Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Romantyzm

Pierwiosnek - interpretacja i analiza

Autor: Karolina Marlga

  • w pierwszej zwrotce mamy do czynienia z monorymami (wszystkie ostatnie wyrazy w wersach kończą się sylabą „-nek”);

  • w trzeciej zwrotce pojawiają się rymy okalające typu ABBA,

  • w pozostałej części strof rymy mają charakter krzyżowy (ABAB).


Pierwsza strofa pełni funkcję introdukcyjną, pozostałe zaś wchodzą w skład dialogu pomiędzy postaciami lirycznymi. Wypowiedzi „Ja” i „Kwiatka” zawierają się przeważnie w dwóch kolejnych strofach, wyjątek stanowi jedna trójstrofowa wypowiedź podmiotu utożsamianego z autorem. Każdorazowe zabranie głosu przez któregoś z bohaterów dialogu poprzedzone jest, niczym w dramacie, określeniem mówcy („Ja” lub „Kwiatek”).

Na warstwę artystyczną wiersza składają się takie środki artystyczne jak:
  • epitety (np. „najrańszy kwiatek”, „złotych obsłonek”, „złociste świecidełka”, „dzikim lasku”),

  • porównania (np. „Dni nasze jak dni motylka”),

  • metafory („Życiem wschód, śmiercią południe”),

  • uosobienia (mówiący kwiatek).


Wielość zdrobniałych form („piosnek”, „kwiatek”, „obsłonek”, „światełka”, „ząbek”, „perełka”, „motylka”, „chwilka”, „lasku”, „aniołku”, „ziołka”, „rączek”, „pączek”) należy tłumaczyć próbą zbliżenia się Mickiewicza do stylu ludowego, dla którego taka infantylizacja i naiwność są charakterystyczne.
Marta Piwińska, autorka opracowania „Wolny myśliwy. Osiem prób czytania Mickiewicza”, zauważa, iż: „Ten dość irytujący wiersz ma charakter autotematyczny – to już zauważono – a Kwiatek jest w nim «sobowtórem» nazwanego po imieniu Ja” (M. Piwińska, „Wolny myśliwy. Osiem prób czytania Mickiewicza”, Gdańsk 2005).
Co to oznacza? „Pierwiosnek” w rzeczywistości jest prawdopodobnie dialogiem wewnętrznym podmiotu lirycznego, poety. Łączy ich nie tylko niskie pochodzenie („W podłej trawce, w dzikim lasku / Urosłeś, o kwiatku luby!), ale i przekonanie o swojej wyjątkowości, pomimo pozornej pospolitości („Mało wzrostu, mało blasku, / Cóż ci daje tyle chluby?”). Tu właśnie ukazuje się autotematyczność wiersza – opowiada on nie tylko o nieszczęśliwej miłości, ale o potędze poezji. Dzięki swojemu talentowi najzwyklejszy z pozoru kwiatuszek (człowiek) może okazać się piękniejszy i bardziej prawdziwy niż tulipany, lilie czy nawet róże.

O tym, że kwiatek symbolizuję poezję najlepiej świadczy jego kruchość. Zagrożenia czyhają na niego z każdej strony, nawet krople rosy mogą spowodować jego śmierć. Ponadto pierwiosnek miał służyć jako prezent dla ukochanej podmiotu lirycznego, a czy można wyobrazić sobie piękniejszy sposób na obdarowanie kobiety, niż napisanie dla niej wiersza, który przetrwa po wiek? „Pierwiosnek” jest właśnie takim wierszem.

strona:    1    2  

Zobacz inne artykuły:

Mickiewicz Adam
Oda do młodości - interpretacja i analiza
Recepcja „Sonetów krymskich”
Język „Sonetów krymskich”
Problematyka „Sonetów krymskich”
Podział wewnętrzny „Sonetów krymskich”
Zmagania Mickiewicza z sonetem
Okoliczności powstania „Sonetów krymskich”
Polały się łzy - interpretacja i analiza
Nad wodą wielką i czystą - interpretacja i analiza
Snuć miłość - interpretacja i analiza
Liryki lozańskie - geneza i charakterystyka
Do matki Polki - interpretacja i analiza
Niepewność - interpretacja i analiza
Do M*** - interpretacja i analiza
Zima miejska - interpretacja i analiza
Lilje - interpretacja i analiza
Pani Twardowska - interpretacja i analiza
To lubię - interpretacja i analiza
Powrót taty - interpretacja i analiza
Rybka - interpretacja i analiza
Świtezianka - interpretacja i analiza
Świteź - interpretacja i analiza
Ajudah - interpretacja i analiza
Pierwiosnek - interpretacja i analiza
Pielgrzym - interpretacja i analiza
Ballady i romanse - opracowanie
Czatyrdah - interpretacja i analiza
Bajdary - interpretacja i analiza
Bakczysaraj - interpretacja i analiza
Widok gór ze stepów Kozłowa - interpretacja i analiza
Burza - interpretacja i analiza
Żegluga - interpretacja i analiza
Cisza morska - interpretacja i analiza
Stepy akermańskie - interpretacja i analiza
„Sonety krymskie” - streszczenie ogólne
Romantyzm „Sonetów krymskich”

Norwid Cyprian Kamil
Bema pamięci żałobny rapsod - interpretacja i analiza
Bema pamięci żałobny rapsod - wiadomości wstępne
Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - interpretacja i analiza
Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - wiadomości wstępne
Moja ojczyzna - interpretacja i analiza
Moja ojczyzna - wiadomości wstepne
Pielgrzym - interpretacja i analiza
Pielgrzym - wiadomości wstępne
Pióro - interpretacja i analiza
Pióro - wiadomości wstępne
W Weronie - interpretacja i analiza
W Weronie - wiadomości wstępne
Moja piosnka II - interpretacja i analiza
Do obywatela Johna Browne'a - interpretacja i analiza
Do obywatela Johna Browne'a - wiadomości wstępne
Fortepian Szopena - analiza
Fortepian Szopena - interpretacja
Fortepian Szopena - wiadomości wstępne

Słowacki Juliusz
Rozmowa z piramidami - interpretacja i analiza
Grób Agamemnona - interpretacja i analiza
Grób Agamemnona - motyw mogiły, grobu
Smutno mi Boże - interpretacja i analiza
Smutno mi, Boże! - wiadomości wstępne
Sowiński w okopach Woli - interpretacja i analiza
Sowiński w okopach Woli - wiadomości wstępne
Testament mój - interpretacja i analiza
Testament mój - wiadomości wstępne
Rozłączenie - interpretacja i analiza

Inne
Analiza porównawcza utworów „Oda do młodości” Adama Mickiewicza i „Do młodych” Adama Asnyka



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies