Pani Twardowska - interpretacja i analiza - strona 6
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Romantyzm

Pani Twardowska - interpretacja i analiza

Autor: Karolina Marlêga

1. Hulanki i swawole Twardowskiego w karczmie;
2. Niezwykłe pojawienie się Mefistofelesa, który planuje zabrać ze sobą szlachcica;
3. Przejęcie inicjatywy przez sprytnego Twardowskiego;
4. Mefistofeles postawiony przed wyborem salwuje siÄ™ ucieczkÄ….

W każdym z wymienionych etapów kto inny z dwójki głównych bohaterów posiada inicjatywÄ™ do nadawania biegu wydarzeniom. Również w każdym z nich możemy wyodrÄ™bnić szereg komicznych sytuacji i efektów. I tak pierwsza część to przede wszystkim komizm wynikajÄ…cy z dziaÅ‚aÅ„ Twardowskiego, który daje siÄ™ poznać jako psotnik. Czarnoksiężnik dokucza drobnymi sztuczkami współbiesiadnikom – zamienia w zajÄ…ca, patrona w kundla, a z gÅ‚owy szewca nalewa sobie gdaÅ„skiej wódki do kielicha. Twardowski posiada niepodzielnÄ… wÅ‚adzÄ™ w karczmie, pozostali goÅ›cie Å›miejÄ… siÄ™ w gÅ‚os z jego sztuczek, ale z drugiej strony bojÄ… siÄ™, że za chwilÄ™ sami mogÄ… paść ich ofiarÄ…. Mag „Åšmieszy, tumani, przestrasza”. Nie ma wÄ…tpliwoÅ›ci, że on jest w tej części aktantem.

Roli tej pozbawiÅ‚ go skutecznie w drugim etapie Mefistofeles. DiabeÅ‚ nie tylko odebraÅ‚ Twardowskiemu inicjatywÄ™ w oddziaÅ‚ywaniu na bieg wydarzeÅ„ i losy pozostaÅ‚ych postaci, ale także zdegradowaÅ‚ go znacznie bardziej, kiedy zagrodziÅ‚ mu drzwi. PróbujÄ…cy ucieczki czarnoksiężnik niejako poddaÅ‚ siÄ™ caÅ‚kowicie wyższoÅ›ci diabÅ‚a. W drugim etapie możemy wyróżnić trzy komiczne sceny – pojawienie siÄ™ diabÅ‚a na dnie kieliszka (i towarzyszÄ…ce temu zaskoczenie Twardowskiego), próbÄ™ ucieczki szlachcica oraz powstrzymanie go przez Mefistofelesa. Jak już wspomnieliÅ›my, w drugim etapie fabuÅ‚y Twardowski wyraźnie straciÅ‚ rolÄ™ aktanta na korzyść biesa.

Wszystko zmienia siÄ™ jednak w trzecim etapie rozwoju akcji. Czarnoksiężnik dziÄ™ki swojemu sprytowi, a raczej dziÄ™ki gÅ‚upocie i nieporadnoÅ›ci diabÅ‚a, odzyskuje przewagÄ™. Tutaj ogromnej i postÄ™pujÄ…cej już do koÅ„ca utworu degradacji podlega postać Mefistofelesa. WedÅ‚ug Kleinera, Mickiewicz posÅ‚użyÅ‚ siÄ™ ludowym wyobrażeniem czarta: „DiabeÅ‚ gÅ‚upi wÅ‚aÅ›nie taki przedstawiciel zÅ‚a, jakiego stworzyÅ‚a myÅ›l chÅ‚opska, ratujÄ…c siÄ™ przed grozÄ… – przemienieniem jej w coÅ› maÅ‚ego i Å›miesznego” (J. Kleiner, dz. cyt.). Twardowski zakpiÅ‚ sobie z biesa, wymyÅ›lajÄ…c poniżajÄ…ce dla niego zadania, jak na przykÅ‚ad kÄ…piel w wodzie Å›wiÄ™conej, a przede wszystkim poprzez ich liczbÄ™. Chociaż w umowie byÅ‚o jasno zapisane, że diabeÅ‚ musi speÅ‚nić trzy żądania szlachcica, ten wykonaÅ‚ cztery i poddaÅ‚ siÄ™ przy piÄ…tym. Mefistofeles z Å‚atwoÅ›ciÄ… wykonaÅ‚ polecenia caÅ‚kowicie niemożliwe z ludzkiego punktu widzenia do zrealizowania. KÄ…piel w wodzie Å›wiÄ™conej wydawaÅ‚a siÄ™ być najgorszym, co mogÅ‚o go spotkać. Jednak wizja roku spÄ™dzonego u boki małżonki Twardowskiego przerosÅ‚a diabÅ‚a.
W czwartym etapie fabularnym czarnoksiężnik oddaje inicjatywę w ręce Mefistofelesa. To od decyzji diabła będą zależały dalsze losy Twardowskiego. Nie miał bies wcale gwarancji, czy po roku katuszy przebiegły szlachcic nie wymyśli kolejnego, jeszcze trudniejszego zadania. Ostatecznie Mefistofeles wybrał ucieczkę, przez co nie tylko całkowicie się skompromitował i naraził na szyderstwa, ale nadał balladzie komicznego zwieńczenia i konkluzji, iż lepsze jest życie w piekle z Belzebubem niż rok spędzony z kobietą. W tym momencie rolę aktanta w bardzo pośredni sposób odegrała tytułowa Pani Twardowska, która co prawda nie zabrała nawet głosu w utworze, ale na jej widok diabeł postanowił zabierać nogi za pas.

SpoÅ›ród wszystkich rodzajów komizmu, na jakie możemy siÄ™ natknąć w utworze, dominujÄ…cym wydaje siÄ™ być komizm reprezentowany przez dziaÅ‚ania Twardowskiego. Trafnej charakterystyki tej postaci dokonaÅ‚ wspomniany wczeÅ›niej Trietiak, wedle którego szlachcic: „to hulaka, psotnik, szaÅ‚awiÅ‚a. Siedzi w karczmie poÅ›ród wesoÅ‚ego, gwarnego a różnolitego grona, wÅ›ród dymu lulek, brzÄ™ków kielichów i hoÅ‚ubców tanecznych (…). Istny raj dla takiego, jak on, oczajduszy. (…). Gdzie siÄ™ obróci, tam figla spÅ‚ata, a cóż za figle można pÅ‚atać, majÄ…c czarodziejskÄ… moc na zawoÅ‚anie! A figle te nie sÄ… bezmyÅ›lnym wybrykiem fantazji; Twardowski zna swoich towarzyszy i wie co komu wypaplać. (…) Te sztuki czarodziejskie nie wywoÅ‚ujÄ… żadnego zgorszenia, a pobudzajÄ… do tym wiÄ™kszej ochoty; widocznie Twardowski jest ulubieÅ„cem hulajÄ…cej rzeszy” (J. Trietiak, dz. cyt.).

strona:    1    2    3    4    5    6    7    8    9  

Zobacz inne artykuły:

Mickiewicz Adam
Oda do młodości - interpretacja i analiza
Lilje - interpretacja i analiza
Pani Twardowska - interpretacja i analiza
To lubiÄ™ - interpretacja i analiza
Powrót taty - interpretacja i analiza
Rybka - interpretacja i analiza
Åšwitezianka - interpretacja i analiza
Świteź - interpretacja i analiza
Ajudah - interpretacja i analiza
Pierwiosnek - interpretacja i analiza
Pielgrzym - interpretacja i analiza
Ballady i romanse - opracowanie
Czatyrdah - interpretacja i analiza
Bajdary - interpretacja i analiza
Bakczysaraj - interpretacja i analiza
Widok gór ze stepów Kozłowa - interpretacja i analiza
Burza - interpretacja i analiza
Żegluga - interpretacja i analiza
Cisza morska - interpretacja i analiza
Stepy akermańskie - interpretacja i analiza
„Sonety krymskie” - streszczenie ogólne
Romantyzm „Sonetów krymskich”
Recepcja „Sonetów krymskich”
JÄ™zyk „Sonetów krymskich”
Problematyka „Sonetów krymskich”
PodziaÅ‚ wewnÄ™trzny „Sonetów krymskich”
Zmagania Mickiewicza z sonetem
OkolicznoÅ›ci powstania „Sonetów krymskich”
Polały się łzy - interpretacja i analiza
Nad wodÄ… wielkÄ… i czystÄ… - interpretacja i analiza
Snuć miłość - interpretacja i analiza
Liryki lozańskie - geneza i charakterystyka
Do matki Polki - interpretacja i analiza
Niepewność - interpretacja i analiza
Do M*** - interpretacja i analiza
Zima miejska - interpretacja i analiza

Norwid Cyprian Kamil
Pióro - interpretacja i analiza
Pióro - wiadomości wstępne
W Weronie - interpretacja i analiza
W Weronie - wiadomości wstępne
Moja piosnka II - interpretacja i analiza
Do obywatela Johna Browne'a - interpretacja i analiza
Do obywatela Johna Browne'a - wiadomości wstępne
Fortepian Szopena - analiza
Fortepian Szopena - interpretacja
Fortepian Szopena - wiadomości wstępne
Bema pamięci żałobny rapsod - interpretacja i analiza
Bema pamięci żałobny rapsod - wiadomości wstępne
Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - interpretacja i analiza
Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - wiadomości wstępne
Moja ojczyzna - interpretacja i analiza
Moja ojczyzna - wiadomości wstepne
Pielgrzym - interpretacja i analiza
Pielgrzym - wiadomości wstępne

SÅ‚owacki Juliusz
Rozmowa z piramidami - interpretacja i analiza
Grób Agamemnona - interpretacja i analiza
Grób Agamemnona - motyw mogiły, grobu
Smutno mi Boże - interpretacja i analiza
Smutno mi, Boże! - wiadomości wstępne
Sowiński w okopach Woli - interpretacja i analiza
Sowiński w okopach Woli - wiadomości wstępne
Testament mój - interpretacja i analiza
Testament mój - wiadomości wstępne
Rozłączenie - interpretacja i analiza

Inne
Analiza porównawcza utworów „Oda do mÅ‚odoÅ›ci” Adama Mickiewicza i „Do mÅ‚odych” Adama Asnyka



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies