Do matki Polki - interpretacja i analiza - strona 3
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Romantyzm

Do matki Polki - interpretacja i analiza

Autor: Karolina Marlêga

NastÄ™pna strofa odsÅ‚ania kolejnÄ… gorzkÄ… prawdÄ™: nawet jeÅ›li walka zakoÅ„czy siÄ™ zwyciÄ™stwem, nic nie bÄ™dzie w stanie cofnąć Å›mierci „syna”, nic nie ukoi rozpaczy adresatki słów podmiotu:
„Bo choć w pokoju zakwitnie Å›wiat caÅ‚y,
Choć się sprzymierzą rządy, ludy, zdania,
Syn twój wyzwany do boju bez chwały
I do mÄ™czeÅ„stwa... bez zmartwychpowstania”.

Cytowany fragment uwypukla ważny problem: „odmienność” losu Polaków w stosunku do innych narodów.
„W tych sÅ‚owach zostaÅ‚a zapisana smutna przyszÅ‚ość – poÅ›wiÄ™cajÄ…cy swoje życie w obronie ojczyzny nie może oczekiwać pochwaÅ‚y nagrody, odznaczeÅ„. Powinien przyjąć postawÄ™ mÄ™czennika gotowego na Å›mierć w obronie swoich ideałów. MÄ™czeÅ„stwo w Å›cisÅ‚ym znaczeniu tego sÅ‚owa to poÅ›wiÄ™cenie życia w obronie wiary. Skojarzenie cierpiÄ…cej matki z MatkÄ… BolesnÄ… i postawy syna z ofiarÄ… mÄ™czennika potwierdza nierozerwalność treÅ›ci patriotycznych z wiarÄ…, z walkÄ… w imiÄ™ Boga. ZaskakujÄ…co brzmiÄ… ostatnie sÅ‚owa tej strofy – bez zmartwychpowstania. Odebranie jedynej nadziei stawia syna i matkÄ™ wobec koniecznoÅ›ci dokonania dramatycznego wyboru. Decyzja jest w zasadzie przesÄ…dzona – być może jej natchnieniem byÅ‚y owe narodowe dumy Å›piewane przez starca, może wyniesione z rodzinnego domu wychowanie do narodowej sÅ‚użby” (D. PolaÅ„czyk, dz. cyt.).

Po modlitwie do Matki Boskiej z proÅ›bÄ… o ratunek dla dziecka, tytuÅ‚owej bohaterce w walce o uchronienie syna przed Å›mierciÄ… nie pozostaje zbyt dużo opcji. W nastÄ™pnych linijkach liryku Mickiewicz tworzy peÅ‚en symboli i tajemniczoÅ›ci obraz „syna” dzielÄ…cego Å‚oże z „jadowitym gadem” w „jaskini samotnej”, do której to wÅ‚aÅ›nie matka powinna go odesÅ‚ać. Obraz jest stworzony za pomocÄ… słów oddajÄ…cych zÅ‚o, niebezpieczeÅ„stwo, brzydotÄ™:
„Każże mu wczeÅ›nie w jaskiniÄ… samotnÄ…
Iść na dumanie... zalegać rohoże,
Oddychać parą zgniłą i wilgotną
I z jadowitym gadem dzielić łoże.

Tam się nauczy pod ziemię kryć z gniewem
I być jak otchłań w myśli niedościgły;
Mową truć z cicha, jak zgniłym wyziewem,
Postać mieć skromnÄ… jako wąż wystygÅ‚y”.
Los jaskiniowego samotnika jest taki sam, jak los żoÅ‚nierza – taka jest wymowa zacytowanego fragmentu. To wÅ‚aÅ›nie na takÄ… przyszÅ‚ość swoje dziecko powinna przygotowywać matka. Jej rolÄ… jest ksztaÅ‚towanie hartu ducha syna, czasami nawet kosztem przyjemnoÅ›ci.

Po przywoÅ‚aniu postaci Matki Boskiej romantyczny wieszcz odwoÅ‚uje siÄ™ jeszcze do jej syna, wprowadzajÄ…c przy tym znak krzyża – uniwersalny symbol zbawienia, a tu: przyszÅ‚a zabawka „syna”:
„Nasz Odkupiciel, dzieckiem w Nazarecie,
Piastował krzyżyk, na którym świat zbawił.
O Matko Polko! ja bym twoje dzieciÄ™
PrzyszÅ‚ymi jego zabawkami bawiÅ‚”.

Aby zwiÄ™kszyć i tak minimalne szanse na zachowania życia w walce, „matka Polka” powinna od najmÅ‚odszych lat przygotowywać dziecko do czekajÄ…cych je niebezpieczeÅ„stw. Nie chodzi tu o karmienie go opowieÅ›ciami o mÄ™stwie, odwadze czy honorze jego przodków, lecz o trening fizyczny, mrożący opisem surowych szczegółów. Poeta przedstawia caÅ‚y program wychowania spiskowca, który bÄ™dzie musiaÅ‚ przywyknąć do wiÄ™ziennych lochów, samotnoÅ›ci, myÅ›li o Å›mierci i Å›wiadomoÅ›ci, że jego inicjatywa i tak jest z góry skazana na niepowodzenie:
„WczeÅ›nie mu rÄ™ce okrÄ™caj Å‚aÅ„cuchem,
Do taczkowego każ zaprzęgać woza,
By przed katowskim nie zbladnÄ…Å‚ obuchem
Ani siÄ™ spÅ‚oniÅ‚ na widok powroza”.

RolÄ… „matki Polki” jest zatem przygotowanie „syna” nie do walki, lecz na Å›mierć:
„Syn twój wyzwany do boju bez chwaÅ‚y
Do mÄ™czeÅ„stwa… bez zmartwychpowstania”.

Jego los podzieli każdy mężczyzna zamierzajÄ…cy wziąć udziaÅ‚ w walce – niestety nie bÄ™dzie on przypominaÅ‚ tego z opowieÅ›ci o „dawnych rycerzach” czy „nowych żoÅ‚nierzach”: „syn nie może oczekiwać chwaÅ‚y i uznania, wrÄ™cz przeciwnie – bÄ™dzie bohaterem anonimowym, jednym z tych, których Å›mierć opÅ‚akuje krótko jedynie matka” (D. PolaÅ„czyk, dz. cyt.).

strona:    1    2    3    4    5  

Zobacz inne artykuły:

Mickiewicz Adam
Oda do młodości - interpretacja i analiza
Snuć miłość - interpretacja i analiza
Liryki lozańskie - geneza i charakterystyka
Do matki Polki - interpretacja i analiza
Niepewność - interpretacja i analiza
Do M*** - interpretacja i analiza
Zima miejska - interpretacja i analiza
Lilje - interpretacja i analiza
Pani Twardowska - interpretacja i analiza
To lubiÄ™ - interpretacja i analiza
Powrót taty - interpretacja i analiza
Rybka - interpretacja i analiza
Åšwitezianka - interpretacja i analiza
Świteź - interpretacja i analiza
Ajudah - interpretacja i analiza
Pierwiosnek - interpretacja i analiza
Pielgrzym - interpretacja i analiza
Ballady i romanse - opracowanie
Czatyrdah - interpretacja i analiza
Bajdary - interpretacja i analiza
Bakczysaraj - interpretacja i analiza
Widok gór ze stepów Kozłowa - interpretacja i analiza
Burza - interpretacja i analiza
Żegluga - interpretacja i analiza
Cisza morska - interpretacja i analiza
Stepy akermańskie - interpretacja i analiza
„Sonety krymskie” - streszczenie ogólne
Romantyzm „Sonetów krymskich”
Recepcja „Sonetów krymskich”
JÄ™zyk „Sonetów krymskich”
Problematyka „Sonetów krymskich”
PodziaÅ‚ wewnÄ™trzny „Sonetów krymskich”
Zmagania Mickiewicza z sonetem
OkolicznoÅ›ci powstania „Sonetów krymskich”
Polały się łzy - interpretacja i analiza
Nad wodÄ… wielkÄ… i czystÄ… - interpretacja i analiza

Norwid Cyprian Kamil
Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - interpretacja i analiza
Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - wiadomości wstępne
Moja ojczyzna - interpretacja i analiza
Moja ojczyzna - wiadomości wstepne
Pielgrzym - interpretacja i analiza
Pielgrzym - wiadomości wstępne
Pióro - interpretacja i analiza
Pióro - wiadomości wstępne
W Weronie - interpretacja i analiza
W Weronie - wiadomości wstępne
Moja piosnka II - interpretacja i analiza
Do obywatela Johna Browne'a - interpretacja i analiza
Do obywatela Johna Browne'a - wiadomości wstępne
Fortepian Szopena - analiza
Fortepian Szopena - interpretacja
Fortepian Szopena - wiadomości wstępne
Bema pamięci żałobny rapsod - interpretacja i analiza
Bema pamięci żałobny rapsod - wiadomości wstępne

SÅ‚owacki Juliusz
Rozmowa z piramidami - interpretacja i analiza
Grób Agamemnona - interpretacja i analiza
Grób Agamemnona - motyw mogiły, grobu
Smutno mi Boże - interpretacja i analiza
Smutno mi, Boże! - wiadomości wstępne
Sowiński w okopach Woli - interpretacja i analiza
Sowiński w okopach Woli - wiadomości wstępne
Testament mój - interpretacja i analiza
Testament mój - wiadomości wstępne
Rozłączenie - interpretacja i analiza

Inne
Analiza porównawcza utworów „Oda do mÅ‚odoÅ›ci” Adama Mickiewicza i „Do mÅ‚odych” Adama Asnyka



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies