JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Romantyzm
Podobnie jest u Asnyka. UkÅ‚on w stronÄ™ przeszÅ‚oÅ›ci zostaÅ‚ wykonany także już przy doborze formy – „poeta czasów niepoetyckich” posÅ‚uguje siÄ™ gatunkiem charakterystycznym dla poprzedniej epoki (lirykÄ…), nie szczÄ™dzi licznych metafor, rozbudowanych epitetów czy tak plastycznych sformuÅ‚owaÅ„, jak: „wiedzy pochodniÄ™ na czele”, „kwiaty barwnych mitów”. Tak samo jak jego romantyczny poprzednik, autor również byÅ‚ zdania, iż nie można negować przeszÅ‚oÅ›ci, tylko czerpać z niej naukÄ™:
„Ale nie depczcie przeszÅ‚oÅ›ci oÅ‚tarzy,
Choć macie sami doskonalsze wznieść;
Na nich się jeszcze święty ogień żarzy,
I miłość ludzka stoi tam na straży,
I wy winniÅ›cie im cześć!”
ReasumujÄ…c, „Do mÅ‚odych” Adama Asnyka to manifest pokolenia pozytywistów, w którym poeta wywyższa ideÄ™ postÄ™pu ludzkoÅ›ci, rozwoju cywilizacji, intensyfikacji badaÅ„ naukowych i ewolucji kultury. Wiersz jest afirmacjÄ… takich wartoÅ›ci, jak szacunek i korzystanie z dorobku przeszÅ‚ych pokoleÅ„, jak przestrzeganie zasad tolerancji, pamiÄ™tanie o rozsÄ…dku przy podejmowaniu decyzji.
W podobnym tonie utrzymana jest „Oda do mÅ‚odoÅ›ci”, peÅ‚na zarówno myÅ›li dominujÄ…cych w epoce oÅ›wiecenia (przekonanie o sile rozumu, przyjaźni i poÅ›wiÄ™cenia, postulat solidarnoÅ›ci, współpracy dla osiÄ…gniÄ™cia wspólnego celu), jak i tych wyjÄ™tych z programowych tekstów romantyzmu: kult mÅ‚odoÅ›ci, ukazanej nie jako kategoria biologiczna czy socjologiczna, ale jako siÅ‚a kreacyjna o boskiej potÄ™dze oraz afirmacja „Å›wiata ducha” – marzeÅ„ i wyobraźni, wywyższonego ponad „Å›wiat rzeczy”.
Choć „Oda do mÅ‚odoÅ›ci” oraz „Do mÅ‚odych” to teksty pochodzÄ…ce z różnych, przeciwstawnych epok, to jednak Å‚Ä…czy je bardzo wiele, a mianowicie chęć przeforsowania tych samych postulatów: idei przyjaźni, współpracy i wzajemnej życzliwoÅ›ci, jak i drążenia przyczyny wszelkich zjawisk, nieustannego pogÅ‚Ä™biania wiedzy i poszerzania horyzontów myÅ›lowych, kulturowych, spoÅ‚ecznych.
strona: 1 2 3
Partner serwisu:
kontakt | polityka cookies
Analiza porównawcza utworów „Oda do mÅ‚odoÅ›ci” Adama Mickiewicza i „Do mÅ‚odych” Adama Asnyka
Autor: Karolina MarlêgaPodobnie jest u Asnyka. UkÅ‚on w stronÄ™ przeszÅ‚oÅ›ci zostaÅ‚ wykonany także już przy doborze formy – „poeta czasów niepoetyckich” posÅ‚uguje siÄ™ gatunkiem charakterystycznym dla poprzedniej epoki (lirykÄ…), nie szczÄ™dzi licznych metafor, rozbudowanych epitetów czy tak plastycznych sformuÅ‚owaÅ„, jak: „wiedzy pochodniÄ™ na czele”, „kwiaty barwnych mitów”. Tak samo jak jego romantyczny poprzednik, autor również byÅ‚ zdania, iż nie można negować przeszÅ‚oÅ›ci, tylko czerpać z niej naukÄ™:
„Ale nie depczcie przeszÅ‚oÅ›ci oÅ‚tarzy,
Choć macie sami doskonalsze wznieść;
Na nich się jeszcze święty ogień żarzy,
I miłość ludzka stoi tam na straży,
I wy winniÅ›cie im cześć!”
ReasumujÄ…c, „Do mÅ‚odych” Adama Asnyka to manifest pokolenia pozytywistów, w którym poeta wywyższa ideÄ™ postÄ™pu ludzkoÅ›ci, rozwoju cywilizacji, intensyfikacji badaÅ„ naukowych i ewolucji kultury. Wiersz jest afirmacjÄ… takich wartoÅ›ci, jak szacunek i korzystanie z dorobku przeszÅ‚ych pokoleÅ„, jak przestrzeganie zasad tolerancji, pamiÄ™tanie o rozsÄ…dku przy podejmowaniu decyzji.
W podobnym tonie utrzymana jest „Oda do mÅ‚odoÅ›ci”, peÅ‚na zarówno myÅ›li dominujÄ…cych w epoce oÅ›wiecenia (przekonanie o sile rozumu, przyjaźni i poÅ›wiÄ™cenia, postulat solidarnoÅ›ci, współpracy dla osiÄ…gniÄ™cia wspólnego celu), jak i tych wyjÄ™tych z programowych tekstów romantyzmu: kult mÅ‚odoÅ›ci, ukazanej nie jako kategoria biologiczna czy socjologiczna, ale jako siÅ‚a kreacyjna o boskiej potÄ™dze oraz afirmacja „Å›wiata ducha” – marzeÅ„ i wyobraźni, wywyższonego ponad „Å›wiat rzeczy”.
Choć „Oda do mÅ‚odoÅ›ci” oraz „Do mÅ‚odych” to teksty pochodzÄ…ce z różnych, przeciwstawnych epok, to jednak Å‚Ä…czy je bardzo wiele, a mianowicie chęć przeforsowania tych samych postulatów: idei przyjaźni, współpracy i wzajemnej życzliwoÅ›ci, jak i drążenia przyczyny wszelkich zjawisk, nieustannego pogÅ‚Ä™biania wiedzy i poszerzania horyzontów myÅ›lowych, kulturowych, spoÅ‚ecznych.
strona: 1 2 3
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies