Ballady i romanse - opracowanie - strona 2
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Romantyzm

Ballady i romanse - opracowanie

Autor: Karolina Marlêga

Część ballad omawianego cyklu charakteryzuje siÄ™ napiÄ™ciem oraz dynamikÄ… zdarzeÅ„, którym towarzyszÄ… tajemnicze, nadprzyrodzone okolicznoÅ›ci. Niektóre z utworów natomiast majÄ… na celu wywoÅ‚anie u odbiorcy poczucia wzruszenia, empatii, zadumy, refleksji. Pod tym wzglÄ™dem „(…) przenikniÄ™te liryzmem spojrzenia na ukazywanÄ… dramatycznie rzeczywistość ludzi i zdarzeÅ„”, jak ujÄ…Å‚ to Zgorzelski.

ÅšmiaÅ‚Ä… tezÄ™ postawiÅ‚ JarosÅ‚aw Maciejewski, bardziej kojarzony jako badacz twórczoÅ›ci Juliusza SÅ‚owackiego, lecz majÄ…cy na koncie również prace na temat Adama Mickiewicza. Zdaniem naukowca, narodowy wieszcz nadaÅ‚ pierwszym wersjom ballad jedność fabularnÄ… i zamierzaÅ‚ opublikować jÄ… w jednym tomie z „Dziadami”, gdzie peÅ‚nić miaÅ‚y one rolÄ™ wprowadzajÄ…cÄ…. Z przyczyn cenzuralnych taka publikacja nigdy nie ujrzaÅ‚a Å›wiatÅ‚a dziennego. Zmuszony do zmian Mickiewicz zmieniÅ‚ kolejność ballad na znanÄ… nam dzisiaj, dodajÄ…c do cyklu dwa ostatnie utwory: „Lilije” oraz „Dudziarza”. Jednakże Maciejewskiemu nigdy nie udaÅ‚o siÄ™ potwierdzić swojej Å›miaÅ‚ej tezy materialnymi dowodami, czyli rÄ™kopisami.

Marta PiwiÅ„ska, w pracy „Wolny myÅ›liwy. Osiem prób czytania Mickiewicza” podaje: „(…) dotychczasowe próby skupiaÅ‚y siÄ™ na okreÅ›laniu kompozycji cyklu. Szukano logiki jego ukÅ‚adu. Próby uporzÄ…dkowania go na ballady «wodne», «Å¼artobliwe», «historyczne», czy też na część o «kobietach nieczuÅ‚ych» i «kobietach niewiernych» zniechÄ™cajÄ… do podobnych przedsiÄ™wzięć” (M. PiwiÅ„ska, „Wolny myÅ›liwy. Osiem prób czytania Mickiewicza”, GdaÅ„sk 2005).

Tego typu hipotetyczne tezy staÅ‚y siÄ™ bardzo popularne wÅ›ród badaczy „Ballad i romansów”. DziÅ› możemy spotkać siÄ™ z licznymi próbami udowodnienia spójnoÅ›ci cyklu. Obecny zasób oryginalnych dzieÅ‚ i zapisków Mickiewicza nie pozwala na jednoznaczne okreÅ›lenie myÅ›li przewodniej, jakÄ… kierowaÅ‚ siÄ™ wieszcz w doborze utworów do zbioru.

Swoje badania nad „Balladami i romansami” PiwiÅ„ska opisuje: „(…) w badaniach tych za decydujÄ…cy przyjmuje siÄ™ autorski ukÅ‚ad w pierwszym tomie z 1822 roku. Mickiewicz adaptowaÅ‚ do niego utwory, które napisaÅ‚ wczeÅ›niej, i oddzieliÅ‚ cykl od «wierszy różnych». Kiedy już sprawdziÅ‚am stosunek tego ukÅ‚adu do chronologii powstawania utworów w nim objÄ™tych, kiedy dowiedziaÅ‚am siÄ™, w której balladzie poeta zmieniaÅ‚ imiona, co odbieraÅ‚ Karusi, Johasi, by oddać Maryli, kiedy zauważyÅ‚am podobieÅ„stwo miÄ™dzy „Lilijami” a „Dudziarzem” – a wiÄ™c balladami, które Mickiewicz pisaÅ‚, ukÅ‚adajÄ…c już tom do druku – przeczytaÅ‚am w rozprawie JarosÅ‚awa Maciejewskiego to samo” (M. PiwiÅ„ska, dz. cyt.).
Jak zatem widać, również nie tylko same ballady stały się z biegiem czasu wtórne, ale również badania nad nimi.

Warto jednakże przyjrzeć siÄ™ dorobkowi wspomnianej badaczki, gdyż jej uzasadnienie cyklicznoÅ›ci „Ballad i romansów” wydaje siÄ™ tylko oryginalne, ale i prawdopodobne. PiwiÅ„ska tworzy Å›miaÅ‚e tezy: Na myÅ›l o cyklicznoÅ›ci naprowadziÅ‚ mnie Pierwiosnek, gdzie biaÅ‚awy Kwiatek obiecuje, że jeÅ›li zostanie «wpleciony do wianka», «wianek to bÄ™dzie nad wianki» (M. PiwiÅ„ska, dz. cyt.). WÅ‚aÅ›nie we wianku badaczka dopatruje siÄ™ klucza do poprawnej interpretacji zamysÅ‚u Mickiewicza: wianek to także nadrzÄ™dna caÅ‚ość zÅ‚ożona z autonomicznych jednostek. Wiadomo, że wianek ma budowÄ™ kolistÄ…, podobnie jak idealny cykl.

Element ten pojawia siÄ™ wielokrotnie w poszczególnych balladach. Aby teza siÄ™ sprawdziÅ‚a, wianek musiaÅ‚by pojawić siÄ™ nie tylko w pierwszym, ale i ostatnim utworze cyklu, aby byÅ‚y one możliwe do „powiÄ…zania”. Czy tak jest? Sprawdźmy. W „Dudziarzu” widzimy pasterkÄ™, która:
„plotÅ‚a wieniec

strona:    1    2    3    4    5    6    7  

Zobacz inne artykuły:

Mickiewicz Adam
Oda do młodości - interpretacja i analiza
Do matki Polki - interpretacja i analiza
Niepewność - interpretacja i analiza
Do M*** - interpretacja i analiza
Zima miejska - interpretacja i analiza
Lilje - interpretacja i analiza
Pani Twardowska - interpretacja i analiza
To lubiÄ™ - interpretacja i analiza
Powrót taty - interpretacja i analiza
Rybka - interpretacja i analiza
Åšwitezianka - interpretacja i analiza
Świteź - interpretacja i analiza
Ajudah - interpretacja i analiza
Pierwiosnek - interpretacja i analiza
Pielgrzym - interpretacja i analiza
Ballady i romanse - opracowanie
Czatyrdah - interpretacja i analiza
Bajdary - interpretacja i analiza
Bakczysaraj - interpretacja i analiza
Widok gór ze stepów Kozłowa - interpretacja i analiza
Burza - interpretacja i analiza
Żegluga - interpretacja i analiza
Cisza morska - interpretacja i analiza
Stepy akermańskie - interpretacja i analiza
„Sonety krymskie” - streszczenie ogólne
Romantyzm „Sonetów krymskich”
Recepcja „Sonetów krymskich”
JÄ™zyk „Sonetów krymskich”
Problematyka „Sonetów krymskich”
PodziaÅ‚ wewnÄ™trzny „Sonetów krymskich”
Zmagania Mickiewicza z sonetem
OkolicznoÅ›ci powstania „Sonetów krymskich”
Polały się łzy - interpretacja i analiza
Nad wodÄ… wielkÄ… i czystÄ… - interpretacja i analiza
Snuć miłość - interpretacja i analiza
Liryki lozańskie - geneza i charakterystyka

Norwid Cyprian Kamil
Moja ojczyzna - interpretacja i analiza
Moja ojczyzna - wiadomości wstepne
Pielgrzym - interpretacja i analiza
Pielgrzym - wiadomości wstępne
Pióro - interpretacja i analiza
Pióro - wiadomości wstępne
W Weronie - interpretacja i analiza
W Weronie - wiadomości wstępne
Moja piosnka II - interpretacja i analiza
Do obywatela Johna Browne'a - interpretacja i analiza
Do obywatela Johna Browne'a - wiadomości wstępne
Fortepian Szopena - analiza
Fortepian Szopena - interpretacja
Fortepian Szopena - wiadomości wstępne
Bema pamięci żałobny rapsod - interpretacja i analiza
Bema pamięci żałobny rapsod - wiadomości wstępne
Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - interpretacja i analiza
Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - wiadomości wstępne

SÅ‚owacki Juliusz
Rozmowa z piramidami - interpretacja i analiza
Grób Agamemnona - interpretacja i analiza
Grób Agamemnona - motyw mogiły, grobu
Smutno mi Boże - interpretacja i analiza
Smutno mi, Boże! - wiadomości wstępne
Sowiński w okopach Woli - interpretacja i analiza
Sowiński w okopach Woli - wiadomości wstępne
Testament mój - interpretacja i analiza
Testament mój - wiadomości wstępne
Rozłączenie - interpretacja i analiza

Inne
Analiza porównawcza utworów „Oda do mÅ‚odoÅ›ci” Adama Mickiewicza i „Do mÅ‚odych” Adama Asnyka



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies