Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Romantyzm
Ciekawym zabiegiem było oddanie głosu cyprysom, które z elementu tła stały się zaangażowanym w polemikę pełnoprawnym bohaterem wiersza, prezentującym wierzenia ludowe.
Ważną rolę w tekście odgrywają – prócz personifikacji i symbolicznego znaczenia spadającego meteorytu – epitety. Opisują one przyrodę i porę dnia, przynoszą również informacje na temat zniszczenia otoczenia, postępującego proporcjonalnie do zacierania się pamięci o bohaterach („łagodne oko błękitu”, „nie¬przyjazne grody”, „rozwalone bramy”).
W budowie zwrotek widać prawidłowość: dwa pierwsze wersy napisane są jedenastozgłoskowcem, zaś trzecia, ostatnia linijka składa się z ośmiu sylab i zawiera podsumowanie tercyny:
„1
Nad Kapuletich i Montekich domem,
Spłukane deszczem, poruszone gromem,
Łagodne oko błękitu”.
Norwid zastosował rymy żeńskie o układzie aab ccb.
strona: 1 2 3
Partner serwisu:
kontakt | polityka cookies
W Weronie - interpretacja i analiza
Autor: Karolina MarlgaCiekawym zabiegiem było oddanie głosu cyprysom, które z elementu tła stały się zaangażowanym w polemikę pełnoprawnym bohaterem wiersza, prezentującym wierzenia ludowe.
Ważną rolę w tekście odgrywają – prócz personifikacji i symbolicznego znaczenia spadającego meteorytu – epitety. Opisują one przyrodę i porę dnia, przynoszą również informacje na temat zniszczenia otoczenia, postępującego proporcjonalnie do zacierania się pamięci o bohaterach („łagodne oko błękitu”, „nie¬przyjazne grody”, „rozwalone bramy”).
W budowie zwrotek widać prawidłowość: dwa pierwsze wersy napisane są jedenastozgłoskowcem, zaś trzecia, ostatnia linijka składa się z ośmiu sylab i zawiera podsumowanie tercyny:
„1
Nad Kapuletich i Montekich domem,
Spłukane deszczem, poruszone gromem,
Łagodne oko błękitu”.
Norwid zastosował rymy żeńskie o układzie aab ccb.
strona: 1 2 3
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies