Snuć miłość - interpretacja i analiza - strona 5
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Romantyzm

Snuć miłość - interpretacja i analiza

Autor: Karolina Marlêga

  • „jako moc krzewienia” – posiada wrÄ™cz możliwoÅ›ci twórcze.


  • MiÅ‚ość nie ma żadnych ograniczeÅ„, jako jedyna potrafi odszukać w czÅ‚owieku pierwiastek czÅ‚owieczeÅ„stwa, dziÄ™ki czemu staje siÄ™ on bliższy Boga (ale nie równy), zbliża ona czÅ‚owieka do nieba, upodabnia do aniołów, wznosi do szczytu tak, aby w koÅ„cu dokonać jego „przebóstwienia”:
    „A w koÅ„cu bÄ™dzie jako moc Stwórcy stworzenia”.

    To wÅ‚aÅ›nie „moc Stwórcy stworzenia” zdaniem krytyka i historyka literatury Mariana Stali jest kresem czÅ‚owieka, który bÄ™dzie „snuć miÅ‚ość”. Jedynie miÅ‚ość umożliwi czÅ‚owiekowi odkrycie w ludzkim ciele Å›ladu boskoÅ›ci, tylko ona jest źródÅ‚em kreacyjnej siÅ‚y porównywanej z możliwoÅ›ciami Boga.

    Alina Witkowska, autorka książki „Mickiewicz. SÅ‚owo i czyn” prezentuje poglÄ…d, iż czÅ‚owiek ma prawo do radoÅ›ci i nieustannie powinien dążyć do zjednoczenia z Bogiem: „Mickiewicz zdaje siÄ™ sÄ…dzić, że czÅ‚owiek, który pojÄ…Å‚ Boga w jego ksztaÅ‚cie wcielonym i potrafi go naÅ›ladować, ma prawo do Å›wiadomoÅ›ci optymistycznej, ufundowanej na przeÅ›wiadczeniu o nowym ksztaÅ‚cie samorealizacji. Im lepiej bowiem bÄ™dzie ogarniaÅ‚ ziemski obraz Pana i doskonalej go naÅ›ladowaÅ‚, tym wyraźniej zmniejszać bÄ™dzie odlegÅ‚ość dzielÄ…cÄ… go od Bóstwa. [...] CzÅ‚owiek dla Mickiewicza byÅ‚ zawsze możliwoÅ›ciÄ…, zawsze bytem otwartym ku zmianie. Obecnie czÅ‚owiek naÅ›ladujÄ…cy Chrystusa stawaÅ‚ siÄ™ propozycjÄ… zmiany permanentnej, o nieograniczonej wprost perspektywie doskonalenia. Perspektywie metafizycznej, zapewne, ale i spoÅ‚ecznej, w ludzkiej praktyce życia uwyraźnionej” (A. Witkowska, „Mickiewicz. SÅ‚owo i czyn”, Warszawa 1986).

    SkÅ‚adajÄ…cy siÄ™ na cykl liryków lozaÅ„skich wiersz Adama Mickiewicza jest poetyckÄ… afirmacjÄ… najsilniejszego z ludzkich uczuć. W pierwszej części autor stara siÄ™ przybliżyć pochodzenie i istotÄ™ miÅ‚oÅ›ci, zaÅ› w drugiej skupia siÄ™ na jej znaczeniu. Poeta podejmuje próbÄ™ ukazania wszechobecnoÅ›ci miÅ‚oÅ›ci, roli, jakÄ… speÅ‚nia w życiu czÅ‚owieka. PrzesÅ‚anie zostaÅ‚o sformuÅ‚owane w poÅ‚Ä…czeniu z tytuÅ‚owym czasownikiem „snuć”, interpretowanym jako „rozwijanie nici z kÅ‚Ä™bka”, „ukÅ‚adanie czegoÅ› w myÅ›li, jednego pojÄ™cia za drugim”. Mickiewicz w konstrukcji swego utworu w peÅ‚ni wykorzystaÅ‚ przytoczone znaczenia. Ich rozwiniÄ™cie można odnaleźć niemal w każdym z rozbudowanych, trzynastozgÅ‚oskowych wersów.
    Co ciekawe, caÅ‚y utwór tworzÄ… jedynie dwa zdania wielokrotnie zÅ‚ożone dziÄ™ki kolejnym pojawiajÄ…cym siÄ™ porównaniom. Wszystko to sprawia, że wiersz rozwija siÄ™ powoli, snuje siÄ™ niczym bardzo dÅ‚uga nić, z jednej strony wydaje siÄ™ być napisany naprÄ™dce, z drugiej – porusza uniwersalne kwestie.
    „Z jednej strony (…) jest tylko szkicem, notatkÄ…, tekstem do poprawienia; z drugiej: jest caÅ‚oÅ›ciÄ… aż nadto wyraźnie zorganizowanÄ…, caÅ‚oÅ›ciÄ… zbudowanÄ… na fundamentach zdaniowych paralelizmów i sÅ‚ownych powtórzeÅ„, wspólnie odsyÅ‚ajÄ…cych do wersetów Pisma. A zatem: „Snuć miÅ‚ość” odsÅ‚ania jednoczeÅ›nie myÅ›li niegotowe, dane w momentalnym doÅ›wiadczeniu – i skoÅ„czone, ostateczne, w odczuciu poety wsparte autorytetem Objawienia...” (M. Stala, „MiÅ‚ość. O jednym wierszu Adama Mickiewicza”, „Tygodnik Powszechny online”).

    Na podsumowanie interpretacji doskonale nadaje siÄ™ także fragment opracowania PolaÅ„czyk: „Snuć miÅ‚ość... to poetycka refleksja nad sensem i celem życia. Utwór ma charakter podsumowania przemyÅ›leÅ„, doÅ›wiadczeÅ„, obserwacji. Krótka forma wzmacnia wymowÄ™ tekstu, pozwala jego mys1 odczytać jako kategorycznÄ…, bez cienia wÄ…tpliwoÅ›ci, nie dopuszczajÄ…cÄ… innej możliwoÅ›ci oceny miÅ‚oÅ›ci czy jakiejkolwiek spekulacji interpretacyjnej. Wiersz brzmi jak wyrocznia, jednak nie jakaÅ› fatalna, niosÄ…ca zgubÄ™, wrÄ™cz przeciwnie – zwiastujÄ…ca nadziejÄ™ i moc” (D. PolaÅ„czyk, dz. cyt.).

    strona:    1    2    3    4    5    6  

    Zobacz inne artykuły:

    Mickiewicz Adam
    Oda do młodości - interpretacja i analiza
    Cisza morska - interpretacja i analiza
    Stepy akermańskie - interpretacja i analiza
    „Sonety krymskie” - streszczenie ogólne
    Romantyzm „Sonetów krymskich”
    Recepcja „Sonetów krymskich”
    JÄ™zyk „Sonetów krymskich”
    Problematyka „Sonetów krymskich”
    PodziaÅ‚ wewnÄ™trzny „Sonetów krymskich”
    Zmagania Mickiewicza z sonetem
    OkolicznoÅ›ci powstania „Sonetów krymskich”
    Polały się łzy - interpretacja i analiza
    Nad wodÄ… wielkÄ… i czystÄ… - interpretacja i analiza
    Snuć miłość - interpretacja i analiza
    Liryki lozańskie - geneza i charakterystyka
    Do matki Polki - interpretacja i analiza
    Niepewność - interpretacja i analiza
    Do M*** - interpretacja i analiza
    Zima miejska - interpretacja i analiza
    Lilje - interpretacja i analiza
    Pani Twardowska - interpretacja i analiza
    To lubiÄ™ - interpretacja i analiza
    Powrót taty - interpretacja i analiza
    Rybka - interpretacja i analiza
    Åšwitezianka - interpretacja i analiza
    Ajudah - interpretacja i analiza
    Świteź - interpretacja i analiza
    Pielgrzym - interpretacja i analiza
    Pierwiosnek - interpretacja i analiza
    Czatyrdah - interpretacja i analiza
    Ballady i romanse - opracowanie
    Bajdary - interpretacja i analiza
    Bakczysaraj - interpretacja i analiza
    Widok gór ze stepów Kozłowa - interpretacja i analiza
    Burza - interpretacja i analiza
    Żegluga - interpretacja i analiza

    Norwid Cyprian Kamil
    Bema pamięci żałobny rapsod - interpretacja i analiza
    Bema pamięci żałobny rapsod - wiadomości wstępne
    Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - interpretacja i analiza
    Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - wiadomości wstępne
    Moja ojczyzna - interpretacja i analiza
    Moja ojczyzna - wiadomości wstepne
    Pielgrzym - interpretacja i analiza
    Pielgrzym - wiadomości wstępne
    Pióro - interpretacja i analiza
    Pióro - wiadomości wstępne
    W Weronie - interpretacja i analiza
    W Weronie - wiadomości wstępne
    Moja piosnka II - interpretacja i analiza
    Do obywatela Johna Browne'a - interpretacja i analiza
    Do obywatela Johna Browne'a - wiadomości wstępne
    Fortepian Szopena - analiza
    Fortepian Szopena - interpretacja
    Fortepian Szopena - wiadomości wstępne

    SÅ‚owacki Juliusz
    Rozmowa z piramidami - interpretacja i analiza
    Grób Agamemnona - interpretacja i analiza
    Grób Agamemnona - motyw mogiły, grobu
    Smutno mi Boże - interpretacja i analiza
    Smutno mi, Boże! - wiadomości wstępne
    Sowiński w okopach Woli - interpretacja i analiza
    Sowiński w okopach Woli - wiadomości wstępne
    Testament mój - interpretacja i analiza
    Testament mój - wiadomości wstępne
    Rozłączenie - interpretacja i analiza

    Inne
    Analiza porównawcza utworów „Oda do mÅ‚odoÅ›ci” Adama Mickiewicza i „Do mÅ‚odych” Adama Asnyka



    Partner serwisu:

    kontakt | polityka cookies