JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Romantyzm
Na kartach „Ballad i romansów” możemy wielokrotnie spotkać siÄ™ z próbÄ… stylizacji utworów na pieÅ›ni gminne. Zazwyczaj Mickiewicz czyniÅ‚ to posÅ‚ugujÄ…c siÄ™ zdrobnieniami. O ile w przypadku „To lubiÄ™” i „Rybki” byÅ‚o ich aż nadto, o tyle w przypadku „Lilij” możemy wyliczyć je na palcach obu rÄ…k: Å‚Ä…czka, strumyk, chatka, wietrzyk, koniki, dziatki, szabelki, chwilka, kwiatki. Nie możemy przez to powiedzieć, iż odgrywajÄ… one istotnÄ… rolÄ™ w stylizacji na twórczość ludowÄ….
Pod tym wzglÄ™dem czyniÄ… to z pewnoÅ›ciÄ… powtórzenia. Z Å‚atwoÅ›ciÄ… możemy dostrzec ich bogactwo w „Lilijach”. Niektóre z powtórzeÅ„ majÄ… na celu ukazać rozemocjonowanie w wypowiedziach bohaterów, tak, by oddać niemożność w odnalezieniu słów w wyniku jakiegoÅ› wewnÄ™trznego wzburzenia. W tym celu posÅ‚użyÅ‚ siÄ™ Mickiewicz pojawiajÄ…cymi siÄ™ zaraz po sobie identycznymi wyrazami:
„JadÄ…, jadÄ… w tÄ™ stronÄ™…”,
„Rżą, rżą koniki wrone…”,
„Co, co? jak, jak? mój ojcze!”.
Ważną rolę odgrywają powtórzenia okrzyków. Oddają one nie tyle radość, czy też smutek, ale właśnie oddanie się emocjom, utratę panowania nad tym, co się wypowiada. W taki właśnie sposób zabójczyni odreagowuje swoje haniebne czyny. Niekontrolowane okrzyki oddają jej zagubienie:
„Pani na ksztaÅ‚t upiora
Z krzykiem do chatki leci,
Ha! ha! zsiniałe usta...
«Ha! mąż, ha! trup!»”.
Powtórzeniom podlegają również onomatopeje, służące narratorowi do sportretowania czynności wykonywanych przez bohaterów:
„Stu stuk, stuk stuk!”
„Traf, traf, klamka odskoczy (…)
Skrzyp, skrzyp, i już nad Å‚ożem”.
Stylizacji na pieśń ludową podporządkowane są również powtórzenia zaraz po sobie całych zwrotów, gdzie drugie jest wykrzyknieniem:
„Po nim już, po nim już!”
„To ja, twój mąż, twój mąż!”
Powtórzenia służą w utworze również do organizacji intonacji i nadawaniu utworowi charakterystycznej melodii:Lilje - interpretacja i analiza
Autor: Karolina MarlêgaNa kartach „Ballad i romansów” możemy wielokrotnie spotkać siÄ™ z próbÄ… stylizacji utworów na pieÅ›ni gminne. Zazwyczaj Mickiewicz czyniÅ‚ to posÅ‚ugujÄ…c siÄ™ zdrobnieniami. O ile w przypadku „To lubiÄ™” i „Rybki” byÅ‚o ich aż nadto, o tyle w przypadku „Lilij” możemy wyliczyć je na palcach obu rÄ…k: Å‚Ä…czka, strumyk, chatka, wietrzyk, koniki, dziatki, szabelki, chwilka, kwiatki. Nie możemy przez to powiedzieć, iż odgrywajÄ… one istotnÄ… rolÄ™ w stylizacji na twórczość ludowÄ….
Pod tym wzglÄ™dem czyniÄ… to z pewnoÅ›ciÄ… powtórzenia. Z Å‚atwoÅ›ciÄ… możemy dostrzec ich bogactwo w „Lilijach”. Niektóre z powtórzeÅ„ majÄ… na celu ukazać rozemocjonowanie w wypowiedziach bohaterów, tak, by oddać niemożność w odnalezieniu słów w wyniku jakiegoÅ› wewnÄ™trznego wzburzenia. W tym celu posÅ‚użyÅ‚ siÄ™ Mickiewicz pojawiajÄ…cymi siÄ™ zaraz po sobie identycznymi wyrazami:
„JadÄ…, jadÄ… w tÄ™ stronÄ™…”,
„Rżą, rżą koniki wrone…”,
„Co, co? jak, jak? mój ojcze!”.
Ważną rolę odgrywają powtórzenia okrzyków. Oddają one nie tyle radość, czy też smutek, ale właśnie oddanie się emocjom, utratę panowania nad tym, co się wypowiada. W taki właśnie sposób zabójczyni odreagowuje swoje haniebne czyny. Niekontrolowane okrzyki oddają jej zagubienie:
„Pani na ksztaÅ‚t upiora
Z krzykiem do chatki leci,
Ha! ha! zsiniałe usta...
«Ha! mąż, ha! trup!»”.
Powtórzeniom podlegają również onomatopeje, służące narratorowi do sportretowania czynności wykonywanych przez bohaterów:
„Stu stuk, stuk stuk!”
„Traf, traf, klamka odskoczy (…)
Skrzyp, skrzyp, i już nad Å‚ożem”.
Stylizacji na pieśń ludową podporządkowane są również powtórzenia zaraz po sobie całych zwrotów, gdzie drugie jest wykrzyknieniem:
„Po nim już, po nim już!”
„To ja, twój mąż, twój mąż!”
„JadÄ…, jadÄ… w tÄ™ stronÄ™,
Tuman na drodze wielki,
Rżą, rżą koniki wrone,
Ostre błyszczą szabelki.
JadÄ…, jadÄ… panowie,
Nieboszczyka bratowie!”.
PowracajÄ…ce co jakiÅ› czas caÅ‚e fragmenty ballady majÄ… na celu dokonanie podziaÅ‚u wewnÄ™trznego utworu. Na przykÅ‚ad dwukrotnej wizycie kobiety u pustelnika towarzyszy taki sam opis drogi do jego chatki. Z kolei odwoÅ‚anie do kwiatów lilii: „A rosnÄ… tak wysoko, jak on leży gÅ‚Ä™boko” pojawia siÄ™ w miejscach kluczowych dla fabuÅ‚y, czyli po morderstwie, po przybyciu braci na zamek, a nastÄ™pnie po dokonaniu siÄ™ zemsty. Powtórzenia dotyczÄ…ce lilii majÄ… też na celu ukazanie upÅ‚ywu czasu.
Za kolejny znaczÄ…cy zabieg sÅ‚użący nadaniu „Lilijom” charakteru pieÅ›ni ludowej uważa siÄ™ nowatorskÄ… wzglÄ™dem poezji sentymentalnej skÅ‚adniÄ™. Zdania pojawiajÄ…ce siÄ™ w balladzie wyraźnie różniÄ… siÄ™ od tych znanych z „To lubiÄ™”, „Åšwitezi” czy „Åšwitezianki”. Nie ma tu Å›ladu epickoÅ›ci. Narracja jest wartka, niczym górski potok, przez co od pierwszej strofy niemalże porywa czytelnika. Jak zauważa Zgorzelski: To już nie narracja gawÄ™dy, ale dynamicznie sprawozdanie Å›wiadka odtwarzajÄ…cego w krótkich, urywanych, Å›ciÄ…gniÄ™tych zdaniach to, co siÄ™ równoczeÅ›nie rozgrywa przed jego oczyma. To nie jest Å›piewna, kunsztowna mowa poetyckiej stylizacji, ale nerwowe, szybkie i zmienne tempo powiÄ…zaÅ„ skÅ‚adniowych, uzależnionych jakby w swej wewnÄ™trznej strukturze od charakteru i przebiegu zdarzeÅ„, które przedstawia (Cz. Zgorzelski, dz. cyt.). PrzykÅ‚adem zdaÅ„ eliptycznych, czyli takich, w której pominiÄ™ty zostaÅ‚ jeden wyraz, lecz nie zakłóca to ich rozumienia, może być nastÄ™pujÄ…cy fragment:
strona: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies