Ballady i romanse - opracowanie - strona 7
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Romantyzm

Ballady i romanse - opracowanie

Autor: Karolina Marlêga

Każda z nich w inny sposób realizuje zaÅ‚ożenia romantyzmu. Åšwiadczy to dobitnie o kunszcie Mickiewicza, który nie zamykaÅ‚ siÄ™ na wyÅ‚Ä…cznie okreÅ›lone gatunki literackie. Zgorzelski wyróżnia wÅ›ród dzieÅ‚ kolejnÄ… grupÄ™: Oto grupa utworów «rusaÅ‚czanych»: „Rybka”, „Åšwiteź” i „Åšwitezianka” wszystkie opierajÄ… «dziwność» romantycznÄ… fabuÅ‚y na cudownoÅ›ci przeobrażeÅ„ wiążących czÅ‚owieka z przyrodÄ…, a przecie każda ogarnia Å›wiat spojrzeniem inaczej uksztaÅ‚towanego narratora.

KolejnÄ… grupÄ™ stanowiÄ… utwory ukazujÄ…ce MefistofelowÄ… interwencjÄ™ w Å›wiat romantycznoÅ›ci balladowej – jak okreÅ›liÅ‚ to Zgorzelski. Mickiewicz przedstawiÅ‚ dwa spojrzenia na postać diabÅ‚a. W „Pani Twardowskiej”, za sprawÄ… sarmackiego narratora, poszedÅ‚ w kierunku groteski. Z drugiej strony, w „Tukaju”, jest zupeÅ‚nie inaczej – diabeÅ‚ ukazany zostaÅ‚ jako podstÄ™pny kusiciel, żywcem przeniesiony z ludowych wierzeÅ„.

Ponadto możemy w cyklu odnaleźć również ballady, których bohaterzy stajÄ… oko w oko z postaciami upiornymi. O ile w „To lubiÄ™” narrator żartobliwie opowiada o swoim spotkaniu ze zmorÄ…, to w „Lilijach” jest już zupeÅ‚nie inaczej. W drugiej balladzie panuje przejmujÄ…cy nastrój grozy, (…) wieje w tej balladzie grozÄ… nieodwracalnego rozwoju przyczynowych powiÄ…zaÅ„ i tragizmem wyroków najwyższej instancji sprawiedliwoÅ›ci, jak pisze Zgorzelski.

Ponownie powoÅ‚am siÄ™ na Zgorzelskiego, który najzwięźlej podzieliÅ‚ ballady cyklu, piszÄ…c, że Mickiewicz: Na poczÄ…tku, w Å›rodku i w koÅ„cu zamieÅ›ciÅ‚ wiersze, w których najsilniej dźwiÄ™czaÅ‚a nuta wypowiedzi osobistej: to sÄ… „Pierwiosnek”, „Kurhanek Maryli” i „Dudarz”. Dalej przodujÄ…ce miejsce wypadÅ‚o balladzie polemiczno-programowej z manifestacyjnym tytuÅ‚em: „Romantyczność”. ResztÄ™ ballad podzieliÅ‚ na dwie grupy: rusaÅ‚czanÄ…, osnutÄ… wokół „Åšwitezi” i żartobliwÄ…, w skÅ‚ad której prócz „To lubiÄ™”, „Pani Twardowskiej” i „Tukaja” wÅ‚Ä…czyÅ‚ także epigramatycznÄ… opowieść przeÅ‚ożonÄ… ze Schillera: „RÄ™kawiczkÄ™”. Oba cykle zamknÄ…Å‚ balladami, które uważaÅ‚ snadź za osiÄ…gniÄ™cia artystycznie najcenniejsze: pierwszy „Powrotem taty”, drugi zaÅ› – „Liliami”. (Cz. Zgorzelski, dz. cyt).




strona:    1    2    3    4    5    6    7  

Zobacz inne artykuły:

Mickiewicz Adam
Oda do młodości - interpretacja i analiza
Lilje - interpretacja i analiza
Pani Twardowska - interpretacja i analiza
To lubiÄ™ - interpretacja i analiza
Powrót taty - interpretacja i analiza
Rybka - interpretacja i analiza
Åšwitezianka - interpretacja i analiza
Świteź - interpretacja i analiza
Ajudah - interpretacja i analiza
Pierwiosnek - interpretacja i analiza
Pielgrzym - interpretacja i analiza
Ballady i romanse - opracowanie
Czatyrdah - interpretacja i analiza
Bajdary - interpretacja i analiza
Bakczysaraj - interpretacja i analiza
Widok gór ze stepów Kozłowa - interpretacja i analiza
Burza - interpretacja i analiza
Żegluga - interpretacja i analiza
Cisza morska - interpretacja i analiza
Stepy akermańskie - interpretacja i analiza
„Sonety krymskie” - streszczenie ogólne
Romantyzm „Sonetów krymskich”
Recepcja „Sonetów krymskich”
JÄ™zyk „Sonetów krymskich”
Problematyka „Sonetów krymskich”
PodziaÅ‚ wewnÄ™trzny „Sonetów krymskich”
Zmagania Mickiewicza z sonetem
OkolicznoÅ›ci powstania „Sonetów krymskich”
Polały się łzy - interpretacja i analiza
Nad wodÄ… wielkÄ… i czystÄ… - interpretacja i analiza
Snuć miłość - interpretacja i analiza
Liryki lozańskie - geneza i charakterystyka
Do matki Polki - interpretacja i analiza
Niepewność - interpretacja i analiza
Do M*** - interpretacja i analiza
Zima miejska - interpretacja i analiza

Norwid Cyprian Kamil
Pióro - interpretacja i analiza
Pióro - wiadomości wstępne
W Weronie - interpretacja i analiza
W Weronie - wiadomości wstępne
Moja piosnka II - interpretacja i analiza
Do obywatela Johna Browne'a - interpretacja i analiza
Do obywatela Johna Browne'a - wiadomości wstępne
Fortepian Szopena - analiza
Fortepian Szopena - interpretacja
Fortepian Szopena - wiadomości wstępne
Bema pamięci żałobny rapsod - interpretacja i analiza
Bema pamięci żałobny rapsod - wiadomości wstępne
Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - interpretacja i analiza
Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - wiadomości wstępne
Moja ojczyzna - interpretacja i analiza
Moja ojczyzna - wiadomości wstepne
Pielgrzym - interpretacja i analiza
Pielgrzym - wiadomości wstępne

SÅ‚owacki Juliusz
Rozmowa z piramidami - interpretacja i analiza
Grób Agamemnona - interpretacja i analiza
Grób Agamemnona - motyw mogiły, grobu
Smutno mi Boże - interpretacja i analiza
Smutno mi, Boże! - wiadomości wstępne
Sowiński w okopach Woli - interpretacja i analiza
Sowiński w okopach Woli - wiadomości wstępne
Testament mój - interpretacja i analiza
Testament mój - wiadomości wstępne
Rozłączenie - interpretacja i analiza

Inne
Analiza porównawcza utworów „Oda do mÅ‚odoÅ›ci” Adama Mickiewicza i „Do mÅ‚odych” Adama Asnyka



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies