Świtezianka - interpretacja i analiza - strona 3
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Romantyzm

Åšwitezianka - interpretacja i analiza

Autor: Karolina Marlêga

Co prawda wciąż mamy charakterystycznÄ… dla wczesnych ballad romantycznych dwuczÅ‚onowość utworu, ale nie wynika ona już z tego, iż zawiera opowieść w opowieÅ›ci (jak w „To lubiÄ™” i „Åšwitezi”), ale z dwóch pÅ‚aszczyzn akcji, Å›ciÅ›le ze sobÄ… zespolonych. Jak pisze Zgorzelski: „Miast epickiej metody kilkakrotnego wznoszenia siÄ™ i opadania napiÄ™cia, jak byÅ‚o to np. w To lubiÄ™ lub w Åšwitezi, tu mamy do czynienia ze zwartÄ… budowÄ… wÄ…tku, zmierzajÄ…cego do szczytowego momentu, który – jak katastrofa w tragedii – rozwiÄ…zuje opowiadanie i nadaje mu ksztaÅ‚t dwuscenicznego dramatu w miniaturze” (Cz. Zgorzelski, dz. cyt.). I to dramatu niezwykle dynamicznego i efektownego.

Warto przyjrzeć siÄ™ zastosowanym przez Mickiewicza zabiegom, nadajÄ…cym „Åšwiteziance” nowatorskich walorów narracyjnych. Przede wszystkim celowo stosowaÅ‚ czas teraźniejszy jako podstawowÄ… formÄ™ wypowiedzi. Czasy przeszÅ‚y i przyszÅ‚y pojawiajÄ… siÄ™ w utworze rzadko, wyÅ‚Ä…cznie wówczas, gdy majÄ… za zadanie ukazać nagÅ‚ość lub krótkotrwaÅ‚ość zjawisk, czy dla zasygnalizowania upÅ‚ywu czasu.

Ponadto Mickiewicz Å›wiadomie pozbawiÅ‚ narratora wszechwiedzy. Wielokrotnie daÅ‚ do zrozumienia, iż podmiot liryczny jest obserwatorem postronnym i jedynie opisuje to, co widzi: „Jakiż to chÅ‚opiec…?”, „Kto jest dziewczyna?”, a nawet sam jest zaskoczony obrotem wydarzeÅ„:
„Poznaje strzelec dziewczynÄ™ z bliska,
Ach, to dziewczyna spod lasku!”.

O różnicy w stylu relacjonowania wydarzeÅ„ w „Åšwitezi” i „Åšwiteziance” pisze Zgorzelski: „Tam w sposobie przedstawienia caÅ‚ego zdarzenia znać byÅ‚o niespiesznÄ… metodÄ™ epika zmierzajÄ…cego do ukazania zjawisk w caÅ‚ej ich peÅ‚ni, do rozwiniÄ™cia wÄ…tku bez niedomówieÅ„ i niejasnoÅ›ci, bez ukrywania czegoÅ›, co w danym wypadku wydaje siÄ™ najbardziej istotne. Tu – odwrotnie – znać technikÄ™ liryka, Å›wiadomego artystycznych efektów przemilczeÅ„; artysty, który celowo ksztaÅ‚tuje swój utwór w taki sposób, aby sprawiaÅ‚ wrażenie powstrzymywania siÄ™ autora od peÅ‚nej wypowiedzi, i tÄ™ resztÄ™ jakiegoÅ› – zdawaÅ‚oby siÄ™ – najgÅ‚Ä™bszego sensu utworu, tak trudno uchwytnego w sÅ‚owa wypowiedzi bezpoÅ›redniej, usiÅ‚uje zasugerować czytelnikowi metodÄ… lirycznych Å›rodków stylowych” (Cz. Zgorzelski, dz. cyt.).
Na czoÅ‚o wspomnianej przez badacza grupy Å›rodków wysuwa siÄ™ wyjÄ…tkowa rola epitetów. WedÅ‚ug wyliczeÅ„ badaczy literatury, w „Åšwiteziance” znajduje siÄ™ aż sześćdziesiÄ…t pięć epitetów na sto pięćdziesiÄ…t dwa wersy! Jednakże to nie o ilość, ale o jakość chodzi. Chociaż część z nich ma wydźwiÄ™k sentymentalny, czyli typowy dla epoki oÅ›wiecenia: „zmienne zapÄ™dy”, „bÅ‚Ä™dny krok”, „bÅ‚Ä™dne oczy”, „minione cienie”, „dzikie brzegi” itp., to zdecydowanÄ… wiÄ™kszość stanowiÄ… tak zwane epitety konkretne. PojawiajÄ… siÄ™ w „Åšwiteziance” niespotykane dotÄ…d epitety jak: „sina woda”, „suche wybrzeża”, „mokry jaskier”.

WystÄ™puje tu też nagromadzenie wyrazów sÅ‚użących okreÅ›leniu toni jeziora: „srebrzyste sÅ‚oÅ„ce”, „srebrna topiel”, „srebrne kropelki”, „srebrne tonie”, „srebrne jezioro”. Znajdziemy tu także epitety metaforyczne jak: „lotne stopy”, „skoczne krÄ™gi”, „miÄ™kka biel”, „Å›nieżna dÅ‚oÅ„” „Å‚abÄ™dzie piersi”. W przygotowanej przez Mickiewicza mieszance epitetów, nawet te sentymentalne relikty poprzedniej epoki wydajÄ… siÄ™ idealnie współgrać, tworzÄ…c niezwykle nastrojowy i tajemniczy utwór.

Kolejnym postÄ™pem, jaki uczyniÅ‚ Mickiewicz od czasów „To lubiÄ™” i „Åšwitezi” byÅ‚o wkroczenie w zupeÅ‚nie nowÄ… metaforykÄ™.

strona:    1    2    3    4    5    6  

Zobacz inne artykuły:

Mickiewicz Adam
Oda do młodości - interpretacja i analiza
Snuć miłość - interpretacja i analiza
Liryki lozańskie - geneza i charakterystyka
Do matki Polki - interpretacja i analiza
Niepewność - interpretacja i analiza
Do M*** - interpretacja i analiza
Zima miejska - interpretacja i analiza
Lilje - interpretacja i analiza
Pani Twardowska - interpretacja i analiza
To lubiÄ™ - interpretacja i analiza
Powrót taty - interpretacja i analiza
Rybka - interpretacja i analiza
Åšwitezianka - interpretacja i analiza
Świteź - interpretacja i analiza
Ajudah - interpretacja i analiza
Pierwiosnek - interpretacja i analiza
Pielgrzym - interpretacja i analiza
Ballady i romanse - opracowanie
Czatyrdah - interpretacja i analiza
Bajdary - interpretacja i analiza
Bakczysaraj - interpretacja i analiza
Widok gór ze stepów Kozłowa - interpretacja i analiza
Burza - interpretacja i analiza
Żegluga - interpretacja i analiza
Cisza morska - interpretacja i analiza
Stepy akermańskie - interpretacja i analiza
„Sonety krymskie” - streszczenie ogólne
Romantyzm „Sonetów krymskich”
Recepcja „Sonetów krymskich”
JÄ™zyk „Sonetów krymskich”
Problematyka „Sonetów krymskich”
PodziaÅ‚ wewnÄ™trzny „Sonetów krymskich”
Zmagania Mickiewicza z sonetem
OkolicznoÅ›ci powstania „Sonetów krymskich”
Polały się łzy - interpretacja i analiza
Nad wodÄ… wielkÄ… i czystÄ… - interpretacja i analiza

Norwid Cyprian Kamil
Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - interpretacja i analiza
Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - wiadomości wstępne
Moja ojczyzna - interpretacja i analiza
Moja ojczyzna - wiadomości wstepne
Pielgrzym - interpretacja i analiza
Pielgrzym - wiadomości wstępne
Pióro - interpretacja i analiza
Pióro - wiadomości wstępne
W Weronie - interpretacja i analiza
W Weronie - wiadomości wstępne
Moja piosnka II - interpretacja i analiza
Do obywatela Johna Browne'a - interpretacja i analiza
Do obywatela Johna Browne'a - wiadomości wstępne
Fortepian Szopena - analiza
Fortepian Szopena - interpretacja
Fortepian Szopena - wiadomości wstępne
Bema pamięci żałobny rapsod - interpretacja i analiza
Bema pamięci żałobny rapsod - wiadomości wstępne

SÅ‚owacki Juliusz
Rozmowa z piramidami - interpretacja i analiza
Grób Agamemnona - interpretacja i analiza
Grób Agamemnona - motyw mogiły, grobu
Smutno mi Boże - interpretacja i analiza
Smutno mi, Boże! - wiadomości wstępne
Sowiński w okopach Woli - interpretacja i analiza
Sowiński w okopach Woli - wiadomości wstępne
Testament mój - interpretacja i analiza
Testament mój - wiadomości wstępne
Rozłączenie - interpretacja i analiza

Inne
Analiza porównawcza utworów „Oda do mÅ‚odoÅ›ci” Adama Mickiewicza i „Do mÅ‚odych” Adama Asnyka



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies