Fortepian Szopena - interpretacja - strona 7
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Romantyzm

Fortepian Szopena - interpretacja

Autor: Karolina Marlêga

Poeta dochodzi także do smutnego wniosku – nawet piÄ™kno doskonaÅ‚e, po konfrontacji z brutalnoÅ›ciÄ… Å›wiata, jest skazane na upadek i potÄ™pienie. Podobnie dzieje siÄ™ z twórczoÅ›ciÄ… nawet najwybitniejszych jednostek – ich dzieÅ‚a nigdy nie sÄ… w peÅ‚ni zrozumiane czy doceniane. PrÄ™dzej doczekajÄ… siÄ™ wyszydzenia czy zmarginalizowania, niż należnego im szacunku. Wszystko siÄ™ zmienia dopiero po latach (a i to nie dzieje siÄ™ zawsze). Czasami zdarzy siÄ™ jakiemuÅ› pokoleniu odkryć prawdziwe przesÅ‚anie idei żyjÄ…cego wiele lat wczeÅ›niej artysty. Najczęściej jednak ludzi cechuje bezmyÅ›lność, nie potrafiÄ… docenić tej czÄ…stki boskoÅ›ci, jaka staÅ‚a siÄ™ udziaÅ‚em czÅ‚owieka dziÄ™ki twórczoÅ›ci wybitnych jednostek. Podobna interpretacja dzieÅ‚a pojawia siÄ™ u wspomnianego wyżej popularyzatora literatury polskiego romantyzmu, Eligiusza Szymanisa.

W swoim artykule „Odnaleźć w sobie cieÅ„ boskoÅ›ci” badacz dzieÅ‚ Mickiewicza, SÅ‚owackiego oraz Norwida konstatuje:
„Norwidowska koncepcja sztuki skazywaÅ‚a wiÄ™c samoistnie na odrzucenie artysty przez współczesnych. RodziÅ‚o to gorycz i poczucie osamotnienia. Nie byÅ‚o wcale Å‚atwe. CaÅ‚kiem po ludzku, ten, który od laurów nie wziÄ…Å‚ listka jednego, ni zÄ…beczka w liÅ›ciu nie byÅ‚ zachwycony Å›wiatem salonów i pustych form. OdczuwaÅ‚, jak każdy kto realizuje wielkÄ… misjÄ™, zwiÄ…zane z niÄ… trudnoÅ›ci. WiedziaÅ‚ jednak i wiedza ta ugruntowaÅ‚a siÄ™ z czasem, że inaczej artystÄ… być nie można, że nie można nie zapÅ‚acić ceny, która wynika z najgÅ‚Ä™bszej istoty sztuki. Popularność, akceptacja, sÅ‚awa znaczyÅ‚y po prostu rozminiÄ™cie siÄ™ z ideaÅ‚em i odejÅ›cie od pracy. Bez tej nie mogÅ‚o zaÅ› być piÄ™kna, tylko pozorne ulotne wartoÅ›ci. PrzeżywajÄ…c wiÄ™c po ludzku samotność tego, który wie to, co wszyscy wiedzieć bÄ™dÄ… w czasach „późnego wnuka”, Norwid obawiaÅ‚ siÄ™ jakby zrozumienia i popularnoÅ›ci. UciekaÅ‚ od czytelników we wÅ‚asne pomysÅ‚y artystyczne, które tylko tych najbardziej wytrwaÅ‚ych skÅ‚oniÄ… do pracy, prowadzÄ…cej do zmartwychwstania. Jak Å›redniowieczny asceta, nie oczekiwaÅ‚, że zafascynowani codziennoÅ›ciÄ… ludzie pójdÄ… natychmiast jego Å›ladem. MiaÅ‚ jednak poczucie misji, która Å›wiÄ™tym kazaÅ‚a trwać w ascezie, by wyznaczyć w ten sposób niedoÅ›cigÅ‚y ideaÅ‚. Sztuka, która w jakiejÅ› mierze odwracaÅ‚a siÄ™ do czytelnika, która skazywaÅ‚a autora na anonimowÄ… egzystencjÄ™ w przytuÅ‚ku, nie mogÅ‚a być inna, gdyż utraciÅ‚aby tożsamość” (E. Szymanis, „Odnaleźć w sobie cieÅ„ boskoÅ›ci”, [w:]„Ojczyzna Polszczyzna” 1997 nr 3 s. 12-15).
Aby podkreślić swoją smutną tezę o kondycji człowieka romantyzmu, Norwid przywołuje nazwiska innych niedocenianych twórców. Pada imię doskonałego greckiego rzeźbiarza Fidiasza, autora antycznych tragedii, Ajschylosa, czy króla Dawida, któremu badacze i historycy literatury , jak i wszystkie teksty źródłowe przypisują autorstwo starotestamentowej Księgi Psalmów.

Twórczość tych wybitnych ludzi przetrwaÅ‚a wieki, podobnie bÄ™dzie z dorobkiem Chopina. Nawet po upÅ‚ywie setek lat ludzkość nadal zachwyca siÄ™ jej nieskazitelnoÅ›ciÄ…, idealnym poÅ‚Ä…czeniem „Ducha i Litery”, czyli treÅ›ci i formy. W VII strofie dzieÅ‚a Norwid przedstawia opozycjÄ™ „PeÅ‚ni i Braku”. Ten pierwszy cechuje rzeczywistość, Å›wiat materialny, zaÅ› „PeÅ‚nia” jest istotÄ… sztuki. To wÅ‚aÅ›nie zderzenie „Braku i PeÅ‚ni” jest przyczynÄ…, dla której sztuka, która powinna być wieczna, ulega zniszczeniu.

Na szczęście wszyscy wybitni przedstawiciele sztuki potrafiÄ…, zdaniem podmiotu, tworzyć swe dzieÅ‚a w sposób doskonaÅ‚y wÅ‚aÅ›nie poprzez Å‚Ä…czenie treÅ›ci i formy: „Zwiesz siÄ™ razem: Duchem i LiterÄ…”.
W części tej pada odpowiedź na pytanie, dlaczego prawdziwa sztuka jest niezrozumiała w realnym świecie. Otóż cechą takiego świata jest niedoskonałość, zaś sztuka jest czymś doskonałym, tworzącym idealną całość. Dlatego nie można na ziemi zrealizować jej ideału:

strona:    1    2    3    4    5    6    7    8    9  

Zobacz inne artykuły:

Mickiewicz Adam
Oda do młodości - interpretacja i analiza
Snuć miłość - interpretacja i analiza
Liryki lozańskie - geneza i charakterystyka
Do matki Polki - interpretacja i analiza
Niepewność - interpretacja i analiza
Do M*** - interpretacja i analiza
Zima miejska - interpretacja i analiza
Lilje - interpretacja i analiza
Pani Twardowska - interpretacja i analiza
To lubiÄ™ - interpretacja i analiza
Powrót taty - interpretacja i analiza
Rybka - interpretacja i analiza
Åšwitezianka - interpretacja i analiza
Świteź - interpretacja i analiza
Ajudah - interpretacja i analiza
Pierwiosnek - interpretacja i analiza
Pielgrzym - interpretacja i analiza
Ballady i romanse - opracowanie
Czatyrdah - interpretacja i analiza
Bajdary - interpretacja i analiza
Bakczysaraj - interpretacja i analiza
Widok gór ze stepów Kozłowa - interpretacja i analiza
Burza - interpretacja i analiza
Żegluga - interpretacja i analiza
Cisza morska - interpretacja i analiza
Stepy akermańskie - interpretacja i analiza
„Sonety krymskie” - streszczenie ogólne
Romantyzm „Sonetów krymskich”
Recepcja „Sonetów krymskich”
JÄ™zyk „Sonetów krymskich”
Problematyka „Sonetów krymskich”
PodziaÅ‚ wewnÄ™trzny „Sonetów krymskich”
Zmagania Mickiewicza z sonetem
OkolicznoÅ›ci powstania „Sonetów krymskich”
Polały się łzy - interpretacja i analiza
Nad wodÄ… wielkÄ… i czystÄ… - interpretacja i analiza

Norwid Cyprian Kamil
Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - interpretacja i analiza
Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - wiadomości wstępne
Moja ojczyzna - interpretacja i analiza
Moja ojczyzna - wiadomości wstepne
Pielgrzym - interpretacja i analiza
Pielgrzym - wiadomości wstępne
Pióro - interpretacja i analiza
Pióro - wiadomości wstępne
W Weronie - interpretacja i analiza
W Weronie - wiadomości wstępne
Moja piosnka II - interpretacja i analiza
Do obywatela Johna Browne'a - interpretacja i analiza
Do obywatela Johna Browne'a - wiadomości wstępne
Fortepian Szopena - analiza
Fortepian Szopena - interpretacja
Fortepian Szopena - wiadomości wstępne
Bema pamięci żałobny rapsod - interpretacja i analiza
Bema pamięci żałobny rapsod - wiadomości wstępne

SÅ‚owacki Juliusz
Rozmowa z piramidami - interpretacja i analiza
Grób Agamemnona - interpretacja i analiza
Grób Agamemnona - motyw mogiły, grobu
Smutno mi Boże - interpretacja i analiza
Smutno mi, Boże! - wiadomości wstępne
Sowiński w okopach Woli - interpretacja i analiza
Sowiński w okopach Woli - wiadomości wstępne
Testament mój - interpretacja i analiza
Testament mój - wiadomości wstępne
Rozłączenie - interpretacja i analiza

Inne
Analiza porównawcza utworów „Oda do mÅ‚odoÅ›ci” Adama Mickiewicza i „Do mÅ‚odych” Adama Asnyka



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies