Pani Twardowska - interpretacja i analiza - strona 8
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Romantyzm

Pani Twardowska - interpretacja i analiza

Autor: Karolina Marlêga

„OtrzÄ…sÅ‚ siÄ™, dbrum! parsknÄ…Å‚ raźnie.
«Teraz jużeÅ› w naszej mocy,
NajgorÄ™tszÄ…m odbyÅ‚ Å‚aźniÄ™»”.

Po zapoznaniu się z resztą fabuły utworu widzimy komizm sytuacji. Diabeł był już pewien swego, sądził, że nic gorszego niż kąpiel w wodzie święconej go nie spotka. Jednak się mylił, ku uciesze Twardowskiego i czytelnika.

Z goÅ‚a inaczej prezentuje siÄ™ komizm sÅ‚owny reprezentowany przez czarnoksiężnika. Twardowskiemu przyÅ›wiecaÅ‚y przecież zupeÅ‚nie odwrotne niż diabÅ‚u intencje. Szlachcic, jak już wspominaliÅ›my, prowadziÅ‚ podwójnÄ… grÄ™ – z pozoru wydawaÅ‚ siÄ™ być opanowany, ale z drugiej strony zachodziÅ‚ w gÅ‚owÄ™ nad tym jak wykpić siÄ™ z cyrografu. W swoich poczynaniach i wypowiedziach cechowaÅ‚ siÄ™ daleko posuniÄ™tÄ… perfidiÄ… i podstÄ™pem. WymyÅ›lajÄ…c niesamowite zadania dla diabÅ‚a, posÅ‚ugiwaÅ‚ siÄ™ wieloma sprzecznoÅ›ciami i absurdami. Twardowski wydawaÅ‚ siÄ™ przypominać sobie ludowe przysÅ‚owia i powiedzonka dotyczÄ…ce rzeczy niemożliwych do speÅ‚nienia, po czym wcielaÅ‚ je w życie („Z piasku bicza nie ukrÄ™cisz”, „Boi siÄ™ jak diabeÅ‚ Å›wiÄ™conej wody”).

Przy formuÅ‚owaniu ostatniego zadania Twardowski posÅ‚użyÅ‚ siÄ™ ironiÄ…. Sposób, w jaki przedstawiÅ‚ swojÄ… żonÄ™. Kobieta najwyraźniej musiaÅ‚a budzić postrach swoim wyglÄ…dem, skoro sam diabeÅ‚ salwowaÅ‚ siÄ™ przed niÄ… ucieczkÄ…, jednak mąż opisywaÅ‚ jÄ… pieszczotliwie: „Moja żoneczka Twardowska”. ZnajÄ…c charakter szlachcica możemy uznać, iż używaÅ‚ takich słów, aby dodatkowo nie narazić siÄ™ i jej.

O ile komizmu nie możemy uznać za element charakterystyczny dla nurtu romantycznego, to z pewnoÅ›ciÄ… za taki powinniÅ›my uznać wszechobecnÄ… w „Pani Twardowskiej” fantastykÄ™. Jednakże w przypadku omawianej ballady obydwa te zjawiska sÄ… ze sobÄ… Å›ciÅ›le powiÄ…zane, przez co siÄ™ zacierajÄ…. Jak pisze Cysewski: „Typ zastosowanej tu fantastyki czyni z «Pani Twardowskiej» utwór kÅ‚opotliwy dla badaczy romantyzmu, dostrzegajÄ…cych maÅ‚Ä… przylegalność ballady do tego, co uznane zostaÅ‚o za wyraz romantycznego stosunku do Å›wiata, za wyraz ksztaÅ‚towania siÄ™ romantycznych konwencji literackich – zwÅ‚aszcza że jest to utwór wybitny i stworzony przez poetÄ™ ze znacznym już doÅ›wiadczeniem w zakresie romantyzmu; (…)” (K. Cysewski, dz. cyt.).
Wydarzenia opisane w „Pani Twardowskiej” wydajÄ… siÄ™ fantastyczne dla czytelnika, ale nie dla bohaterów utworu. Åšwiat przedstawiony przesÄ…czony jest magiÄ… i zjawiskami niewytÅ‚umaczalnymi, niepojÄ™tymi nawet przez współczesnych ludzi. Również i narrator reaguje na fantastyczne wydarzenia w sposób, który karze nam uważać, iż dla niego to codzienność. Nawet zaskoczenie Twardowskiego pojawieniem siÄ™ Mefistofelesa nie wynika z nadprzyrodzonoÅ›ci tej sytuacji, lecz ze zwykÅ‚ego zaskoczenia. Z tego wÅ‚aÅ›nie wzglÄ™du fantastykÄ™ „Pani Twardowskiej” okreÅ›la siÄ™ mianem fantastyki z perspektywy czytelnika.

MajÄ…c to na uwadze, możemy powiedzieć, iż w takim wÅ‚aÅ›nie aspekcie „Pani Twardowska” nie odstaje od pozostaÅ‚ych utworów zbioru „Ballady i romanse”. UogólniajÄ…c, podobnie jak w przypadku „Åšwitezianki”, „Åšwitezi” czy „Rybki” – fantastyka wynika bezpoÅ›rednio z ludowych wierzeÅ„, folkloru. Staje siÄ™ ona naturalnym elementem Å›wiata przedstawionego (chociaż w przypadku wymienionych trzech ballad rusaÅ‚czanych, nadprzyrodzone wydarzenia sÄ… zaskakujÄ…ce dla narratora). Tym, co różni „PaniÄ… TwardowskÄ…” od wymienionych utworów jest intencja autora. W przypadku ballady o szlachcicu i diable elementy fantastyczne majÄ… sÅ‚użyć rozbawieniu czytelnika. SÅ‚owami najlepiej oddajÄ…cymi artystyczny kunszt ballady sÄ… sÅ‚owa innego poeta – Juliana Przybosia: „Takie to wszystko Å›wietne, ze lepsze być nie może” (J. PrzyboÅ›, dz. cyt.).

strona:    1    2    3    4    5    6    7    8    9  

Zobacz inne artykuły:

Mickiewicz Adam
Oda do młodości - interpretacja i analiza
Snuć miłość - interpretacja i analiza
Liryki lozańskie - geneza i charakterystyka
Do matki Polki - interpretacja i analiza
Niepewność - interpretacja i analiza
Do M*** - interpretacja i analiza
Zima miejska - interpretacja i analiza
Lilje - interpretacja i analiza
Pani Twardowska - interpretacja i analiza
To lubiÄ™ - interpretacja i analiza
Powrót taty - interpretacja i analiza
Rybka - interpretacja i analiza
Åšwitezianka - interpretacja i analiza
Świteź - interpretacja i analiza
Ajudah - interpretacja i analiza
Pierwiosnek - interpretacja i analiza
Pielgrzym - interpretacja i analiza
Ballady i romanse - opracowanie
Czatyrdah - interpretacja i analiza
Bajdary - interpretacja i analiza
Bakczysaraj - interpretacja i analiza
Widok gór ze stepów Kozłowa - interpretacja i analiza
Burza - interpretacja i analiza
Żegluga - interpretacja i analiza
Cisza morska - interpretacja i analiza
Stepy akermańskie - interpretacja i analiza
„Sonety krymskie” - streszczenie ogólne
Romantyzm „Sonetów krymskich”
Recepcja „Sonetów krymskich”
JÄ™zyk „Sonetów krymskich”
Problematyka „Sonetów krymskich”
PodziaÅ‚ wewnÄ™trzny „Sonetów krymskich”
Zmagania Mickiewicza z sonetem
OkolicznoÅ›ci powstania „Sonetów krymskich”
Polały się łzy - interpretacja i analiza
Nad wodÄ… wielkÄ… i czystÄ… - interpretacja i analiza

Norwid Cyprian Kamil
Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - interpretacja i analiza
Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - wiadomości wstępne
Moja ojczyzna - interpretacja i analiza
Moja ojczyzna - wiadomości wstepne
Pielgrzym - interpretacja i analiza
Pielgrzym - wiadomości wstępne
Pióro - interpretacja i analiza
Pióro - wiadomości wstępne
W Weronie - interpretacja i analiza
W Weronie - wiadomości wstępne
Moja piosnka II - interpretacja i analiza
Do obywatela Johna Browne'a - interpretacja i analiza
Do obywatela Johna Browne'a - wiadomości wstępne
Fortepian Szopena - analiza
Fortepian Szopena - interpretacja
Fortepian Szopena - wiadomości wstępne
Bema pamięci żałobny rapsod - interpretacja i analiza
Bema pamięci żałobny rapsod - wiadomości wstępne

SÅ‚owacki Juliusz
Rozmowa z piramidami - interpretacja i analiza
Grób Agamemnona - interpretacja i analiza
Grób Agamemnona - motyw mogiły, grobu
Smutno mi Boże - interpretacja i analiza
Smutno mi, Boże! - wiadomości wstępne
Sowiński w okopach Woli - interpretacja i analiza
Sowiński w okopach Woli - wiadomości wstępne
Testament mój - interpretacja i analiza
Testament mój - wiadomości wstępne
Rozłączenie - interpretacja i analiza

Inne
Analiza porównawcza utworów „Oda do mÅ‚odoÅ›ci” Adama Mickiewicza i „Do mÅ‚odych” Adama Asnyka



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies