„Sonety krymskie” - streszczenie ogólne - strona 2
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Romantyzm

„Sonety krymskie” - streszczenie ogólne

Autor: Karolina Marlêga

VII „Bakczysaraj w nocy”
Siódmy sonet ma charakter opisowy. Ponownie znajdujemy się w Bakczysraju, jednak tym razem w nocy. Miejsce to wygląda jednak zupełnie inaczej po zmroku. W ten subtelny sposób zaznaczył Mickiewicz, iż rzeczy nie są zawsze takie, jak nam się wydaje, a wszystko zależy sposobu postrzegania. W dzień popadające w ruinę miasto, nocą zamienia się w coś na kształt teatru cieni. Utwór ten chyba najbardziej ze wszystkich w zbiorze nasycony jest orientalnym słownictwem.

VIII „Grób Potockiej”
W ósmym sonecie podróżujący znalazł się nad grobem młodej Polki, którą pochowano na Krymie. Mogiła rodaczki wprowadziła go w refleksyjny nastrój, a jego myśli pobiegły w kierunku ukochanej ojczyzny. Podmiot liryczny wyraża przekonanie, iż jego spotka podobny los, również umrze i zostanie pochowany z dala od ojczystej ziemi:
„Polko, i ja dni skoÅ„czÄ™ w samotnej żaÅ‚obie;
Tu niech mi garstkÄ™ ziemi dÅ‚oÅ„ przyjazna rzuci”.
Sonet ten charakteryzuje się poważnym i smutnym nastrojem.

IX „MogiÅ‚y haremu”
W dziewiÄ…tym sonecie podmiotem lirycznym jest Mirza. MuzuÅ‚maÅ„ski przewodnik zwraca siÄ™ do grobów zmarÅ‚ych w kwiecie wieku kochanek wÅ‚adców Wschodu. Utwór ten w dokonaÅ‚y sposób odzwierciedla egzotycznÄ… kulturÄ™ Orientu. Jest to hoÅ‚d zÅ‚ożony piÄ™knym kobietom, „różom edeÅ„skim”, a jednoczeÅ›nie kolejne odniesienie siÄ™ do tematu przemijania. Mirza ubolewa nad tym, że byle zagraniczny podróżnik może spoglÄ…dać na mogiÅ‚y haremów, co byÅ‚oby nie do pomyÅ›lenia za dawnych czasów. Uspokaja go jednak myÅ›l, iż „Prorok”, czyli Allach, w swojej mÄ…droÅ›ci daruje niewiernym to przewinienie.

X „Bajdary”
W dziesiÄ…tym sonecie widzimy podróżnika pÄ™dzÄ…cego na rumaku. Nie szczÄ™dzi on zwierzÄ™cia, gnajÄ…c przez lasy i doliny. PÄ™d jest niemal szaleÅ„czy, przez co widok mijanych gÅ‚azów, drzew, Å‚Ä…k zlewa siÄ™ podmiotowi w niewyraźnÄ… caÅ‚ość. Wszystko po to, by odurzyć siÄ™ wrażeniami, „upić tym wirem obrazów”. Podróżnik celowo chce podnieść sobie adrenalinÄ™, by zapomnieć o tÄ™sknocie do ojczyzny. Na nic to siÄ™ jednak zdaje, ponieważ zapada zmrok i trzeba wracać. Zdesperowany podmiot liryczny staje na brzegu morza i czeka, aż lodowate fale porwÄ… go w gÅ‚Ä…b toni, uwalniajÄ…c chociaż na chwilÄ™ od bolesnych wspomnieÅ„ o ojczyźnie.
XI „AÅ‚uszta w dzieÅ„”
Jedenasty ma charakter stricte opisowy. Podmiot liryczny zarysowaÅ‚ w nim niezwykle malowniczo krajobraz krymskiego kurortu. Jak możemy przeczytać w objaÅ›nieniach autora, AÅ‚uszta to „Jedno z miejsc najrozkoszniejszych Krymu. Tam już wiatry północne nigdy nie dochodzÄ… i podróżny w listopadzie szuka czÄ™stokroć chÅ‚odu pod cieniem ogromnych orzechów wÅ‚oskich, jeszcze zielonych”. Sonet ten jest kolejnym hoÅ‚dem dla kultury Orientu. Widzimy w nim piÄ™kne miasto, które z samego rana spowija szmer muzuÅ‚maÅ„skich modlitw. U stóp poÅ‚ożonej na skalistym wybrzeżu AÅ‚uszty szaleje spienione morze, które zwiastuje srogÄ… burzÄ™.

XII „AÅ‚uszta w nocy”
Dwunasty sonet ponownie rozgrywa się w Ałuszcie. Podobnie jak Bakczysaraj, mamy okazję poznać dwukrotnie to samo miejsce, lecz za każdym razem o innej porze dnia. Nocą Ałuszta pogrążona jest w ciemności, a prawdziwy spektakl świateł rozgrywa się na niebie. Już kiedy podróżnik zasypiał, na równe nogi zerwał go niespodziewany błysk. Okazało się, iż nad jego głową rozbłysnął meteor. Wówczas podmiot liryczny przyrównał krymską noc do wschodniej kochanki:
„Nocy wschodnia! ty naksztaÅ‚t wschodniej odaliski,
Pieszczotami usypiasz, a kiedym snu blizki,
Ty iskrÄ… oka znowu budzisz do pieszczoty”.

XIII „Czatyrdah”
W trzynastym sonecie gÅ‚os ponownie zabiera Mirza. Jest to swoista manifestacja Å›wiatopoglÄ…du muzuÅ‚maÅ„skiego przewodnika. Widzimy go bowiem wznoszÄ…cego modÅ‚y do Czatyrdahu – góry, „masztu krymskiego statku”. Szczyt zdecydowanie dominuje nad krajobrazem. Z modlitwy Mirzy dowiadujemy siÄ™, iż natura z caÅ‚ym swoim piÄ™knem, a także bezwzglÄ™dnoÅ›ciÄ… i brutalnoÅ›ciÄ…, jest emanacjÄ… boskiej woli. Z tego wÅ‚aÅ›nie powodu nie mamy prawa buntować siÄ™ przeciwko prawom przyrody, lecz pokornie oddawać jej hoÅ‚d.

strona:    1    2    3  

Zobacz inne artykuły:

Mickiewicz Adam
Oda do młodości - interpretacja i analiza
Lilje - interpretacja i analiza
Pani Twardowska - interpretacja i analiza
To lubiÄ™ - interpretacja i analiza
Powrót taty - interpretacja i analiza
Rybka - interpretacja i analiza
Åšwitezianka - interpretacja i analiza
Świteź - interpretacja i analiza
Ajudah - interpretacja i analiza
Pierwiosnek - interpretacja i analiza
Pielgrzym - interpretacja i analiza
Ballady i romanse - opracowanie
Czatyrdah - interpretacja i analiza
Bajdary - interpretacja i analiza
Bakczysaraj - interpretacja i analiza
Widok gór ze stepów Kozłowa - interpretacja i analiza
Burza - interpretacja i analiza
Żegluga - interpretacja i analiza
Cisza morska - interpretacja i analiza
Stepy akermańskie - interpretacja i analiza
„Sonety krymskie” - streszczenie ogólne
Romantyzm „Sonetów krymskich”
Recepcja „Sonetów krymskich”
JÄ™zyk „Sonetów krymskich”
Problematyka „Sonetów krymskich”
PodziaÅ‚ wewnÄ™trzny „Sonetów krymskich”
Zmagania Mickiewicza z sonetem
OkolicznoÅ›ci powstania „Sonetów krymskich”
Polały się łzy - interpretacja i analiza
Nad wodÄ… wielkÄ… i czystÄ… - interpretacja i analiza
Snuć miłość - interpretacja i analiza
Liryki lozańskie - geneza i charakterystyka
Do matki Polki - interpretacja i analiza
Niepewność - interpretacja i analiza
Do M*** - interpretacja i analiza
Zima miejska - interpretacja i analiza

Norwid Cyprian Kamil
Pióro - interpretacja i analiza
Pióro - wiadomości wstępne
W Weronie - interpretacja i analiza
W Weronie - wiadomości wstępne
Moja piosnka II - interpretacja i analiza
Do obywatela Johna Browne'a - interpretacja i analiza
Do obywatela Johna Browne'a - wiadomości wstępne
Fortepian Szopena - analiza
Fortepian Szopena - interpretacja
Fortepian Szopena - wiadomości wstępne
Bema pamięci żałobny rapsod - interpretacja i analiza
Bema pamięci żałobny rapsod - wiadomości wstępne
Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - interpretacja i analiza
Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - wiadomości wstępne
Moja ojczyzna - interpretacja i analiza
Moja ojczyzna - wiadomości wstepne
Pielgrzym - interpretacja i analiza
Pielgrzym - wiadomości wstępne

SÅ‚owacki Juliusz
Rozmowa z piramidami - interpretacja i analiza
Grób Agamemnona - interpretacja i analiza
Grób Agamemnona - motyw mogiły, grobu
Smutno mi Boże - interpretacja i analiza
Smutno mi, Boże! - wiadomości wstępne
Sowiński w okopach Woli - interpretacja i analiza
Sowiński w okopach Woli - wiadomości wstępne
Testament mój - interpretacja i analiza
Testament mój - wiadomości wstępne
Rozłączenie - interpretacja i analiza

Inne
Analiza porównawcza utworów „Oda do mÅ‚odoÅ›ci” Adama Mickiewicza i „Do mÅ‚odych” Adama Asnyka



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies