Sowiński w okopach Woli - interpretacja i analiza - strona 2
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Romantyzm

Sowiński w okopach Woli - interpretacja i analiza

Autor: Karolina Marlêga

Posiadanie protezy do tej pory czÄ™sto byÅ‚o powodem żartów i docinek, jakich ofiarÄ… padaÅ‚ bohater. Po Å›mierci za ojczyznÄ™ nikt nie bÄ™dzie kojarzyÅ‚ jego nazwiska z „drewnianym szczudÅ‚em”:
„Kiedym chodziÅ‚ po ulicach,
To śmiała się często młodzież,
Żem szedł na drewnianej szczudle
I często, stary, utykał.
Niechże teraz mię obaczy,
Czy mi dobrze noga służy,
Czy prosto do Boga wiedzie
I prÄ™dko tam zaprowadzi”.

O przygotowaniu na Å›mierć i pogodzeniu siÄ™ ze swoim losem Å›wiadczy kolejna strofa liryku, w której SowiÅ„ski wyznaje, że czeka na „odejÅ›cie”:
„(...) muszÄ™ na oÅ‚tarzu
Oprzeć się, człek kulawy,
Więc śmierci szukać nie mogę,
Ale jej tu... dobrze czekam”.

Widząc klęczących adiunktów Paszkiewicza, obrońca Woli prosi ich, aby powstali:
„Nie klÄ™kajcie wy przede mnÄ…,
Bo nie jestem żaden Å›wiÄ™ty”.

Kolejne wersy przynoszą kolejny dowód na odwagę i wierność ideałom kulawego generała:
„Ale Polak jestem prawy,
Broniący... mego żywota...
Nie jestem żaden męczennik,
Ale się do śmierci bronię
I kogo mogÄ™, zabijÄ™,
I krew dam... a nie dam szpady...”.

Wypowiedziawszy manifestacyjne sÅ‚owa, SowiÅ„ski podniósÅ‚ symbolicznie swojÄ… szpadÄ™ i jeszcze kilkakrotnie „opÄ™dziÅ‚” siÄ™ przed rosyjskim bagnetami, aż w koÅ„cu nie zdążyÅ‚ odeprzeć ciosu:
„Aż go jeden żoÅ‚nierz stary
Uderzył w piersi i przebił...
Opartego na ołtarzu
I na tej nodze... drewnianej...”.

„SowiÅ„ski w okopach Woli” to wiersz ważny zarówno w epoce powstaÅ„ narodowych, jak i współczeÅ›nie, w czasie, gdy narodowe zrywy niepodlegÅ‚oÅ›ciowe sÄ… nazywane nieprzemyÅ›lanymi czy zbÄ™dnymi. Jego temat to gotowość na Å›mierć w obronie ojczyzny. O tym, czy zaprezentowana przez Juliusza SÅ‚owackiego postawa jest współczeÅ›nie godna naÅ›ladowania można dyskutować, o tym, że opisane wydarzenia, choć nieco wyidealizowane, miaÅ‚y miejsce naprawdÄ™ – zapomnieć nie wolno. Podobnie nie można negować przesÅ‚anek, popychajÄ…cych ludzi pokroju porucznika Ordona, dumnego, kulawego generaÅ‚a SowiÅ„skiego czy Emilii Plater do podejmowania dramatycznych decyzji, motywowanych chÄ™ciÄ… odzyskania wolnoÅ›ci i szczęścia przyszÅ‚ych pokoleÅ„.
Nie można zapomnieć o żołnierzach, dla których najważniejszym dopełnieniem życia, a zarazem wyeksponowaniem jego sensu była śmierć w obronie ideałów, a takie pojęcia czy zachowania, jak odwaga, męstwo, honor, uwielbienie wolności i ojczyzny, szlachetność charakteru, nieugiętość wobec przewagi wroga nie były pustymi frazesami. Taką rolę spełnia właśnie wiersz Juliusza Słowackiego podejmujący po raz kolejny motyw średniowiecznego rycerza (Sowiński, podobnie jak Roland, oddaje swe życie za Ojczyznę, to symbol niezłomnego żołnierza i dowódcy).

strona:    1    2  

Zobacz inne artykuły:

Mickiewicz Adam
Oda do młodości - interpretacja i analiza
Snuć miłość - interpretacja i analiza
Liryki lozańskie - geneza i charakterystyka
Do matki Polki - interpretacja i analiza
Niepewność - interpretacja i analiza
Do M*** - interpretacja i analiza
Zima miejska - interpretacja i analiza
Lilje - interpretacja i analiza
Pani Twardowska - interpretacja i analiza
To lubiÄ™ - interpretacja i analiza
Powrót taty - interpretacja i analiza
Rybka - interpretacja i analiza
Åšwitezianka - interpretacja i analiza
Świteź - interpretacja i analiza
Ajudah - interpretacja i analiza
Pierwiosnek - interpretacja i analiza
Pielgrzym - interpretacja i analiza
Ballady i romanse - opracowanie
Czatyrdah - interpretacja i analiza
Bajdary - interpretacja i analiza
Bakczysaraj - interpretacja i analiza
Widok gór ze stepów Kozłowa - interpretacja i analiza
Burza - interpretacja i analiza
Żegluga - interpretacja i analiza
Cisza morska - interpretacja i analiza
Stepy akermańskie - interpretacja i analiza
„Sonety krymskie” - streszczenie ogólne
Romantyzm „Sonetów krymskich”
Recepcja „Sonetów krymskich”
JÄ™zyk „Sonetów krymskich”
Problematyka „Sonetów krymskich”
PodziaÅ‚ wewnÄ™trzny „Sonetów krymskich”
Zmagania Mickiewicza z sonetem
OkolicznoÅ›ci powstania „Sonetów krymskich”
Polały się łzy - interpretacja i analiza
Nad wodÄ… wielkÄ… i czystÄ… - interpretacja i analiza

Norwid Cyprian Kamil
Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - interpretacja i analiza
Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - wiadomości wstępne
Moja ojczyzna - interpretacja i analiza
Moja ojczyzna - wiadomości wstepne
Pielgrzym - interpretacja i analiza
Pielgrzym - wiadomości wstępne
Pióro - interpretacja i analiza
Pióro - wiadomości wstępne
W Weronie - interpretacja i analiza
W Weronie - wiadomości wstępne
Moja piosnka II - interpretacja i analiza
Do obywatela Johna Browne'a - interpretacja i analiza
Do obywatela Johna Browne'a - wiadomości wstępne
Fortepian Szopena - analiza
Fortepian Szopena - interpretacja
Fortepian Szopena - wiadomości wstępne
Bema pamięci żałobny rapsod - interpretacja i analiza
Bema pamięci żałobny rapsod - wiadomości wstępne

SÅ‚owacki Juliusz
Rozmowa z piramidami - interpretacja i analiza
Grób Agamemnona - interpretacja i analiza
Grób Agamemnona - motyw mogiły, grobu
Smutno mi Boże - interpretacja i analiza
Smutno mi, Boże! - wiadomości wstępne
Sowiński w okopach Woli - interpretacja i analiza
Sowiński w okopach Woli - wiadomości wstępne
Testament mój - interpretacja i analiza
Testament mój - wiadomości wstępne
Rozłączenie - interpretacja i analiza

Inne
Analiza porównawcza utworów „Oda do mÅ‚odoÅ›ci” Adama Mickiewicza i „Do mÅ‚odych” Adama Asnyka



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies