JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Romantyzm
Część ballad omawianego cyklu charakteryzuje siÄ™ napiÄ™ciem oraz dynamikÄ… zdarzeÅ„, którym towarzyszÄ… tajemnicze, nadprzyrodzone okolicznoÅ›ci. Niektóre z utworów natomiast majÄ… na celu wywoÅ‚anie u odbiorcy poczucia wzruszenia, empatii, zadumy, refleksji. Pod tym wzglÄ™dem „(…) przenikniÄ™te liryzmem spojrzenia na ukazywanÄ… dramatycznie rzeczywistość ludzi i zdarzeÅ„”, jak ujÄ…Å‚ to Zgorzelski.
ÅšmiaÅ‚Ä… tezÄ™ postawiÅ‚ JarosÅ‚aw Maciejewski, bardziej kojarzony jako badacz twórczoÅ›ci Juliusza SÅ‚owackiego, lecz majÄ…cy na koncie również prace na temat Adama Mickiewicza. Zdaniem naukowca, narodowy wieszcz nadaÅ‚ pierwszym wersjom ballad jedność fabularnÄ… i zamierzaÅ‚ opublikować jÄ… w jednym tomie z „Dziadami”, gdzie peÅ‚nić miaÅ‚y one rolÄ™ wprowadzajÄ…cÄ…. Z przyczyn cenzuralnych taka publikacja nigdy nie ujrzaÅ‚a Å›wiatÅ‚a dziennego. Zmuszony do zmian Mickiewicz zmieniÅ‚ kolejność ballad na znanÄ… nam dzisiaj, dodajÄ…c do cyklu dwa ostatnie utwory: „Lilije” oraz „Dudziarza”. Jednakże Maciejewskiemu nigdy nie udaÅ‚o siÄ™ potwierdzić swojej Å›miaÅ‚ej tezy materialnymi dowodami, czyli rÄ™kopisami.
Marta PiwiÅ„ska, w pracy „Wolny myÅ›liwy. Osiem prób czytania Mickiewicza” podaje: „(…) dotychczasowe próby skupiaÅ‚y siÄ™ na okreÅ›laniu kompozycji cyklu. Szukano logiki jego ukÅ‚adu. Próby uporzÄ…dkowania go na ballady «wodne», «Å¼artobliwe», «historyczne», czy też na część o «kobietach nieczuÅ‚ych» i «kobietach niewiernych» zniechÄ™cajÄ… do podobnych przedsiÄ™wzięć” (M. PiwiÅ„ska, „Wolny myÅ›liwy. Osiem prób czytania Mickiewicza”, GdaÅ„sk 2005).
Tego typu hipotetyczne tezy staÅ‚y siÄ™ bardzo popularne wÅ›ród badaczy „Ballad i romansów”. DziÅ› możemy spotkać siÄ™ z licznymi próbami udowodnienia spójnoÅ›ci cyklu. Obecny zasób oryginalnych dzieÅ‚ i zapisków Mickiewicza nie pozwala na jednoznaczne okreÅ›lenie myÅ›li przewodniej, jakÄ… kierowaÅ‚ siÄ™ wieszcz w doborze utworów do zbioru.
Swoje badania nad „Balladami i romansami” PiwiÅ„ska opisuje: „(…) w badaniach tych za decydujÄ…cy przyjmuje siÄ™ autorski ukÅ‚ad w pierwszym tomie z 1822 roku. Mickiewicz adaptowaÅ‚ do niego utwory, które napisaÅ‚ wczeÅ›niej, i oddzieliÅ‚ cykl od «wierszy różnych». Kiedy już sprawdziÅ‚am stosunek tego ukÅ‚adu do chronologii powstawania utworów w nim objÄ™tych, kiedy dowiedziaÅ‚am siÄ™, w której balladzie poeta zmieniaÅ‚ imiona, co odbieraÅ‚ Karusi, Johasi, by oddać Maryli, kiedy zauważyÅ‚am podobieÅ„stwo miÄ™dzy „Lilijami” a „Dudziarzem” – a wiÄ™c balladami, które Mickiewicz pisaÅ‚, ukÅ‚adajÄ…c już tom do druku – przeczytaÅ‚am w rozprawie JarosÅ‚awa Maciejewskiego to samo” (M. PiwiÅ„ska, dz. cyt.).
Jak zatem widać, również nie tylko same ballady stały się z biegiem czasu wtórne, ale również badania nad nimi.Ballady i romanse - opracowanie
Autor: Karolina MarlêgaCzęść ballad omawianego cyklu charakteryzuje siÄ™ napiÄ™ciem oraz dynamikÄ… zdarzeÅ„, którym towarzyszÄ… tajemnicze, nadprzyrodzone okolicznoÅ›ci. Niektóre z utworów natomiast majÄ… na celu wywoÅ‚anie u odbiorcy poczucia wzruszenia, empatii, zadumy, refleksji. Pod tym wzglÄ™dem „(…) przenikniÄ™te liryzmem spojrzenia na ukazywanÄ… dramatycznie rzeczywistość ludzi i zdarzeÅ„”, jak ujÄ…Å‚ to Zgorzelski.
ÅšmiaÅ‚Ä… tezÄ™ postawiÅ‚ JarosÅ‚aw Maciejewski, bardziej kojarzony jako badacz twórczoÅ›ci Juliusza SÅ‚owackiego, lecz majÄ…cy na koncie również prace na temat Adama Mickiewicza. Zdaniem naukowca, narodowy wieszcz nadaÅ‚ pierwszym wersjom ballad jedność fabularnÄ… i zamierzaÅ‚ opublikować jÄ… w jednym tomie z „Dziadami”, gdzie peÅ‚nić miaÅ‚y one rolÄ™ wprowadzajÄ…cÄ…. Z przyczyn cenzuralnych taka publikacja nigdy nie ujrzaÅ‚a Å›wiatÅ‚a dziennego. Zmuszony do zmian Mickiewicz zmieniÅ‚ kolejność ballad na znanÄ… nam dzisiaj, dodajÄ…c do cyklu dwa ostatnie utwory: „Lilije” oraz „Dudziarza”. Jednakże Maciejewskiemu nigdy nie udaÅ‚o siÄ™ potwierdzić swojej Å›miaÅ‚ej tezy materialnymi dowodami, czyli rÄ™kopisami.
Marta PiwiÅ„ska, w pracy „Wolny myÅ›liwy. Osiem prób czytania Mickiewicza” podaje: „(…) dotychczasowe próby skupiaÅ‚y siÄ™ na okreÅ›laniu kompozycji cyklu. Szukano logiki jego ukÅ‚adu. Próby uporzÄ…dkowania go na ballady «wodne», «Å¼artobliwe», «historyczne», czy też na część o «kobietach nieczuÅ‚ych» i «kobietach niewiernych» zniechÄ™cajÄ… do podobnych przedsiÄ™wzięć” (M. PiwiÅ„ska, „Wolny myÅ›liwy. Osiem prób czytania Mickiewicza”, GdaÅ„sk 2005).
Tego typu hipotetyczne tezy staÅ‚y siÄ™ bardzo popularne wÅ›ród badaczy „Ballad i romansów”. DziÅ› możemy spotkać siÄ™ z licznymi próbami udowodnienia spójnoÅ›ci cyklu. Obecny zasób oryginalnych dzieÅ‚ i zapisków Mickiewicza nie pozwala na jednoznaczne okreÅ›lenie myÅ›li przewodniej, jakÄ… kierowaÅ‚ siÄ™ wieszcz w doborze utworów do zbioru.
Swoje badania nad „Balladami i romansami” PiwiÅ„ska opisuje: „(…) w badaniach tych za decydujÄ…cy przyjmuje siÄ™ autorski ukÅ‚ad w pierwszym tomie z 1822 roku. Mickiewicz adaptowaÅ‚ do niego utwory, które napisaÅ‚ wczeÅ›niej, i oddzieliÅ‚ cykl od «wierszy różnych». Kiedy już sprawdziÅ‚am stosunek tego ukÅ‚adu do chronologii powstawania utworów w nim objÄ™tych, kiedy dowiedziaÅ‚am siÄ™, w której balladzie poeta zmieniaÅ‚ imiona, co odbieraÅ‚ Karusi, Johasi, by oddać Maryli, kiedy zauważyÅ‚am podobieÅ„stwo miÄ™dzy „Lilijami” a „Dudziarzem” – a wiÄ™c balladami, które Mickiewicz pisaÅ‚, ukÅ‚adajÄ…c już tom do druku – przeczytaÅ‚am w rozprawie JarosÅ‚awa Maciejewskiego to samo” (M. PiwiÅ„ska, dz. cyt.).
Warto jednakże przyjrzeć siÄ™ dorobkowi wspomnianej badaczki, gdyż jej uzasadnienie cyklicznoÅ›ci „Ballad i romansów” wydaje siÄ™ tylko oryginalne, ale i prawdopodobne. PiwiÅ„ska tworzy Å›miaÅ‚e tezy: Na myÅ›l o cyklicznoÅ›ci naprowadziÅ‚ mnie Pierwiosnek, gdzie biaÅ‚awy Kwiatek obiecuje, że jeÅ›li zostanie «wpleciony do wianka», «wianek to bÄ™dzie nad wianki» (M. PiwiÅ„ska, dz. cyt.). WÅ‚aÅ›nie we wianku badaczka dopatruje siÄ™ klucza do poprawnej interpretacji zamysÅ‚u Mickiewicza: wianek to także nadrzÄ™dna caÅ‚ość zÅ‚ożona z autonomicznych jednostek. Wiadomo, że wianek ma budowÄ™ kolistÄ…, podobnie jak idealny cykl.
Element ten pojawia siÄ™ wielokrotnie w poszczególnych balladach. Aby teza siÄ™ sprawdziÅ‚a, wianek musiaÅ‚by pojawić siÄ™ nie tylko w pierwszym, ale i ostatnim utworze cyklu, aby byÅ‚y one możliwe do „powiÄ…zania”. Czy tak jest? Sprawdźmy. W „Dudziarzu” widzimy pasterkÄ™, która:
„plotÅ‚a wieniec
strona: 1 2 3 4 5 6 7
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies