Snuć miłość - interpretacja i analiza - strona 3
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Romantyzm

Snuć miłość - interpretacja i analiza

Autor: Karolina Marlêga

Motyw wiecznego źródÅ‚a pojawiÅ‚ siÄ™ także „Sonetach krymskich”, a dokÅ‚adniej w wierszu „Bakczysaraj”:
„W Å›rodku Sali wyciÄ™te z marmuru naczynie,
To fontanna haremu, dotąd stoi cało,
I perłowe łzy sącząc woła przez pustynie:

„Gdzież jesteÅ› i miÅ‚oÅ›ci, potÄ™go i chwaÅ‚o!
Wy macie trwać na wieki, źródło szybko płynie,
O haÅ„bo! WyÅ›cie przeszÅ‚y, a źródÅ‚o zostaÅ‚o”

Coś umieszczonego pod ziemią powszechnie kojarzy się ze źle, pociąga za sobą takie skojarzenia, jak ciemność, zło, tajemnica, coś, co nie powinno się ukazywać ludziom. W takim kontekście oczywista wydaje się teza, iż tam, gdzie panuje zło, jedynym lekarstwem jest istnienie miłości. To właśnie ona jest jedyną siłą poznawczą i sposobem na dotarcie do drugiego człowieka, do ciemnych, pogrążonych w cierpieniu, poddanych złu zakamarków jego duszy:
„Pojmowanie miÅ‚oÅ›ci jest (…) [czymÅ›] wÅ‚aÅ›nie niedowiedzionym, niedopowiedzianym, a jednak: centralnym punktem przeżywania Å›wiata...MiÅ‚ość to dla Mickiewicza fenomen podstawowy, a wiÄ™c – nie wymagajÄ…cy okreÅ›lenia” (M. Stala, „MiÅ‚ość. O jednym wierszu Adama Mickiewicza”, „Tygodnik Powszechny online”).

Na subtelność i liryczność ujÄ™cia tematu uwagÄ™ zwróciÅ‚a także w swoim opracowaniu Danuta PolaÅ„czyk. Jej zdaniem „Snuć miÅ‚ość” to wiersz, który: „ledwie dotyka tego, co niedotykalne, zbyt delikatne i indywidualne, żeby posÅ‚ugiwać siÄ™ okreÅ›leniami wprost” (D. PolaÅ„czyk, dz. cyt.).

Jak widać z piątego obrazu, miłość potrafi burzyć wszelkie granice i mury, łączy się z odkryciem duchowego wymiaru życia:
„W górÄ™ wiać niÄ…, jak wiatr wieje”.

To wÅ‚aÅ›nie droga „ku górze” zapewni czÅ‚owiekowi dotarcie do Boga. Warto zauważyć, że linijkÄ™ wczeÅ›niej Mickiewicz skupiaÅ‚ siÄ™ na drodze „w dół”. Ukazanie dwóch różnych kierunków dziaÅ‚ania miÅ‚oÅ›ci podkreÅ›la bezkresnÄ… siÅ‚Ä™ uczucia, które obejmuje: „nie tylko przestrzeÅ„ najbliższÄ… czÅ‚owiekowi, ale również ma zdolność siÄ™gania do gÅ‚Ä™bi (przeżyć, marzeÅ„) i wzlatywania ponad ziemiÄ™ (nie jest przyziemna, trywialna). Wersy te przywodzÄ… na myÅ›l takie cechy i umiejÄ™tnoÅ›ci jak: rzetelność, wnikliwość, pokonywanie barier, lekkość, zwiewność, ulotność” (D. PolaÅ„czyk, dz. cyt.).
WracajÄ…c do tekstu, interpretacja linijki poÅ›wiÄ™conej wiatrowi nie powinna budzić wÄ…tpliwoÅ›ci – drogÄ… zbliżajÄ…cÄ… czÅ‚owieka do Stwórcy jest miÅ‚ość. Należy siÄ™ niÄ… dzielić i hojnie rozprzestrzeniać, niczym matka kochajÄ…ca równo swoje wszystkie dzieci:
„Po ziemi jÄ… rozsypać, jak siÄ™ zboże sieje,
Ludziom piastować, jako matka swych piastuje”.

Opis miłości, wyłaniający się z liryku koncentruje się na ujęciu uczucia jako źródła życia i jego zabezpieczenia, na ukazaniu go jako wyrazu troski i odpowiedzialności za drugiego człowieka.
„Chociaż opis miÅ‚oÅ›ci, jej pochodzenia oraz sposobów podtrzymywania i rozwijania jest tak krótki, daje wszechstronny, wieloaspektowy, i – co najważniejsze – piÄ™kny pod wzglÄ™dem artystycznym oglÄ…d uczucia. WÅ‚aÅ›ciwie nie tylko o uczuciu można tu mówić. Tak pojmowana miÅ‚ość jest wartoÅ›ciÄ… wyższÄ…, o bardziej powszechnym zasiÄ™gu niż wzajemna skÅ‚onność dwojga zakochanych, jest cnotÄ…, która powinna promieniować na caÅ‚Ä… przestrzeÅ„, tchnąć dobrem. Powinna być czysta i życiodajna, opiekuÅ„cza i wypracowana w trudzie” (D. PolaÅ„czyk, dz. cyt.).

Zbudowana z porównaÅ„ pierwsza część liryku nasycona jest czasownikami w formie bezokoliczników: „snuć”, „lać”, „rozwijać”, „wiać”, „rozsypać”.

Z tego powodu Marian Maciejewski nazwaÅ‚ „Snuć miÅ‚ość” „wierszem nakazów, które majÄ… wypracować w czÅ‚owieku przestrzeÅ„ Bożej wszechmocy”. Autor rozdziaÅ‚u „Czas i przestrzeÅ„ w liryce lozaÅ„skiej” odczytaÅ‚ wymienione czasowniki nastÄ™pujÄ…co: „trzeba snuć miÅ‚ość”, „trzeba lać jÄ… z serca”, „trzeba rozwijać jÄ……”, „trzeba puszczać jÄ… w gÅ‚Ä…b”, „trzeba wiać jÄ… w górÄ™”. Ich rola polega na jasnym wyÅ‚ożeniu odbiorcy jego misji przymnażania miÅ‚oÅ›ci, która w kolejnych wersach rozprzestrzeni siÄ™ na inne przestrzenie.

strona:    1    2    3    4    5    6  

Zobacz inne artykuły:

Mickiewicz Adam
Oda do młodości - interpretacja i analiza
Snuć miłość - interpretacja i analiza
Liryki lozańskie - geneza i charakterystyka
Do matki Polki - interpretacja i analiza
Niepewność - interpretacja i analiza
Do M*** - interpretacja i analiza
Zima miejska - interpretacja i analiza
Lilje - interpretacja i analiza
Pani Twardowska - interpretacja i analiza
To lubiÄ™ - interpretacja i analiza
Powrót taty - interpretacja i analiza
Rybka - interpretacja i analiza
Åšwitezianka - interpretacja i analiza
Świteź - interpretacja i analiza
Ajudah - interpretacja i analiza
Pierwiosnek - interpretacja i analiza
Pielgrzym - interpretacja i analiza
Ballady i romanse - opracowanie
Czatyrdah - interpretacja i analiza
Bajdary - interpretacja i analiza
Bakczysaraj - interpretacja i analiza
Widok gór ze stepów Kozłowa - interpretacja i analiza
Burza - interpretacja i analiza
Żegluga - interpretacja i analiza
Cisza morska - interpretacja i analiza
Stepy akermańskie - interpretacja i analiza
„Sonety krymskie” - streszczenie ogólne
Romantyzm „Sonetów krymskich”
Recepcja „Sonetów krymskich”
JÄ™zyk „Sonetów krymskich”
Problematyka „Sonetów krymskich”
PodziaÅ‚ wewnÄ™trzny „Sonetów krymskich”
Zmagania Mickiewicza z sonetem
OkolicznoÅ›ci powstania „Sonetów krymskich”
Polały się łzy - interpretacja i analiza
Nad wodÄ… wielkÄ… i czystÄ… - interpretacja i analiza

Norwid Cyprian Kamil
Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - interpretacja i analiza
Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - wiadomości wstępne
Moja ojczyzna - interpretacja i analiza
Moja ojczyzna - wiadomości wstepne
Pielgrzym - interpretacja i analiza
Pielgrzym - wiadomości wstępne
Pióro - interpretacja i analiza
Pióro - wiadomości wstępne
W Weronie - interpretacja i analiza
W Weronie - wiadomości wstępne
Moja piosnka II - interpretacja i analiza
Do obywatela Johna Browne'a - interpretacja i analiza
Do obywatela Johna Browne'a - wiadomości wstępne
Fortepian Szopena - analiza
Fortepian Szopena - interpretacja
Fortepian Szopena - wiadomości wstępne
Bema pamięci żałobny rapsod - interpretacja i analiza
Bema pamięci żałobny rapsod - wiadomości wstępne

SÅ‚owacki Juliusz
Rozmowa z piramidami - interpretacja i analiza
Grób Agamemnona - interpretacja i analiza
Grób Agamemnona - motyw mogiły, grobu
Smutno mi Boże - interpretacja i analiza
Smutno mi, Boże! - wiadomości wstępne
Sowiński w okopach Woli - interpretacja i analiza
Sowiński w okopach Woli - wiadomości wstępne
Testament mój - interpretacja i analiza
Testament mój - wiadomości wstępne
Rozłączenie - interpretacja i analiza

Inne
Analiza porównawcza utworów „Oda do mÅ‚odoÅ›ci” Adama Mickiewicza i „Do mÅ‚odych” Adama Asnyka



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies