Fortepian Szopena - interpretacja - strona 3
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Romantyzm

Fortepian Szopena - interpretacja

Autor: Karolina Marlêga

Symbolicznym jest także zwrócenie uwagi czytelnika na materiaÅ‚, z którego wykonane zostaÅ‚y klawisze – kość sÅ‚oniowa jest uniwersalnym atrybutem klasycznej trwaÅ‚oÅ›ci i piÄ™kna. W przytaczanej w wyobraźni autora wizji koncertu Chopina, pod wzglÄ™dem kolorystycznym dominuje biel i jej różne odcienie, poczÄ…wszy od alabastrowej rÄ™ki kompozytora, poprzez strusie pióro, a skoÅ„czywszy na bieli klawiatury i marmuru.

Upamiętniając Chopina w czasie swej ostatniej wizyty u umierającego muzyka, Norwid tworzy kilka porównań. Przede wszystkim poeta porównuje kompozytora do Orfeusza, mitycznego pieśniarza i muzyka, potrafiącego swą grą na lirze wzruszyć zarówno przyrodę, jak i zaskarbić sobie przychylność bogów, podobnie zresztą jak i wszystkich innych stworzeń:
„ByÅ‚em u Ciebie w dni te, przedostatnie,
Gdy podobniałeś -- co chwila, co chwila --
Do upuszczonej przez Orfeja liry,
W której siÄ™ rzutu-moc z pieÅ›niÄ… przesila”.
Norwid dostrzega podobieÅ„stwo Norwida do Orfeja nie tylko w muzycznym geniuszu mężczyzn, lecz także w ich tragicznym losie. ObserwujÄ…c umierajÄ…cego Chopina, poeta wspominaÅ‚ los mitycznego twórcy, którego z zazdroÅ›ci rozszarpaÅ‚y nimfy, ponieważ oddaÅ‚ swoje serce Eurydyce. Gdy jego los zostaÅ‚ przesÄ…dzony, widzÄ…c napierajÄ…ce rozwÅ›cieczone menady – w geÅ›cie poddania opuÅ›ciÅ‚ lirÄ™:
„I rozmawiajÄ… ze sobÄ… struny cztery,
TrÄ…cajÄ…c siÄ™,
Po dwie – po dwie –
I szemrzÄ…c z cicha
Z a c z ą ł ż e o n
U d e r z a ć w t o n?...
C z y t a k i M i s. t r z!... ż e g r a… c h o ć – o d p y c h a?...”.

Motyw rozmowy czterech strun peÅ‚ni z zacytowanym fragmencie okreÅ›lonÄ… rolÄ™. Niemożność dokÅ‚adnego stwierdzenia, czy utalentowany, lecz wycieÅ„czony chorobÄ… muzyk już rozpoczÄ…Å‚ na nich wygrywanie idealnej melodii, czy może potrafi czynić to na odlegÅ‚ość dziÄ™ki sile woli sprawiajÄ…, że autor tekstu wskazuje na kolejne podobieÅ„stwo romantycznego muzyka z mitologicznym bohaterem – ponadczasowe umiÅ‚owanie muzyki.
Chopinem kierujÄ… te same siÅ‚y, co Orfejem. Choć obaj byli ofiarami wyższych mocy, ten pierwszy Å›miertelnej choroby, ten drugi – upiornych menad, to jednak kierowaÅ‚y nimi podobne moce („rzutu-moce”).
Obok postaci Orfeja, w tekÅ›cie pojawia siÄ™ także inny mitologiczny bohater – Norwid wspomina rzeźbÄ™ greckiego artysty, króla Pigmaliona. PrzywoÅ‚anie historii o ożywieniu posÄ…gu piÄ™knej Galatei siÅ‚Ä… woli, uwypukla sens życia Chopina. Muzyk, podobnie jak Pigmalion, również byÅ‚ herosem, jego twórczość zyskaÅ‚a także symboliczne, ponadczasowe znaczenie:
„I byÅ‚eÅ› jako owa postać, którÄ…
Z marmurów łona,
Niźli je kuto,
Odejma dłuto
Geniuszu -- wiecznego Pigmaliona!”.
Podobnie jak nawiÄ…zanie do mitu o Orfeju, tak i wspomnienie opowieÅ›ci o Pigmalionie jest celowe. Podczas gdy ten pierwszy rozczuliÅ‚ przyrodÄ™ swojÄ… muzykÄ…, drugi dokonaÅ‚ rzeczy niemożliwej – miÅ‚oÅ›ciÄ… do posÄ…gu udaÅ‚o mu siÄ™ tchnąć w niego życie. DziÄ™ki tym analogiom sÅ‚usznym wydaje siÄ™ teza, iż życie i twórczość Fryderyka Chopina zasÅ‚ugujÄ… na miano mitu, a to wszystko dziÄ™ki jego geniuszowi. Przypomnienie mitycznych historii jest wyrazem czci Norwida dla nieskazitelnoÅ›ci dzieÅ‚a polskiego muzyka.

Jak widać z poniżej analizy i interpretacji tekstu, trzy pierwsze zwrotki to reminiscencja postaci romantycznego wirtuoza w ostatnich dniach jego życia. Kolejne części utworu stanowią z kolei poetycką próbę zamknięcia w słowach fenomenu muzyki Chopina:
„A w tym, coÅ› graÅ‚ -- I co? zmówiÅ‚ ton -- I co? powié,
Choć inaczej się echa ustroją,
Niż gdy błogosławiłeś sam ręką Swoją
Wszelkiemu akordowi --
A w tym, coś grał: taka była prostota
Doskonałości Peryklejskiej,
Jakby starożytna która Cnota,
W dom modrzewiowy wiejski

strona:    1    2    3    4    5    6    7    8    9  

Zobacz inne artykuły:

Mickiewicz Adam
Oda do młodości - interpretacja i analiza
Cisza morska - interpretacja i analiza
Stepy akermańskie - interpretacja i analiza
„Sonety krymskie” - streszczenie ogólne
Romantyzm „Sonetów krymskich”
Recepcja „Sonetów krymskich”
JÄ™zyk „Sonetów krymskich”
Problematyka „Sonetów krymskich”
PodziaÅ‚ wewnÄ™trzny „Sonetów krymskich”
Zmagania Mickiewicza z sonetem
OkolicznoÅ›ci powstania „Sonetów krymskich”
Polały się łzy - interpretacja i analiza
Nad wodÄ… wielkÄ… i czystÄ… - interpretacja i analiza
Snuć miłość - interpretacja i analiza
Liryki lozańskie - geneza i charakterystyka
Do matki Polki - interpretacja i analiza
Niepewność - interpretacja i analiza
Do M*** - interpretacja i analiza
Zima miejska - interpretacja i analiza
Lilje - interpretacja i analiza
Pani Twardowska - interpretacja i analiza
To lubiÄ™ - interpretacja i analiza
Powrót taty - interpretacja i analiza
Rybka - interpretacja i analiza
Åšwitezianka - interpretacja i analiza
Ajudah - interpretacja i analiza
Świteź - interpretacja i analiza
Pielgrzym - interpretacja i analiza
Pierwiosnek - interpretacja i analiza
Czatyrdah - interpretacja i analiza
Ballady i romanse - opracowanie
Bajdary - interpretacja i analiza
Bakczysaraj - interpretacja i analiza
Widok gór ze stepów Kozłowa - interpretacja i analiza
Burza - interpretacja i analiza
Żegluga - interpretacja i analiza

Norwid Cyprian Kamil
Bema pamięci żałobny rapsod - interpretacja i analiza
Bema pamięci żałobny rapsod - wiadomości wstępne
Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - interpretacja i analiza
Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - wiadomości wstępne
Moja ojczyzna - interpretacja i analiza
Moja ojczyzna - wiadomości wstepne
Pielgrzym - interpretacja i analiza
Pielgrzym - wiadomości wstępne
Pióro - interpretacja i analiza
Pióro - wiadomości wstępne
W Weronie - interpretacja i analiza
W Weronie - wiadomości wstępne
Moja piosnka II - interpretacja i analiza
Do obywatela Johna Browne'a - interpretacja i analiza
Do obywatela Johna Browne'a - wiadomości wstępne
Fortepian Szopena - analiza
Fortepian Szopena - interpretacja
Fortepian Szopena - wiadomości wstępne

SÅ‚owacki Juliusz
Rozmowa z piramidami - interpretacja i analiza
Grób Agamemnona - interpretacja i analiza
Grób Agamemnona - motyw mogiły, grobu
Smutno mi Boże - interpretacja i analiza
Smutno mi, Boże! - wiadomości wstępne
Sowiński w okopach Woli - interpretacja i analiza
Sowiński w okopach Woli - wiadomości wstępne
Testament mój - interpretacja i analiza
Testament mój - wiadomości wstępne
Rozłączenie - interpretacja i analiza

Inne
Analiza porównawcza utworów „Oda do mÅ‚odoÅ›ci” Adama Mickiewicza i „Do mÅ‚odych” Adama Asnyka



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies