Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Romantyzm

Stepy akermańskie - interpretacja i analiza

Mickiewicz osiągnął bardzo ciekawy efekt artystyczny, będący kolejnym dowodem jego niespotykanego kunsztu. Otóż za pomocą dźwięków ledwie słyszalnych, szmerów, szumów, powiewów, a także wrażeń dźwiękowych dla człowieka nieosiągalnych jak na przykład odgłos ocierania się węża o zioła czy kołysanie się motyla na źdźble trawy, poeta uzyskał efekt ciszy.

Warto zwrócić uwagę na kolejny efekt artystyczny osiągnięty w „Sonetach krymskich” to wrażenie ruchu. Udało się to Mickiewiczowi uzyskać poprzez zastosowanie dużej liczby aktywnych czasowników: „wpłynąłem”, „nurza się”, „brodzi”, „omijam”, „szukam”, „kołysa”. Ponadto w utworze dostrzec możemy wykrzyknienia oraz pytania, które nie tylko nadają sonetowi dynamiczności, ale również budują warstwę emocjonalną.

Sonety krymskie” przepełnione są wyszukanymi metaforami oraz epitetami, których zadaniem jest oddanie niesamowitości krymskiego krajobrazu. „Stepy akermańskie”, jako utwór otwierający cykl, zawierają takie przenośnie jak na przykład: „suchego przestwór oceanu”, „powódź kwiatów”, gwiazd szukam, przewodniczek łodzi”. Jeśli chodzi o epitety, to możemy wymienić: „koralowe ostrowy”, „śliską piersią”.

Efekty „malarskie” zostały użyte w części opisowej sonetu, z kolei część refleksyjna zbudowana została na podstawie wyrazów dźwiękonaśladowczych oraz nagromadzenie głosek syczących, dzięki czemu powstaje wrażenie szeptu, szmeru: słyszę ciągnące żurawie,
„Słyszę, kędy się motyl kołysa na trawie,
Kędy wąż śliską piersią dotyka się zioła”.

Polańczyk opisuje świat przedstawiony w „Stepach akermańskich” jako:
zmysłowy, realny, przyciągający uwagę obserwatora. Czyste kolory (np. zieleń, koral) przechodzą w kontrast: jasno – ciemno, który pozwala skupić myśli na stanie duchowym podmiotu, jego uczuciach i osobistych przeżyciach” (D. Polańczyk, dz. cyt.).


Sonet „Stepy akermańskie” ma układ klasyczny. Składa się z dwóch kwartyn i dwóch tercyn, czyli strof cztero i trój wersowych. Jeśli chodzi o rymy, to mają one układ ABBA w części opisowej oraz CDC w części refleksyjnej. Utwór można określić klasycznym trzynastozgłoskowcem, gdyż każda strofa bez wyjątku liczy sobie trzynaście głosek.

strona:    1    2  


Zobacz inne artykuły:

Mickiewicz Adam
Oda do młodości - interpretacja i analiza
Bakczysaraj - interpretacja i analiza
Widok gór ze stepów Kozłowa - interpretacja i analiza
Burza - interpretacja i analiza
Żegluga - interpretacja i analiza
Cisza morska - interpretacja i analiza
Stepy akermańskie - interpretacja i analiza
„Sonety krymskie” - streszczenie ogólne
Romantyzm „Sonetów krymskich”
Recepcja „Sonetów krymskich”
Język „Sonetów krymskich”
Problematyka „Sonetów krymskich”
Podział wewnętrzny „Sonetów krymskich”
Zmagania Mickiewicza z sonetem
Okoliczności powstania „Sonetów krymskich”
Polały się łzy - interpretacja i analiza
Nad wodą wielką i czystą - interpretacja i analiza
Snuć miłość - interpretacja i analiza
Liryki lozańskie - geneza i charakterystyka
Do matki Polki - interpretacja i analiza
Niepewność - interpretacja i analiza
Do M*** - interpretacja i analiza
Zima miejska - interpretacja i analiza
Lilje - interpretacja i analiza
Pani Twardowska - interpretacja i analiza
To lubię - interpretacja i analiza
Powrót taty - interpretacja i analiza
Rybka - interpretacja i analiza
Świtezianka - interpretacja i analiza
Świteź - interpretacja i analiza
Ajudah - interpretacja i analiza
Pierwiosnek - interpretacja i analiza
Pielgrzym - interpretacja i analiza
Ballady i romanse - opracowanie
Czatyrdah - interpretacja i analiza
Bajdary - interpretacja i analiza

Norwid Cyprian Kamil
Bema pamięci żałobny rapsod - interpretacja i analiza
Bema pamięci żałobny rapsod - wiadomości wstępne
Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - interpretacja i analiza
Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - wiadomości wstępne
Moja ojczyzna - interpretacja i analiza
Moja ojczyzna - wiadomości wstepne
Pielgrzym - interpretacja i analiza
Pielgrzym - wiadomości wstępne
Pióro - interpretacja i analiza
Pióro - wiadomości wstępne
W Weronie - interpretacja i analiza
W Weronie - wiadomości wstępne
Moja piosnka II - interpretacja i analiza
Do obywatela Johna Browne'a - interpretacja i analiza
Do obywatela Johna Browne'a - wiadomości wstępne
Fortepian Szopena - analiza
Fortepian Szopena - interpretacja
Fortepian Szopena - wiadomości wstępne

Słowacki Juliusz
Rozmowa z piramidami - interpretacja i analiza
Grób Agamemnona - interpretacja i analiza
Grób Agamemnona - motyw mogiły, grobu
Smutno mi Boże - interpretacja i analiza
Smutno mi, Boże! - wiadomości wstępne
Sowiński w okopach Woli - interpretacja i analiza
Sowiński w okopach Woli - wiadomości wstępne
Testament mój - interpretacja i analiza
Testament mój - wiadomości wstępne
Rozłączenie - interpretacja i analiza

Inne
Analiza porównawcza utworów „Oda do młodości” Adama Mickiewicza i „Do młodych” Adama Asnyka



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies