Czatyrdah - interpretacja i analiza - strona 2
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Romantyzm

Czatyrdah - interpretacja i analiza

Autor: Karolina Marlêga

Utwór w caÅ‚oÅ›ci jest apostrofÄ… do szczytu górskiego. ObowiÄ…zujÄ…ca w sonecie klasycznym wyraźna granica pomiÄ™dzy częściÄ… opisowÄ… a refleksyjnÄ… jest tu zatarta. W dwóch pierwszych kwartynach Mirza przedstawia w metaforyczny sposób potÄ™gÄ™ Czatyrdahu, wychwala jego majestat. W dwóch ostatnich tercynach przewodnik opisuje już nie wyglÄ…d szczytu, ale jego rolÄ™ w Å›wiecie muzuÅ‚maÅ„skim, którÄ… można okreÅ›lić mianem „drogmana”.

Poza wspomnianÄ… już apostrofÄ…, w utworze możemy doszukać siÄ™ wielu metafor, porównaÅ„ i epitetów. Wszystkie te zabiegi majÄ… na celu oddanie czci Czatyrdahowi i okreÅ›lenie roli szczytu w życiu krymskich muzuÅ‚manów. Aby podnieść majestat góry, podmiot liryczny wielokrotnie posÅ‚uguje siÄ™ wykrzyknieniami. W ten sposób możemy wyobrazić go sobie jak zachwyca siÄ™ nad widokiem, a być może nawet skÅ‚ada mu hoÅ‚d w postaci pokÅ‚onów. Ponadto Czatyrdah jest wielokrotnie personifikowany. W pierwszej strofie Mirza zwraca siÄ™ do niego: „o gór Padyszachu!”, co oznacza „wÅ‚adco”. Z kolei w ostatnim wersie czytamy: „SÅ‚uchasz tylko, co mówi Bóg do przyrodzenia”.

JeÅ›li chodzi o metafory, podmiot liryczny posÅ‚uguje siÄ™ nimi przy bezpoÅ›rednim zwrocie do szczytu: „Maszcie krymskiego statku”, „O minarecie Å›wiata!”, „Ciemny las twoim pÅ‚aszczem”, „Twój turban z chmur”.

Porównania w „Czatyrdahu” przesiÄ…kniÄ™te sÄ… fascynacjÄ… Mickiewicza zagadnieniem orientalizmu. Góra wielokrotnie przyrównywana jest do elementów charakterystycznych dla kultur Wschodu:
„Siedzisz sobie pod bramÄ… niebios, jak wysoki
Gabryjel, pilnujÄ…cy edeÅ„skiego gmachu”,
„MiÄ™dzy Å›wiatem i niebem jak drogman stworzenia”.

PodobnÄ… rolÄ™ odgrywajÄ… epitety: „Krymski statek”, „wysoki Garbyjel”, „edeÅ„ski gmach”.

„Czatyrdah” jest kolejnym trzynastozgÅ‚oskowcem „Sonetów krymskich”. Utwór oparty jest na schemacie rymów ABBA w dwóch pierwszych kwartynach oraz CDD CDC w dwóch pozostaÅ‚ych tercynach.




strona:    1    2  

Zobacz inne artykuły:

Mickiewicz Adam
Oda do młodości - interpretacja i analiza
Snuć miłość - interpretacja i analiza
Liryki lozańskie - geneza i charakterystyka
Do matki Polki - interpretacja i analiza
Niepewność - interpretacja i analiza
Do M*** - interpretacja i analiza
Zima miejska - interpretacja i analiza
Lilje - interpretacja i analiza
Pani Twardowska - interpretacja i analiza
To lubiÄ™ - interpretacja i analiza
Powrót taty - interpretacja i analiza
Rybka - interpretacja i analiza
Åšwitezianka - interpretacja i analiza
Świteź - interpretacja i analiza
Ajudah - interpretacja i analiza
Pierwiosnek - interpretacja i analiza
Pielgrzym - interpretacja i analiza
Ballady i romanse - opracowanie
Czatyrdah - interpretacja i analiza
Bajdary - interpretacja i analiza
Bakczysaraj - interpretacja i analiza
Widok gór ze stepów Kozłowa - interpretacja i analiza
Burza - interpretacja i analiza
Żegluga - interpretacja i analiza
Cisza morska - interpretacja i analiza
Stepy akermańskie - interpretacja i analiza
„Sonety krymskie” - streszczenie ogólne
Romantyzm „Sonetów krymskich”
Recepcja „Sonetów krymskich”
JÄ™zyk „Sonetów krymskich”
Problematyka „Sonetów krymskich”
PodziaÅ‚ wewnÄ™trzny „Sonetów krymskich”
Zmagania Mickiewicza z sonetem
OkolicznoÅ›ci powstania „Sonetów krymskich”
Polały się łzy - interpretacja i analiza
Nad wodÄ… wielkÄ… i czystÄ… - interpretacja i analiza

Norwid Cyprian Kamil
Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - interpretacja i analiza
Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - wiadomości wstępne
Moja ojczyzna - interpretacja i analiza
Moja ojczyzna - wiadomości wstepne
Pielgrzym - interpretacja i analiza
Pielgrzym - wiadomości wstępne
Pióro - interpretacja i analiza
Pióro - wiadomości wstępne
W Weronie - interpretacja i analiza
W Weronie - wiadomości wstępne
Moja piosnka II - interpretacja i analiza
Do obywatela Johna Browne'a - interpretacja i analiza
Do obywatela Johna Browne'a - wiadomości wstępne
Fortepian Szopena - analiza
Fortepian Szopena - interpretacja
Fortepian Szopena - wiadomości wstępne
Bema pamięci żałobny rapsod - interpretacja i analiza
Bema pamięci żałobny rapsod - wiadomości wstępne

SÅ‚owacki Juliusz
Rozmowa z piramidami - interpretacja i analiza
Grób Agamemnona - interpretacja i analiza
Grób Agamemnona - motyw mogiły, grobu
Smutno mi Boże - interpretacja i analiza
Smutno mi, Boże! - wiadomości wstępne
Sowiński w okopach Woli - interpretacja i analiza
Sowiński w okopach Woli - wiadomości wstępne
Testament mój - interpretacja i analiza
Testament mój - wiadomości wstępne
Rozłączenie - interpretacja i analiza

Inne
Analiza porównawcza utworów „Oda do mÅ‚odoÅ›ci” Adama Mickiewicza i „Do mÅ‚odych” Adama Asnyka



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies