Pióro - interpretacja i analiza - strona 3
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Romantyzm

Pióro - interpretacja i analiza

Autor: Karolina Marlêga

„Albowiem masz być piórem nie przesiÄ…kÅ‚ym wodÄ…
Przez bezustanne wichrów i nawałnic wpływy,
Lecz piórem, którym ospę z krwią mięszają młodą
Albo za wartkie strzaÅ‚om przytwierdzajÄ… grzywy”.

Poezja ma być niczym szczepionka przed najgroźniejszÄ… chorobÄ… – upadkiem moralnym prowadzÄ…cym do zagÅ‚ady czÅ‚owieczeÅ„stwa. Twórczość poetycka ma do speÅ‚nienia doniosÅ‚e zadania. Norwid odrzuca koncepcjÄ™ poezji piÄ™knej, jest nie ona tylko wartoÅ›ciÄ… estetycznÄ…, lecz powinna być walorem etycznym. Wiersze powinny inspirować do czynu, angażować siÄ™ w bieżące problemy, demaskować faÅ‚sz niezależnie od pragnieÅ„ spoÅ‚eczeÅ„stwa. Niestety, poeta coraz częściej ma do czynienia z miaÅ‚kÄ… poezjÄ…. UciekajÄ…ca od aktualnych spoÅ‚ecznych problemów, podejmujÄ…ca „wygodne” czy modne motywy, ujÄ™ta w zaokrÄ…glonych „zerach”, napisana wytartymi formuÅ‚kami i sloganami nie ma żadnego gÅ‚Ä™bszego znaczenia, niczego nie odmieni ani nie uzdrowi, nie wypÅ‚ywa spod pióra, którym „ospÄ™ z krwiÄ… miÄ™szajÄ… mÅ‚odÄ…”.

W ręku prawdziwego poety pióro nabiera nowych znaczeń, staje się czymś więcej niż narzędziem, o czym świadczy porównanie go przez podmiot liryczny do anielskiego skrzydła, laski Mojżesza. Jest otaczane przez artystę wręcz religijną czcią.

Konstatując, tekst Norwida ma charakter programowy. W formie liryki bezpośredniej autor postuluje i nakazuje całkowite odrodzenie poezji jako dziedziny twórczości artystycznie, społecznie i moralnie zaangażowanej, która prócz szczerego oddziaływania na ludzi, doprowadzi do wykształcenia w nich tożsamości i świadomości narodowej.

Pod wzglÄ™dem analizy formy, dzieÅ‚o jest tekstem zróżnicowanym. Mimo graficznego wyodrÄ™bnienia trzech części, każda z nich skÅ‚ada siÄ™ z innej liczby wersów: 11, 8 i 4. Norwid siÄ™gnÄ…Å‚ po lubianÄ… przez siebie formÄ™ metrycznÄ… – „Pióro” zostaÅ‚o napisane regularnym trzynastozgÅ‚oskowcem z Å›red¬niówkÄ… po 7 sylabie, np.
„Albowiem masz być piórem nie przesiÄ…kÅ‚ym wodÄ…”.
WÅ›ród rymów widać popularne w utworach pisarza rymy żeÅ„skie, najczęściej dokÅ‚adne(wyjÄ…tek stanowiÄ… dwie pary rymowanych wyrazów: „szyjÄ™ – chryje”, „prÄ™dko – wÄ™dkÄ…”), o ukÅ‚adzie przeplatanym.
PosÅ‚ugujÄ…c siÄ™ trybem rozkazujÄ…cym, podmiot w formie bezpoÅ›redniej sformuÅ‚owaÅ‚ zadania, które pióro powinno speÅ‚niać: „Nie bÄ…dź papugÄ… uczuć ani marzeÅ„ kraskÄ…”; „Do żadnej czapki klamrÄ… nie przykuj siÄ™ zÅ‚otÄ…” (metafora ostrzegajÄ…ca przed uleganiem różnym wpÅ‚ywom); „masz być piórem nie przesiÄ…kÅ‚ym wodÄ…
.
Obok przywoÅ‚anej metafory, w tekÅ›cie wÅ›ród Å›rodków poetyckiego wyrazu można dostrzec jeszcze inne przenoÅ›nie i epitety. PojawiajÄ… siÄ™ one w kontekÅ›cie dookreÅ›lenia roli pióra i poezji, np.: „anielskie skrzydÅ‚o”, „czarodziejska laska”, „dzikie i samodzielne”. Aby w peÅ‚ni pokazać możliwoÅ›ci narzÄ™dzia pracy pisarza, Norwid zastosowaÅ‚ także ożywienie pióra: „wlano w ciebie duszÄ™”, „Å‚owisz myÅ›l”, „wzdrygasz siÄ™”, dziÄ™ki czemu zyskaÅ‚o ono znaczenie szczególne, wrÄ™cz misjÄ™ do speÅ‚nienia (np. ochrona przed moralnym zagrożeniem). CiekawostkÄ… wartÄ… podkreÅ›lenia jest prawidÅ‚owość o organizacji Å›rodków stylistycznych w poszczególnych częściach tekstu: pierwszÄ… zwrotkÄ™ organizujÄ… przenoÅ›nie i porównania, drugÄ… przenoÅ›nie, a trzeciÄ… metafory.




strona:    1    2    3  

Zobacz inne artykuły:

Mickiewicz Adam
Oda do młodości - interpretacja i analiza
Lilje - interpretacja i analiza
Pani Twardowska - interpretacja i analiza
To lubiÄ™ - interpretacja i analiza
Powrót taty - interpretacja i analiza
Rybka - interpretacja i analiza
Åšwitezianka - interpretacja i analiza
Świteź - interpretacja i analiza
Ajudah - interpretacja i analiza
Pierwiosnek - interpretacja i analiza
Pielgrzym - interpretacja i analiza
Ballady i romanse - opracowanie
Czatyrdah - interpretacja i analiza
Bajdary - interpretacja i analiza
Bakczysaraj - interpretacja i analiza
Widok gór ze stepów Kozłowa - interpretacja i analiza
Burza - interpretacja i analiza
Żegluga - interpretacja i analiza
Cisza morska - interpretacja i analiza
Stepy akermańskie - interpretacja i analiza
„Sonety krymskie” - streszczenie ogólne
Romantyzm „Sonetów krymskich”
Recepcja „Sonetów krymskich”
JÄ™zyk „Sonetów krymskich”
Problematyka „Sonetów krymskich”
PodziaÅ‚ wewnÄ™trzny „Sonetów krymskich”
Zmagania Mickiewicza z sonetem
OkolicznoÅ›ci powstania „Sonetów krymskich”
Polały się łzy - interpretacja i analiza
Nad wodÄ… wielkÄ… i czystÄ… - interpretacja i analiza
Snuć miłość - interpretacja i analiza
Liryki lozańskie - geneza i charakterystyka
Do matki Polki - interpretacja i analiza
Niepewność - interpretacja i analiza
Do M*** - interpretacja i analiza
Zima miejska - interpretacja i analiza

Norwid Cyprian Kamil
Pióro - interpretacja i analiza
Pióro - wiadomości wstępne
W Weronie - interpretacja i analiza
W Weronie - wiadomości wstępne
Moja piosnka II - interpretacja i analiza
Do obywatela Johna Browne'a - interpretacja i analiza
Do obywatela Johna Browne'a - wiadomości wstępne
Fortepian Szopena - analiza
Fortepian Szopena - interpretacja
Fortepian Szopena - wiadomości wstępne
Bema pamięci żałobny rapsod - interpretacja i analiza
Bema pamięci żałobny rapsod - wiadomości wstępne
Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - interpretacja i analiza
Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - wiadomości wstępne
Moja ojczyzna - interpretacja i analiza
Moja ojczyzna - wiadomości wstepne
Pielgrzym - interpretacja i analiza
Pielgrzym - wiadomości wstępne

SÅ‚owacki Juliusz
Rozmowa z piramidami - interpretacja i analiza
Grób Agamemnona - interpretacja i analiza
Grób Agamemnona - motyw mogiły, grobu
Smutno mi Boże - interpretacja i analiza
Smutno mi, Boże! - wiadomości wstępne
Sowiński w okopach Woli - interpretacja i analiza
Sowiński w okopach Woli - wiadomości wstępne
Testament mój - interpretacja i analiza
Testament mój - wiadomości wstępne
Rozłączenie - interpretacja i analiza

Inne
Analiza porównawcza utworów „Oda do mÅ‚odoÅ›ci” Adama Mickiewicza i „Do mÅ‚odych” Adama Asnyka



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies