JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Romantyzm
Druga linijka pokazuje stan natury, jest opisem statycznych i trwałych skał, pojawiających się tak samo często (pierwiastek niezmienności mimo ciągłego ruchu) chmur.
Z kolei wers trzeci i początek czwartego ponownie są powtórzeniami, przedstawiającymi kolejno odbite w wodzie obrazy gór i obłoków:
„I woda toniÄ… przejrzystÄ…
OdbiÅ‚a (…)”.
Z opisu rzeczywistoÅ›ci wysnuwa siÄ™ wiÄ™c dziwny, tajemniczy i nierealistyczny, choć prosty i peÅ‚en konkretów pejzaż. Jest to opis „wielkiego i czystego” jeziora, które odbija od swojej tafli wszystko to, co siÄ™ nad niÄ… pojawia. Zabieg powtarzania podkreÅ›la jedność miejsca – przedmiotem poetyckiego zainteresowania za każdym razem staje siÄ™ rzeczywistość „nad wodÄ… wielkÄ… i czystÄ…”. Elementy opisu zostajÄ… podwojone, ponieważ każdy „detal” Å›wiata odbija siÄ™ w wodzie.
Mimo naÅ‚ożenia Å›cisÅ‚ego schematu powtarzalnoÅ›ci w trzech pierwszych strofach, przynoszÄ… one sporo informacji na temat jeziora. Z pierwszej czytelnik dowiaduje siÄ™, że „wielka i czysta woda” znajduje siÄ™ wÅ›ród skaÅ‚ – dowodzi to na usytuowanie jeziora w górach.
UnoszÄ…ce siÄ™ nad nim „opoki”, czyli obÅ‚oki, odbijajÄ… siÄ™ w wodzie. Mickiewicz poddaÅ‚ to zjawisko atmosferyczne personifikacji - woda w swej „przejrzystej toni” odbija „twarze ich czarne”: „CzerÅ„ i marność ksztaÅ‚tów to cechy niepozbawione elementu wartoÅ›ciujÄ…cego, kojarzÄ… siÄ™ z ponuroÅ›ciÄ…, smutkiem, prowokujÄ… do ich odrzucenia” (D. PolaÅ„czyk, dz. cyt.).
Motywem dominujÄ…cym w analizowanych strofach jest woda. Poeta siÄ™gnÄ…Å‚ po wiele rzeczowników, współgrajÄ…cych z tematem przewodnim, na przykÅ‚ad trzykrotnie użyte sÅ‚owo „toÅ„”, „deszcz”, „grom”, „pÅ‚ynąć”.
Kolejne strofy przynoszÄ… nowe informacje. Nad górskim jeziorem przechodzi burza, najpierw na niebie pojawiÅ‚y siÄ™ „czarne obÅ‚oki”, by w zwrotce trzeciej ustÄ…pić miejsca nagÅ‚emu „bÅ‚yskowi” i ryczÄ…cemu „gromowi”, czyli grzmotowi. Elementy te naruszajÄ… wystÄ™pujÄ…cÄ… w dwóch pierwszych fragmentach szarość i ciszÄ™ nagÅ‚ym bÅ‚yskiem i dźwiÄ™kiem gromu.
Tak samo nagle, jak się pojawiła, tak szybko górska burza przemija. W wyróżnionym graficznie zakończeniu trzeciej strofy podmiot tworzy opis spokojny i wręcz sielankowy:Nad wodą wielką i czystą - interpretacja i analiza
Autor: Karolina MarlêgaDruga linijka pokazuje stan natury, jest opisem statycznych i trwaÅ‚ych skaÅ‚, pojawiajÄ…cych siÄ™ tak samo czÄ™sto (pierwiastek niezmiennoÅ›ci mimo ciÄ…gÅ‚ego ruchu) chmur.
Z kolei wers trzeci i początek czwartego ponownie są powtórzeniami, przedstawiającymi kolejno odbite w wodzie obrazy gór i obłoków:
„I woda toniÄ… przejrzystÄ…
OdbiÅ‚a (…)”.
Z opisu rzeczywistoÅ›ci wysnuwa siÄ™ wiÄ™c dziwny, tajemniczy i nierealistyczny, choć prosty i peÅ‚en konkretów pejzaż. Jest to opis „wielkiego i czystego” jeziora, które odbija od swojej tafli wszystko to, co siÄ™ nad niÄ… pojawia. Zabieg powtarzania podkreÅ›la jedność miejsca – przedmiotem poetyckiego zainteresowania za każdym razem staje siÄ™ rzeczywistość „nad wodÄ… wielkÄ… i czystÄ…”. Elementy opisu zostajÄ… podwojone, ponieważ każdy „detal” Å›wiata odbija siÄ™ w wodzie.
Mimo naÅ‚ożenia Å›cisÅ‚ego schematu powtarzalnoÅ›ci w trzech pierwszych strofach, przynoszÄ… one sporo informacji na temat jeziora. Z pierwszej czytelnik dowiaduje siÄ™, że „wielka i czysta woda” znajduje siÄ™ wÅ›ród skaÅ‚ – dowodzi to na usytuowanie jeziora w górach.
UnoszÄ…ce siÄ™ nad nim „opoki”, czyli obÅ‚oki, odbijajÄ… siÄ™ w wodzie. Mickiewicz poddaÅ‚ to zjawisko atmosferyczne personifikacji - woda w swej „przejrzystej toni” odbija „twarze ich czarne”: „CzerÅ„ i marność ksztaÅ‚tów to cechy niepozbawione elementu wartoÅ›ciujÄ…cego, kojarzÄ… siÄ™ z ponuroÅ›ciÄ…, smutkiem, prowokujÄ… do ich odrzucenia” (D. PolaÅ„czyk, dz. cyt.).
Motywem dominujÄ…cym w analizowanych strofach jest woda. Poeta siÄ™gnÄ…Å‚ po wiele rzeczowników, współgrajÄ…cych z tematem przewodnim, na przykÅ‚ad trzykrotnie użyte sÅ‚owo „toÅ„”, „deszcz”, „grom”, „pÅ‚ynąć”.
Kolejne strofy przynoszÄ… nowe informacje. Nad górskim jeziorem przechodzi burza, najpierw na niebie pojawiÅ‚y siÄ™ „czarne obÅ‚oki”, by w zwrotce trzeciej ustÄ…pić miejsca nagÅ‚emu „bÅ‚yskowi” i ryczÄ…cemu „gromowi”, czyli grzmotowi. Elementy te naruszajÄ… wystÄ™pujÄ…cÄ… w dwóch pierwszych fragmentach szarość i ciszÄ™ nagÅ‚ym bÅ‚yskiem i dźwiÄ™kiem gromu.
„A woda, jak dawniej czysta,
Stoi wielka i przejrzysta”.
Dwuwiersz można interpretować nie tylko jako podsumowanie fragmentu o burzy, jako poetyckie stwierdzenie nienaruszalności stanu natury, mimo jej zmienności, lecz również jako oddzielenie dwóch części wiersza, różniących się od siebie nie tylko tematyką, lecz także i objętością.
WracajÄ…c do cytowanych linijek, rzucajÄ… one nowe Å›wiatÅ‚o na caÅ‚y dotychczasowy opis górskiego jeziora. WczeÅ›niej tworzyÅ‚y go takie elementy, jak: ruch, zmienność, przemijanie. DotyczyÅ‚o to sunÄ…cych po niebie chmur, pojawiajÄ…cej siÄ™ i znikajÄ…cej bÅ‚yskawicy czy ryczÄ…cego grzmotu. Wszystko to ulegaÅ‚o ciÄ…gÅ‚ej zmianie, tylko woda „stoi” w miejscu:
„Stoi wielka i przejrzysta”.
Zdaniem cytowanej już PolaÅ„czyk dwuwersz rzuca nowe Å›wiatÅ‚o na główny motyw dzieÅ‚a, czyli wodÄ™:„Jest ona czymÅ› odwiecznym, staÅ‚ym, niewzruszonym, bÄ™dÄ…c zarazem tworzywem miÄ™kkim, plastycznym, dajÄ…cym siÄ™ dowolnie ksztaÅ‚tować. Zawsze jednak wraca do stanu wyjÅ›ciowego” (D. PolaÅ„czyk. dz. cyt.).
Podkreślić należy zastosowanie przez Mickiewicza czasu teraźniejszego w tym wersie, ponieważ o wszystkich innych elementach opisywanej rzeczywistości wieszcz mówi w czasie przeszłym:
„StaÅ‚y rzÄ™dami opoki
(…)
Odbiła twarze ich czarne
(…)
strona: 1 2 3 4 5
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies