Fortepian Szopena - interpretacja - strona 5
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Romantyzm

Fortepian Szopena - interpretacja

Autor: Karolina Marlêga

„A w tym, coÅ› graÅ‚: taka byÅ‚a prostota
Doskonałości Peryklejskiej,
Jakby starożytna która Cnota,
W dom modrzewiowy wiejski
Wchodząc, rzekła do siebie:
Odrodziłam się w niebie
I stały mi się arfą -- wrota,
Wstęgą -- ścieżka...
Hostię -- przez blade widzę zboże...
Emanuel już mieszka
Na Taborze!
”.
Metaforę położonego na wsi domu należy odczytywać jako poetyckie potwierdzenie odrodzenia się Peryklejskich wartości w narodowej tradycji Polaków. Zestawienie wątku największego rozkwitu kultury greckiej (za czasów Peryklesa) z romantycznymi realiami stanowi przykład realizacją Norwidowskiej doktryny o kulturowej uniwersalności, łączącej dorobek ludzkości z tradycją każdego z narodów.

W przywoływanej części podmiot liryczny snuje rozmyślania na temat ukrytego w hostii Chrystusa-Emanuela i cudu przemienienia na górze Tabor. Czyni to poprzez upersonifikowanie Cnoty:
„A w tym, coÅ› graÅ‚: taka byÅ‚a prostota
Doskonałości Peryklejskiej,
Jakby starożytna która Cnota,
W dom modrzewiowy wiejski
Wchodząc, rzekła do siebie:
Odrodziłam się w niebie
I stały mi się arfą -- wrota,
Wstęgą -- ścieżka...
Hostię -- przez blade widzę zboże...
Emanuel już mieszka
Na Taborze!
”.
Powyższy fragment odnosi się do przemiany wartości w sztuce, podczas której wyłania się z niej tylko to, co jest idealne. I tak kolejno: ziemia staje się niebem, wrota - harfą, ścieżka - wstęgą, a zboże - eucharystią. Rozbudowana metafora niesie jasne znaczenie - muzyka Chopina jest niczym hostia. Podobnie jak opłatek, tak i ona jest bliska Boga, obie są wspaniałym przetworzeniem czegoś prostego (pierwszy jest produkowany ze zboża, a muzyka przemienia się w ponadczasowej i idealne piękno).

PojawiajÄ…ce siÄ™ w tekÅ›cie imiÄ™ Emanuel odnosi siÄ™ do jego znaczenia, oscylujÄ…cego wokół stwierdzenia „Bóg z nami”. ZnajÄ…c tÄ… konotacjÄ™, można pokusić siÄ™ o rozpatrywanie go jako synonimu Chrystusa oraz poetyckiego potwierdzenia tezy, iż artysta zostaÅ‚ zesÅ‚any na ziemiÄ™ jako wysÅ‚annik Stwórcy.
Jaka jest zatem rola artysty – to kolejne pytanie, stawiane przez Norwida. BiorÄ…c pod uwagÄ™ jego Boskie pochodzenie, powinien odwdziÄ™czyć siÄ™ za Å‚askÄ™ Stwórcy i poÅ›wiÄ™cić swoje życie w sÅ‚użbie Ojczyzny. Ma to polegać nie na walce na froncie, lecz na uwiecznianiu jej piÄ™kna w swoich dzieÅ‚ach, reprezentowaniu jej na miÄ™dzynarodowej arenie, na sÅ‚awieniu jej obywateli na swoim przykÅ‚adzie.
Doskonałym podsumowaniem strofy IV będzie fragment opracowania cytowanej już Danuty Polańczyk:
„Norwid prezentuje swoje stanowisko dotyczÄ…ce Szopena i jego muzyki. Nie szczÄ™dzi przy tym okreÅ›leÅ„, które majÄ… znaczenie jak najbardziej superlatywne: dostrzega tu dziedzictwo wielu pokoleÅ„ i kultur (antyczna Cnota, mityczni twórcy i polska wieÅ›; wielość i szlachetność skojarzona z boskoÅ›ciÄ… – przemienienie na Górze Tabor; piastowskie dziedzictwo ukazane jako istota polskoÅ›ci)” (D. PolaÅ„czyk, dz. cyt.).
Nie jest zatem przypadkiem, że Chopin zawarł w swojej muzyce wizję idealnej Polski, przypominającej czasy legendarnego Piasta-kołodzieja, chłopskiego rzemieślnika, który z woli Boga i narodu stał się protoplastą pierwszej polskiej dynastii królewskiej. Traktuje o tym zwrotka V:
„I byÅ‚a w tym Polska, od zenitu
Wszechdoskonałości dziejów
Wzięta, tęczą zachwytu -- --
Polska -- przemienionych kołodziejów!
Taż sama, zgoła,
ZÅ‚oto-pszczoÅ‚a!...”.
To wÅ‚aÅ›nie miÅ‚ość do Ojczyzny, rozsÅ‚awianie jej piÄ™knych obyczajów czy krajobrazów sÄ… najważniejszymi cechami muzyki Fryderyka Chopina. Metafora „tÄ™cza zachwytu” uwypukla entuzjazm kompozytora podczas opisywania Polski za pomocÄ… nut, zwÅ‚aszcza uwielbienie epoki Piastowskiej. Utalentowany wirtuoz caÅ‚e życie kierowaÅ‚ siÄ™ jasnÄ… ideÄ… w swoich utworach – zamknąć w nutach wielobarwność i różnorodność narodowego piÄ™kna.

strona:    1    2    3    4    5    6    7    8    9  

Zobacz inne artykuły:

Mickiewicz Adam
Oda do młodości - interpretacja i analiza
Lilje - interpretacja i analiza
Pani Twardowska - interpretacja i analiza
To lubiÄ™ - interpretacja i analiza
Powrót taty - interpretacja i analiza
Rybka - interpretacja i analiza
Åšwitezianka - interpretacja i analiza
Świteź - interpretacja i analiza
Ajudah - interpretacja i analiza
Pierwiosnek - interpretacja i analiza
Pielgrzym - interpretacja i analiza
Ballady i romanse - opracowanie
Czatyrdah - interpretacja i analiza
Bajdary - interpretacja i analiza
Bakczysaraj - interpretacja i analiza
Widok gór ze stepów Kozłowa - interpretacja i analiza
Burza - interpretacja i analiza
Żegluga - interpretacja i analiza
Cisza morska - interpretacja i analiza
Stepy akermańskie - interpretacja i analiza
„Sonety krymskie” - streszczenie ogólne
Romantyzm „Sonetów krymskich”
Recepcja „Sonetów krymskich”
JÄ™zyk „Sonetów krymskich”
Problematyka „Sonetów krymskich”
PodziaÅ‚ wewnÄ™trzny „Sonetów krymskich”
Zmagania Mickiewicza z sonetem
OkolicznoÅ›ci powstania „Sonetów krymskich”
Polały się łzy - interpretacja i analiza
Nad wodÄ… wielkÄ… i czystÄ… - interpretacja i analiza
Snuć miłość - interpretacja i analiza
Liryki lozańskie - geneza i charakterystyka
Do matki Polki - interpretacja i analiza
Niepewność - interpretacja i analiza
Do M*** - interpretacja i analiza
Zima miejska - interpretacja i analiza

Norwid Cyprian Kamil
Pióro - interpretacja i analiza
Pióro - wiadomości wstępne
W Weronie - interpretacja i analiza
W Weronie - wiadomości wstępne
Moja piosnka II - interpretacja i analiza
Do obywatela Johna Browne'a - interpretacja i analiza
Do obywatela Johna Browne'a - wiadomości wstępne
Fortepian Szopena - analiza
Fortepian Szopena - interpretacja
Fortepian Szopena - wiadomości wstępne
Bema pamięci żałobny rapsod - interpretacja i analiza
Bema pamięci żałobny rapsod - wiadomości wstępne
Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - interpretacja i analiza
Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - wiadomości wstępne
Moja ojczyzna - interpretacja i analiza
Moja ojczyzna - wiadomości wstepne
Pielgrzym - interpretacja i analiza
Pielgrzym - wiadomości wstępne

SÅ‚owacki Juliusz
Rozmowa z piramidami - interpretacja i analiza
Grób Agamemnona - interpretacja i analiza
Grób Agamemnona - motyw mogiły, grobu
Smutno mi Boże - interpretacja i analiza
Smutno mi, Boże! - wiadomości wstępne
Sowiński w okopach Woli - interpretacja i analiza
Sowiński w okopach Woli - wiadomości wstępne
Testament mój - interpretacja i analiza
Testament mój - wiadomości wstępne
Rozłączenie - interpretacja i analiza

Inne
Analiza porównawcza utworów „Oda do mÅ‚odoÅ›ci” Adama Mickiewicza i „Do mÅ‚odych” Adama Asnyka



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies