JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Romantyzm
Efekt ten został osiągnięty dzięki otwierającej dzieło formie stylizowanego dialogu, jak i dzięki dalszej, przypominającej wyznanie części, pełnej powtórzeń i paralelizmów, np:
„Na każdym miejscu i o każdej dobie”.
Każdy z naszkicowanych przez autora obrazów dotyczÄ…cych ukochanej – gra na harfie, partyjka szachów, widok kominka czy lektura książki o „starganych (…) kochanków nadziejach” jest skonstruowany w podobny sposób. Opiera siÄ™ na schemacie wyliczenia kolejnych sytuacji, zaczynajÄ…c od: „czy to…”, potem nastÄ™puje opis i koÅ„cowy wers puentujÄ…cy caÅ‚ość:
„Czy to na balu w chwilach odpoczynku
Siędziesz, nim muzyk tańce zapowiedział,
Obaczysz próżne miejsce przy kominku,
PomyÅ›lisz sobie: on tam ze mnÄ… siedziaÅ‚”.
Utwór „Do M***” zostaÅ‚ napisany jedenastozgÅ‚oskowcem ze staÅ‚Ä… Å›redniówkÄ… po piÄ…tej sylabie. W tekÅ›cie poeta siÄ™gnÄ…Å‚ po stwarzajÄ…ce efekt powtarzalnoÅ›ci rymy krzyżowe, np.:
„(…) smutnym wyrokiem
(…) nadzieje,
(…) gÅ‚Ä™bokiem,
(…)nasze dzieje...”.
WÅ›ród Å›rodków poetyckiego wyrazu wymienić należy przede wszystkim opisowe epitety („cieÅ„ (…) dÅ‚uższy”, „koÅ‚o żaÅ‚obne”, „grubszym kirem”), liryczne metafory („WszÄ™dzie i zawsze bÄ™dÄ™ ja przy tobie, Bom wszÄ™dzie czÄ…stkÄ™ mej duszy zostawiÅ‚”), wzmocnione wykrzyknikiem rozkaźniki („Precz!”).
strona: 1 2 3 4
Partner serwisu:
kontakt | polityka cookies
Do M*** - interpretacja i analiza
Autor: Karolina MarlêgaEfekt ten zostaÅ‚ osiÄ…gniÄ™ty dziÄ™ki otwierajÄ…cej dzieÅ‚o formie stylizowanego dialogu, jak i dziÄ™ki dalszej, przypominajÄ…cej wyznanie części, peÅ‚nej powtórzeÅ„ i paralelizmów, np:
„Na każdym miejscu i o każdej dobie”.
Każdy z naszkicowanych przez autora obrazów dotyczÄ…cych ukochanej – gra na harfie, partyjka szachów, widok kominka czy lektura książki o „starganych (…) kochanków nadziejach” jest skonstruowany w podobny sposób. Opiera siÄ™ na schemacie wyliczenia kolejnych sytuacji, zaczynajÄ…c od: „czy to…”, potem nastÄ™puje opis i koÅ„cowy wers puentujÄ…cy caÅ‚ość:
„Czy to na balu w chwilach odpoczynku
Siędziesz, nim muzyk tańce zapowiedział,
Obaczysz próżne miejsce przy kominku,
PomyÅ›lisz sobie: on tam ze mnÄ… siedziaÅ‚”.
Utwór „Do M***” zostaÅ‚ napisany jedenastozgÅ‚oskowcem ze staÅ‚Ä… Å›redniówkÄ… po piÄ…tej sylabie. W tekÅ›cie poeta siÄ™gnÄ…Å‚ po stwarzajÄ…ce efekt powtarzalnoÅ›ci rymy krzyżowe, np.:
„(…) smutnym wyrokiem
(…) nadzieje,
(…) gÅ‚Ä™bokiem,
(…)nasze dzieje...”.
WÅ›ród Å›rodków poetyckiego wyrazu wymienić należy przede wszystkim opisowe epitety („cieÅ„ (…) dÅ‚uższy”, „koÅ‚o żaÅ‚obne”, „grubszym kirem”), liryczne metafory („WszÄ™dzie i zawsze bÄ™dÄ™ ja przy tobie, Bom wszÄ™dzie czÄ…stkÄ™ mej duszy zostawiÅ‚”), wzmocnione wykrzyknikiem rozkaźniki („Precz!”).
strona: 1 2 3 4
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies