JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Romantyzm
W wierszu przeplatajÄ… siÄ™ dwa wÄ…tki: osobisty i patriotyczny. Podmiot liryczny podejmuje próbÄ™ zdefiniowania swego wpÅ‚ywu na losy zarówno swego pokolenia, jak i aktualnej sytuacji ojczyzny, do której wielokrotnie podkreÅ›la swÄ… miÅ‚ość i oddanie. Obok tych tematów pojawiajÄ… siÄ™ również elementy spoÅ‚eczne (nauka szansÄ… na polepszenie losów obywateli i Polski), demokratyczne (równość), narodowowyzwoleÅ„cze (odważna walka o wolność ojczyzny), dlatego „Testament mój” powinien być odczytywany nie tylko jako podsumowanie życia poety, ale również jako wezwanie do zanegowania postawy biernoÅ›ci i podjÄ™cia wspólnej walki, prowadzÄ…cej do odzyskania przez PolskÄ™ niepodlegÅ‚oÅ›ci.
Pod wzglÄ™dem formalnym wiersz Juliusza SÅ‚owackiego to przykÅ‚ad liryki bezpoÅ›redniej („ja” liryczne zaznacza swojÄ… obecność, poprzez użycie pierwszej osoby, np. „żyÅ‚em”), skierowanej do konkretnego odbiorcy (do przyjaciół poety - „Niech przyjaciele moi”, do matki - „I tej, która mi daÅ‚a to serce”, do współczesnych mu romantyków oraz i do przyszÅ‚ych pokoleÅ„, czyli miÄ™dzy innymi do nas - liryka zwrotu do adresata). Tekst, jak sam tytuÅ‚ wskazuje, przypomina testament, podmiot dokonuje w nim podsumowania swego życia oraz przekazuje pragnienia odnoÅ›nie pogrzebu „Niech przyjaciele […] / biedne moje serce spalÄ… w aloesie”).
Utwór jest tekstem rytmicznym o regularnej budowie. SkÅ‚ada siÄ™ z dziesiÄ™ciu czterowersowych zwrotek , co potwierdza tezÄ™ o jego stroficznoÅ›ci. SÅ‚owacki użyÅ‚ rymów dokÅ‚adnych, żeÅ„skich, krzyżowych, np.: „wami” – „duchami”, „zdobi” – „przerobi”, „kaganiec” – „szaniec”. Dla podkreÅ›lenia wieloznacznej wymowy dzieÅ‚a, w utworze pojawiajÄ… siÄ™ zdania wykrzyknikowe i pytajÄ…ce, pauzy i wielokropki.
Wśród licznych środków poetyckiego wyrazu należy wymienić przede wszystkim:
strona: 1 2 3
Partner serwisu:
kontakt | polityka cookies
Testament mój - interpretacja i analiza
Autor: Karolina MarlêgaW wierszu przeplatajÄ… siÄ™ dwa wÄ…tki: osobisty i patriotyczny. Podmiot liryczny podejmuje próbÄ™ zdefiniowania swego wpÅ‚ywu na losy zarówno swego pokolenia, jak i aktualnej sytuacji ojczyzny, do której wielokrotnie podkreÅ›la swÄ… miÅ‚ość i oddanie. Obok tych tematów pojawiajÄ… siÄ™ również elementy spoÅ‚eczne (nauka szansÄ… na polepszenie losów obywateli i Polski), demokratyczne (równość), narodowowyzwoleÅ„cze (odważna walka o wolność ojczyzny), dlatego „Testament mój” powinien być odczytywany nie tylko jako podsumowanie życia poety, ale również jako wezwanie do zanegowania postawy biernoÅ›ci i podjÄ™cia wspólnej walki, prowadzÄ…cej do odzyskania przez PolskÄ™ niepodlegÅ‚oÅ›ci.
Pod wzglÄ™dem formalnym wiersz Juliusza SÅ‚owackiego to przykÅ‚ad liryki bezpoÅ›redniej („ja” liryczne zaznacza swojÄ… obecność, poprzez użycie pierwszej osoby, np. „żyÅ‚em”), skierowanej do konkretnego odbiorcy (do przyjaciół poety - „Niech przyjaciele moi”, do matki - „I tej, która mi daÅ‚a to serce”, do współczesnych mu romantyków oraz i do przyszÅ‚ych pokoleÅ„, czyli miÄ™dzy innymi do nas - liryka zwrotu do adresata). Tekst, jak sam tytuÅ‚ wskazuje, przypomina testament, podmiot dokonuje w nim podsumowania swego życia oraz przekazuje pragnienia odnoÅ›nie pogrzebu „Niech przyjaciele […] / biedne moje serce spalÄ… w aloesie”).
Utwór jest tekstem rytmicznym o regularnej budowie. SkÅ‚ada siÄ™ z dziesiÄ™ciu czterowersowych zwrotek , co potwierdza tezÄ™ o jego stroficznoÅ›ci. SÅ‚owacki użyÅ‚ rymów dokÅ‚adnych, żeÅ„skich, krzyżowych, np.: „wami” – „duchami”, „zdobi” – „przerobi”, „kaganiec” – „szaniec”. Dla podkreÅ›lenia wieloznacznej wymowy dzieÅ‚a, w utworze pojawiajÄ… siÄ™ zdania wykrzyknikowe i pytajÄ…ce, pauzy i wielokropki.
Wśród licznych środków poetyckiego wyrazu należy wymienić przede wszystkim:
- epitety, np. „niepÅ‚akana trumna”, „lata mÅ‚ode”, „dźwiÄ™k pusty”;
- metafory o znaczeniu symbolicznym np.: „kaganiec oÅ›wiaty” – (kaganek oÅ›wiaty) podniosÅ‚e okreÅ›lenie krzewienia oÅ›wiaty, nauczania; „zjadacze chleba” – przeciÄ™tni, zwykli ludzie; poetyckie okreÅ›lenia poety („sternika duchami napeÅ‚nionej Å‚odzi”), poezji („siÅ‚a fatalna”), poÅ›wiÄ™cenia dla poezji („twardÄ… bożą sÅ‚użbÄ™”;
- alegorie, np. „A póki okrÄ™t walczyÅ‚ – siedziaÅ‚em na maszcie, / A gdy tonÄ…Å‚ – z okrÄ™tem poszedÅ‚em pod wodÄ™...” - nawiÄ…zanie do wydarzeÅ„ z powstania listopadowego i wojny polsko–rosyjskie, zaczerpniÄ™te prawdopodobnie z kazaÅ„ Piotra Skargi (Polska jako tonÄ…cy okrÄ™t);
- porównania: „ImiÄ™ moje tak przeszÅ‚o jako bÅ‚yskawica” ;
- wykrzyknienia: „Jak kamienie przez Boga rzucane na szaniec!”;
- pytania retoryczne: „Kto drugi tak bez Å›wiata oklasków siÄ™ zgodzi / Iść... takÄ… obojÄ™tność, jak ja, mieć dla Å›wiata?”, „I tak cicho odlecieć-jak duch, gdy odlata?”
strona: 1 2 3
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies