażnÄ… cechÄ… wiersza jest dynamizacja obrazu, na który skÅ‚adajÄ… siÄ™ wyrazy oznaczajÄ…ce ruch, dziaÅ‚anie. Przedstawione obrazy nie sÄ… obiektywne, widzimy je przez pryzmat doÅ›wiadczeÅ„ i odczuć podmiotu. Å»ywioÅ‚owoÅ›ci dzieÅ‚u dodaje także wprowadzenie symbolu gwiazdy, która raz jest adresatem jego słów, a innym – stróżem kobiety:
„TyÅ› mi widna jak gwiazda, co siÄ™ tam zapala
I łzę różową leje, i skrą siną błyska.
(…)
Nie wiesz, nad jaką górą wschodzi ta perełka,
Którąm wybrał dla ciebie za gwiazdeczkę-stróża?
(…)
Przywykłem do nich, kocham te gwiazdy jeziora,
Ciemne mgłą oddalenia, od gwiazd nieba krwawsze,
Dziś je widzę, widziałem zapalone wczora,
Zawsze mi Å›wiecÄ… – smutno i blado - lecz zawsze...
A ty - wiecznie zagasÅ‚aÅ› nad biednym tuÅ‚aczem (...)”.

Wielokrotne powtórzenie wyrazu „gwiazda” nie jest jedynym. Podmiot pięć razy używa także czasownika „wiem”, pojawiajÄ…cego siÄ™ jako anafora w pierwszych trzech zwrotkach, dotyczÄ…cych adresatki.

Utwór jest podzielony na osiem zwrotek, z których każda ma cztery wersy scalone rymami (np. „dostać” - „postać”, „pereÅ‚ka” - „Å›wiateÅ‚ka”), liczÄ…ce po trzynaÅ›cie sylab.

strona:    1    2  

Zobacz inne artykuły:

Mickiewicz Adam
Oda do młodości - interpretacja i analiza
Snuć miłość - interpretacja i analiza
Liryki lozańskie - geneza i charakterystyka
Do matki Polki - interpretacja i analiza
Niepewność - interpretacja i analiza
Do M*** - interpretacja i analiza
Zima miejska - interpretacja i analiza
Lilje - interpretacja i analiza
Pani Twardowska - interpretacja i analiza
To lubiÄ™ - interpretacja i analiza
Powrót taty - interpretacja i analiza
Rybka - interpretacja i analiza
Åšwitezianka - interpretacja i analiza
Świteź - interpretacja i analiza
Ajudah - interpretacja i analiza
Pierwiosnek - interpretacja i analiza
Pielgrzym - interpretacja i analiza
Ballady i romanse - opracowanie
Czatyrdah - interpretacja i analiza
Bajdary - interpretacja i analiza
Bakczysaraj - interpretacja i analiza
Widok gór ze stepów Kozłowa - interpretacja i analiza
Burza - interpretacja i analiza
Żegluga - interpretacja i analiza
Cisza morska - interpretacja i analiza
Stepy akermańskie - interpretacja i analiza
„Sonety krymskie” - streszczenie ogólne
Romantyzm „Sonetów krymskich”
Recepcja „Sonetów krymskich”
JÄ™zyk „Sonetów krymskich”
Problematyka „Sonetów krymskich”
PodziaÅ‚ wewnÄ™trzny „Sonetów krymskich”
Zmagania Mickiewicza z sonetem
OkolicznoÅ›ci powstania „Sonetów krymskich”
Polały się łzy - interpretacja i analiza
Nad wodÄ… wielkÄ… i czystÄ… - interpretacja i analiza

Norwid Cyprian Kamil
Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - interpretacja i analiza
Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - wiadomości wstępne
Moja ojczyzna - interpretacja i analiza
Moja ojczyzna - wiadomości wstepne
Pielgrzym - interpretacja i analiza
Pielgrzym - wiadomości wstępne
Pióro - interpretacja i analiza
Pióro - wiadomości wstępne
W Weronie - interpretacja i analiza
W Weronie - wiadomości wstępne
Moja piosnka II - interpretacja i analiza
Do obywatela Johna Browne'a - interpretacja i analiza
Do obywatela Johna Browne'a - wiadomości wstępne
Fortepian Szopena - analiza
Fortepian Szopena - interpretacja
Fortepian Szopena - wiadomości wstępne
Bema pamięci żałobny rapsod - interpretacja i analiza
Bema pamięci żałobny rapsod - wiadomości wstępne

SÅ‚owacki Juliusz
Rozmowa z piramidami - interpretacja i analiza
Grób Agamemnona - interpretacja i analiza
Grób Agamemnona - motyw mogiły, grobu
Smutno mi Boże - interpretacja i analiza
Smutno mi, Boże! - wiadomości wstępne
Sowiński w okopach Woli - interpretacja i analiza
Sowiński w okopach Woli - wiadomości wstępne
Testament mój - interpretacja i analiza
Testament mój - wiadomości wstępne
Rozłączenie - interpretacja i analiza

Inne
Analiza porównawcza utworów „Oda do mÅ‚odoÅ›ci” Adama Mickiewicza i „Do mÅ‚odych” Adama Asnyka



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies