Świteź - interpretacja i analiza - strona 3
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Romantyzm

Świteź - interpretacja i analiza

Autor: Karolina Marlêga

Pojawia siÄ™ także motyw wojny, jako czynnika zaburzajÄ…cego dotychczasowy Å‚ad i porzÄ…dek. Najazd wojsk carskich jest głównÄ… przyczynÄ… tragicznych wydarzeÅ„. W „Åšwitezi” ważnÄ… rolÄ™ odgrywajÄ… duma i godność. Te dwie szlachetne wartoÅ›ci nie pozwalajÄ… mieszkaÅ„com miasta na haniebnÄ… Å›mierć poprzez samobójstwo i nakazujÄ… im zawierzyć swój los caÅ‚kowicie Bogu. Stwórca również odgrywa ważnÄ… rolÄ™. Jako sprawiedliwy Pan wynagradza wiernemu ludowi Åšwitezi ich wiarÄ™ i przemienia ich w Å›miercionoÅ›ne kwiaty, nie tylko ratujÄ…c ich przed zagÅ‚adÄ… z rÄ…k Rosjan, ale również w ostatecznym rozrachunku pozwalajÄ…c na triumf bezbronnych nad żoÅ‚nierzami.

Akcja ballady toczy siÄ™ w obrÄ™bie jeziora Åšwiteź, miejsca autentycznego. Jest to jedna ze zbiorowych cech wszystkich niemalże utworów „Ballad i romansów”, o czym pisaÅ‚ Zgorzelski: „Ale jeszcze silniej zaznaczyÅ‚y siÄ™ one dziÄ™ki skonkretyzowanemu wszystkich elementów fabuÅ‚y, w rzeczywistoÅ›ci sprowadzonej do regionalnych okolic Nowogródczyzny. Ta «powiatowa» swojszczyzna ballad wyraża siÄ™ w stylowej jednoÅ›ci zarówno wielu przejawów ich prowincjonalnego jÄ™zyka, jak i geograficznych ukonkretnieÅ„ miejscowoÅ›ci takich jak Åšwiteź, Niemen, Ruta, KoÅ‚dyczewo, PÅ‚użyny” (Cz. Zgorzelski, dz. cyt.). W ten sposób Mickiewicz chciaÅ‚ możliwie jak najbardziej upodobnić swoje dzieÅ‚a do ludowych opowieÅ›ci.

Na szczególną uwagę zasługuje postać głównej bohaterki ballady. Kobieta z dna jeziora jest postacią-symbolem. Wywodząca się z ludycznych pieśni rusałka uosabia poświęcenie, honor, niewinność, a przede wszystkim całkowite zawierzenie Bogu. Kobieta wykazuje się nie tylko roztropnością w sytuacji zagrożenia, ale jest także wyrozumiała dla śmiałków, którzy odważyli się wydobyć ją z dna jeziora. Poruszona tym, iż wyprawa została poświęcona przez kapłana
i dedykowana Bogu, postanowiła się podzielić swoją opowieścią i nie robić nikomu krzywdy.

W twórczoÅ›ci balladowej Mickiewicza można zauważyć pewien proces. BiorÄ…c pod uwagÄ™ fakt, iż jego pierwszÄ… chronologicznie balladÄ… romantycznÄ… powstaÅ‚Ä… do omawianego cyklu byÅ‚o „To lubiÄ™” badacze wyznaczyli trzy Å›cieżki rozwoju stylu poety. Pierwsza z nich wiedzie wÅ‚aÅ›nie od „To lubiÄ™”, poprzez „Åšwiteź” do „Åšwitezianki”. Jak trafnie zauważa Zgorzelski: „Jest to linia, której tendencje zmierzajÄ… do poetyzacji przejÄ™tego materiaÅ‚u na wzór romantycznej fantastyki ballad o tajemniczych siÅ‚ach przyrody. Od czuÅ‚ych roztkliwieÅ„ poezji sentymentalnej odbijać siÄ™ miaÅ‚a nie tyle prymitywizmem i naiwnoÅ›ciÄ… ludowego ujÄ™cia fabuÅ‚y, ile raczej «dziwnoÅ›ciÄ…» Å›wiata romantycznego i kunsztownÄ… formÄ… opracowania, wynikajÄ…cÄ… z «poetyckiego» widzenia postaci, ich otoczenia i zjawisk” (Cz. Zgorzelski, dz. cyt.).
WyjÄ…tkowość „Åšwitezi” opiera siÄ™ przede wszystkim na doskonaÅ‚ym oddaniu przez wieszcza nastroju grozy i tajemniczoÅ›ci poprzez opis miejsca wydarzeÅ„. Zlewanie siÄ™ kolorów nieba i wody byÅ‚o jednym z ulubionych pejzaży romantyzmu, co widzimy w balladzie:
„Gdy oko brzegów przeciwnych nie siÄ™ga,
Dna nie odróżnia od szczytu,
Zdajesz się wisieć w środku niebokręga.
W jakiejÅ› otchÅ‚ani bÅ‚Ä™kitu”.

PostÄ™p ku romantycznym kanonom widać również w konstrukcji narratora. Nie jest to już Å›mieszny gawÄ™dziarz, który swojÄ… i prostotÄ… nieraz wywoÅ‚ujÄ™ uÅ›miech na ustach odbiorcy. O ile w pierwszej części utworu faktycznie można odnieść wrażenie, iż czÅ‚owiek ten to typowy dobroduszny poczciwina, który w pewien sposób nawet droczy siÄ™ odbiorcÄ…, to w drugiej części utworu staje siÄ™ inaczej. Narrator przybiera cechy osoby, która ma do przekazania coÅ› bardzo ważnego, coÅ›, w czemu nikt pewnie nie da wiary. Jego wypowiedziom nadany zostaje ksztaÅ‚t wypowiedzi wÅ‚asnej autora, co nadaje „romantycznym dziwom” znamion wiÄ™kszego prawdopodobieÅ„stwa i autentycznoÅ›ci.

strona:    1    2    3    4  

Zobacz inne artykuły:

Mickiewicz Adam
Oda do młodości - interpretacja i analiza
Snuć miłość - interpretacja i analiza
Liryki lozańskie - geneza i charakterystyka
Do matki Polki - interpretacja i analiza
Niepewność - interpretacja i analiza
Do M*** - interpretacja i analiza
Zima miejska - interpretacja i analiza
Lilje - interpretacja i analiza
Pani Twardowska - interpretacja i analiza
To lubiÄ™ - interpretacja i analiza
Powrót taty - interpretacja i analiza
Rybka - interpretacja i analiza
Åšwitezianka - interpretacja i analiza
Świteź - interpretacja i analiza
Ajudah - interpretacja i analiza
Pierwiosnek - interpretacja i analiza
Pielgrzym - interpretacja i analiza
Ballady i romanse - opracowanie
Czatyrdah - interpretacja i analiza
Bajdary - interpretacja i analiza
Bakczysaraj - interpretacja i analiza
Widok gór ze stepów Kozłowa - interpretacja i analiza
Burza - interpretacja i analiza
Żegluga - interpretacja i analiza
Cisza morska - interpretacja i analiza
Stepy akermańskie - interpretacja i analiza
„Sonety krymskie” - streszczenie ogólne
Romantyzm „Sonetów krymskich”
Recepcja „Sonetów krymskich”
JÄ™zyk „Sonetów krymskich”
Problematyka „Sonetów krymskich”
PodziaÅ‚ wewnÄ™trzny „Sonetów krymskich”
Zmagania Mickiewicza z sonetem
OkolicznoÅ›ci powstania „Sonetów krymskich”
Polały się łzy - interpretacja i analiza
Nad wodÄ… wielkÄ… i czystÄ… - interpretacja i analiza

Norwid Cyprian Kamil
Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - interpretacja i analiza
Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - wiadomości wstępne
Moja ojczyzna - interpretacja i analiza
Moja ojczyzna - wiadomości wstepne
Pielgrzym - interpretacja i analiza
Pielgrzym - wiadomości wstępne
Pióro - interpretacja i analiza
Pióro - wiadomości wstępne
W Weronie - interpretacja i analiza
W Weronie - wiadomości wstępne
Moja piosnka II - interpretacja i analiza
Do obywatela Johna Browne'a - interpretacja i analiza
Do obywatela Johna Browne'a - wiadomości wstępne
Fortepian Szopena - analiza
Fortepian Szopena - interpretacja
Fortepian Szopena - wiadomości wstępne
Bema pamięci żałobny rapsod - interpretacja i analiza
Bema pamięci żałobny rapsod - wiadomości wstępne

SÅ‚owacki Juliusz
Rozmowa z piramidami - interpretacja i analiza
Grób Agamemnona - interpretacja i analiza
Grób Agamemnona - motyw mogiły, grobu
Smutno mi Boże - interpretacja i analiza
Smutno mi, Boże! - wiadomości wstępne
Sowiński w okopach Woli - interpretacja i analiza
Sowiński w okopach Woli - wiadomości wstępne
Testament mój - interpretacja i analiza
Testament mój - wiadomości wstępne
Rozłączenie - interpretacja i analiza

Inne
Analiza porównawcza utworów „Oda do mÅ‚odoÅ›ci” Adama Mickiewicza i „Do mÅ‚odych” Adama Asnyka



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies