Nad wodą wielką i czystą - interpretacja i analiza - strona 5
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Romantyzm

Nad wodÄ… wielkÄ… i czystÄ… - interpretacja i analiza

Autor: Karolina Marlêga

„Poeta odÅ‚Ä…czaÅ‚ siÄ™ w tym wierszu od rzeczy i zjawisk, zarówno tych, które sÄ… staÅ‚e i trwajÄ… jak skaÅ‚y, od tych, które same nie tworzÄ…c ksztaÅ‚tu, odbijajÄ… tylko powierzchniÄ™ skaÅ‚y i niebo, jak od tych, które majÄ… czas trwania bÅ‚yskawicy i grzmotu. OdÅ‚Ä…czaÅ‚ siÄ™, by nie pozostać nigdzie, by PÅ‚ynąć” (M. Jastrun, „Na Alpach w Splügen”, [w:] „Mickiewicz”, Warszawa 1949).

Utwór „Nad wodÄ… wielkÄ… i czystÄ…” jest nie tylko jednym z najbardziej znanych liryków lozaÅ„skich, lecz także jednym z ważniejszych wierszy Mickiewicza z punktu widzenia informacji na temat filozoficznych przekonaÅ„ autora.
„CaÅ‚y system Å›rodków literackich tego wiersza zamkniÄ™ty jest kluczem alegorii. [...] Sens metaforyczny zasugerowano mniej programowo a bardziej lirycznie, w sposób niedopowiedziany, poetycko zaszyfrowany. Znaczenie obrazu odczuwamy tu raczej, niż rozumiemy; przeżywamy lirycznie, dalecy od sfery przekonywania, rozumowania, czy widzenia naocznie. Obraz u koÅ„ca drogi poetyckiej Mickiewicza staje siÄ™ transpozycjÄ… jakiejÅ› trudno wyrażalnej, niejasno skrystalizowanej, a przecie urzekajÄ…cej, przejmujÄ…cej wartoÅ›ci lirycznej. Wiedzie nas ku elegijnej zadumie nad życiem, nad Å›mierciÄ…, nad sensem naszego istnienia” (Cz. Zgorzelski, dz. cyt.).
Wiersz zainspirowaÅ‚ wielu twórców do nawiÄ…zania w swoich dzieÅ‚ach do niezwykle subtelnej i poetyckiej wizji Å›wiata, ponieważ: „to najbardziej reprezentatywny utwór lozaÅ„ski. Widać w nim caÅ‚e wielkie doÅ›wiadczenie kompozycyjne Mickiewicza: „zdajÄ… siÄ™ Å‚Ä…czyć w jego budowie najróżniejsze tradycje: i prymitywność ludowych refrenów i kunszt splatania motywów powrotnych, igraszki trioletowych wariacji i opanowana kompozycja sonetowa”. I widać w nim równoczeÅ›nie tÄ™ zasadniczÄ… nowość, jakÄ… jest w kompozycji wierszy lozaÅ„skich niedomówienie, [...]. Wiersze lozaÅ„skie pisaÅ‚ poeta, który przestaÅ‚ siÄ™ jakby liczyć z czytelnikiem, z jego możliwoÅ›ciami przyjÄ™cia, zrozumienia, a który równoczeÅ›nie dostrzegaÅ‚, że „i sÅ‚uchacz, i widz jest artystÄ…” i jemu pozostawia trud konkretyzacji” (D. ZamÄ…ciÅ„ska, „Ze studiów nad kompozycjÄ… wierszy lirycznych Mickiewicza”, „Roczniki Humanistyczne” 1960, z. 1).
Jednym z kontynuatorów myÅ›li Mickiewicza jest poeta epoki współczesnoÅ›ci, Tadeusz Różewicz. OddaÅ‚ on hoÅ‚d cyklowi wierszy romantycznego wieszcza w tekÅ›cie „Liryki lozaÅ„skie”. PodobieÅ„stwa widać nie tylko w tytule, lecz także w głównym motywie wiersza – oba teksty Å‚Ä…czy wÄ…tek wody. U Różewicza jest ona nie tylko „wielka i czysta”, lecz przede wszystkim „martwa” – i niczego już nie odbija. Wojenny koszmar spowodowaÅ‚, iż poeta utraciÅ‚ wiarÄ™ w jakÄ…kolwiek wartość dorobku cywilizacji europejskiej, byÅ‚ przekonany o klÄ™sce jakichkolwiek czÅ‚owieczeÅ„stwa, przez co jego koncepcja losu ludzkiego jest jeszcze bardziej tragiczna, niż u Adama Mickiewicza.

Cykl lozaÅ„ski okazaÅ‚ siÄ™ także inspiracjÄ… dla innego poety współczesnoÅ›ci, a mianowicie dla CzesÅ‚awa MiÅ‚osza. CiekawÄ… próbÄ… nawiÄ…zania do zawartych w wiersza „Nad wodÄ… wielkÄ… i czystÄ…” myÅ›li jest napisany w 1935 roku, katastroficzny wiersz „ObÅ‚oki”. Oba tytuÅ‚y można zestawić nie tylko ze wzglÄ™du na zastosowane w nich Å›rodki artystyczne, lecz także na sformuÅ‚owane w nich prawdy o życiu i Å›wiecie: „Podobnie jak Blake, Mickiewicz, Dostojewski, Gombrowicz i kilku innych pisarzy, do których stale powraca w swojej eseistyce, jest MiÅ‚osz twórcÄ…, którego dzieÅ‚o wyrasta z gleby sprzecznoÅ›ci. SkÅ‚onniejsza do wnikliwej lektury część krytyki zdawaÅ‚a sobie z tego od dawna sprawÄ™, niemal każdÄ… ze swoich formuÅ‚ opatrujÄ…c jakimÅ› przeciwstawnym "ale". Katastrofizm? - ale "eschatologiczny". Moralistyka? - ale peÅ‚na przewrotnej ironii. Klasycyzm? - ale taki, który bez siÄ™gania do romantycznych korzeni istnieć by nie mógÅ‚. Poezja kultury? - a któż lepiej od MiÅ‚osza widzi i rozumie Å›wiat natury?” – fragment wypowiedzi StanisÅ‚awa BaraÅ„czaka („JÄ™zyk poetycki CzesÅ‚awa MiÅ‚osza”, „Teksty” 1981, nr 4-5) doskonale wskazuje na wielopÅ‚aszczyznowość i różnorakość problemów i motywów, podejmowanych przez poetÄ™ w swoich wierszach.

strona:    1    2    3    4    5  

Zobacz inne artykuły:

Mickiewicz Adam
Oda do młodości - interpretacja i analiza
Cisza morska - interpretacja i analiza
Stepy akermańskie - interpretacja i analiza
„Sonety krymskie” - streszczenie ogólne
Romantyzm „Sonetów krymskich”
Recepcja „Sonetów krymskich”
JÄ™zyk „Sonetów krymskich”
Problematyka „Sonetów krymskich”
PodziaÅ‚ wewnÄ™trzny „Sonetów krymskich”
Zmagania Mickiewicza z sonetem
OkolicznoÅ›ci powstania „Sonetów krymskich”
Polały się łzy - interpretacja i analiza
Nad wodÄ… wielkÄ… i czystÄ… - interpretacja i analiza
Snuć miłość - interpretacja i analiza
Liryki lozańskie - geneza i charakterystyka
Do matki Polki - interpretacja i analiza
Niepewność - interpretacja i analiza
Do M*** - interpretacja i analiza
Zima miejska - interpretacja i analiza
Lilje - interpretacja i analiza
Pani Twardowska - interpretacja i analiza
To lubiÄ™ - interpretacja i analiza
Powrót taty - interpretacja i analiza
Rybka - interpretacja i analiza
Åšwitezianka - interpretacja i analiza
Ajudah - interpretacja i analiza
Świteź - interpretacja i analiza
Pielgrzym - interpretacja i analiza
Pierwiosnek - interpretacja i analiza
Czatyrdah - interpretacja i analiza
Ballady i romanse - opracowanie
Bajdary - interpretacja i analiza
Bakczysaraj - interpretacja i analiza
Widok gór ze stepów Kozłowa - interpretacja i analiza
Burza - interpretacja i analiza
Żegluga - interpretacja i analiza

Norwid Cyprian Kamil
Bema pamięci żałobny rapsod - interpretacja i analiza
Bema pamięci żałobny rapsod - wiadomości wstępne
Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - interpretacja i analiza
Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - wiadomości wstępne
Moja ojczyzna - interpretacja i analiza
Moja ojczyzna - wiadomości wstepne
Pielgrzym - interpretacja i analiza
Pielgrzym - wiadomości wstępne
Pióro - interpretacja i analiza
Pióro - wiadomości wstępne
W Weronie - interpretacja i analiza
W Weronie - wiadomości wstępne
Moja piosnka II - interpretacja i analiza
Do obywatela Johna Browne'a - interpretacja i analiza
Do obywatela Johna Browne'a - wiadomości wstępne
Fortepian Szopena - analiza
Fortepian Szopena - interpretacja
Fortepian Szopena - wiadomości wstępne

SÅ‚owacki Juliusz
Rozmowa z piramidami - interpretacja i analiza
Grób Agamemnona - interpretacja i analiza
Grób Agamemnona - motyw mogiły, grobu
Smutno mi Boże - interpretacja i analiza
Smutno mi, Boże! - wiadomości wstępne
Sowiński w okopach Woli - interpretacja i analiza
Sowiński w okopach Woli - wiadomości wstępne
Testament mój - interpretacja i analiza
Testament mój - wiadomości wstępne
Rozłączenie - interpretacja i analiza

Inne
Analiza porównawcza utworów „Oda do mÅ‚odoÅ›ci” Adama Mickiewicza i „Do mÅ‚odych” Adama Asnyka



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies