Stepy akermańskie - interpretacja i analiza - strona 2
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Romantyzm

Stepy akermańskie - interpretacja i analiza

Autor: Karolina Marlêga

Mickiewicz osiągnął bardzo ciekawy efekt artystyczny, będący kolejnym dowodem jego niespotykanego kunsztu. Otóż za pomocą dźwięków ledwie słyszalnych, szmerów, szumów, powiewów, a także wrażeń dźwiękowych dla człowieka nieosiągalnych jak na przykład odgłos ocierania się węża o zioła czy kołysanie się motyla na źdźble trawy, poeta uzyskał efekt ciszy.

Warto zwrócić uwagÄ™ na kolejny efekt artystyczny osiÄ…gniÄ™ty w „Sonetach krymskich” to wrażenie ruchu. UdaÅ‚o siÄ™ to Mickiewiczowi uzyskać poprzez zastosowanie dużej liczby aktywnych czasowników: „wpÅ‚ynÄ…Å‚em”, „nurza siÄ™”, „brodzi”, „omijam”, „szukam”, „koÅ‚ysa”. Ponadto w utworze dostrzec możemy wykrzyknienia oraz pytania, które nie tylko nadajÄ… sonetowi dynamicznoÅ›ci, ale również budujÄ… warstwÄ™ emocjonalnÄ….

Sonety krymskie” przepeÅ‚nione sÄ… wyszukanymi metaforami oraz epitetami, których zadaniem jest oddanie niesamowitoÅ›ci krymskiego krajobrazu. „Stepy akermaÅ„skie”, jako utwór otwierajÄ…cy cykl, zawierajÄ… takie przenoÅ›nie jak na przykÅ‚ad: „suchego przestwór oceanu”, „powódź kwiatów”, gwiazd szukam, przewodniczek Å‚odzi”. JeÅ›li chodzi o epitety, to możemy wymienić: „koralowe ostrowy”, „Å›liskÄ… piersiÄ…”.

Efekty „malarskie” zostaÅ‚y użyte w części opisowej sonetu, z kolei część refleksyjna zbudowana zostaÅ‚a na podstawie wyrazów dźwiÄ™konaÅ›ladowczych oraz nagromadzenie gÅ‚osek syczÄ…cych, dziÄ™ki czemu powstaje wrażenie szeptu, szmeru: sÅ‚yszÄ™ ciÄ…gnÄ…ce żurawie,
„SÅ‚yszÄ™, kÄ™dy siÄ™ motyl koÅ‚ysa na trawie,
KÄ™dy wąż Å›liskÄ… piersiÄ… dotyka siÄ™ zioÅ‚a”.

PolaÅ„czyk opisuje Å›wiat przedstawiony w „Stepach akermaÅ„skich” jako:
zmysÅ‚owy, realny, przyciÄ…gajÄ…cy uwagÄ™ obserwatora. Czyste kolory (np. zieleÅ„, koral) przechodzÄ… w kontrast: jasno – ciemno, który pozwala skupić myÅ›li na stanie duchowym podmiotu, jego uczuciach i osobistych przeżyciach” (D. PolaÅ„czyk, dz. cyt.).
Sonet „Stepy akermaÅ„skie” ma ukÅ‚ad klasyczny. SkÅ‚ada siÄ™ z dwóch kwartyn i dwóch tercyn, czyli strof cztero i trój wersowych. JeÅ›li chodzi o rymy, to majÄ… one ukÅ‚ad ABBA w części opisowej oraz CDC w części refleksyjnej. Utwór można okreÅ›lić klasycznym trzynastozgÅ‚oskowcem, gdyż każda strofa bez wyjÄ…tku liczy sobie trzynaÅ›cie gÅ‚osek.

strona:    1    2  

Zobacz inne artykuły:

Mickiewicz Adam
Oda do młodości - interpretacja i analiza
Lilje - interpretacja i analiza
Pani Twardowska - interpretacja i analiza
To lubiÄ™ - interpretacja i analiza
Powrót taty - interpretacja i analiza
Rybka - interpretacja i analiza
Åšwitezianka - interpretacja i analiza
Świteź - interpretacja i analiza
Ajudah - interpretacja i analiza
Pierwiosnek - interpretacja i analiza
Pielgrzym - interpretacja i analiza
Ballady i romanse - opracowanie
Czatyrdah - interpretacja i analiza
Bajdary - interpretacja i analiza
Bakczysaraj - interpretacja i analiza
Widok gór ze stepów Kozłowa - interpretacja i analiza
Burza - interpretacja i analiza
Żegluga - interpretacja i analiza
Cisza morska - interpretacja i analiza
Stepy akermańskie - interpretacja i analiza
„Sonety krymskie” - streszczenie ogólne
Romantyzm „Sonetów krymskich”
Recepcja „Sonetów krymskich”
JÄ™zyk „Sonetów krymskich”
Problematyka „Sonetów krymskich”
PodziaÅ‚ wewnÄ™trzny „Sonetów krymskich”
Zmagania Mickiewicza z sonetem
OkolicznoÅ›ci powstania „Sonetów krymskich”
Polały się łzy - interpretacja i analiza
Nad wodÄ… wielkÄ… i czystÄ… - interpretacja i analiza
Snuć miłość - interpretacja i analiza
Liryki lozańskie - geneza i charakterystyka
Do matki Polki - interpretacja i analiza
Niepewność - interpretacja i analiza
Do M*** - interpretacja i analiza
Zima miejska - interpretacja i analiza

Norwid Cyprian Kamil
Pióro - interpretacja i analiza
Pióro - wiadomości wstępne
W Weronie - interpretacja i analiza
W Weronie - wiadomości wstępne
Moja piosnka II - interpretacja i analiza
Do obywatela Johna Browne'a - interpretacja i analiza
Do obywatela Johna Browne'a - wiadomości wstępne
Fortepian Szopena - analiza
Fortepian Szopena - interpretacja
Fortepian Szopena - wiadomości wstępne
Bema pamięci żałobny rapsod - interpretacja i analiza
Bema pamięci żałobny rapsod - wiadomości wstępne
Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - interpretacja i analiza
Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - wiadomości wstępne
Moja ojczyzna - interpretacja i analiza
Moja ojczyzna - wiadomości wstepne
Pielgrzym - interpretacja i analiza
Pielgrzym - wiadomości wstępne

SÅ‚owacki Juliusz
Rozmowa z piramidami - interpretacja i analiza
Grób Agamemnona - interpretacja i analiza
Grób Agamemnona - motyw mogiły, grobu
Smutno mi Boże - interpretacja i analiza
Smutno mi, Boże! - wiadomości wstępne
Sowiński w okopach Woli - interpretacja i analiza
Sowiński w okopach Woli - wiadomości wstępne
Testament mój - interpretacja i analiza
Testament mój - wiadomości wstępne
Rozłączenie - interpretacja i analiza

Inne
Analiza porównawcza utworów „Oda do mÅ‚odoÅ›ci” Adama Mickiewicza i „Do mÅ‚odych” Adama Asnyka



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies