JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Romantyzm
Mickiewicz osiągnął bardzo ciekawy efekt artystyczny, będący kolejnym dowodem jego niespotykanego kunsztu. Otóż za pomocą dźwięków ledwie słyszalnych, szmerów, szumów, powiewów, a także wrażeń dźwiękowych dla człowieka nieosiągalnych jak na przykład odgłos ocierania się węża o zioła czy kołysanie się motyla na źdźble trawy, poeta uzyskał efekt ciszy.
Warto zwrócić uwagÄ™ na kolejny efekt artystyczny osiÄ…gniÄ™ty w „Sonetach krymskich” to wrażenie ruchu. UdaÅ‚o siÄ™ to Mickiewiczowi uzyskać poprzez zastosowanie dużej liczby aktywnych czasowników: „wpÅ‚ynÄ…Å‚em”, „nurza siÄ™”, „brodzi”, „omijam”, „szukam”, „koÅ‚ysa”. Ponadto w utworze dostrzec możemy wykrzyknienia oraz pytania, które nie tylko nadajÄ… sonetowi dynamicznoÅ›ci, ale również budujÄ… warstwÄ™ emocjonalnÄ….
„Sonety krymskie” przepeÅ‚nione sÄ… wyszukanymi metaforami oraz epitetami, których zadaniem jest oddanie niesamowitoÅ›ci krymskiego krajobrazu. „Stepy akermaÅ„skie”, jako utwór otwierajÄ…cy cykl, zawierajÄ… takie przenoÅ›nie jak na przykÅ‚ad: „suchego przestwór oceanu”, „powódź kwiatów”, gwiazd szukam, przewodniczek Å‚odzi”. JeÅ›li chodzi o epitety, to możemy wymienić: „koralowe ostrowy”, „Å›liskÄ… piersiÄ…”.
Efekty „malarskie” zostaÅ‚y użyte w części opisowej sonetu, z kolei część refleksyjna zbudowana zostaÅ‚a na podstawie wyrazów dźwiÄ™konaÅ›ladowczych oraz nagromadzenie gÅ‚osek syczÄ…cych, dziÄ™ki czemu powstaje wrażenie szeptu, szmeru: sÅ‚yszÄ™ ciÄ…gnÄ…ce żurawie,
„SÅ‚yszÄ™, kÄ™dy siÄ™ motyl koÅ‚ysa na trawie,
KÄ™dy wąż Å›liskÄ… piersiÄ… dotyka siÄ™ zioÅ‚a”.
PolaÅ„czyk opisuje Å›wiat przedstawiony w „Stepach akermaÅ„skich” jako:
„zmysÅ‚owy, realny, przyciÄ…gajÄ…cy uwagÄ™ obserwatora. Czyste kolory (np. zieleÅ„, koral) przechodzÄ… w kontrast: jasno – ciemno, który pozwala skupić myÅ›li na stanie duchowym podmiotu, jego uczuciach i osobistych przeżyciach” (D. PolaÅ„czyk, dz. cyt.).
Sonet „Stepy akermaÅ„skie” ma ukÅ‚ad klasyczny. SkÅ‚ada siÄ™ z dwóch kwartyn i dwóch tercyn, czyli strof cztero i trój wersowych. JeÅ›li chodzi o rymy, to majÄ… one ukÅ‚ad ABBA w części opisowej oraz CDC w części refleksyjnej. Utwór można okreÅ›lić klasycznym trzynastozgÅ‚oskowcem, gdyż każda strofa bez wyjÄ…tku liczy sobie trzynaÅ›cie gÅ‚osek.Stepy akermaÅ„skie - interpretacja i analiza
Autor: Karolina MarlêgaMickiewicz osiÄ…gnÄ…Å‚ bardzo ciekawy efekt artystyczny, bÄ™dÄ…cy kolejnym dowodem jego niespotykanego kunsztu. Otóż za pomocÄ… dźwiÄ™ków ledwie sÅ‚yszalnych, szmerów, szumów, powiewów, a także wrażeÅ„ dźwiÄ™kowych dla czÅ‚owieka nieosiÄ…galnych jak na przykÅ‚ad odgÅ‚os ocierania siÄ™ węża o zioÅ‚a czy koÅ‚ysanie siÄ™ motyla na źdźble trawy, poeta uzyskaÅ‚ efekt ciszy.
Warto zwrócić uwagÄ™ na kolejny efekt artystyczny osiÄ…gniÄ™ty w „Sonetach krymskich” to wrażenie ruchu. UdaÅ‚o siÄ™ to Mickiewiczowi uzyskać poprzez zastosowanie dużej liczby aktywnych czasowników: „wpÅ‚ynÄ…Å‚em”, „nurza siÄ™”, „brodzi”, „omijam”, „szukam”, „koÅ‚ysa”. Ponadto w utworze dostrzec możemy wykrzyknienia oraz pytania, które nie tylko nadajÄ… sonetowi dynamicznoÅ›ci, ale również budujÄ… warstwÄ™ emocjonalnÄ….
„Sonety krymskie” przepeÅ‚nione sÄ… wyszukanymi metaforami oraz epitetami, których zadaniem jest oddanie niesamowitoÅ›ci krymskiego krajobrazu. „Stepy akermaÅ„skie”, jako utwór otwierajÄ…cy cykl, zawierajÄ… takie przenoÅ›nie jak na przykÅ‚ad: „suchego przestwór oceanu”, „powódź kwiatów”, gwiazd szukam, przewodniczek Å‚odzi”. JeÅ›li chodzi o epitety, to możemy wymienić: „koralowe ostrowy”, „Å›liskÄ… piersiÄ…”.
Efekty „malarskie” zostaÅ‚y użyte w części opisowej sonetu, z kolei część refleksyjna zbudowana zostaÅ‚a na podstawie wyrazów dźwiÄ™konaÅ›ladowczych oraz nagromadzenie gÅ‚osek syczÄ…cych, dziÄ™ki czemu powstaje wrażenie szeptu, szmeru: sÅ‚yszÄ™ ciÄ…gnÄ…ce żurawie,
„SÅ‚yszÄ™, kÄ™dy siÄ™ motyl koÅ‚ysa na trawie,
KÄ™dy wąż Å›liskÄ… piersiÄ… dotyka siÄ™ zioÅ‚a”.
PolaÅ„czyk opisuje Å›wiat przedstawiony w „Stepach akermaÅ„skich” jako:
„zmysÅ‚owy, realny, przyciÄ…gajÄ…cy uwagÄ™ obserwatora. Czyste kolory (np. zieleÅ„, koral) przechodzÄ… w kontrast: jasno – ciemno, który pozwala skupić myÅ›li na stanie duchowym podmiotu, jego uczuciach i osobistych przeżyciach” (D. PolaÅ„czyk, dz. cyt.).
strona: 1 2
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies