JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Romantyzm
Motyw wiecznego źródÅ‚a pojawiÅ‚ siÄ™ także „Sonetach krymskich”, a dokÅ‚adniej w wierszu „Bakczysaraj”:
„W Å›rodku Sali wyciÄ™te z marmuru naczynie,
To fontanna haremu, dotąd stoi cało,
I perłowe łzy sącząc woła przez pustynie:
„Gdzież jesteÅ› i miÅ‚oÅ›ci, potÄ™go i chwaÅ‚o!
Wy macie trwać na wieki, źródło szybko płynie,
O haÅ„bo! WyÅ›cie przeszÅ‚y, a źródÅ‚o zostaÅ‚o”
Coś umieszczonego pod ziemią powszechnie kojarzy się ze źle, pociąga za sobą takie skojarzenia, jak ciemność, zło, tajemnica, coś, co nie powinno się ukazywać ludziom. W takim kontekście oczywista wydaje się teza, iż tam, gdzie panuje zło, jedynym lekarstwem jest istnienie miłości. To właśnie ona jest jedyną siłą poznawczą i sposobem na dotarcie do drugiego człowieka, do ciemnych, pogrążonych w cierpieniu, poddanych złu zakamarków jego duszy:
„Pojmowanie miÅ‚oÅ›ci jest (…) [czymÅ›] wÅ‚aÅ›nie niedowiedzionym, niedopowiedzianym, a jednak: centralnym punktem przeżywania Å›wiata...MiÅ‚ość to dla Mickiewicza fenomen podstawowy, a wiÄ™c – nie wymagajÄ…cy okreÅ›lenia” (M. Stala, „MiÅ‚ość. O jednym wierszu Adama Mickiewicza”, „Tygodnik Powszechny online”).
Na subtelność i liryczność ujÄ™cia tematu uwagÄ™ zwróciÅ‚a także w swoim opracowaniu Danuta PolaÅ„czyk. Jej zdaniem „Snuć miÅ‚ość” to wiersz, który: „ledwie dotyka tego, co niedotykalne, zbyt delikatne i indywidualne, żeby posÅ‚ugiwać siÄ™ okreÅ›leniami wprost” (D. PolaÅ„czyk, dz. cyt.).
Jak widać z piątego obrazu, miłość potrafi burzyć wszelkie granice i mury, łączy się z odkryciem duchowego wymiaru życia:
„W górÄ™ wiać niÄ…, jak wiatr wieje”.
To wÅ‚aÅ›nie droga „ku górze” zapewni czÅ‚owiekowi dotarcie do Boga. Warto zauważyć, że linijkÄ™ wczeÅ›niej Mickiewicz skupiaÅ‚ siÄ™ na drodze „w dół”. Ukazanie dwóch różnych kierunków dziaÅ‚ania miÅ‚oÅ›ci podkreÅ›la bezkresnÄ… siÅ‚Ä™ uczucia, które obejmuje: „nie tylko przestrzeÅ„ najbliższÄ… czÅ‚owiekowi, ale również ma zdolność siÄ™gania do gÅ‚Ä™bi (przeżyć, marzeÅ„) i wzlatywania ponad ziemiÄ™ (nie jest przyziemna, trywialna). Wersy te przywodzÄ… na myÅ›l takie cechy i umiejÄ™tnoÅ›ci jak: rzetelność, wnikliwość, pokonywanie barier, lekkość, zwiewność, ulotność” (D. PolaÅ„czyk, dz. cyt.).
WracajÄ…c do tekstu, interpretacja linijki poÅ›wiÄ™conej wiatrowi nie powinna budzić wÄ…tpliwoÅ›ci – drogÄ… zbliżajÄ…cÄ… czÅ‚owieka do Stwórcy jest miÅ‚ość. Należy siÄ™ niÄ… dzielić i hojnie rozprzestrzeniać, niczym matka kochajÄ…ca równo swoje wszystkie dzieci:Snuć miÅ‚ość - interpretacja i analiza
Autor: Karolina MarlêgaMotyw wiecznego źródÅ‚a pojawiÅ‚ siÄ™ także „Sonetach krymskich”, a dokÅ‚adniej w wierszu „Bakczysaraj”:
„W Å›rodku Sali wyciÄ™te z marmuru naczynie,
To fontanna haremu, dotąd stoi cało,
I perłowe łzy sącząc woła przez pustynie:
„Gdzież jesteÅ› i miÅ‚oÅ›ci, potÄ™go i chwaÅ‚o!
Wy macie trwać na wieki, źródło szybko płynie,
O haÅ„bo! WyÅ›cie przeszÅ‚y, a źródÅ‚o zostaÅ‚o”
Coś umieszczonego pod ziemią powszechnie kojarzy się ze źle, pociąga za sobą takie skojarzenia, jak ciemność, zło, tajemnica, coś, co nie powinno się ukazywać ludziom. W takim kontekście oczywista wydaje się teza, iż tam, gdzie panuje zło, jedynym lekarstwem jest istnienie miłości. To właśnie ona jest jedyną siłą poznawczą i sposobem na dotarcie do drugiego człowieka, do ciemnych, pogrążonych w cierpieniu, poddanych złu zakamarków jego duszy:
„Pojmowanie miÅ‚oÅ›ci jest (…) [czymÅ›] wÅ‚aÅ›nie niedowiedzionym, niedopowiedzianym, a jednak: centralnym punktem przeżywania Å›wiata...MiÅ‚ość to dla Mickiewicza fenomen podstawowy, a wiÄ™c – nie wymagajÄ…cy okreÅ›lenia” (M. Stala, „MiÅ‚ość. O jednym wierszu Adama Mickiewicza”, „Tygodnik Powszechny online”).
Na subtelność i liryczność ujÄ™cia tematu uwagÄ™ zwróciÅ‚a także w swoim opracowaniu Danuta PolaÅ„czyk. Jej zdaniem „Snuć miÅ‚ość” to wiersz, który: „ledwie dotyka tego, co niedotykalne, zbyt delikatne i indywidualne, żeby posÅ‚ugiwać siÄ™ okreÅ›leniami wprost” (D. PolaÅ„czyk, dz. cyt.).
Jak widać z piątego obrazu, miłość potrafi burzyć wszelkie granice i mury, łączy się z odkryciem duchowego wymiaru życia:
„W górÄ™ wiać niÄ…, jak wiatr wieje”.
To wÅ‚aÅ›nie droga „ku górze” zapewni czÅ‚owiekowi dotarcie do Boga. Warto zauważyć, że linijkÄ™ wczeÅ›niej Mickiewicz skupiaÅ‚ siÄ™ na drodze „w dół”. Ukazanie dwóch różnych kierunków dziaÅ‚ania miÅ‚oÅ›ci podkreÅ›la bezkresnÄ… siÅ‚Ä™ uczucia, które obejmuje: „nie tylko przestrzeÅ„ najbliższÄ… czÅ‚owiekowi, ale również ma zdolność siÄ™gania do gÅ‚Ä™bi (przeżyć, marzeÅ„) i wzlatywania ponad ziemiÄ™ (nie jest przyziemna, trywialna). Wersy te przywodzÄ… na myÅ›l takie cechy i umiejÄ™tnoÅ›ci jak: rzetelność, wnikliwość, pokonywanie barier, lekkość, zwiewność, ulotność” (D. PolaÅ„czyk, dz. cyt.).
„Po ziemi jÄ… rozsypać, jak siÄ™ zboże sieje,
Ludziom piastować, jako matka swych piastuje”.
Opis miłości, wyłaniający się z liryku koncentruje się na ujęciu uczucia jako źródła życia i jego zabezpieczenia, na ukazaniu go jako wyrazu troski i odpowiedzialności za drugiego człowieka.
„Chociaż opis miÅ‚oÅ›ci, jej pochodzenia oraz sposobów podtrzymywania i rozwijania jest tak krótki, daje wszechstronny, wieloaspektowy, i – co najważniejsze – piÄ™kny pod wzglÄ™dem artystycznym oglÄ…d uczucia. WÅ‚aÅ›ciwie nie tylko o uczuciu można tu mówić. Tak pojmowana miÅ‚ość jest wartoÅ›ciÄ… wyższÄ…, o bardziej powszechnym zasiÄ™gu niż wzajemna skÅ‚onność dwojga zakochanych, jest cnotÄ…, która powinna promieniować na caÅ‚Ä… przestrzeÅ„, tchnąć dobrem. Powinna być czysta i życiodajna, opiekuÅ„cza i wypracowana w trudzie” (D. PolaÅ„czyk, dz. cyt.).
Zbudowana z porównaÅ„ pierwsza część liryku nasycona jest czasownikami w formie bezokoliczników: „snuć”, „lać”, „rozwijać”, „wiać”, „rozsypać”.
Z tego powodu Marian Maciejewski nazwaÅ‚ „Snuć miÅ‚ość” „wierszem nakazów, które majÄ… wypracować w czÅ‚owieku przestrzeÅ„ Bożej wszechmocy”. Autor rozdziaÅ‚u „Czas i przestrzeÅ„ w liryce lozaÅ„skiej” odczytaÅ‚ wymienione czasowniki nastÄ™pujÄ…co: „trzeba snuć miÅ‚ość”, „trzeba lać jÄ… z serca”, „trzeba rozwijać jÄ……”, „trzeba puszczać jÄ… w gÅ‚Ä…b”, „trzeba wiać jÄ… w górÄ™”. Ich rola polega na jasnym wyÅ‚ożeniu odbiorcy jego misji przymnażania miÅ‚oÅ›ci, która w kolejnych wersach rozprzestrzeni siÄ™ na inne przestrzenie.
strona: 1 2 3 4 5 6
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies