To lubię - interpretacja i analiza - strona 5
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Romantyzm

To lubiÄ™ - interpretacja i analiza

Autor: Karolina Marlêga

Ballady ze swojego zaÅ‚ożenia stylizowane byÅ‚y na pieÅ›ni, w tym przypadku pieÅ›ni ludowe, ważna byÅ‚a ich melodyka. Kluczowe dla tego gatunku byÅ‚y wiÄ™c takie zjawiska jak rytmika i intonacja. „To lubiÄ™” skÅ‚ada siÄ™ z trzydziestu piÄ™ciu strof. W skÅ‚ad każdej z nich wchodzÄ… wersy na przemian jedenasto- i oÅ›miozgÅ‚oskowe. Mickiewicz, chociaż powieliÅ‚ ten schemat z dumek sentymentalnych, to nadaÅ‚ mu zupeÅ‚nie nowÄ… melodykÄ™. OÅ›miozgÅ‚oskowce podzieliÅ‚ na dwie części, co najlepiej odda zapis 5+3 (zgÅ‚osek), jedenastozgÅ‚oskowce zaÅ› na części 5+6. Taki podziaÅ‚, zwÅ‚aszcza w wersach oÅ›miozgÅ‚oskowych, pozwoliÅ‚ na zastosowanie dwóch akcentów – na czwartej i siódmej sylabie (dotychczas praktykowaÅ‚o siÄ™ używanie jednego akcentu w oÅ›miozgÅ‚oskowcach). W wersach jedenastozgÅ‚oskowych natomiast wyodrÄ™bnić można trzy staÅ‚e akcenty.

Na melodykę tekstu duży wpływ miały również zabiegi oparte na powtórzeniach i paralelizmie składniowo-rytmicznym. W balladzie Mickiewicz posłużył się między innymi anaforą, czyli otwieraniem kolejnych zdań (bądź ich części) tym samym wyrazem:
„Czy tam bies siedziaÅ‚,
Czy dusza zaklÄ™ta (…)”,
(…)
„Ten zÅ‚amaÅ‚ dyszel,
Ten wywróciÅ‚ wozy”.

Wyrazy nie zawsze musiały brzmieć identycznie, wystarczyło, że było do siebie zbliżone:
„Czasami pÅ‚omyk okaże siÄ™ blady,
Czasem grom trzaska po gromie, (…)”,
(…)
„Każdy podróżny oglÄ…daÅ‚ te zgrozy
I każdy musiaÅ‚ kląć drogÄ™; (…)”.

Do powtórzeń możemy zaliczyć również takie zwroty jak:
„To lubiÄ™, rzekÅ‚em, to lubiÄ™”,
(…)
„BiaÅ‚e jej szaty, jak Å›nieg biaÅ‚e lica,”

CzesÅ‚aw Zgorzelski podsumowuje: „W rozwoju sztuki balladowej Mickiewicza «To lubiÄ™» zajmuje stanowisko przejÅ›ciowe, kompromisowe. Wyraźna zależność od motywów poezji sentymentalnej, zapożyczenie ramowej konstrukcji dum i sielanek w kompozycyjnym uksztaÅ‚towaniu «opowiadania o opowiadaniu», upodobanie do czuÅ‚ych epitetów, peryfrastycznych omówieÅ„ i klasycystycznych inwersji – stanowiÄ… zespół elementów, zwiÄ…zujÄ…cych utwór z szablonami poezji równoczeÅ›nie dziaÅ‚ać poczynajÄ… romantyczne tendencje, które tym zapożyczonym elementom tradycji nadajÄ… Å›wieże rumieÅ„ce nowych walorów, zmieniajÄ…c caÅ‚kowicie ich dotychczasowe funkcje poetyckie” (Cz. Zgorzelski, dz. cyt.).
Nowatorskie podejście Mickiewicza polegało na szczegółowej konkretyzacji okoliczności, miejsca i przebiegu wydarzeń, żartobliwym ujęciu fabuły. Poeta na pierwszy plan utworu wyniósł akcję, a nie postawy bohaterów. Dążył ponadto do uproszczenia języka, aby możliwe najbardziej przybliżyć go do mowy potocznej. Na koniec warto również wspomnieć o wyraźnej i mocno zaakcentowanej rytmice utworu.

WÅ›ród motywów literackich, jakich możemy siÄ™ doszukać w „To lubiÄ™” przed szereg wybija siÄ™ wÄ…tek nieszczęśliwej miÅ‚oÅ›ci. Nieodwzajemnione uczucie Józia do Maryli jest przyczynÄ… caÅ‚ej tragedii. Odrzucony kochanek umiera z tÄ™sknoty i jako duch nawiedza niewiastÄ™, która za życia szydziÅ‚a z jego uczucia. MszczÄ…c siÄ™ na Maryli (tu pojawia siÄ™ kolejny motyw, motyw zemsty) Józio zabiera jÄ… do czyśćca, gdzie dusza niewiasty przez ponad sto lat cierpiaÅ‚a wielkie katusze.

Ponadto Mickiewicz posłużył się także doskonale znanym w literaturze motywem kobiety nieczułej. Maryla za życia była niewiastą niezwykle piękną, ale przy tym i próżną. O jej rękę zabiegały tabuny mężczyzn, lecz ona nie szanowała żadnego z nich:
„Mnóstwo ich marnej pochlebiaÅ‚o dumie,
I to mi było do smaku,
Że kiedy w licznym kłaniano się tłumie,
TÅ‚umem gardziÅ‚am bez braku”.

Takie zachowanie musiało zostać ukarane. Można mieć jednak wątpliwości, czy sto lat katuszy w czyśćcu było karą adekwatną za bycie niedojrzałą, kapryśną i humorzastą.

strona:    1    2    3    4    5    6  

Zobacz inne artykuły:

Mickiewicz Adam
Oda do młodości - interpretacja i analiza
Snuć miłość - interpretacja i analiza
Liryki lozańskie - geneza i charakterystyka
Do matki Polki - interpretacja i analiza
Niepewność - interpretacja i analiza
Do M*** - interpretacja i analiza
Zima miejska - interpretacja i analiza
Lilje - interpretacja i analiza
Pani Twardowska - interpretacja i analiza
To lubiÄ™ - interpretacja i analiza
Powrót taty - interpretacja i analiza
Rybka - interpretacja i analiza
Åšwitezianka - interpretacja i analiza
Świteź - interpretacja i analiza
Ajudah - interpretacja i analiza
Pierwiosnek - interpretacja i analiza
Pielgrzym - interpretacja i analiza
Ballady i romanse - opracowanie
Czatyrdah - interpretacja i analiza
Bajdary - interpretacja i analiza
Bakczysaraj - interpretacja i analiza
Widok gór ze stepów Kozłowa - interpretacja i analiza
Burza - interpretacja i analiza
Żegluga - interpretacja i analiza
Cisza morska - interpretacja i analiza
Stepy akermańskie - interpretacja i analiza
„Sonety krymskie” - streszczenie ogólne
Romantyzm „Sonetów krymskich”
Recepcja „Sonetów krymskich”
JÄ™zyk „Sonetów krymskich”
Problematyka „Sonetów krymskich”
PodziaÅ‚ wewnÄ™trzny „Sonetów krymskich”
Zmagania Mickiewicza z sonetem
OkolicznoÅ›ci powstania „Sonetów krymskich”
Polały się łzy - interpretacja i analiza
Nad wodÄ… wielkÄ… i czystÄ… - interpretacja i analiza

Norwid Cyprian Kamil
Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - interpretacja i analiza
Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - wiadomości wstępne
Moja ojczyzna - interpretacja i analiza
Moja ojczyzna - wiadomości wstepne
Pielgrzym - interpretacja i analiza
Pielgrzym - wiadomości wstępne
Pióro - interpretacja i analiza
Pióro - wiadomości wstępne
W Weronie - interpretacja i analiza
W Weronie - wiadomości wstępne
Moja piosnka II - interpretacja i analiza
Do obywatela Johna Browne'a - interpretacja i analiza
Do obywatela Johna Browne'a - wiadomości wstępne
Fortepian Szopena - analiza
Fortepian Szopena - interpretacja
Fortepian Szopena - wiadomości wstępne
Bema pamięci żałobny rapsod - interpretacja i analiza
Bema pamięci żałobny rapsod - wiadomości wstępne

SÅ‚owacki Juliusz
Rozmowa z piramidami - interpretacja i analiza
Grób Agamemnona - interpretacja i analiza
Grób Agamemnona - motyw mogiły, grobu
Smutno mi Boże - interpretacja i analiza
Smutno mi, Boże! - wiadomości wstępne
Sowiński w okopach Woli - interpretacja i analiza
Sowiński w okopach Woli - wiadomości wstępne
Testament mój - interpretacja i analiza
Testament mój - wiadomości wstępne
Rozłączenie - interpretacja i analiza

Inne
Analiza porównawcza utworów „Oda do mÅ‚odoÅ›ci” Adama Mickiewicza i „Do mÅ‚odych” Adama Asnyka



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies