To lubię - interpretacja i analiza - strona 2
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Romantyzm

To lubiÄ™ - interpretacja i analiza

Autor: Karolina Marlêga

Pośród wielu kandydatów znalazł się dwudziestoletni Józio. Młodzieniec zakochał się w pięknej dziewczynie na zabój. Jednak Maryla nic sobie nie robiła z jego uczuć i potraktowała go jak całą resztę zalotników. Zdruzgotany Józio umarł z rozpaczy. Maryla nie ukrywała, że wiadomość o śmierci adoratora wywołała u niej smutek oraz wyrzuty sumienia. Józio powrócił jednak na ten świat jako duch. W trakcie jednej z hucznych zabaw, dokładnie o północy zjawił się przed Marylą i zabrał ją wprost do czyśćca. Tam dziewczyna usłyszała straszliwy wyrok:
„Ty jakbyÅ› w piersiach miaÅ‚a serce z gÅ‚azu,
Ani cię jęki ubodły.
Nikt nie uprosił słodkiego wyrazu
Przez łzy, cierpienia i modły

Za taką srogość, długie, długie lata
Dręcz się w czyścowej zagubie,
Póki mąż jaki z tamecznego świata
Nie powie na ciÄ™ choć: lubiÄ™”.

O takie proste sÅ‚owo swego czasu bÅ‚agaÅ‚ Józio, lecz nie padÅ‚o ono nigdy z ust Maryli. Teraz ona sama miaÅ‚a poznać smak upokorzenia. Od tamtego wydarzenia upÅ‚ynęło już sto lat. Dusza kobiety w dzieÅ„ skuta w Å‚aÅ„cuchy cierpiaÅ‚a katusze, nocÄ… natomiast bÅ‚Ä…ka siÄ™ w okolicach cerkwi, nieopodal której w mogile spoczywaÅ‚ Józio. Maryla straszyÅ‚a tych, którzy nocÄ… przemierzali ten teren, przez co wielokrotnie byÅ‚a przeklinana. Dopiero narrator wypowiadajÄ…c sÅ‚owa: „To lubiÄ™” zdjÄ…Å‚ z niej stuletniÄ… klÄ…twÄ™.

W ramach podziÄ™kowania Maryla zdecydowaÅ‚a siÄ™ wyjawić przyszÅ‚ość podmiotowi lirycznemu. ZapowiedziaÅ‚a, że i on wkrótce pozna swojÄ… MarylÄ™. Jednak kiedy miaÅ‚a zdradzić wiÄ™cej szczegółów zapiaÅ‚ kur, oznajmiajÄ…c nadejÅ›cie poranka. Uradowana zjawa zmieniÅ‚a siÄ™ w delikatny obÅ‚oczek i rozpÅ‚ynęła siÄ™ w powietrzu. Narrator spostrzegÅ‚, że czeka na niego jego powóz – caÅ‚y, jakby nie miaÅ‚ żadnego wypadku. Z czasem przerażenie z niego opadÅ‚o. Utwór koÅ„czy siÄ™ wezwaniem podmiotu litycznego o zmówienie „ZdrowaÅ› Mario” za dusze bolejÄ…ce w czyśćcu.

„To lubiÄ™”
jest balladą, która, mimo bardzo wyraźnych odwołań i zapożyczeń fabularnych z osiemnastowiecznych dumek, wniosła do polskiej literatury nową, nieznaną dotąd jakość. Mimo wykorzystania szalenie popularnych wówczas wątków i motywów, udało się Mickiewiczowi odrzucić oświeceniowy sentymentalizm i wykreować co zupełnie nowego. Poeta wprowadził w znaną publiczności scenerię sielankową elementy fantastyczne, zaczerpnięte z ludowych wierzeń.
Wydarzenia opisane w balladzie są osadzone w bardo konkretnej przestrzeni topograficznej. Na samym początku utworu podmiot liryczny dokładnie opisuje miejsce akcji. Zabieg ten ma na celu nadanie wydarzeniom większej dozy prawdopodobieństwa. Pierwsze słowa ballady sugerują natomiast, iż narrator w momencie snucia swojej opowieści, znajduje się właśnie w tym miejscu:
„Spójrzyj, Marylo, gdzie siÄ™ koÅ„czÄ… gaje,
W prawo łóz gęsty zarostek,
W lewo się piękna dolina podaje,
Przodem rzeczuÅ‚ka i mostek”.

Już ten fakt Å›wiadczy o nowatorskim charakterze „To lubiÄ™”. Dotychczas panowaÅ‚o bowiem przekonanie, iż sceneria w dumkach czy sielankach nie powinna zwracać na siebie uwagi, stanowiÅ‚a zaledwie tÅ‚o majÄ…ce na celu wprowadzenie odbiorcy w odpowiedni nastrój. Scenerie te zawsze podlegaÅ‚y Å›cisÅ‚ej schematyzacji: „Jest to albo osjaniczny krajobraz skaÅ‚, nocy i księżyca, albo cmentarny smutek poezji ruin i grobów, albo sielankowy pejzaż zielonych dolin, samotnych jaworów i cichych, szemrzÄ…cych strumyków. WysuniÄ™te na poczÄ…tek utworu, z góry sygnalizujÄ… czytelnikowi, jakÄ… uczuciowÄ… postawÄ™ ma zająć wobec przedstawianego Å›wiata ludzi i zdarzeÅ„” – pisze CzesÅ‚aw Zgorzelski (Cz. Zgorzelski, „O pierwszych balladach Mickiewicza”, w: tegoż, „O sztuce poetyckiej Mickiewicza. Próby zbliżeÅ„ i uogólnieÅ„”, Warszawa 2001).

Jak już zostaÅ‚o to wczeÅ›niej wspomniane, również „To lubiÄ™” rozpoczyna siÄ™ opisem scenerii. MaÅ‚o tego, z Å‚atwoÅ›ciÄ… możemy odnaleźć w niej nawiÄ…zania do tematyki sielankowej:

strona:    1    2    3    4    5    6  

Zobacz inne artykuły:

Mickiewicz Adam
Oda do młodości - interpretacja i analiza
Snuć miłość - interpretacja i analiza
Liryki lozańskie - geneza i charakterystyka
Do matki Polki - interpretacja i analiza
Niepewność - interpretacja i analiza
Do M*** - interpretacja i analiza
Zima miejska - interpretacja i analiza
Lilje - interpretacja i analiza
Pani Twardowska - interpretacja i analiza
To lubiÄ™ - interpretacja i analiza
Powrót taty - interpretacja i analiza
Rybka - interpretacja i analiza
Åšwitezianka - interpretacja i analiza
Świteź - interpretacja i analiza
Ajudah - interpretacja i analiza
Pierwiosnek - interpretacja i analiza
Pielgrzym - interpretacja i analiza
Ballady i romanse - opracowanie
Czatyrdah - interpretacja i analiza
Bajdary - interpretacja i analiza
Bakczysaraj - interpretacja i analiza
Widok gór ze stepów Kozłowa - interpretacja i analiza
Burza - interpretacja i analiza
Żegluga - interpretacja i analiza
Cisza morska - interpretacja i analiza
Stepy akermańskie - interpretacja i analiza
„Sonety krymskie” - streszczenie ogólne
Romantyzm „Sonetów krymskich”
Recepcja „Sonetów krymskich”
JÄ™zyk „Sonetów krymskich”
Problematyka „Sonetów krymskich”
PodziaÅ‚ wewnÄ™trzny „Sonetów krymskich”
Zmagania Mickiewicza z sonetem
OkolicznoÅ›ci powstania „Sonetów krymskich”
Polały się łzy - interpretacja i analiza
Nad wodÄ… wielkÄ… i czystÄ… - interpretacja i analiza

Norwid Cyprian Kamil
Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - interpretacja i analiza
Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - wiadomości wstępne
Moja ojczyzna - interpretacja i analiza
Moja ojczyzna - wiadomości wstepne
Pielgrzym - interpretacja i analiza
Pielgrzym - wiadomości wstępne
Pióro - interpretacja i analiza
Pióro - wiadomości wstępne
W Weronie - interpretacja i analiza
W Weronie - wiadomości wstępne
Moja piosnka II - interpretacja i analiza
Do obywatela Johna Browne'a - interpretacja i analiza
Do obywatela Johna Browne'a - wiadomości wstępne
Fortepian Szopena - analiza
Fortepian Szopena - interpretacja
Fortepian Szopena - wiadomości wstępne
Bema pamięci żałobny rapsod - interpretacja i analiza
Bema pamięci żałobny rapsod - wiadomości wstępne

SÅ‚owacki Juliusz
Rozmowa z piramidami - interpretacja i analiza
Grób Agamemnona - interpretacja i analiza
Grób Agamemnona - motyw mogiły, grobu
Smutno mi Boże - interpretacja i analiza
Smutno mi, Boże! - wiadomości wstępne
Sowiński w okopach Woli - interpretacja i analiza
Sowiński w okopach Woli - wiadomości wstępne
Testament mój - interpretacja i analiza
Testament mój - wiadomości wstępne
Rozłączenie - interpretacja i analiza

Inne
Analiza porównawcza utworów „Oda do mÅ‚odoÅ›ci” Adama Mickiewicza i „Do mÅ‚odych” Adama Asnyka



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies