Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Romantyzm

Snuć miłość - interpretacja i analiza

Autor: Karolina Marl�ga

  • „jako moc krzewienia” – posiada wręcz możliwości twórcze.


  • Miłość nie ma żadnych ograniczeń, jako jedyna potrafi odszukać w człowieku pierwiastek człowieczeństwa, dzięki czemu staje się on bliższy Boga (ale nie równy), zbliża ona człowieka do nieba, upodabnia do aniołów, wznosi do szczytu tak, aby w końcu dokonać jego „przebóstwienia”:
    „A w końcu będzie jako moc Stwórcy stworzenia”.

    To właśnie „moc Stwórcy stworzenia” zdaniem krytyka i historyka literatury Mariana Stali jest kresem człowieka, który będzie „snuć miłość”. Jedynie miłość umożliwi człowiekowi odkrycie w ludzkim ciele śladu boskości, tylko ona jest źródłem kreacyjnej siły porównywanej z możliwościami Boga.

    Alina Witkowska, autorka książki „Mickiewicz. Słowo i czyn” prezentuje pogląd, iż człowiek ma prawo do radości i nieustannie powinien dążyć do zjednoczenia z Bogiem: „Mickiewicz zdaje się sądzić, że człowiek, który pojął Boga w jego kształcie wcielonym i potrafi go naśladować, ma prawo do świadomości optymistycznej, ufundowanej na przeświadczeniu o nowym kształcie samorealizacji. Im lepiej bowiem będzie ogarniał ziemski obraz Pana i doskonalej go naśladował, tym wyraźniej zmniejszać będzie odległość dzielącą go od Bóstwa. [...] Człowiek dla Mickiewicza był zawsze możliwością, zawsze bytem otwartym ku zmianie. Obecnie człowiek naśladujący Chrystusa stawał się propozycją zmiany permanentnej, o nieograniczonej wprost perspektywie doskonalenia. Perspektywie metafizycznej, zapewne, ale i społecznej, w ludzkiej praktyce życia uwyraźnionej” (A. Witkowska, „Mickiewicz. Słowo i czyn”, Warszawa 1986).

    Składający się na cykl liryków lozańskich wiersz Adama Mickiewicza jest poetycką afirmacją najsilniejszego z ludzkich uczuć. W pierwszej części autor stara się przybliżyć pochodzenie i istotę miłości, zaś w drugiej skupia się na jej znaczeniu. Poeta podejmuje próbę ukazania wszechobecności miłości, roli, jaką spełnia w życiu człowieka. Przesłanie zostało sformułowane w połączeniu z tytułowym czasownikiem „snuć”, interpretowanym jako „rozwijanie nici z kłębka”, „układanie czegoś w myśli, jednego pojęcia za drugim”. Mickiewicz w konstrukcji swego utworu w pełni wykorzystał przytoczone znaczenia. Ich rozwinięcie można odnaleźć niemal w każdym z rozbudowanych, trzynastozgłoskowych wersów.
    Co ciekawe, cały utwór tworzą jedynie dwa zdania wielokrotnie złożone dzięki kolejnym pojawiającym się porównaniom. Wszystko to sprawia, że wiersz rozwija się powoli, snuje się niczym bardzo długa nić, z jednej strony wydaje się być napisany naprędce, z drugiej – porusza uniwersalne kwestie.
    „Z jednej strony (…) jest tylko szkicem, notatką, tekstem do poprawienia; z drugiej: jest całością aż nadto wyraźnie zorganizowaną, całością zbudowaną na fundamentach zdaniowych paralelizmów i słownych powtórzeń, wspólnie odsyłających do wersetów Pisma. A zatem: „Snuć miłość” odsłania jednocześnie myśli niegotowe, dane w momentalnym doświadczeniu – i skończone, ostateczne, w odczuciu poety wsparte autorytetem Objawienia...” (M. Stala, „Miłość. O jednym wierszu Adama Mickiewicza”, „Tygodnik Powszechny online”).

    Na podsumowanie interpretacji doskonale nadaje się także fragment opracowania Polańczyk: „Snuć miłość... to poetycka refleksja nad sensem i celem życia. Utwór ma charakter podsumowania przemyśleń, doświadczeń, obserwacji. Krótka forma wzmacnia wymowę tekstu, pozwala jego mys1 odczytać jako kategoryczną, bez cienia wątpliwości, nie dopuszczającą innej możliwości oceny miłości czy jakiejkolwiek spekulacji interpretacyjnej. Wiersz brzmi jak wyrocznia, jednak nie jakaś fatalna, niosąca zgubę, wręcz przeciwnie – zwiastująca nadzieję i moc” (D. Polańczyk, dz. cyt.).

    strona:    1    2    3    4    5    6  

    Zobacz inne artykuły:

    Mickiewicz Adam
    Oda do młodości - interpretacja i analiza
    Czatyrdah - interpretacja i analiza
    Ballady i romanse - opracowanie
    Bajdary - interpretacja i analiza
    Bakczysaraj - interpretacja i analiza
    Widok gór ze stepów Kozłowa - interpretacja i analiza
    Burza - interpretacja i analiza
    Żegluga - interpretacja i analiza
    Cisza morska - interpretacja i analiza
    Stepy akermańskie - interpretacja i analiza
    „Sonety krymskie” - streszczenie ogólne
    Romantyzm „Sonetów krymskich”
    Recepcja „Sonetów krymskich”
    Język „Sonetów krymskich”
    Problematyka „Sonetów krymskich”
    Podział wewnętrzny „Sonetów krymskich”
    Zmagania Mickiewicza z sonetem
    Okoliczności powstania „Sonetów krymskich”
    Polały się łzy - interpretacja i analiza
    Nad wodą wielką i czystą - interpretacja i analiza
    Snuć miłość - interpretacja i analiza
    Liryki lozańskie - geneza i charakterystyka
    Do matki Polki - interpretacja i analiza
    Niepewność - interpretacja i analiza
    Do M*** - interpretacja i analiza
    Zima miejska - interpretacja i analiza
    Lilje - interpretacja i analiza
    Pani Twardowska - interpretacja i analiza
    To lubię - interpretacja i analiza
    Powrót taty - interpretacja i analiza
    Rybka - interpretacja i analiza
    Świtezianka - interpretacja i analiza
    Ajudah - interpretacja i analiza
    Świteź - interpretacja i analiza
    Pielgrzym - interpretacja i analiza
    Pierwiosnek - interpretacja i analiza

    Norwid Cyprian Kamil
    Fortepian Szopena - interpretacja
    Fortepian Szopena - wiadomości wstępne
    Bema pamięci żałobny rapsod - interpretacja i analiza
    Bema pamięci żałobny rapsod - wiadomości wstępne
    Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - interpretacja i analiza
    Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - wiadomości wstępne
    Moja ojczyzna - interpretacja i analiza
    Moja ojczyzna - wiadomości wstepne
    Pielgrzym - interpretacja i analiza
    Pielgrzym - wiadomości wstępne
    Pióro - interpretacja i analiza
    Pióro - wiadomości wstępne
    W Weronie - interpretacja i analiza
    W Weronie - wiadomości wstępne
    Moja piosnka II - interpretacja i analiza
    Do obywatela Johna Browne'a - interpretacja i analiza
    Do obywatela Johna Browne'a - wiadomości wstępne
    Fortepian Szopena - analiza

    Słowacki Juliusz
    Testament mój - wiadomości wstępne
    Rozłączenie - interpretacja i analiza
    Rozmowa z piramidami - interpretacja i analiza
    Grób Agamemnona - interpretacja i analiza
    Grób Agamemnona - motyw mogiły, grobu
    Smutno mi Boże - interpretacja i analiza
    Smutno mi, Boże! - wiadomości wstępne
    Sowiński w okopach Woli - interpretacja i analiza
    Sowiński w okopach Woli - wiadomości wstępne
    Testament mój - interpretacja i analiza

    Inne
    Analiza porównawcza utworów „Oda do młodości” Adama Mickiewicza i „Do młodych” Adama Asnyka



    Partner serwisu:

    kontakt | polityka cookies