Fortepian Szopena - interpretacja - strona 2
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Romantyzm

Fortepian Szopena - interpretacja

Autor: Karolina Marlêga

Kolejna linijka - „nie docieczony wÄ…tek”, odnosi siÄ™ do zaobserwowanych podczas wizyty zmian, jakie zaszÅ‚y w fizjonomii muzyka. Norwid zdawaÅ‚ sobie sprawÄ™, że oto jest Å›wiadkiem zakoÅ„czenia nie tylko życia Chopina, lecz również pewnego etapu w historii Å›wiatowej muzyki oraz historii polskiego narodu. PodkreÅ›liwszy tragizm istnienia, Norwid stara siÄ™ uzmysÅ‚owić czytelnikowi, że Å›mierć jest nieuchronna, nie zna granic, nic nie jest dla niej „Å›wiÄ™te”. Podczas wizyty u Chopina zdaÅ‚ sobie sprawÄ™, że zabiera ona przedwczeÅ›nie nie tylko jego przyjaciela, lecz także jednego z najwybitniejszych artystów ludzkoÅ›ci.

„Nie docieczony wÄ…tek” może odnosić siÄ™ także do tajemnicy istnienia, do niemożnoÅ›ci zdefiniowania jego celu. Szczególnie dobrze widać to na przypadku żywot genialnego muzyka. Jego skomplikowany los, peÅ‚en sekretów i sprzecznoÅ›ci nie wpisywaÅ‚ siÄ™ w przewidywalny schemat życia wielu mu współczesnych ludzi.
Kolejne linijki odnoszą się do lat życia Chopina, które były:
„-- PeÅ‚ne, jak Mit,
Blade, jak Å›wit...”.
Fragment ten można definiować także jako chęć upamiÄ™tnienia przez autora wspólnie spÄ™dzonych z kompozytorem chwil. Szanse obcowania z geniuszem byÅ‚y dla Norwida „peÅ‚ne, jak Mit”, czyli bogate w treść, niezwykle cenne, obfitowaÅ‚y w niezliczone szanse.
Porównanie ich z „Mitem” stanowi dowód na mitologizacjÄ™ Chopina, który w chwili Å›mierci byÅ‚ znany na caÅ‚ym Å›wiecie.
Z drugiej strony chwile spÄ™dzone z wirtuozem stanowiÅ‚y dla utożsamianego z autorem dzieÅ‚a podmiotu momenty „blade, jak Å›wit”. SformuÅ‚owanie to można odczytywać jako Å›wiadectwo potÄ™gi i geniuszu artysty, która w caÅ‚ej swej krasie objawi siÄ™ dopiero przyszÅ‚ym pokoleniom.

Z tego powodu linia życia Chopina „nie starga siÄ™” nigdy, twórczość nie pozwoli potomnym zatrzeć obecnoÅ›ci kompozytora w skomplikowanych kartach historii:
„-- Gdy życia koniec szepce do poczÄ…tku:
Nie stargam CiÄ™ ja -- nie! -- Ja, u-wydatniÄ™!...”.
Spuścizna Chopina zapewni mu nieśmiertelność, uwydatni się, zapisze na zawsze w historii sztuki.
Dwie kolejne części wiersza przynoszą informacje na temat wyglądu umierającego muzyka. W konfrontacji ze śmiertelna chorobą, Chopin z góry był skazany na przegraną, co można było obserwować w jego fizjonomii. Dłonie kompozytora były tak białe, że prawie nie odróżniały się od wyprodukowanych w dwóch kontrastujących kolorach klawiszy fortepianu. Opis wyglądu Chopina został zredukowany przez autora właśnie do tego jednego, ale jakże pełnego wymowy szczegółu:
„Którego rÄ™ka... dla swojej biaÅ‚oÅ›ci
Alabastrowej -- i wzięcia -- i szyku --
I chwiejnych dotknięć jak strusiowe pióro --
Mięszała mi się w oczach z klawiaturą
Z słoniowej kości...
I byłeś jako owa postać, którą
Z marmurów łona,
Niźli je kuto,
Odejma dÅ‚uto”.
Zacytowany fragment opisuje sposób, w jaki peÅ‚na „szyku” rÄ™ka Chopina obcowaÅ‚a z klawiaturÄ… instrumentu. WydajajÄ…ca siÄ™ prozaicznÄ…, wÅ‚aÅ›ciwa dla kompozytora czynność wygrywania na fortepianie swoich dzieÅ‚ , oczami Norwida tworzy poetycki zapis współistnienia dÅ‚oni muzycznego geniusza z mechanicznymi elementami instrumentu.

Poeta podkreśla sprawność dłoni cierpiącego na nieuleczalną chorobę człowieka w wygrywaniu akordów, zgrabność, a także niezwykłą delikatność (kruchy biały alabaster) i subtelność jej dotyku, przypominającego muśnięcie strusiego pióra.

Szerzej o ostatniej wizycie u umierajÄ…cego Chopina Norwid napisaÅ‚ w swoim innym dziele, „Czarne kwiaty”: „On, w cieniu gÅ‚Ä™bokiego łóżka z firankami na oknie zaciÄ…gniÄ™tymi, na poduszkach oparty i okrÄ™conym szalem, piÄ™kny byÅ‚ bardzo, tak jak zawsze, w najpowszechniejszego życia poruszeniach majÄ…c coÅ› skoÅ„czonego, coÅ› monumentalnego zarysowanego. CoÅ›, co albo arystokracja ateÅ„ska za religiÄ™ sobie uważać mogÅ‚a byÅ‚a w najpiÄ™kniejszej epoce cywilizacji greckiej”.

strona:    1    2    3    4    5    6    7    8    9  

Zobacz inne artykuły:

Mickiewicz Adam
Oda do młodości - interpretacja i analiza
Snuć miłość - interpretacja i analiza
Liryki lozańskie - geneza i charakterystyka
Do matki Polki - interpretacja i analiza
Niepewność - interpretacja i analiza
Do M*** - interpretacja i analiza
Zima miejska - interpretacja i analiza
Lilje - interpretacja i analiza
Pani Twardowska - interpretacja i analiza
To lubiÄ™ - interpretacja i analiza
Powrót taty - interpretacja i analiza
Rybka - interpretacja i analiza
Åšwitezianka - interpretacja i analiza
Świteź - interpretacja i analiza
Ajudah - interpretacja i analiza
Pierwiosnek - interpretacja i analiza
Pielgrzym - interpretacja i analiza
Ballady i romanse - opracowanie
Czatyrdah - interpretacja i analiza
Bajdary - interpretacja i analiza
Bakczysaraj - interpretacja i analiza
Widok gór ze stepów Kozłowa - interpretacja i analiza
Burza - interpretacja i analiza
Żegluga - interpretacja i analiza
Cisza morska - interpretacja i analiza
Stepy akermańskie - interpretacja i analiza
„Sonety krymskie” - streszczenie ogólne
Romantyzm „Sonetów krymskich”
Recepcja „Sonetów krymskich”
JÄ™zyk „Sonetów krymskich”
Problematyka „Sonetów krymskich”
PodziaÅ‚ wewnÄ™trzny „Sonetów krymskich”
Zmagania Mickiewicza z sonetem
OkolicznoÅ›ci powstania „Sonetów krymskich”
Polały się łzy - interpretacja i analiza
Nad wodÄ… wielkÄ… i czystÄ… - interpretacja i analiza

Norwid Cyprian Kamil
Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - interpretacja i analiza
Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - wiadomości wstępne
Moja ojczyzna - interpretacja i analiza
Moja ojczyzna - wiadomości wstepne
Pielgrzym - interpretacja i analiza
Pielgrzym - wiadomości wstępne
Pióro - interpretacja i analiza
Pióro - wiadomości wstępne
W Weronie - interpretacja i analiza
W Weronie - wiadomości wstępne
Moja piosnka II - interpretacja i analiza
Do obywatela Johna Browne'a - interpretacja i analiza
Do obywatela Johna Browne'a - wiadomości wstępne
Fortepian Szopena - analiza
Fortepian Szopena - interpretacja
Fortepian Szopena - wiadomości wstępne
Bema pamięci żałobny rapsod - interpretacja i analiza
Bema pamięci żałobny rapsod - wiadomości wstępne

SÅ‚owacki Juliusz
Rozmowa z piramidami - interpretacja i analiza
Grób Agamemnona - interpretacja i analiza
Grób Agamemnona - motyw mogiły, grobu
Smutno mi Boże - interpretacja i analiza
Smutno mi, Boże! - wiadomości wstępne
Sowiński w okopach Woli - interpretacja i analiza
Sowiński w okopach Woli - wiadomości wstępne
Testament mój - interpretacja i analiza
Testament mój - wiadomości wstępne
Rozłączenie - interpretacja i analiza

Inne
Analiza porównawcza utworów „Oda do mÅ‚odoÅ›ci” Adama Mickiewicza i „Do mÅ‚odych” Adama Asnyka



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies