JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Romantyzm
Co w takim razie może robić człowiek, aby poprawić swój los? Zdaniem Mickiewicza, nie ma niestety zbyt wielu opcji, ponieważ każdy detal rzeczywistości ma swoje miejsce i przeznaczenie, każda jednostka ma z góry ustalone powołanie, każdemu przypisany jest los, który musi wypełnić.
CzÅ‚owiek może jedynie „wszystko wiernie odbijać”, czyli poddawać siÄ™ prawom natury, której jest podrzÄ™dny, musi siÄ™ odnaleźć i realizować, nie może być bierny, statyczny. Dopiero pogodzenie siÄ™ z nieuchronnoÅ›ciÄ… upÅ‚ywajÄ…cego czasu, symbolizowanego przez zmieniajÄ…ce siÄ™ kolejno obrazy natury, zapewni czÅ‚owiekowi spokój. Pogodzenie siÄ™ z losem, jego akceptacja, jest jedynym możliwym rozwiÄ…zaniem:
„TÄ™ wodÄ™ widzÄ™ dokoÅ‚a
I wszystko wiernie odbijam,
I dumne opoki czoła
I bÅ‚yskawice pomijam”.
„Odbijanie” („I wszystko wiernie odbijam”) i „pomijanie” można interpretować również w odniesieniu do roli artysty i jego twórczoÅ›ci – poezja nie powinna kreować rzeczywistoÅ›ci, lecz oddawać tylko to, co ukazuje siÄ™ oczom jej autora.
Cechami rzeczywistości, wyłaniającymi się z wiersza, są przede wszystkim dynamika, zmienność, ruch, niestałość. Mickiewicz, jak mało który poeta epoki romantyzmu, posiadał talent do tworzenia metaforycznych obrazów natury. I tak, podczas gdy pierwsza strofa jest opisem statycznych elementów przyrody (skały i nieruchoma tafla jeziora), tak w kolejnych zaczynają dominować czasowniki dynamiczne:
„przebiegÅ‚y” (w odniesieniu do ruchu obÅ‚oków),
„bÅ‚ysnęło”,
„ryknÄ…Å‚”,
„zniknÄ…Å‚”,
„pÅ‚ynąć”.
Każdy z wymienionych czasowników stopniowo potÄ™guje opisywany w wierszu ruch, o którym PrzyboÅ› napisaÅ‚, iż „wiruje miÄ™dzy poszczególnymi obrazami”.
Pod względem formalnym złożony z 22 wersów wiersz jest zaliczany do grona liryki bezpośredniej (pomimo pierwszych zwrotek z narracją pośrednią). Mickiewicz sięgnął po lubiany przez siebie ośmiozgłoskowiec sylabotoniczny, który dodatkowo urozmaicił przeplatającymi się amfibrachami (stopa metryczna składająca się z trzech sylab: jednej długiej między dwiema krótkimi) i trochejami (stopa metryczna złożona z dwóch sylab: długiej i krótkiej).
Aby jeszcze bardziej uwypuklić dynamikÄ™ zmieniajÄ…cego siÄ™ górskiego krajobrazu, czyli Å›wiata, autor zastosowaÅ‚ wykraczajÄ…ce poza granice strof rymy. PrzykÅ‚adem tego jest struktura rymów pierwszej i drugiej strofy, z których rymujÄ… siÄ™ wers drugi z pierwszej z drugim – z drugiej. Podobny schemat dotyczy linijki czwartej (rymuje siÄ™ wers czwarty z czwartym). ReasumujÄ…c, w dwóch pierwszych fragmentach części sÄ… zespolone sÄ… z sobÄ… rymem: abac abac.Nad wodÄ… wielkÄ… i czystÄ… - interpretacja i analiza
Autor: Karolina MarlêgaCo w takim razie może robić czÅ‚owiek, aby poprawić swój los? Zdaniem Mickiewicza, nie ma niestety zbyt wielu opcji, ponieważ każdy detal rzeczywistoÅ›ci ma swoje miejsce i przeznaczenie, każda jednostka ma z góry ustalone powoÅ‚anie, każdemu przypisany jest los, który musi wypeÅ‚nić.
CzÅ‚owiek może jedynie „wszystko wiernie odbijać”, czyli poddawać siÄ™ prawom natury, której jest podrzÄ™dny, musi siÄ™ odnaleźć i realizować, nie może być bierny, statyczny. Dopiero pogodzenie siÄ™ z nieuchronnoÅ›ciÄ… upÅ‚ywajÄ…cego czasu, symbolizowanego przez zmieniajÄ…ce siÄ™ kolejno obrazy natury, zapewni czÅ‚owiekowi spokój. Pogodzenie siÄ™ z losem, jego akceptacja, jest jedynym możliwym rozwiÄ…zaniem:
„TÄ™ wodÄ™ widzÄ™ dokoÅ‚a
I wszystko wiernie odbijam,
I dumne opoki czoła
I bÅ‚yskawice pomijam”.
„Odbijanie” („I wszystko wiernie odbijam”) i „pomijanie” można interpretować również w odniesieniu do roli artysty i jego twórczoÅ›ci – poezja nie powinna kreować rzeczywistoÅ›ci, lecz oddawać tylko to, co ukazuje siÄ™ oczom jej autora.
Cechami rzeczywistości, wyłaniającymi się z wiersza, są przede wszystkim dynamika, zmienność, ruch, niestałość. Mickiewicz, jak mało który poeta epoki romantyzmu, posiadał talent do tworzenia metaforycznych obrazów natury. I tak, podczas gdy pierwsza strofa jest opisem statycznych elementów przyrody (skały i nieruchoma tafla jeziora), tak w kolejnych zaczynają dominować czasowniki dynamiczne:
„przebiegÅ‚y” (w odniesieniu do ruchu obÅ‚oków),
„bÅ‚ysnęło”,
„ryknÄ…Å‚”,
„zniknÄ…Å‚”,
„pÅ‚ynąć”.
Każdy z wymienionych czasowników stopniowo potÄ™guje opisywany w wierszu ruch, o którym PrzyboÅ› napisaÅ‚, iż „wiruje miÄ™dzy poszczególnymi obrazami”.
Pod względem formalnym złożony z 22 wersów wiersz jest zaliczany do grona liryki bezpośredniej (pomimo pierwszych zwrotek z narracją pośrednią). Mickiewicz sięgnął po lubiany przez siebie ośmiozgłoskowiec sylabotoniczny, który dodatkowo urozmaicił przeplatającymi się amfibrachami (stopa metryczna składająca się z trzech sylab: jednej długiej między dwiema krótkimi) i trochejami (stopa metryczna złożona z dwóch sylab: długiej i krótkiej).
Z tej prawidłowości wybija się zwrotka trzecia, która został zorganizowana w całość rymami o układzie ac, bd., stając się kontynuacją treści zawartych w dwóch poprzednich, przy jednoczesnym wpleceniu motywu światła. Rymy przeplatane widać w słowach:
„(…)czystÄ…
(…)ryknÄ…Å‚,
(…)przejrzystÄ…
(…)zniknÄ…Å‚”.
Kolejna czterowersowa zwrotka znowu jest powrotem podmiotu do rymu przeplatanego, by w ostatniej ustąpił on układowi parzystemu.
Wielorakość warstwy rymów w liryku można interpretować jako sposób na oddanie pewnej koncepcji rzeczywistoÅ›ci i ludzkiego życia, które przecież – jak wynika z tematyki wiersza – nie sÄ… staÅ‚e i przewidywalne. Zdaniem autorki opracowania wiersza, Danuty PolaÅ„czyk, różnorodność rymów ma znaczenie: „dla budowania tempa wiersza, jego wymowy i nastroju. Wydaje siÄ™, że owo zróżnicowanie jest konsekwencjÄ… różnorodnoÅ›ci myÅ›li zawartych w tym jednym krótkim tekÅ›cie” (D. PolaÅ„czyk, dz. cyt.).
Wiersz nie jest bogaty w ozdobniki. Autor zrezygnował z nich na rzecz przekazu prostego, zrozumiałego dla przeciętnego czytelnika, który chciałby poznać romantyczną refleksję na temat życia i przemijania. Podmiot liryczny nie tworzy wyszukanych metafor czy zbyt rozbudowanych porównań, woli raczej zwrócić jedynie uwagę, nakierować odbiorcę na frapujące go problemy.
strona: 1 2 3 4 5
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies