Rybka - interpretacja i analiza - strona 2
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Romantyzm

Rybka - interpretacja i analiza

Autor: Karolina Marlêga

W najbliższej okolicy spostrzegł rozrzucone bezładnie ubrania swojego pana i jego małżonki. Jednak ich samych nigdzie nie było widać. W oczy rzucił mu się głaz, wystający z zatoczki, gdzie przez ostatnie dni każdego ranka i wieczora oczekiwała jego przyjścia Krysia. Gdy mu się bliżej przyjrzał spostrzegł, iż kształtem przypomina on dwa ludzkie ciała splecione ze sobą. Przerażony sługa przez najbliższe dwie godziny nie mógł wydobyć z siebie choćby słowa. Przyglądając się z niedowierzaniem wyschniętej rzeczce, ubraniom, a przede wszystkim głazowi zrozumiał, co zaszło. Po otrząśnięciu się nie miał zamiaru dłużej przebywać w tym miejscu:
„DzieciÄ…tko na rÄ™ce bierze,
Śmieje się dzikim uśmiechem,
I odmawiajÄ…c pacierze
Wraca do domu z poÅ›piechem”.

Skupiając się na samej historii, to przypomina ona popularne w czasach rokoka dumki i dumy o nieszczęśliwej miłości i zdradzie. Mezalians Krysi i panicza nie miał szans na społeczną akceptację, nawet jeśli w jego wyniku na świat przyszło dziecko. Fakt, iż para nigdy nie weźmie ślubu był oczywisty, jednak serce prostej dziewczyny nie może znieść faktu, iż jej ukochany zdradza daną jej przysięgę i wychodzi za księżnę. Do tego momentu wszystko wydawało się iść zgodnie z przyjętymi zasadami kanonu. Nowością okazał się jednak fakt, iż dziewczyna oddała swoje życie w ręce rusałek, stając się jedną z nich.

Warto przyjrzeć siÄ™ jednak przemianie bohaterki, nie tyle fizycznej, co psychologicznej. StajÄ…c siÄ™ jednÄ… ze Åšwitezianek, Krysia nabyÅ‚a niezwykÅ‚e moce, dziÄ™ki którym mogÅ‚a wymierzyć karÄ™ niewiernemu kochankowi. Nie zatraciÅ‚a przy tym matczynego instynktu i wciąż, w miarÄ™ możliwoÅ›ci, opiekowaÅ‚a siÄ™ swoim dzieckiem. Postać ta Å‚Ä…czyÅ‚a w sobie dwie wielkie siÅ‚y, które napÄ™dzaÅ‚y jej czyny – miÅ‚ość do dziecka oraz nienawiść do jego ojca. Podobnie jak rusaÅ‚ka ze „Åšwitezianki” okazaÅ‚a siÄ™ bezlitosna dla krzywoprzysiÄ™zcy i wymierzyÅ‚a mu karÄ™ wiecznego cierpienia.

Przez niektórych badaczy literatury „Rybka” zaliczana jest do grupy ballad rusaÅ‚czanych, wraz ze „ÅšwiteziÄ…” i „ÅšwiteziankÄ…”, które cechujÄ… siÄ™ cudownymi przeobrażeniami, majÄ…cymi na celu ukazać relacje czÅ‚owieka z przyrodÄ… (zob. CzesÅ‚aw Zgorzelski, „O sztuce poetyckiej Mickiewicza”). Inni zaliczajÄ… jÄ… do cyklu ballad wodnych, a jeszcze inni do podgrupy ballad o zÅ‚ych, mÅ›ciwych kobietach. To, co rzuca siÄ™ w oczy niemal natychmiast, to podobieÅ„stwo „Rybki” do „Åšwitezi”, a jeszcze bardziej do „Åšwitezianki”.
Nic zatem dziwnego, bowiem ballady te Å‚Ä…czy siÄ™ w chronologicznÄ… liniÄ™: „Åšwiteź” – „Rybka” – „Åšwitezianka”. Utwór znajdujÄ…cy siÄ™ po Å›rodku zawiera w sobie cechy obydwu pozostaÅ‚ych. Akcja wszystkich trzech ballad rozgrywa siÄ™ w obrÄ™bie jeziora Åšwiteź na Nowogródczyźnie. W każdej z nich mamy do czynienia z tajemniczymi nimfami mieszkajÄ…cymi na dnie jeziora – istotami równie piÄ™knymi, co niebezpiecznymi. O ile konstrukcja fabuÅ‚y „Rybki” przypomina tÄ™ ze „Åšwitezianki”, to styl i sposób narracji wydaje siÄ™ być podobny do tego znanego ze „Åšwitezi”.

To, co wyróżnia jednak „RybkÄ™” spoÅ›ród grupy ballad rusaÅ‚czanych jest stylizacja na przekaz ludowy. Po pierwsze, historia zdradzonej Krysi opatrzona jest dopiskiem „ze Å›piewu gminnego”. Zabieg ten ma na celu przede wszystkim nadanie utworowi wiarygodnoÅ›ci, a także zdjÄ™cie odium odpowiedzialnoÅ›ci za przedstawione w nim zdarzenia z barków poety, który wystÄ™puje jedynie jako poÅ›rednik pomiÄ™dzy sÅ‚uchaczem a folklorem. Po drugie, Mickiewicz w „Rybce” zastosowaÅ‚ bardzo dużą liczbÄ™ zdrobnieÅ„. W przypadku „Ballad i romansów” obydwa te zabiegi wystÄ™pujÄ… równoczeÅ›nie – najwiÄ™cej zdrobnieÅ„ zawierajÄ… utwory opatrzone dopiskami o ich rzekomym ludowym pochodzeniu.

strona:    1    2    3    4  

Zobacz inne artykuły:

Mickiewicz Adam
Oda do młodości - interpretacja i analiza
Cisza morska - interpretacja i analiza
Stepy akermańskie - interpretacja i analiza
„Sonety krymskie” - streszczenie ogólne
Romantyzm „Sonetów krymskich”
Recepcja „Sonetów krymskich”
JÄ™zyk „Sonetów krymskich”
Problematyka „Sonetów krymskich”
PodziaÅ‚ wewnÄ™trzny „Sonetów krymskich”
Zmagania Mickiewicza z sonetem
OkolicznoÅ›ci powstania „Sonetów krymskich”
Polały się łzy - interpretacja i analiza
Nad wodÄ… wielkÄ… i czystÄ… - interpretacja i analiza
Snuć miłość - interpretacja i analiza
Liryki lozańskie - geneza i charakterystyka
Do matki Polki - interpretacja i analiza
Niepewność - interpretacja i analiza
Do M*** - interpretacja i analiza
Zima miejska - interpretacja i analiza
Lilje - interpretacja i analiza
Pani Twardowska - interpretacja i analiza
To lubiÄ™ - interpretacja i analiza
Powrót taty - interpretacja i analiza
Rybka - interpretacja i analiza
Åšwitezianka - interpretacja i analiza
Ajudah - interpretacja i analiza
Świteź - interpretacja i analiza
Pielgrzym - interpretacja i analiza
Pierwiosnek - interpretacja i analiza
Czatyrdah - interpretacja i analiza
Ballady i romanse - opracowanie
Bajdary - interpretacja i analiza
Bakczysaraj - interpretacja i analiza
Widok gór ze stepów Kozłowa - interpretacja i analiza
Burza - interpretacja i analiza
Żegluga - interpretacja i analiza

Norwid Cyprian Kamil
Bema pamięci żałobny rapsod - interpretacja i analiza
Bema pamięci żałobny rapsod - wiadomości wstępne
Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - interpretacja i analiza
Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - wiadomości wstępne
Moja ojczyzna - interpretacja i analiza
Moja ojczyzna - wiadomości wstepne
Pielgrzym - interpretacja i analiza
Pielgrzym - wiadomości wstępne
Pióro - interpretacja i analiza
Pióro - wiadomości wstępne
W Weronie - interpretacja i analiza
W Weronie - wiadomości wstępne
Moja piosnka II - interpretacja i analiza
Do obywatela Johna Browne'a - interpretacja i analiza
Do obywatela Johna Browne'a - wiadomości wstępne
Fortepian Szopena - analiza
Fortepian Szopena - interpretacja
Fortepian Szopena - wiadomości wstępne

SÅ‚owacki Juliusz
Rozmowa z piramidami - interpretacja i analiza
Grób Agamemnona - interpretacja i analiza
Grób Agamemnona - motyw mogiły, grobu
Smutno mi Boże - interpretacja i analiza
Smutno mi, Boże! - wiadomości wstępne
Sowiński w okopach Woli - interpretacja i analiza
Sowiński w okopach Woli - wiadomości wstępne
Testament mój - interpretacja i analiza
Testament mój - wiadomości wstępne
Rozłączenie - interpretacja i analiza

Inne
Analiza porównawcza utworów „Oda do mÅ‚odoÅ›ci” Adama Mickiewicza i „Do mÅ‚odych” Adama Asnyka



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies