Grób Agamemnona - motyw mogiły, grobu - strona 2
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Romantyzm

Grób Agamemnona - motyw mogiły, grobu

Autor: Karolina Marlêga

  • Eliza Orzeszkowa „Nad Niemnem” - grób protoplastów rodu Bohatyrowiczów, Jana i Cecylii, to symbol przemijania, pamiÄ™ci o zmarÅ‚ych, a także ciÄ…gÅ‚oÅ›ci rodu oraz szacunku dla tradycji MogiÅ‚a ozdobiona napisem „Jan i Cecylia, rok 1954, memento mori” jest bardzo prosta i zniszczona:
    „SkÅ‚adaÅ‚ siÄ™ on z szeÅ›ciokÄ…tnego, grubego u podstaw a zwężajÄ…cego siÄ™ ku szczytowi krzyża, na którego czerwonym tle bielaÅ‚a postać Chrystusa, a którego boki okryte byÅ‚y różnobarwnymi godÅ‚ami i figurami. ByÅ‚y tam biaÅ‚ym pokostem powleczone i Å›ciÅ›le do krzyża przylegajÄ…ce trupie gÅ‚owy i różne narzÄ™dzia Chrystusowej mÄ™ki, pÅ‚askie popiersie Marii, z tkwiÄ…cymi w nim siedmiu pozÅ‚acanymi niegdyÅ› i w ksztaÅ‚t miecza wyrzeźbionymi strzaÅ‚ami, wsparte na rÄ™kach i w zamyÅ›leniu na podstawach z drzewa lub gliny siedzÄ…ce wypukÅ‚e figury Å›wiÄ™tych”.

    Obok grobu Bohatyrowiczów, w dziele pojawia się także inny nagrobek - zbiorowa mogiła powstańców z 1863 roku, symbol śmierci i odrodzenia, jedności narodowej i rodowej, nadziei na zjednoczenie i wolność. Był to usypany z ziemi kurhan, w których spoczywało 40 powstańców, m.in. brat Benedykta Korczyńskiego - Andrzej i ojciec Jana Bohatyrowicza - Jerzy. Rozmyślając nad mogiłą, Justyna mówi:
    „ByÅ‚yżby zaraźliwym żarem spoczywajÄ…ce w samotnych mogiÅ‚ach prochy zapomnianych? Albo w zamian nieotrzymanych wawrzynów otrzymywaÅ‚yżby ich koÅ›ci dar wiecznego pod ziemiÄ… gorzenia i wyrzucania na Å›wiat niewidzialnych iskier?”;

  • Eliza Orzeszkowa „Gloria victis” - „A toż co? A to co jest takiego? Tego natura nie uczyniÅ‚a! To uczyniÅ‚y rÄ™ce ludzkie? Tu nigdzie natura pagórków nie usypywaÅ‚a! Ten usypany jest przez ludzi! Kto? po co? dlaczego? A tenże krzyżyk na pagórku, wÅ›ród liliowych dzwonków, Boże, jak maÅ‚y, prosty, biedny! – co znaczy?” – zapytuje wiatr prÄ™dki leÅ›ne drzewa, a dÄ…b odpowiada: „ – To jest mogiÅ‚a! (...) Åšpi w niej wiele serc mężnych, spalonych na oÅ‚tarzu...”. MogiÅ‚a to piaszczysty kurhan, ma przypominać o tych, którzy zginÄ™li, oddali życie za ojczyznÄ™;

  • Maria Konopnicka „Contra spem spero” - grobowiec znakiem nadziei na zmartwychwstanie Polski:
    „Przeciw nadziei i przeciw pewnoÅ›ci
    Wystygłych duchów i śmierci wróżbitów
    Wierzę w wskrzeszenie popiołów i kości,
    W jutrzniÄ™ bÅ‚Ä™kitów...”;

  • BolesÅ‚aw Prus „Faraon” - grobowiec zlokalizowany pod piramidami w Egipcie symbolem potÄ™gi i wÅ‚adzy pochowanych w nim faraonów, miÄ™dzy innymi Ramzesa XII:
    „Grób ten to caÅ‚y paÅ‚ac z komnatami dla pana, rodziny i sÅ‚użby, z jadalniÄ…, sypialniÄ… i Å‚azienkÄ…, z kaplicami poÅ›wiÄ™canymi różnym bogom, a nareszcie - ze studniÄ…, na dnie której znajduje siÄ™ maÅ‚y pokoik, gdzie na wieki spocznie mumia faraona”;

  • Leopold Staff „Deszcz jesienny” - grób symbolem przemijania i żalu;

  • Kazimierz Przerwa-Tetmajer „Na AnioÅ‚ PaÅ„ski” - mogiÅ‚a mÅ‚odej dziewczyny znakiem krótkotrwaÅ‚oÅ›ci życia;

  • WÅ‚adysÅ‚aw StanisÅ‚aw Reymont „ChÅ‚opi” - opis Dnia Zadusznego, podczas którego chÅ‚opi idÄ… na cmentarz i snujÄ… refleksjÄ™ nad sensem wÅ‚asnego życia:
    „Każdy umiera! - wzdychaÅ‚ ciężko z kamiennÄ… rezygnacjÄ… i wlekli siÄ™ dalej, przysiadali na grobach ojców, mówili pacierze, to siedzieli cisi, zadumani, gÅ‚usi na życie, gÅ‚usi na Å›mierć, gÅ‚usi na ból - jak te drzewa, i jak te drzewa kolebaÅ‚y im siÄ™ dusze w sennym poczuciu trwogi”;

  • Krzysztof Kamil BaczyÅ„ski „Pokolenie” - pokolenie Kolumbów, przeznaczone na Å›mierć, musiaÅ‚o szybko „dorosnąć do trumny”:
    „nie wiedzÄ…c, czy my karty iliady,
    rzeźbione ogniem w błyszczącym złocie,
    czy nam postawią, z litości chociaż,
    nad grobem krzyż”.
  • Obok obecnoÅ›ci w tych znakomitych tekstach, motyw grobu odnajdujemy również w twórczoÅ›ci jednego z najwybitniejszych przedstawicieli europejskiego, a w szczególnoÅ›ci polskiego romantyzmu- Juliusza SÅ‚owackiego. Nasz narodowy wieszcz podjÄ…Å‚ motyw mogiÅ‚y w wielu wierszach. WÄ…tek grobu, pociÄ…gajÄ…cy za sobÄ… motyw Å›mierci, odnajdziemy miÄ™dzy innymi w nostalgicznym hymnie „Smutno mi, Boże”, w autobiograficznym liryku „Testament mój” oraz w wierszu „Grób Agamemnona”, napisanym w Paryżu w 1839 roku, a opublikowany rok później.

    strona:    1    2    3  

    Zobacz inne artykuły:

    Mickiewicz Adam
    Oda do młodości - interpretacja i analiza
    Do matki Polki - interpretacja i analiza
    Niepewność - interpretacja i analiza
    Do M*** - interpretacja i analiza
    Zima miejska - interpretacja i analiza
    Lilje - interpretacja i analiza
    Pani Twardowska - interpretacja i analiza
    To lubiÄ™ - interpretacja i analiza
    Powrót taty - interpretacja i analiza
    Rybka - interpretacja i analiza
    Åšwitezianka - interpretacja i analiza
    Świteź - interpretacja i analiza
    Ajudah - interpretacja i analiza
    Pierwiosnek - interpretacja i analiza
    Pielgrzym - interpretacja i analiza
    Ballady i romanse - opracowanie
    Czatyrdah - interpretacja i analiza
    Bajdary - interpretacja i analiza
    Bakczysaraj - interpretacja i analiza
    Widok gór ze stepów Kozłowa - interpretacja i analiza
    Burza - interpretacja i analiza
    Żegluga - interpretacja i analiza
    Cisza morska - interpretacja i analiza
    Stepy akermańskie - interpretacja i analiza
    „Sonety krymskie” - streszczenie ogólne
    Romantyzm „Sonetów krymskich”
    Recepcja „Sonetów krymskich”
    JÄ™zyk „Sonetów krymskich”
    Problematyka „Sonetów krymskich”
    PodziaÅ‚ wewnÄ™trzny „Sonetów krymskich”
    Zmagania Mickiewicza z sonetem
    OkolicznoÅ›ci powstania „Sonetów krymskich”
    Polały się łzy - interpretacja i analiza
    Nad wodÄ… wielkÄ… i czystÄ… - interpretacja i analiza
    Snuć miłość - interpretacja i analiza
    Liryki lozańskie - geneza i charakterystyka

    Norwid Cyprian Kamil
    Moja ojczyzna - interpretacja i analiza
    Moja ojczyzna - wiadomości wstepne
    Pielgrzym - interpretacja i analiza
    Pielgrzym - wiadomości wstępne
    Pióro - interpretacja i analiza
    Pióro - wiadomości wstępne
    W Weronie - interpretacja i analiza
    W Weronie - wiadomości wstępne
    Moja piosnka II - interpretacja i analiza
    Do obywatela Johna Browne'a - interpretacja i analiza
    Do obywatela Johna Browne'a - wiadomości wstępne
    Fortepian Szopena - analiza
    Fortepian Szopena - interpretacja
    Fortepian Szopena - wiadomości wstępne
    Bema pamięci żałobny rapsod - interpretacja i analiza
    Bema pamięci żałobny rapsod - wiadomości wstępne
    Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - interpretacja i analiza
    Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - wiadomości wstępne

    SÅ‚owacki Juliusz
    Rozmowa z piramidami - interpretacja i analiza
    Grób Agamemnona - interpretacja i analiza
    Grób Agamemnona - motyw mogiły, grobu
    Smutno mi Boże - interpretacja i analiza
    Smutno mi, Boże! - wiadomości wstępne
    Sowiński w okopach Woli - interpretacja i analiza
    Sowiński w okopach Woli - wiadomości wstępne
    Testament mój - interpretacja i analiza
    Testament mój - wiadomości wstępne
    Rozłączenie - interpretacja i analiza

    Inne
    Analiza porównawcza utworów „Oda do mÅ‚odoÅ›ci” Adama Mickiewicza i „Do mÅ‚odych” Adama Asnyka



    Partner serwisu:

    kontakt | polityka cookies