Świtezianka - interpretacja i analiza - strona 4
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Romantyzm

Åšwitezianka - interpretacja i analiza

Autor: Karolina Marlêga

Jak wyliczyÅ‚ CzesÅ‚aw Zgorzelski: „Już w Åšwitezi metafora poczęła odgrywać wiÄ™kszÄ… rolÄ™: jej zestawieniu z To lubiÄ™, w której jedna metafora przypadaÅ‚a mniej wiÄ™cej na 70 wierszy, w balladzie o córce Tuhana liczba metafor wzrasta w skoku olbrzymim do stosunku: l na 11,3 wiersza. Ale Mickiewicz nie zatrzymuje siÄ™ na tym; w Åšwiteziance tendencjÄ™ tÄ™ posuwa jeszcze dalej, zwiÄ™kszajÄ…c liczbÄ™ metafor niemal podwójnie – do stosunku: l metafora na 5,7 wiersza” (Cz. Zgorzelski, dz. cyt.).

Warto zauważyć, iż wiÄ™kszość przenoÅ›ni w „Åšwiteziance” ma charakter autorski i niepowtarzalny. Najlepiej widać to we fragmentach, w których wystÄ™puje nasilenie metafor:
„A na noc w Å‚ożu srebrnej topieli
Pod namiotami zwierciadeł
Na miękkiej wodnych lilijek bieli,
Åšród boskich usnąć widziadeÅ‚”.

Również porównania, których w balladzie jest bardzo dużo, stanowiÄ… ważnÄ… część artystycznego „szkieletu” „Åšwitezianki”. Podobnie jak metafory, sÅ‚użyÅ‚y one Mickiewiczowi do wykreowania wspaniaÅ‚ego, tajemniczego Å›wiata, a przede wszystkim obrazu dziewczyny/rusaÅ‚ki:
„Jak mokry jaskier wchodzi na bagnie,
Jak ognik nocny przepada”;
„Zawsze po kniejach jak sarna pÅ‚ocha,
Jak upiór bÅ‚Ä…dzisz w noc ciemnÄ…?”;
„Jej twarz jak róży bladej zawoje,
Skropione jutrzenki Å‚ezkÄ…
Jak mgła lekka, tak lekkie stroje
ObwiaÅ‚y postać niebieskÄ…”.
Jak widzimy, porównania występują w dużej liczbie i dużym natężeniu, co potęguje ich efektywność.

Artystyczna konstrukcja „Åšwitezianki” stanowi wyraz geniuszu Mickiewicza. Å»adne sÅ‚owo w balladzie nie jest przypadkowe, badacze doszukali siÄ™ w utworze licznych analogii, przeróżnych ukÅ‚adów poszczególnych elementów jÄ™zyka czy paralelizmów. Warto pochylić siÄ™ nad zagadnieniem funkcji powtórzeÅ„ i paralelizmów wÅ‚aÅ›nie, stanowiÄ… one bowiem przejaw niesÅ‚ychanego kunsztu poety.

PeÅ‚niÄ… one trzy funkcje w utworze. Przede wszystkim, podobnie jak porównania i metafory, majÄ… przybliżyć mowÄ™ poetyckÄ… do wypowiedzi emocjonalnej, aby podkreÅ›lić stosunek mówcy do przedmiotu. Widać to najlepiej na przykÅ‚adach: „ChÅ‚opce mój piÄ™kny, chÅ‚opcze mój mÅ‚ody!”, „Bieży i patrzy, patrzy i bieży”, „A gdzie przysiÄ™ga? Gdzie moja rada?”.
Bardziej kunsztowne są natomiast powtórzenia powiązane z pojawianiem się wyrazów z zakończenia jednej zbitki rytmiczno-składniowej na początku następnej:
„Woda siÄ™ burzy i wzdyma.
Burzy siÄ™, wzdyma, pÄ™kajÄ… tonie”;
„Z lekka mu w stopy zaÅ‚echce,
I tak go Å‚echce, i tak go znÄ™ca”;
„Ach, biada jemu, za życia biada!
I biada jego zÅ‚ej duszy!”.

DrugÄ… funkcjÄ… powtórzeÅ„ jest wyznaczanie niepowtarzalnej melodyki utworu. Jak zauważa Zgorzelski: „PoczÄ…tek ballady rozwija siÄ™ konsekwentnie na zasadzie powiÄ…zania dwuczÅ‚onowej anafory z paralelizmem skÅ‚adniowo-rytmicznym w budowie sÄ…siednich wersetów” (Cz. Zgorzelski, dz. cyt.). Spójrzmy na fragment pierwszej strofy:
„Jakiż to chÅ‚opiec, piÄ™kny i mÅ‚ody?
Jaka to obok dziewica?”.
I dalej:
„Ona mu z kosza daje maliny,
A on jej kwiatki do wianka;
Pewnie kochankiem jest tej dziewczyny,
Pewnie to jego kochanka
(…)
MÅ‚ody jest strzelcem w tutejszym borze,
Kto jest dziewczyna? Ja nie wiem.
SkÄ…d przyszÅ‚a? – darmo Å›ledzić kto pragnie;
Gdzie uszÅ‚a? – nikt jej nie zbada
Jak mokry jaskier wschodzi na bagnie,
Jak ognik nocny przepada”.

NastÄ™pnie tok wypowiedzi zmienia siÄ™ od momentu, kiedy gÅ‚os zabiera dziewczyna spod lasku. Wówczas Mickiewicz stosuje przeważnie inwersjÄ™, rozdzielajÄ…c dwa powiÄ…zane ze sobÄ… wyrazy trzecim: „PomnÄ™, co ojciec rzekÅ‚ stary” (zamiast „PomnÄ™, co rzekÅ‚ stary ojciec”). W takim stylu utrzymane sÄ… kolejne strofy, aż do momentu znikniÄ™cia dziewczyny w lesie.

strona:    1    2    3    4    5    6  

Zobacz inne artykuły:

Mickiewicz Adam
Oda do młodości - interpretacja i analiza
Lilje - interpretacja i analiza
Pani Twardowska - interpretacja i analiza
To lubiÄ™ - interpretacja i analiza
Powrót taty - interpretacja i analiza
Rybka - interpretacja i analiza
Åšwitezianka - interpretacja i analiza
Świteź - interpretacja i analiza
Ajudah - interpretacja i analiza
Pierwiosnek - interpretacja i analiza
Pielgrzym - interpretacja i analiza
Ballady i romanse - opracowanie
Czatyrdah - interpretacja i analiza
Bajdary - interpretacja i analiza
Bakczysaraj - interpretacja i analiza
Widok gór ze stepów Kozłowa - interpretacja i analiza
Burza - interpretacja i analiza
Żegluga - interpretacja i analiza
Cisza morska - interpretacja i analiza
Stepy akermańskie - interpretacja i analiza
„Sonety krymskie” - streszczenie ogólne
Romantyzm „Sonetów krymskich”
Recepcja „Sonetów krymskich”
JÄ™zyk „Sonetów krymskich”
Problematyka „Sonetów krymskich”
PodziaÅ‚ wewnÄ™trzny „Sonetów krymskich”
Zmagania Mickiewicza z sonetem
OkolicznoÅ›ci powstania „Sonetów krymskich”
Polały się łzy - interpretacja i analiza
Nad wodÄ… wielkÄ… i czystÄ… - interpretacja i analiza
Snuć miłość - interpretacja i analiza
Liryki lozańskie - geneza i charakterystyka
Do matki Polki - interpretacja i analiza
Niepewność - interpretacja i analiza
Do M*** - interpretacja i analiza
Zima miejska - interpretacja i analiza

Norwid Cyprian Kamil
Pióro - interpretacja i analiza
Pióro - wiadomości wstępne
W Weronie - interpretacja i analiza
W Weronie - wiadomości wstępne
Moja piosnka II - interpretacja i analiza
Do obywatela Johna Browne'a - interpretacja i analiza
Do obywatela Johna Browne'a - wiadomości wstępne
Fortepian Szopena - analiza
Fortepian Szopena - interpretacja
Fortepian Szopena - wiadomości wstępne
Bema pamięci żałobny rapsod - interpretacja i analiza
Bema pamięci żałobny rapsod - wiadomości wstępne
Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - interpretacja i analiza
Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - wiadomości wstępne
Moja ojczyzna - interpretacja i analiza
Moja ojczyzna - wiadomości wstepne
Pielgrzym - interpretacja i analiza
Pielgrzym - wiadomości wstępne

SÅ‚owacki Juliusz
Rozmowa z piramidami - interpretacja i analiza
Grób Agamemnona - interpretacja i analiza
Grób Agamemnona - motyw mogiły, grobu
Smutno mi Boże - interpretacja i analiza
Smutno mi, Boże! - wiadomości wstępne
Sowiński w okopach Woli - interpretacja i analiza
Sowiński w okopach Woli - wiadomości wstępne
Testament mój - interpretacja i analiza
Testament mój - wiadomości wstępne
Rozłączenie - interpretacja i analiza

Inne
Analiza porównawcza utworów „Oda do mÅ‚odoÅ›ci” Adama Mickiewicza i „Do mÅ‚odych” Adama Asnyka



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies