Nad wodą wielką i czystą - interpretacja i analiza - strona 4
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Romantyzm

Nad wodÄ… wielkÄ… i czystÄ… - interpretacja i analiza

Autor: Karolina Marlêga

Co w takim razie może robić człowiek, aby poprawić swój los? Zdaniem Mickiewicza, nie ma niestety zbyt wielu opcji, ponieważ każdy detal rzeczywistości ma swoje miejsce i przeznaczenie, każda jednostka ma z góry ustalone powołanie, każdemu przypisany jest los, który musi wypełnić.

CzÅ‚owiek może jedynie „wszystko wiernie odbijać”, czyli poddawać siÄ™ prawom natury, której jest podrzÄ™dny, musi siÄ™ odnaleźć i realizować, nie może być bierny, statyczny. Dopiero pogodzenie siÄ™ z nieuchronnoÅ›ciÄ… upÅ‚ywajÄ…cego czasu, symbolizowanego przez zmieniajÄ…ce siÄ™ kolejno obrazy natury, zapewni czÅ‚owiekowi spokój. Pogodzenie siÄ™ z losem, jego akceptacja, jest jedynym możliwym rozwiÄ…zaniem:
„TÄ™ wodÄ™ widzÄ™ dokoÅ‚a
I wszystko wiernie odbijam,
I dumne opoki czoła
I bÅ‚yskawice pomijam”.

Odbijanie” („I wszystko wiernie odbijam”) i „pomijanie” można interpretować również w odniesieniu do roli artysty i jego twórczoÅ›ci – poezja nie powinna kreować rzeczywistoÅ›ci, lecz oddawać tylko to, co ukazuje siÄ™ oczom jej autora.

Cechami rzeczywistości, wyłaniającymi się z wiersza, są przede wszystkim dynamika, zmienność, ruch, niestałość. Mickiewicz, jak mało który poeta epoki romantyzmu, posiadał talent do tworzenia metaforycznych obrazów natury. I tak, podczas gdy pierwsza strofa jest opisem statycznych elementów przyrody (skały i nieruchoma tafla jeziora), tak w kolejnych zaczynają dominować czasowniki dynamiczne:
„przebiegÅ‚y” (w odniesieniu do ruchu obÅ‚oków),
„bÅ‚ysnęło”,
„ryknÄ…Å‚”,
„zniknÄ…Å‚”,
„pÅ‚ynąć”.


Każdy z wymienionych czasowników stopniowo potÄ™guje opisywany w wierszu ruch, o którym PrzyboÅ› napisaÅ‚, iż „wiruje miÄ™dzy poszczególnymi obrazami”.

Pod względem formalnym złożony z 22 wersów wiersz jest zaliczany do grona liryki bezpośredniej (pomimo pierwszych zwrotek z narracją pośrednią). Mickiewicz sięgnął po lubiany przez siebie ośmiozgłoskowiec sylabotoniczny, który dodatkowo urozmaicił przeplatającymi się amfibrachami (stopa metryczna składająca się z trzech sylab: jednej długiej między dwiema krótkimi) i trochejami (stopa metryczna złożona z dwóch sylab: długiej i krótkiej).
Aby jeszcze bardziej uwypuklić dynamikÄ™ zmieniajÄ…cego siÄ™ górskiego krajobrazu, czyli Å›wiata, autor zastosowaÅ‚ wykraczajÄ…ce poza granice strof rymy. PrzykÅ‚adem tego jest struktura rymów pierwszej i drugiej strofy, z których rymujÄ… siÄ™ wers drugi z pierwszej z drugim – z drugiej. Podobny schemat dotyczy linijki czwartej (rymuje siÄ™ wers czwarty z czwartym). ReasumujÄ…c, w dwóch pierwszych fragmentach części sÄ… zespolone sÄ… z sobÄ… rymem: abac abac.

Z tej prawidłowości wybija się zwrotka trzecia, która został zorganizowana w całość rymami o układzie ac, bd., stając się kontynuacją treści zawartych w dwóch poprzednich, przy jednoczesnym wpleceniu motywu światła. Rymy przeplatane widać w słowach:
„(…)czystÄ…
(…)ryknÄ…Å‚,
(…)przejrzystÄ…
(…)zniknÄ…Å‚”.


Kolejna czterowersowa zwrotka znowu jest powrotem podmiotu do rymu przeplatanego, by w ostatniej ustąpił on układowi parzystemu.

Wielorakość warstwy rymów w liryku można interpretować jako sposób na oddanie pewnej koncepcji rzeczywistoÅ›ci i ludzkiego życia, które przecież – jak wynika z tematyki wiersza – nie sÄ… staÅ‚e i przewidywalne. Zdaniem autorki opracowania wiersza, Danuty PolaÅ„czyk, różnorodność rymów ma znaczenie: „dla budowania tempa wiersza, jego wymowy i nastroju. Wydaje siÄ™, że owo zróżnicowanie jest konsekwencjÄ… różnorodnoÅ›ci myÅ›li zawartych w tym jednym krótkim tekÅ›cie” (D. PolaÅ„czyk, dz. cyt.).

Wiersz nie jest bogaty w ozdobniki. Autor zrezygnował z nich na rzecz przekazu prostego, zrozumiałego dla przeciętnego czytelnika, który chciałby poznać romantyczną refleksję na temat życia i przemijania. Podmiot liryczny nie tworzy wyszukanych metafor czy zbyt rozbudowanych porównań, woli raczej zwrócić jedynie uwagę, nakierować odbiorcę na frapujące go problemy.

strona:    1    2    3    4    5  

Zobacz inne artykuły:

Mickiewicz Adam
Oda do młodości - interpretacja i analiza
Cisza morska - interpretacja i analiza
Stepy akermańskie - interpretacja i analiza
„Sonety krymskie” - streszczenie ogólne
Romantyzm „Sonetów krymskich”
Recepcja „Sonetów krymskich”
JÄ™zyk „Sonetów krymskich”
Problematyka „Sonetów krymskich”
PodziaÅ‚ wewnÄ™trzny „Sonetów krymskich”
Zmagania Mickiewicza z sonetem
OkolicznoÅ›ci powstania „Sonetów krymskich”
Polały się łzy - interpretacja i analiza
Nad wodÄ… wielkÄ… i czystÄ… - interpretacja i analiza
Snuć miłość - interpretacja i analiza
Liryki lozańskie - geneza i charakterystyka
Do matki Polki - interpretacja i analiza
Niepewność - interpretacja i analiza
Do M*** - interpretacja i analiza
Zima miejska - interpretacja i analiza
Lilje - interpretacja i analiza
Pani Twardowska - interpretacja i analiza
To lubiÄ™ - interpretacja i analiza
Powrót taty - interpretacja i analiza
Rybka - interpretacja i analiza
Åšwitezianka - interpretacja i analiza
Ajudah - interpretacja i analiza
Świteź - interpretacja i analiza
Pielgrzym - interpretacja i analiza
Pierwiosnek - interpretacja i analiza
Czatyrdah - interpretacja i analiza
Ballady i romanse - opracowanie
Bajdary - interpretacja i analiza
Bakczysaraj - interpretacja i analiza
Widok gór ze stepów Kozłowa - interpretacja i analiza
Burza - interpretacja i analiza
Żegluga - interpretacja i analiza

Norwid Cyprian Kamil
Bema pamięci żałobny rapsod - interpretacja i analiza
Bema pamięci żałobny rapsod - wiadomości wstępne
Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - interpretacja i analiza
Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - wiadomości wstępne
Moja ojczyzna - interpretacja i analiza
Moja ojczyzna - wiadomości wstepne
Pielgrzym - interpretacja i analiza
Pielgrzym - wiadomości wstępne
Pióro - interpretacja i analiza
Pióro - wiadomości wstępne
W Weronie - interpretacja i analiza
W Weronie - wiadomości wstępne
Moja piosnka II - interpretacja i analiza
Do obywatela Johna Browne'a - interpretacja i analiza
Do obywatela Johna Browne'a - wiadomości wstępne
Fortepian Szopena - analiza
Fortepian Szopena - interpretacja
Fortepian Szopena - wiadomości wstępne

SÅ‚owacki Juliusz
Rozmowa z piramidami - interpretacja i analiza
Grób Agamemnona - interpretacja i analiza
Grób Agamemnona - motyw mogiły, grobu
Smutno mi Boże - interpretacja i analiza
Smutno mi, Boże! - wiadomości wstępne
Sowiński w okopach Woli - interpretacja i analiza
Sowiński w okopach Woli - wiadomości wstępne
Testament mój - interpretacja i analiza
Testament mój - wiadomości wstępne
Rozłączenie - interpretacja i analiza

Inne
Analiza porównawcza utworów „Oda do mÅ‚odoÅ›ci” Adama Mickiewicza i „Do mÅ‚odych” Adama Asnyka



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies