JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Romantyzm
W skÅ‚ad „Sonetów krymskich” wchodzÄ… nastÄ™pujÄ…ce utwory:
I „Stepy akermaÅ„skie”
II „Cisza morska”
III „Å»egluga”
IV „Burza”
V „Widok gór ze stepów KozÅ‚owa”
VI „Bakczysaraj”
VII „Bakczysaraj w nocy”
VIII „Grób Potockiej”
IX „MogiÅ‚y haremu”
X „Bajdry”
XI „AÅ‚uszta w dzieÅ„”
XII „AÅ‚uszta w nocy”
XIII „Czatyrdah”
XIV „Pielgrzym”
XV „Droga nad przepaÅ›ciÄ… w Czufut-Kale”
XVI „Góra Kikineis”
XVII „Ruiny zamku w BaÅ‚akÅ‚awie”
XVIII „Ajudah”.
Utwory dedykowane zostaÅ‚y towarzyszom podróży krymskiej. Nie stanowiÄ… one jednak chronologicznego zapisu trasy. Mickiewicz potraktowaÅ‚ kolejność sonetów ze swobodÄ…. Jednak wielu z badaczy, miÄ™dzy innymi CzesÅ‚aw Zgorzelski, dostrzega logiczny porzÄ…dek sonetów: „I podobnie dziÅ› dla nas cykl sonetów, na pozór luźno ze sobÄ… powiÄ…zanych, tworzy tak wykoÅ„czonÄ…, tak Å›ciÅ›le zespolonÄ… caÅ‚ość, że nic już tu dodane ani ujÄ™te być nie może” (Cz. Zgorzelski, „Pilegrzym w krainie dostatków i krasy” [w:] „O sztuce poetyckiej Mickiewicza”, Warszawa 2001).
Cykl otwiera motto, bÄ™dÄ…ce fragmentem z „Not i objaÅ›nieÅ„” do „Dywanu Wchodu i Zachodu” autorstwa Johana Goethego:
„Wer den Dichter will verstehen, [Kto poetÄ™ chce zrozumieć,]
Muss in Dichter’s Lande gehenn” [Musi udać siÄ™ do jego kraju].
strona: 1 2
Partner serwisu:
kontakt | polityka cookies
OkolicznoÅ›ci powstania „Sonetów krymskich”
Autor: Karolina MarlêgaW skÅ‚ad „Sonetów krymskich” wchodzÄ… nastÄ™pujÄ…ce utwory:
I „Stepy akermaÅ„skie”
II „Cisza morska”
III „Å»egluga”
IV „Burza”
V „Widok gór ze stepów KozÅ‚owa”
VI „Bakczysaraj”
VII „Bakczysaraj w nocy”
VIII „Grób Potockiej”
IX „MogiÅ‚y haremu”
X „Bajdry”
XI „AÅ‚uszta w dzieÅ„”
XII „AÅ‚uszta w nocy”
XIII „Czatyrdah”
XIV „Pielgrzym”
XV „Droga nad przepaÅ›ciÄ… w Czufut-Kale”
XVI „Góra Kikineis”
XVII „Ruiny zamku w BaÅ‚akÅ‚awie”
XVIII „Ajudah”.
Utwory dedykowane zostaÅ‚y towarzyszom podróży krymskiej. Nie stanowiÄ… one jednak chronologicznego zapisu trasy. Mickiewicz potraktowaÅ‚ kolejność sonetów ze swobodÄ…. Jednak wielu z badaczy, miÄ™dzy innymi CzesÅ‚aw Zgorzelski, dostrzega logiczny porzÄ…dek sonetów: „I podobnie dziÅ› dla nas cykl sonetów, na pozór luźno ze sobÄ… powiÄ…zanych, tworzy tak wykoÅ„czonÄ…, tak Å›ciÅ›le zespolonÄ… caÅ‚ość, że nic już tu dodane ani ujÄ™te być nie może” (Cz. Zgorzelski, „Pilegrzym w krainie dostatków i krasy” [w:] „O sztuce poetyckiej Mickiewicza”, Warszawa 2001).
Cykl otwiera motto, bÄ™dÄ…ce fragmentem z „Not i objaÅ›nieÅ„” do „Dywanu Wchodu i Zachodu” autorstwa Johana Goethego:
„Wer den Dichter will verstehen, [Kto poetÄ™ chce zrozumieć,]
Muss in Dichter’s Lande gehenn” [Musi udać siÄ™ do jego kraju].
strona: 1 2
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies