Pani Twardowska - interpretacja i analiza - strona 4
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Romantyzm

Pani Twardowska - interpretacja i analiza

Autor: Karolina Marlêga

O fakcie, iż wieszcz posÅ‚użyÅ‚ siÄ™ legendÄ… o Panie Twardowskim jedynie jako inspiracjÄ… pisaÅ‚y z kolei Wanda HumiÄ™cka i Helena KapeluÅ› w artykule „Ballady i romanse”: „Mickiewicz postÄ…piÅ‚ w sposób zupeÅ‚nie inny niż jego poprzednicy: balladÄ™ swojÄ… oparÅ‚ na jednej ze znanych części opowiadania, posuwajÄ…c parafrazÄ™ tak daleko, że utwór jego poza tematem niewiele ma przekazem ludowym wspólnego” (W. HumiÄ™cka, H. KapeluÅ›, „Ballady i romanse” [w:] „Ludowość u Mickiewicza”, pod red. J. Krzyżanowskiego i R. Wojciechowskiego, Warszawa 1958).

NaleciaÅ‚oÅ›ci staropolskie i sarmackie, choć niewÄ…tpliwie odcisnęły swoje piÄ™tno na „Pani Twardowskiej”, zostaÅ‚y przez Mickiewicza znacznie zmodyfikowane. Główny bohater utworu, który jest szlachcicem, a wedÅ‚ug wiedzy powszechnej nawet dworzaninem samego króla, biesiaduje razem z przedstawicielami innych stanów:
Jest w tej werwie jakaÅ› kondensacja staropolszczyzny idealna niemal, bo wszechstanowa: toż w tej fantastycznej karczmie kontuszowy szlachcic biesiaduje razem z żoÅ‚nierzem, szewcem, choć sobie z nich żarty stroi” (W. Borowy, dz. cyt.).

Pod wieloma wzglÄ™dami „Pani Twardowska” nie przystaje do pozostaÅ‚ych utworów znajdujÄ…cych siÄ™ w zbiorze „Ballady i romanse” Przed wszystkim jest to jej humor, który w ogóle nie byÅ‚ charakterystyczny dla epoki romantyzmu. Uczuciami znacznie bardziej kojarzonym z epokÄ… twórczoÅ›ci Mickiewicza i SÅ‚owackiego byÅ‚y smutek, tÄ™sknota, powaga, nostalgia, a nie uÅ›miech. Komizm na pewno nie należaÅ‚ do popularnych Å›rodków artystycznych w pierwszych latach epoki romantycznej w Polsce, a przypomnijmy, iż jej poczÄ…tek datuje siÄ™ w naszym kraju na dzieÅ„ publikacji „Ballad i romansów” w Wilnie.

Dopuszczano jednak współistnienie komizmu i romantyzmu, choć nie wpisywaÅ‚ siÄ™ on bezpoÅ›rednio w zbiór wyznaczników nurtu. PoÅ›rednio jednak można uznać, iż jako wyraz sprzeciwu wobec oÅ›wieceniowej tradycji, konwencji, stylistyce, humor mógÅ‚ sÅ‚użyć do tworzenia nowej jakoÅ›ci, choć nie stricte romantycznej. Dlatego też uznaje siÄ™ „PaniÄ… TwardowskÄ…” za ważne dzieÅ‚o w dorobku polskiego romantyzmu, choć nie typowo charakterystyczne dla niego.
Komizm jest niemalże wszechobecny w balladzie o szlachcicu i diable. Jest on różnorodny i wyrafinowany, a przede wszystkim przemyÅ›lany. Badacze twórczoÅ›ci Mickiewicza poÅ›wiÄ™cajÄ… temu zagadnieniu wiele miejsca w swoich pracach poÅ›wiÄ™conych „Balladom i romansom”. Dokonajmy pobieżnego przeglÄ…du ich spostrzeżeÅ„.

  • Julian PrzyboÅ› pisaÅ‚: „Ta gdzie indziej utajona uciecha bajania wybuchÅ‚a jawnie szerokim Å›miechem i rozhulaÅ‚a siÄ™ w strofach arcydzieÅ‚ «Pani Twardowskiej»” (J. PrzyboÅ›, dz. cyt.).

  • Nieco wczeÅ›niej podobne spostrzeżenia miaÅ‚ Kleiner, który odnotowaÅ‚:
  • „już nie igraszka, lecz zabawa szeroka, nie uÅ›mieszek, ale Å›miech niepowstrzymany wÅ‚ada w «Pani Twardowskiej» (…) spotÄ™gowany jest komizm w tej balladzie, w której wszystko poznać daje pierwszorzÄ™dnego humorystÄ™, spadkobiercÄ™ dawnego, szlacheckiego, biesiadnego Å›miechu” (J. Kleiner, dz. cyt.).

  • CzesÅ‚aw Zgorzelski z kolei konstatowaÅ‚: „NajskuteczniejszÄ… broniÄ… przeciw Å‚zawym żalom sentymentalny okazuje siÄ™ – oczywiÅ›cie – humor. (…) Ale humor, bardzo skuteczny jako Å›rodek przeciw postawie roztkliwienia sentymentalnego, okazywaÅ‚ siÄ™ najzupeÅ‚niej niewystarczajÄ…cy tam, gdzie chodziÅ‚o o literackÄ… realizacjÄ™ nowego, romantycznego widzenia rzeczywistoÅ›ci, poważnie i programowo wprowadzanego do poezji” (Cz. Zgorzelski, „O sztuce poetyckiej Mickiewicza, Warszawa 1976).

  • Bliżej powinniÅ›my przyjrzeć siÄ™ przede wszystkim spostrzeżeniom Kazimierza Cysewskiego, który pisze: „«Pani Twardowska» przenikniÄ™ta jest komizmem na wskroÅ›. Wszystkie jej elementy, przenikajÄ…c siÄ™ wzajemnie i dookreÅ›lajÄ…c, współdziaÅ‚ajÄ… w doskonaÅ‚y sposób w tworzeniu komizmu – bogatego i różnorakiego w swoich przejawach. ŹródÅ‚a komizmu ballady wypÅ‚ywajÄ… zarówno ze struktury Å›wiata przedstawionego, jak i specyficznego uksztaÅ‚towania jÄ™zyka” (K. Cysewski, dz. cyt.).


strona:    1    2    3    4    5    6    7    8    9  

Zobacz inne artykuły:

Mickiewicz Adam
Oda do młodości - interpretacja i analiza
Lilje - interpretacja i analiza
Pani Twardowska - interpretacja i analiza
To lubiÄ™ - interpretacja i analiza
Powrót taty - interpretacja i analiza
Rybka - interpretacja i analiza
Åšwitezianka - interpretacja i analiza
Świteź - interpretacja i analiza
Ajudah - interpretacja i analiza
Pierwiosnek - interpretacja i analiza
Pielgrzym - interpretacja i analiza
Ballady i romanse - opracowanie
Czatyrdah - interpretacja i analiza
Bajdary - interpretacja i analiza
Bakczysaraj - interpretacja i analiza
Widok gór ze stepów Kozłowa - interpretacja i analiza
Burza - interpretacja i analiza
Żegluga - interpretacja i analiza
Cisza morska - interpretacja i analiza
Stepy akermańskie - interpretacja i analiza
„Sonety krymskie” - streszczenie ogólne
Romantyzm „Sonetów krymskich”
Recepcja „Sonetów krymskich”
JÄ™zyk „Sonetów krymskich”
Problematyka „Sonetów krymskich”
PodziaÅ‚ wewnÄ™trzny „Sonetów krymskich”
Zmagania Mickiewicza z sonetem
OkolicznoÅ›ci powstania „Sonetów krymskich”
Polały się łzy - interpretacja i analiza
Nad wodÄ… wielkÄ… i czystÄ… - interpretacja i analiza
Snuć miłość - interpretacja i analiza
Liryki lozańskie - geneza i charakterystyka
Do matki Polki - interpretacja i analiza
Niepewność - interpretacja i analiza
Do M*** - interpretacja i analiza
Zima miejska - interpretacja i analiza

Norwid Cyprian Kamil
Pióro - interpretacja i analiza
Pióro - wiadomości wstępne
W Weronie - interpretacja i analiza
W Weronie - wiadomości wstępne
Moja piosnka II - interpretacja i analiza
Do obywatela Johna Browne'a - interpretacja i analiza
Do obywatela Johna Browne'a - wiadomości wstępne
Fortepian Szopena - analiza
Fortepian Szopena - interpretacja
Fortepian Szopena - wiadomości wstępne
Bema pamięci żałobny rapsod - interpretacja i analiza
Bema pamięci żałobny rapsod - wiadomości wstępne
Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - interpretacja i analiza
Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - wiadomości wstępne
Moja ojczyzna - interpretacja i analiza
Moja ojczyzna - wiadomości wstepne
Pielgrzym - interpretacja i analiza
Pielgrzym - wiadomości wstępne

SÅ‚owacki Juliusz
Rozmowa z piramidami - interpretacja i analiza
Grób Agamemnona - interpretacja i analiza
Grób Agamemnona - motyw mogiły, grobu
Smutno mi Boże - interpretacja i analiza
Smutno mi, Boże! - wiadomości wstępne
Sowiński w okopach Woli - interpretacja i analiza
Sowiński w okopach Woli - wiadomości wstępne
Testament mój - interpretacja i analiza
Testament mój - wiadomości wstępne
Rozłączenie - interpretacja i analiza

Inne
Analiza porównawcza utworów „Oda do mÅ‚odoÅ›ci” Adama Mickiewicza i „Do mÅ‚odych” Adama Asnyka



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies