JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Romantyzm
„jako moc krzewienia” – posiada wrÄ™cz możliwoÅ›ci twórcze.
MiÅ‚ość nie ma żadnych ograniczeÅ„, jako jedyna potrafi odszukać w czÅ‚owieku pierwiastek czÅ‚owieczeÅ„stwa, dziÄ™ki czemu staje siÄ™ on bliższy Boga (ale nie równy), zbliża ona czÅ‚owieka do nieba, upodabnia do aniołów, wznosi do szczytu tak, aby w koÅ„cu dokonać jego „przebóstwienia”:
„A w koÅ„cu bÄ™dzie jako moc Stwórcy stworzenia”.
To wÅ‚aÅ›nie „moc Stwórcy stworzenia” zdaniem krytyka i historyka literatury Mariana Stali jest kresem czÅ‚owieka, który bÄ™dzie „snuć miÅ‚ość”. Jedynie miÅ‚ość umożliwi czÅ‚owiekowi odkrycie w ludzkim ciele Å›ladu boskoÅ›ci, tylko ona jest źródÅ‚em kreacyjnej siÅ‚y porównywanej z możliwoÅ›ciami Boga.
Alina Witkowska, autorka książki „Mickiewicz. SÅ‚owo i czyn” prezentuje poglÄ…d, iż czÅ‚owiek ma prawo do radoÅ›ci i nieustannie powinien dążyć do zjednoczenia z Bogiem: „Mickiewicz zdaje siÄ™ sÄ…dzić, że czÅ‚owiek, który pojÄ…Å‚ Boga w jego ksztaÅ‚cie wcielonym i potrafi go naÅ›ladować, ma prawo do Å›wiadomoÅ›ci optymistycznej, ufundowanej na przeÅ›wiadczeniu o nowym ksztaÅ‚cie samorealizacji. Im lepiej bowiem bÄ™dzie ogarniaÅ‚ ziemski obraz Pana i doskonalej go naÅ›ladowaÅ‚, tym wyraźniej zmniejszać bÄ™dzie odlegÅ‚ość dzielÄ…cÄ… go od Bóstwa. [...] CzÅ‚owiek dla Mickiewicza byÅ‚ zawsze możliwoÅ›ciÄ…, zawsze bytem otwartym ku zmianie. Obecnie czÅ‚owiek naÅ›ladujÄ…cy Chrystusa stawaÅ‚ siÄ™ propozycjÄ… zmiany permanentnej, o nieograniczonej wprost perspektywie doskonalenia. Perspektywie metafizycznej, zapewne, ale i spoÅ‚ecznej, w ludzkiej praktyce życia uwyraźnionej” (A. Witkowska, „Mickiewicz. SÅ‚owo i czyn”, Warszawa 1986).
SkÅ‚adajÄ…cy siÄ™ na cykl liryków lozaÅ„skich wiersz Adama Mickiewicza jest poetyckÄ… afirmacjÄ… najsilniejszego z ludzkich uczuć. W pierwszej części autor stara siÄ™ przybliżyć pochodzenie i istotÄ™ miÅ‚oÅ›ci, zaÅ› w drugiej skupia siÄ™ na jej znaczeniu. Poeta podejmuje próbÄ™ ukazania wszechobecnoÅ›ci miÅ‚oÅ›ci, roli, jakÄ… speÅ‚nia w życiu czÅ‚owieka. PrzesÅ‚anie zostaÅ‚o sformuÅ‚owane w poÅ‚Ä…czeniu z tytuÅ‚owym czasownikiem „snuć”, interpretowanym jako „rozwijanie nici z kÅ‚Ä™bka”, „ukÅ‚adanie czegoÅ› w myÅ›li, jednego pojÄ™cia za drugim”. Mickiewicz w konstrukcji swego utworu w peÅ‚ni wykorzystaÅ‚ przytoczone znaczenia. Ich rozwiniÄ™cie można odnaleźć niemal w każdym z rozbudowanych, trzynastozgÅ‚oskowych wersów.
Co ciekawe, caÅ‚y utwór tworzÄ… jedynie dwa zdania wielokrotnie zÅ‚ożone dziÄ™ki kolejnym pojawiajÄ…cym siÄ™ porównaniom. Wszystko to sprawia, że wiersz rozwija siÄ™ powoli, snuje siÄ™ niczym bardzo dÅ‚uga nić, z jednej strony wydaje siÄ™ być napisany naprÄ™dce, z drugiej – porusza uniwersalne kwestie.Snuć miÅ‚ość - interpretacja i analiza
Autor: Karolina MarlêgaMiÅ‚ość nie ma żadnych ograniczeÅ„, jako jedyna potrafi odszukać w czÅ‚owieku pierwiastek czÅ‚owieczeÅ„stwa, dziÄ™ki czemu staje siÄ™ on bliższy Boga (ale nie równy), zbliża ona czÅ‚owieka do nieba, upodabnia do aniołów, wznosi do szczytu tak, aby w koÅ„cu dokonać jego „przebóstwienia”:
„A w koÅ„cu bÄ™dzie jako moc Stwórcy stworzenia”.
To wÅ‚aÅ›nie „moc Stwórcy stworzenia” zdaniem krytyka i historyka literatury Mariana Stali jest kresem czÅ‚owieka, który bÄ™dzie „snuć miÅ‚ość”. Jedynie miÅ‚ość umożliwi czÅ‚owiekowi odkrycie w ludzkim ciele Å›ladu boskoÅ›ci, tylko ona jest źródÅ‚em kreacyjnej siÅ‚y porównywanej z możliwoÅ›ciami Boga.
Alina Witkowska, autorka książki „Mickiewicz. SÅ‚owo i czyn” prezentuje poglÄ…d, iż czÅ‚owiek ma prawo do radoÅ›ci i nieustannie powinien dążyć do zjednoczenia z Bogiem: „Mickiewicz zdaje siÄ™ sÄ…dzić, że czÅ‚owiek, który pojÄ…Å‚ Boga w jego ksztaÅ‚cie wcielonym i potrafi go naÅ›ladować, ma prawo do Å›wiadomoÅ›ci optymistycznej, ufundowanej na przeÅ›wiadczeniu o nowym ksztaÅ‚cie samorealizacji. Im lepiej bowiem bÄ™dzie ogarniaÅ‚ ziemski obraz Pana i doskonalej go naÅ›ladowaÅ‚, tym wyraźniej zmniejszać bÄ™dzie odlegÅ‚ość dzielÄ…cÄ… go od Bóstwa. [...] CzÅ‚owiek dla Mickiewicza byÅ‚ zawsze możliwoÅ›ciÄ…, zawsze bytem otwartym ku zmianie. Obecnie czÅ‚owiek naÅ›ladujÄ…cy Chrystusa stawaÅ‚ siÄ™ propozycjÄ… zmiany permanentnej, o nieograniczonej wprost perspektywie doskonalenia. Perspektywie metafizycznej, zapewne, ale i spoÅ‚ecznej, w ludzkiej praktyce życia uwyraźnionej” (A. Witkowska, „Mickiewicz. SÅ‚owo i czyn”, Warszawa 1986).
SkÅ‚adajÄ…cy siÄ™ na cykl liryków lozaÅ„skich wiersz Adama Mickiewicza jest poetyckÄ… afirmacjÄ… najsilniejszego z ludzkich uczuć. W pierwszej części autor stara siÄ™ przybliżyć pochodzenie i istotÄ™ miÅ‚oÅ›ci, zaÅ› w drugiej skupia siÄ™ na jej znaczeniu. Poeta podejmuje próbÄ™ ukazania wszechobecnoÅ›ci miÅ‚oÅ›ci, roli, jakÄ… speÅ‚nia w życiu czÅ‚owieka. PrzesÅ‚anie zostaÅ‚o sformuÅ‚owane w poÅ‚Ä…czeniu z tytuÅ‚owym czasownikiem „snuć”, interpretowanym jako „rozwijanie nici z kÅ‚Ä™bka”, „ukÅ‚adanie czegoÅ› w myÅ›li, jednego pojÄ™cia za drugim”. Mickiewicz w konstrukcji swego utworu w peÅ‚ni wykorzystaÅ‚ przytoczone znaczenia. Ich rozwiniÄ™cie można odnaleźć niemal w każdym z rozbudowanych, trzynastozgÅ‚oskowych wersów.
„Z jednej strony (…) jest tylko szkicem, notatkÄ…, tekstem do poprawienia; z drugiej: jest caÅ‚oÅ›ciÄ… aż nadto wyraźnie zorganizowanÄ…, caÅ‚oÅ›ciÄ… zbudowanÄ… na fundamentach zdaniowych paralelizmów i sÅ‚ownych powtórzeÅ„, wspólnie odsyÅ‚ajÄ…cych do wersetów Pisma. A zatem: „Snuć miÅ‚ość” odsÅ‚ania jednoczeÅ›nie myÅ›li niegotowe, dane w momentalnym doÅ›wiadczeniu – i skoÅ„czone, ostateczne, w odczuciu poety wsparte autorytetem Objawienia...” (M. Stala, „MiÅ‚ość. O jednym wierszu Adama Mickiewicza”, „Tygodnik Powszechny online”).
Na podsumowanie interpretacji doskonale nadaje siÄ™ także fragment opracowania PolaÅ„czyk: „Snuć miÅ‚ość... to poetycka refleksja nad sensem i celem życia. Utwór ma charakter podsumowania przemyÅ›leÅ„, doÅ›wiadczeÅ„, obserwacji. Krótka forma wzmacnia wymowÄ™ tekstu, pozwala jego mys1 odczytać jako kategorycznÄ…, bez cienia wÄ…tpliwoÅ›ci, nie dopuszczajÄ…cÄ… innej możliwoÅ›ci oceny miÅ‚oÅ›ci czy jakiejkolwiek spekulacji interpretacyjnej. Wiersz brzmi jak wyrocznia, jednak nie jakaÅ› fatalna, niosÄ…ca zgubÄ™, wrÄ™cz przeciwnie – zwiastujÄ…ca nadziejÄ™ i moc” (D. PolaÅ„czyk, dz. cyt.).
strona: 1 2 3 4 5 6
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies