JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Romantyzm
Formalnie tekst skÅ‚ada siÄ™ z 12 wersów, pogrupowanych niczym sonet - w dwie zwrotki o różnej, objÄ™toÅ›ci: siedmio- i piÄ™ciowersowej. DominujÄ… w nich porównania, organizujÄ…ce tekst w caÅ‚ość (w pierwszej części jest ich siedem, zaÅ› w drugiej – sześć) i peÅ‚niÄ…ce okreÅ›lone role. „SÅ‚użą one dydaktyce mistycznej, „pouczajÄ…”, jak wyzwolić siÄ™ „ty lirycznemu” drugiej części z „form przyrodzonych”, w jakie byÅ‚ wpisany we fragmencie pierwszym, by pozyskać wymiar nieskoÅ„czony i wieczny wiecznoÅ›ciÄ… absolutu. (…) Zasada kompozycyjna „otartej”, wzrastajÄ…cej hiperboli doprowadza poprzez uwiecznienie przyszÅ‚oÅ›ci do wyrażenia rozrastajÄ…cej siÄ™ w nieskoÅ„czoność przestrzeni” (M. Maciejewski, dz. cyt.).
Tekst jest melodyjny, na co wpływ miał układ rymów aabbaab cdcdc.
strona: 1 2 3 4 5 6
Partner serwisu:
kontakt | polityka cookies
Snuć miłość - interpretacja i analiza
Autor: Karolina MarlêgaFormalnie tekst skÅ‚ada siÄ™ z 12 wersów, pogrupowanych niczym sonet - w dwie zwrotki o różnej, objÄ™toÅ›ci: siedmio- i piÄ™ciowersowej. DominujÄ… w nich porównania, organizujÄ…ce tekst w caÅ‚ość (w pierwszej części jest ich siedem, zaÅ› w drugiej – sześć) i peÅ‚niÄ…ce okreÅ›lone role. „SÅ‚użą one dydaktyce mistycznej, „pouczajÄ…”, jak wyzwolić siÄ™ „ty lirycznemu” drugiej części z „form przyrodzonych”, w jakie byÅ‚ wpisany we fragmencie pierwszym, by pozyskać wymiar nieskoÅ„czony i wieczny wiecznoÅ›ciÄ… absolutu. (…) Zasada kompozycyjna „otartej”, wzrastajÄ…cej hiperboli doprowadza poprzez uwiecznienie przyszÅ‚oÅ›ci do wyrażenia rozrastajÄ…cej siÄ™ w nieskoÅ„czoność przestrzeni” (M. Maciejewski, dz. cyt.).
Tekst jest melodyjny, na co wpływ miał układ rymów aabbaab cdcdc.
strona: 1 2 3 4 5 6
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies