Fortepian Szopena - analiza - strona 2
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Romantyzm

Fortepian Szopena - analiza

Autor: Karolina Marlêga

I chwiejnych dotknięć – jak strusiowe pióro –
Mięszała mi się w oczach z klawiaturą
Z sÅ‚oniowej koÅ›ci…
I byÅ‚eÅ› jako owa postać – którÄ…
Z marmurów łona,
Niżli je kuto,
Odejma dÅ‚uto –
Geniuszu… wiecznego Pigmaliona!”.
IV strofa - atmosfera doniosÅ‚oÅ›ci, pojawia siÄ™ sÅ‚ownictwo religijne, np. „Niż gdy bÅ‚ogosÅ‚awiÅ‚eÅ› rÄ™kÄ… SwojÄ… / Wszelkiemu akordowi”, imiÄ™ o biblijnej etymologii – Emanuel:
„O d r o d z i Å‚ a m s i Ä™ w N i e b i e
I s t a Å‚ y m i s i Ä™ A r f Ä… – w r o t a,
W s t Ä™ g Ä… – Å› c i e ż k a …
H o s t i Ä™ – p r z e z b l a d e w i d z Ä™ z b o ż e …
E m a n u e l j u ż m i e s z k a
N a T a b o r z e!”
V strofa – zÅ‚ożona ze sÅ‚ownictwa o nacechowaniu radosnym i pogodnym, np. „tÄ™czÄ… zachwytu – Polska”, „ZÅ‚oto-pszczoÅ‚a!…”;
VI strofa - nastrój rozpaczy, niepewności, wyrażony w zdaniach pytających:
„CoÅ›?… jakby spór dzieciÄ™cy –
– A to jeszcze kłócÄ… siÄ™ klawisze
O nie dośpiewaną chęć:
I trÄ…cajÄ…c siÄ™ z cicha,
Po oÅ›m – po pięć –
SzemrzÄ…: „p o c z Ä… Å‚ ż e g r a ć ? c z y n a s o d p y c h a ??…”;
VII strofa – nuty podziwu i uwielbienia, wyÅ‚aniajÄ…ce siÄ™ z czÄ™stych powtórzeÅ„ „o Ty!”:
„O Ty! co jesteÅ› MiÅ‚oÅ›ci-profilem,
Któremu na imię D o p e ł n i e n i e;
Te (…)
O! Ty – co siÄ™ w dziejach zowiesz E r Ä…,
(…)
O! Ty… D o s ko n a Å‚ e - w y p e Å‚ n i e n i e,
Jakikolwiek jest Twój i gdzie?… znak…”;
VIII strofa - tempo statyczne, nastrój refleksyjny, ton powÅ›ciÄ…gliwy, pojawiajÄ… siÄ™ liczne powtórzenia, np. rozkaz „patrz” zastosowane w celu obrazowego przedstawienia pÅ‚onÄ…cej Warszawy:
„Oto patrz – Fryd[e]ryku!… to – Warszawa:
Pod rozpłomienioną gwiazdą
Taka jaskrawa – –
– Patrz, organy u Fary; patrz! Twoje gniazdo –
Owdzie – patrycjalne domy stare
Jak P o s p o l i t a - r z e c z,
Bruki placów głuche i szare
I Zygmuntowy w chmurze miecz”;
IX strofa - tempo dynamiczne, lecz nastrój żaÅ‚obny wskutek porównania fortepianu do „sprzÄ™tu podobnego do trumny”:
„znów widzÄ™, acz dymem oÅ›lepian,
Jak przez ganków kolumny
Sprzęt podobny do trumny
WydźwigajÄ…… runÄ…Å‚… runÄ…Å‚ – T w ó j f o r t e p i a n!”;
X strofa - odcieÅ„ triumfu i zwyciÄ™stwa, ponieważ w przyszÅ‚oÅ›ci nastanÄ… zmiany na lepsze, gdy artystyczna spuÅ›cizna pokoleÅ„ bÄ™dzie szanowana i doceniana przez nastÄ™pców („Ciesz siÄ™ późny wnuku”).
Na pierwszy rzut oka tekst został zorganizowany w całość w formie monologu podmiotu lirycznego. Po dokładniejszym wczytaniu się w pojedyncze wersy można wyróżnić jednak elementy rozmowy, na co wskazują liczne zwroty autora do Chopina, a także odwołania do konwersacji innych osób i wypowiedzi upersonifikowanych przedmiotów i pojęć (np. Strun czy Cnoty). Przeplatanie się tych dwóch różnych form sprawia, iż tekst cechuje się spotęgowaniem warstwy dramatycznej z każdą kolejną linijką.

Pod wzglÄ™dem tematycznym „Fortepian Szopena” można podzielić na trzy jednostki tematyczne:
wspomnienie postaci polskiego wirtuoza w ostatnich dniach jego życia, opis jego kompozycji (sześć pierwszych akapitów);
  • próba zdefiniowania istoty sztuki (siódmy akapit);

  • obraz zniszczenia tytuÅ‚owego fortepianu w czasie powstania styczniowego (dwa ostatnie akapity), bÄ™dÄ…cego symbolem polskoÅ›ci.


  • W tekÅ›cie pojawia siÄ™ wiele nawiÄ…zaÅ„ do antycznych bohaterów, z którymi poeta zestawia genialnego kompozytora. Norwid wspomina postać grajÄ…cego na lirze Orfeusza i greckiego króla Pigmaliona, który zakochaÅ‚ siÄ™ w wyrzeźbionym przez siebie posÄ…gu dziewczyny. Muzyczny talent zapewniÅ‚ Polakowi miejsce wÅ›ród najwybitniejszych. Gdy jego smukÅ‚e i wÄ…tÅ‚e palce wygrywajÄ… smutne nuty, on caÅ‚y czas nosi w sobie dostojeÅ„stwo, jest niczym klasyczna rzeźba, co zostaÅ‚o trafnie podkreÅ›lone przez epitety: „biaÅ‚ość alabastrowa” i „sÅ‚oniowa kość” oraz przez metaforÄ™ „marmurów Å‚ona”. Twórczość Chopina zostaÅ‚a w tekÅ›cie wyniesiona do rangi ideaÅ‚u, piÄ™kna doskonaÅ‚ego. Norwid nazwaÅ‚ jÄ… poÅ‚Ä…czeniem klasycznych wzorców starożytnych („doskonaÅ‚ość Peryklejska”) z elementami polskiej („zÅ‚oto-pszczoÅ‚Ä…”) kultury ludowej i z symbolikÄ… chrzeÅ›cijaÅ„skÄ… („Emanuel”).

    strona:    1    2    3  

    Zobacz inne artykuły:

    Mickiewicz Adam
    Oda do młodości - interpretacja i analiza
    Lilje - interpretacja i analiza
    Pani Twardowska - interpretacja i analiza
    To lubiÄ™ - interpretacja i analiza
    Powrót taty - interpretacja i analiza
    Rybka - interpretacja i analiza
    Åšwitezianka - interpretacja i analiza
    Świteź - interpretacja i analiza
    Ajudah - interpretacja i analiza
    Pierwiosnek - interpretacja i analiza
    Pielgrzym - interpretacja i analiza
    Ballady i romanse - opracowanie
    Czatyrdah - interpretacja i analiza
    Bajdary - interpretacja i analiza
    Bakczysaraj - interpretacja i analiza
    Widok gór ze stepów Kozłowa - interpretacja i analiza
    Burza - interpretacja i analiza
    Żegluga - interpretacja i analiza
    Cisza morska - interpretacja i analiza
    Stepy akermańskie - interpretacja i analiza
    „Sonety krymskie” - streszczenie ogólne
    Romantyzm „Sonetów krymskich”
    Recepcja „Sonetów krymskich”
    JÄ™zyk „Sonetów krymskich”
    Problematyka „Sonetów krymskich”
    PodziaÅ‚ wewnÄ™trzny „Sonetów krymskich”
    Zmagania Mickiewicza z sonetem
    OkolicznoÅ›ci powstania „Sonetów krymskich”
    Polały się łzy - interpretacja i analiza
    Nad wodÄ… wielkÄ… i czystÄ… - interpretacja i analiza
    Snuć miłość - interpretacja i analiza
    Liryki lozańskie - geneza i charakterystyka
    Do matki Polki - interpretacja i analiza
    Niepewność - interpretacja i analiza
    Do M*** - interpretacja i analiza
    Zima miejska - interpretacja i analiza

    Norwid Cyprian Kamil
    Pióro - interpretacja i analiza
    Pióro - wiadomości wstępne
    W Weronie - interpretacja i analiza
    W Weronie - wiadomości wstępne
    Moja piosnka II - interpretacja i analiza
    Do obywatela Johna Browne'a - interpretacja i analiza
    Do obywatela Johna Browne'a - wiadomości wstępne
    Fortepian Szopena - analiza
    Fortepian Szopena - interpretacja
    Fortepian Szopena - wiadomości wstępne
    Bema pamięci żałobny rapsod - interpretacja i analiza
    Bema pamięci żałobny rapsod - wiadomości wstępne
    Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - interpretacja i analiza
    Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - wiadomości wstępne
    Moja ojczyzna - interpretacja i analiza
    Moja ojczyzna - wiadomości wstepne
    Pielgrzym - interpretacja i analiza
    Pielgrzym - wiadomości wstępne

    SÅ‚owacki Juliusz
    Rozmowa z piramidami - interpretacja i analiza
    Grób Agamemnona - interpretacja i analiza
    Grób Agamemnona - motyw mogiły, grobu
    Smutno mi Boże - interpretacja i analiza
    Smutno mi, Boże! - wiadomości wstępne
    Sowiński w okopach Woli - interpretacja i analiza
    Sowiński w okopach Woli - wiadomości wstępne
    Testament mój - interpretacja i analiza
    Testament mój - wiadomości wstępne
    Rozłączenie - interpretacja i analiza

    Inne
    Analiza porównawcza utworów „Oda do mÅ‚odoÅ›ci” Adama Mickiewicza i „Do mÅ‚odych” Adama Asnyka



    Partner serwisu:

    kontakt | polityka cookies