Recepcja „Sonetów krymskich” - strona 2
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Romantyzm

Recepcja „Sonetów krymskich”

Autor: Karolina Marlêga

Zdecydowanie bardziej entuzjastycznie nastawiony wobec konceptu Mickiewicza byÅ‚ Mochnacki: „Ów niezgÅ‚Ä™biony duch w poezji Adama Mickiewicza, co mimo rozmiarowego ksztaÅ‚tu sonetów rozpostarÅ‚ siÄ™ tak daleko, urozmaicić także potrafi wielorako przepychem wschodniej imaginacji i Å‚udzÄ…cym melancholii kolorytem, a czasem zarysami przestronnych pomysłów jednostajność erotycznej tych poematów treÅ›ci (...) «Krymskie sonety» Adama Mickiewicza można by nazwać nowym wynalazkiem poetyckim (...). Ich osnowa nie ma w sobie nic wspólnego z erotycznym charakterem wÅ‚aÅ›ciwym temu rodzajowi poezji lirycznej” (M. Mochnacki, dz. cyt.).

Wspomniany już kilkakrotnie przez nas, krytyk i badacz zdecydowanie współczesny, Ignacy Opacki zachwyca siÄ™ bogactwem gatunkowym „Sonetów krymskich”, ukazujÄ…c współgranie wielu konwencji gatunkowych na przestrzeni caÅ‚ego cyklu: „Bo rzecz nie tylko w tym, że jest tam i epika, i liryka. Rzecz w tym, jaka liryka. I tutaj – od razu: jakże wiele tych konwencji! Jest konwencja dydaktycznej liryki historiozoficznej, konwencja liryki „tÄ™sknoty do kraju”, a także konwencja liryki «urzeczenia pejzażem». Pojedyncze sonety czerpiÄ… z coraz to innych nurtów poetyckich, wyrastajÄ…cych z coraz to innej tradycji: poezja ruin, poezja grobów, dla każdego z tych nurtów można by cytować dziesiÄ…tki i setki odrÄ™bnych, samoistne nurty rozwojowe tworzÄ…cych wierszy. Tutaj wszystko pomieszczone w jednym cyklu, którego jednolitoÅ›ci nikomu z badaczy do gÅ‚owy nie przyszÅ‚o podważać. (...) cykl Mickiewiczowski jest kompozycjÄ… zasadzajÄ…cÄ… siÄ™ na wysnuciu wniosków z «materii rozmaitoÅ›ci» poematu opisowego, która poemat ten w gruncie rzeczy rozbijaÅ‚a. Mickiewicz rozbiÅ‚ go do koÅ„ca, fragmentaryczność utajonÄ… ujawniÅ‚, przemieniÅ‚ w cykl fragmentów osobnych, którym nadaÅ‚ wykoÅ„czony ksztaÅ‚t sonetowy. CiÄ…gÅ‚ość poematowÄ…, narracyjnÄ… zmieniÅ‚ w ciÄ…gÅ‚ość cyklicznÄ…. I oparÅ‚ tÄ™ ciÄ…gÅ‚ość na podstawowych dla poematu opisowego czynnikach: zwiedzanym krajobrazie i «czujÄ…cym narratorze – wÄ™drowniku«, bÅ‚Ä…dzÄ…cym wÅ›ród tego krajobrazu i pod jego wpÅ‚ywem rozmyÅ›lajÄ…cym (I. Opacki, „Z zagadnieÅ„ cyklu sonetowego w polskim romantyzmie”. w: tegoż, „Odwrócona elegia. O przenikaniu siÄ™ postaci gatunkowych w poezji”. Katowice 1999)
MaÅ‚gorzata Turczyn dokonuje podsumowania kilkunastu przytoczonych w swoim artykule wypowiedzi krytyków: „W Å›wietle tych uwag – zamiast dominacji literackich wpÅ‚ywów – w cyklu krymskim Mickiewiczowskiej reinterpretacji towarzyszy otwarcie nowego Å›wiata wyobrażeÅ„. Wy­obrażeÅ„ na miarÄ™ rzeczywistoÅ›ci romantycznej” (M. Turczyn, „Sonety krymskie Adama Mickiewicza – główne kierunki interpretacji”, SÅ‚upsk 2004).

Z argumentem tym nie sposób polemizować. „Sonety krymskie” wniosÅ‚y powiew Å›wieżoÅ›ci i przyczyniÅ‚y siÄ™ do popularyzacji polskiego romantyzmu.

strona:    1    2  

Zobacz inne artykuły:

Mickiewicz Adam
Oda do młodości - interpretacja i analiza
Lilje - interpretacja i analiza
Pani Twardowska - interpretacja i analiza
To lubiÄ™ - interpretacja i analiza
Powrót taty - interpretacja i analiza
Rybka - interpretacja i analiza
Åšwitezianka - interpretacja i analiza
Świteź - interpretacja i analiza
Ajudah - interpretacja i analiza
Pierwiosnek - interpretacja i analiza
Pielgrzym - interpretacja i analiza
Ballady i romanse - opracowanie
Czatyrdah - interpretacja i analiza
Bajdary - interpretacja i analiza
Bakczysaraj - interpretacja i analiza
Widok gór ze stepów Kozłowa - interpretacja i analiza
Burza - interpretacja i analiza
Żegluga - interpretacja i analiza
Cisza morska - interpretacja i analiza
Stepy akermańskie - interpretacja i analiza
„Sonety krymskie” - streszczenie ogólne
Romantyzm „Sonetów krymskich”
Recepcja „Sonetów krymskich”
JÄ™zyk „Sonetów krymskich”
Problematyka „Sonetów krymskich”
PodziaÅ‚ wewnÄ™trzny „Sonetów krymskich”
Zmagania Mickiewicza z sonetem
OkolicznoÅ›ci powstania „Sonetów krymskich”
Polały się łzy - interpretacja i analiza
Nad wodÄ… wielkÄ… i czystÄ… - interpretacja i analiza
Snuć miłość - interpretacja i analiza
Liryki lozańskie - geneza i charakterystyka
Do matki Polki - interpretacja i analiza
Niepewność - interpretacja i analiza
Do M*** - interpretacja i analiza
Zima miejska - interpretacja i analiza

Norwid Cyprian Kamil
Pióro - interpretacja i analiza
Pióro - wiadomości wstępne
W Weronie - interpretacja i analiza
W Weronie - wiadomości wstępne
Moja piosnka II - interpretacja i analiza
Do obywatela Johna Browne'a - interpretacja i analiza
Do obywatela Johna Browne'a - wiadomości wstępne
Fortepian Szopena - analiza
Fortepian Szopena - interpretacja
Fortepian Szopena - wiadomości wstępne
Bema pamięci żałobny rapsod - interpretacja i analiza
Bema pamięci żałobny rapsod - wiadomości wstępne
Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - interpretacja i analiza
Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - wiadomości wstępne
Moja ojczyzna - interpretacja i analiza
Moja ojczyzna - wiadomości wstepne
Pielgrzym - interpretacja i analiza
Pielgrzym - wiadomości wstępne

SÅ‚owacki Juliusz
Rozmowa z piramidami - interpretacja i analiza
Grób Agamemnona - interpretacja i analiza
Grób Agamemnona - motyw mogiły, grobu
Smutno mi Boże - interpretacja i analiza
Smutno mi, Boże! - wiadomości wstępne
Sowiński w okopach Woli - interpretacja i analiza
Sowiński w okopach Woli - wiadomości wstępne
Testament mój - interpretacja i analiza
Testament mój - wiadomości wstępne
Rozłączenie - interpretacja i analiza

Inne
Analiza porównawcza utworów „Oda do mÅ‚odoÅ›ci” Adama Mickiewicza i „Do mÅ‚odych” Adama Asnyka



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies