JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Romantyzm
W najbliższej okolicy spostrzegł rozrzucone bezładnie ubrania swojego pana i jego małżonki. Jednak ich samych nigdzie nie było widać. W oczy rzucił mu się głaz, wystający z zatoczki, gdzie przez ostatnie dni każdego ranka i wieczora oczekiwała jego przyjścia Krysia. Gdy mu się bliżej przyjrzał spostrzegł, iż kształtem przypomina on dwa ludzkie ciała splecione ze sobą. Przerażony sługa przez najbliższe dwie godziny nie mógł wydobyć z siebie choćby słowa. Przyglądając się z niedowierzaniem wyschniętej rzeczce, ubraniom, a przede wszystkim głazowi zrozumiał, co zaszło. Po otrząśnięciu się nie miał zamiaru dłużej przebywać w tym miejscu:
„DzieciÄ…tko na rÄ™ce bierze,
Śmieje się dzikim uśmiechem,
I odmawiajÄ…c pacierze
Wraca do domu z poÅ›piechem”.
Skupiając się na samej historii, to przypomina ona popularne w czasach rokoka dumki i dumy o nieszczęśliwej miłości i zdradzie. Mezalians Krysi i panicza nie miał szans na społeczną akceptację, nawet jeśli w jego wyniku na świat przyszło dziecko. Fakt, iż para nigdy nie weźmie ślubu był oczywisty, jednak serce prostej dziewczyny nie może znieść faktu, iż jej ukochany zdradza daną jej przysięgę i wychodzi za księżnę. Do tego momentu wszystko wydawało się iść zgodnie z przyjętymi zasadami kanonu. Nowością okazał się jednak fakt, iż dziewczyna oddała swoje życie w ręce rusałek, stając się jedną z nich.
Warto przyjrzeć siÄ™ jednak przemianie bohaterki, nie tyle fizycznej, co psychologicznej. StajÄ…c siÄ™ jednÄ… ze Åšwitezianek, Krysia nabyÅ‚a niezwykÅ‚e moce, dziÄ™ki którym mogÅ‚a wymierzyć karÄ™ niewiernemu kochankowi. Nie zatraciÅ‚a przy tym matczynego instynktu i wciąż, w miarÄ™ możliwoÅ›ci, opiekowaÅ‚a siÄ™ swoim dzieckiem. Postać ta Å‚Ä…czyÅ‚a w sobie dwie wielkie siÅ‚y, które napÄ™dzaÅ‚y jej czyny – miÅ‚ość do dziecka oraz nienawiść do jego ojca. Podobnie jak rusaÅ‚ka ze „Åšwitezianki” okazaÅ‚a siÄ™ bezlitosna dla krzywoprzysiÄ™zcy i wymierzyÅ‚a mu karÄ™ wiecznego cierpienia.
Przez niektórych badaczy literatury „Rybka” zaliczana jest do grupy ballad rusaÅ‚czanych, wraz ze „ÅšwiteziÄ…” i „ÅšwiteziankÄ…”, które cechujÄ… siÄ™ cudownymi przeobrażeniami, majÄ…cymi na celu ukazać relacje czÅ‚owieka z przyrodÄ… (zob. CzesÅ‚aw Zgorzelski, „O sztuce poetyckiej Mickiewicza”). Inni zaliczajÄ… jÄ… do cyklu ballad wodnych, a jeszcze inni do podgrupy ballad o zÅ‚ych, mÅ›ciwych kobietach. To, co rzuca siÄ™ w oczy niemal natychmiast, to podobieÅ„stwo „Rybki” do „Åšwitezi”, a jeszcze bardziej do „Åšwitezianki”.
Nic zatem dziwnego, bowiem ballady te Å‚Ä…czy siÄ™ w chronologicznÄ… liniÄ™: „Åšwiteź” – „Rybka” – „Åšwitezianka”. Utwór znajdujÄ…cy siÄ™ po Å›rodku zawiera w sobie cechy obydwu pozostaÅ‚ych. Akcja wszystkich trzech ballad rozgrywa siÄ™ w obrÄ™bie jeziora Åšwiteź na Nowogródczyźnie. W każdej z nich mamy do czynienia z tajemniczymi nimfami mieszkajÄ…cymi na dnie jeziora – istotami równie piÄ™knymi, co niebezpiecznymi. O ile konstrukcja fabuÅ‚y „Rybki” przypomina tÄ™ ze „Åšwitezianki”, to styl i sposób narracji wydaje siÄ™ być podobny do tego znanego ze „Åšwitezi”. Rybka - interpretacja i analiza
Autor: Karolina MarlêgaW najbliższej okolicy spostrzegÅ‚ rozrzucone bezÅ‚adnie ubrania swojego pana i jego małżonki. Jednak ich samych nigdzie nie byÅ‚o widać. W oczy rzuciÅ‚ mu siÄ™ gÅ‚az, wystajÄ…cy z zatoczki, gdzie przez ostatnie dni każdego ranka i wieczora oczekiwaÅ‚a jego przyjÅ›cia Krysia. Gdy mu siÄ™ bliżej przyjrzaÅ‚ spostrzegÅ‚, iż ksztaÅ‚tem przypomina on dwa ludzkie ciaÅ‚a splecione ze sobÄ…. Przerażony sÅ‚uga przez najbliższe dwie godziny nie mógÅ‚ wydobyć z siebie choćby sÅ‚owa. PrzyglÄ…dajÄ…c siÄ™ z niedowierzaniem wyschniÄ™tej rzeczce, ubraniom, a przede wszystkim gÅ‚azowi zrozumiaÅ‚, co zaszÅ‚o. Po otrzÄ…Å›niÄ™ciu siÄ™ nie miaÅ‚ zamiaru dÅ‚użej przebywać w tym miejscu:
„DzieciÄ…tko na rÄ™ce bierze,
Śmieje się dzikim uśmiechem,
I odmawiajÄ…c pacierze
Wraca do domu z poÅ›piechem”.
Skupiając się na samej historii, to przypomina ona popularne w czasach rokoka dumki i dumy o nieszczęśliwej miłości i zdradzie. Mezalians Krysi i panicza nie miał szans na społeczną akceptację, nawet jeśli w jego wyniku na świat przyszło dziecko. Fakt, iż para nigdy nie weźmie ślubu był oczywisty, jednak serce prostej dziewczyny nie może znieść faktu, iż jej ukochany zdradza daną jej przysięgę i wychodzi za księżnę. Do tego momentu wszystko wydawało się iść zgodnie z przyjętymi zasadami kanonu. Nowością okazał się jednak fakt, iż dziewczyna oddała swoje życie w ręce rusałek, stając się jedną z nich.
Warto przyjrzeć siÄ™ jednak przemianie bohaterki, nie tyle fizycznej, co psychologicznej. StajÄ…c siÄ™ jednÄ… ze Åšwitezianek, Krysia nabyÅ‚a niezwykÅ‚e moce, dziÄ™ki którym mogÅ‚a wymierzyć karÄ™ niewiernemu kochankowi. Nie zatraciÅ‚a przy tym matczynego instynktu i wciąż, w miarÄ™ możliwoÅ›ci, opiekowaÅ‚a siÄ™ swoim dzieckiem. Postać ta Å‚Ä…czyÅ‚a w sobie dwie wielkie siÅ‚y, które napÄ™dzaÅ‚y jej czyny – miÅ‚ość do dziecka oraz nienawiść do jego ojca. Podobnie jak rusaÅ‚ka ze „Åšwitezianki” okazaÅ‚a siÄ™ bezlitosna dla krzywoprzysiÄ™zcy i wymierzyÅ‚a mu karÄ™ wiecznego cierpienia.
Przez niektórych badaczy literatury „Rybka” zaliczana jest do grupy ballad rusaÅ‚czanych, wraz ze „ÅšwiteziÄ…” i „ÅšwiteziankÄ…”, które cechujÄ… siÄ™ cudownymi przeobrażeniami, majÄ…cymi na celu ukazać relacje czÅ‚owieka z przyrodÄ… (zob. CzesÅ‚aw Zgorzelski, „O sztuce poetyckiej Mickiewicza”). Inni zaliczajÄ… jÄ… do cyklu ballad wodnych, a jeszcze inni do podgrupy ballad o zÅ‚ych, mÅ›ciwych kobietach. To, co rzuca siÄ™ w oczy niemal natychmiast, to podobieÅ„stwo „Rybki” do „Åšwitezi”, a jeszcze bardziej do „Åšwitezianki”.
To, co wyróżnia jednak „RybkÄ™” spoÅ›ród grupy ballad rusaÅ‚czanych jest stylizacja na przekaz ludowy. Po pierwsze, historia zdradzonej Krysi opatrzona jest dopiskiem „ze Å›piewu gminnego”. Zabieg ten ma na celu przede wszystkim nadanie utworowi wiarygodnoÅ›ci, a także zdjÄ™cie odium odpowiedzialnoÅ›ci za przedstawione w nim zdarzenia z barków poety, który wystÄ™puje jedynie jako poÅ›rednik pomiÄ™dzy sÅ‚uchaczem a folklorem. Po drugie, Mickiewicz w „Rybce” zastosowaÅ‚ bardzo dużą liczbÄ™ zdrobnieÅ„. W przypadku „Ballad i romansów” obydwa te zabiegi wystÄ™pujÄ… równoczeÅ›nie – najwiÄ™cej zdrobnieÅ„ zawierajÄ… utwory opatrzone dopiskami o ich rzekomym ludowym pochodzeniu.
strona: 1 2 3 4
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies