Polały się łzy - interpretacja i analiza - strona 3
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Romantyzm

Polały się łzy - interpretacja i analiza

Autor: Karolina Marlêga

Epitety są dobrane według klucza: łączy je rym wewnętrzny, odpowiadający za melodyjność tekstu, którą najbardziej widać właśnie w linijce dotyczącej dojrzałych lat autora:
„Na mój wiek mÄ™ski, wiek klÄ™ski”.
Przytoczona linijka jest najkrótsza z caÅ‚ego wiersza, liczy zaledwie osiem sylab, podczas gdy poprzedzajÄ…cy jÄ…, „mÅ‚odzieÅ„czy” wers liczy aż jedenaÅ›cie zgÅ‚osek (6+5: „Na mojÄ… mÅ‚odość górnÄ… i durnÄ…”), w dwa inne po dziesięć (5+5).

Z kolei podziaÅ‚ słów „Na mój wiek mÄ™ski, wiek klÄ™ski” przedstawia siÄ™ w zestawieniu „5+3”, czyli ze Å›redniówkÄ… po piÄ…tej sylabie.

Na rytm utworu, prócz zestawienia epitetów w pary, majÄ… wpÅ‚yw także powtórzenie: „na me”, „na mojÄ…”, „na mój”.

Budowa oceny „wieku mÄ™skiego” jest tak jednoznaczna, iż nie pozostawia odmiennej, niż dosÅ‚owna, Å›cieżki interpretacyjnej – lata te wywoÅ‚ujÄ… w podmiocie rozgoryczenie.

Prostota tego wiersza Å›wiadczy o jego wielkim artystycznym kunszcie. Zdaniem cytowanego już Przybosia jest to utwór niezwykÅ‚y w historii literatury: „Nie znam poety, który na tak krótkiej przestrzeni uzyskaÅ‚ tak silny efekt uczuciowy. Lapidarność, zwiÄ™zÅ‚ość maksymalna – oto co uderza i miażdży sÅ‚uchacza w tym wierszu (…) jeÅ›li ideaÅ‚em nowoczesnej poezji jest (…) „maksimum treÅ›ci lirycznej w minimum słów” – wiersz ten jest rewolucyjnie nowatorski” (J. PrzyboÅ›, dz. cyt.).

Na dowód swojej refleksji wiersza Mickiewicza awangardowy poeta przytacza podsumowanie poszczególnych etapów życia za pomocą zaledwie kilku przymiotników:
- Å‚zy – „czyste”, „rzÄ™siste”,
- dzieciÅ„stwo – „sielskie”, „anielskie”,
- mÅ‚odość – „górna”, „durna”.

AnalizujÄ…c wiersz „PolaÅ‚y siÄ™ Å‚zy” nie można zapomnieć o ciekawie skonstruowanej warstwie wersyfikacyjnej utworu – liryk Mickiewicza nie mieÅ›ci siÄ™ w żadnym schemacie. Nie jest to ani wiersz sylabiczny, ani sylabotoniczny, ani toniczny. PrzyboÅ› mówi tu o: „prekursorskim odkryciu nowych dróg rytmiki (…) Gdy chwytam uchem tok caÅ‚ego utworu, uderza mnie szczególna wÅ‚aÅ›ciwość rytmiczna: mam wrażenie zarazem jednolitoÅ›ci i różnorodnoÅ›ci, jakieÅ› uczucie mieszane: spokoju i niepokoju” (J. PrzyboÅ›, dz. cyt.).
Dzięki tak dobranej rytmice wiersz cały czas zaskakuje czytelnika swoją zmiennością.

PrzedziwnÄ… i oryginalnÄ… strukturÄ™ wersyfikacyjnÄ… wiersza „PolaÅ‚y siÄ™ Å‚zy” chyba najtrafniej zdoÅ‚aÅ‚ okreÅ›lić jednak Adam Ważyk: „nad doÅ›wiadczeniem poetyckim i wersyfikacyjnym zawartym w tym liryku zastanawiaÅ‚o siÄ™ wielu poetów. SÄ… to cechy wersyfikacji ludowej: odcinek trzyzgÅ‚oskowy i powtórka typu refrenowego. Nie ma paciorków, jest jedna rozbudowana fraza obejmujÄ…ca caÅ‚ość. Obciążenia toku (…), które odgrywajÄ… ogromnÄ… rolÄ™ w plastyce intonacyjnej Mickiewicza, tutaj charakteryzujÄ… trudnoÅ›ci, bóle, zmagania opisywanego procesu; tym procesem jest życie caÅ‚e poety, ujÄ™te w jednÄ… frazÄ™ (A. Ważyk, „Romantyczność i wiersz wolny”, [w:] „Mickiewicz i wersyfikacja narodowa”, 1951).

PolaÅ‚y siÄ™ Å‚zy…” to jeden z ostatnich utworów Adama Mickiewicza, przez co można go odczytywać go jako koÅ„cowÄ… wypowiedź wielkiego romantycznego wieszcza: „Choć wiem i wiedziaÅ‚em, że nie byÅ‚ to wiersz z datÄ… najpóźniejszÄ…, że nie jest to utwór Mickiewicza chronologicznie ostatni, przyjmowaÅ‚em go zawsze w swoim odczuciu jako sÅ‚owo koÅ„cowe, najbliższe milczeniu. Jak napis uÅ‚ożony na kamieÅ„ grobowy, napis mówiÄ…cy prawdziwie i najkrócej wszystko o życiu poety” (J. PrzyboÅ›, dz. cyt.).

strona:    1    2    3  

Zobacz inne artykuły:

Mickiewicz Adam
Oda do młodości - interpretacja i analiza
Snuć miłość - interpretacja i analiza
Liryki lozańskie - geneza i charakterystyka
Do matki Polki - interpretacja i analiza
Niepewność - interpretacja i analiza
Do M*** - interpretacja i analiza
Zima miejska - interpretacja i analiza
Lilje - interpretacja i analiza
Pani Twardowska - interpretacja i analiza
To lubiÄ™ - interpretacja i analiza
Powrót taty - interpretacja i analiza
Rybka - interpretacja i analiza
Åšwitezianka - interpretacja i analiza
Świteź - interpretacja i analiza
Ajudah - interpretacja i analiza
Pierwiosnek - interpretacja i analiza
Pielgrzym - interpretacja i analiza
Ballady i romanse - opracowanie
Czatyrdah - interpretacja i analiza
Bajdary - interpretacja i analiza
Bakczysaraj - interpretacja i analiza
Widok gór ze stepów Kozłowa - interpretacja i analiza
Burza - interpretacja i analiza
Żegluga - interpretacja i analiza
Cisza morska - interpretacja i analiza
Stepy akermańskie - interpretacja i analiza
„Sonety krymskie” - streszczenie ogólne
Romantyzm „Sonetów krymskich”
Recepcja „Sonetów krymskich”
JÄ™zyk „Sonetów krymskich”
Problematyka „Sonetów krymskich”
PodziaÅ‚ wewnÄ™trzny „Sonetów krymskich”
Zmagania Mickiewicza z sonetem
OkolicznoÅ›ci powstania „Sonetów krymskich”
Polały się łzy - interpretacja i analiza
Nad wodÄ… wielkÄ… i czystÄ… - interpretacja i analiza

Norwid Cyprian Kamil
Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - interpretacja i analiza
Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - wiadomości wstępne
Moja ojczyzna - interpretacja i analiza
Moja ojczyzna - wiadomości wstepne
Pielgrzym - interpretacja i analiza
Pielgrzym - wiadomości wstępne
Pióro - interpretacja i analiza
Pióro - wiadomości wstępne
W Weronie - interpretacja i analiza
W Weronie - wiadomości wstępne
Moja piosnka II - interpretacja i analiza
Do obywatela Johna Browne'a - interpretacja i analiza
Do obywatela Johna Browne'a - wiadomości wstępne
Fortepian Szopena - analiza
Fortepian Szopena - interpretacja
Fortepian Szopena - wiadomości wstępne
Bema pamięci żałobny rapsod - interpretacja i analiza
Bema pamięci żałobny rapsod - wiadomości wstępne

SÅ‚owacki Juliusz
Rozmowa z piramidami - interpretacja i analiza
Grób Agamemnona - interpretacja i analiza
Grób Agamemnona - motyw mogiły, grobu
Smutno mi Boże - interpretacja i analiza
Smutno mi, Boże! - wiadomości wstępne
Sowiński w okopach Woli - interpretacja i analiza
Sowiński w okopach Woli - wiadomości wstępne
Testament mój - interpretacja i analiza
Testament mój - wiadomości wstępne
Rozłączenie - interpretacja i analiza

Inne
Analiza porównawcza utworów „Oda do mÅ‚odoÅ›ci” Adama Mickiewicza i „Do mÅ‚odych” Adama Asnyka



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies