JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Romantyzm
„Albowiem masz być piórem nie przesiÄ…kÅ‚ym wodÄ…
Przez bezustanne wichrów i nawałnic wpływy,
Lecz piórem, którym ospę z krwią mięszają młodą
Albo za wartkie strzaÅ‚om przytwierdzajÄ… grzywy”.
Poezja ma być niczym szczepionka przed najgroźniejszÄ… chorobÄ… – upadkiem moralnym prowadzÄ…cym do zagÅ‚ady czÅ‚owieczeÅ„stwa. Twórczość poetycka ma do speÅ‚nienia doniosÅ‚e zadania. Norwid odrzuca koncepcjÄ™ poezji piÄ™knej, jest nie ona tylko wartoÅ›ciÄ… estetycznÄ…, lecz powinna być walorem etycznym. Wiersze powinny inspirować do czynu, angażować siÄ™ w bieżące problemy, demaskować faÅ‚sz niezależnie od pragnieÅ„ spoÅ‚eczeÅ„stwa. Niestety, poeta coraz częściej ma do czynienia z miaÅ‚kÄ… poezjÄ…. UciekajÄ…ca od aktualnych spoÅ‚ecznych problemów, podejmujÄ…ca „wygodne” czy modne motywy, ujÄ™ta w zaokrÄ…glonych „zerach”, napisana wytartymi formuÅ‚kami i sloganami nie ma żadnego gÅ‚Ä™bszego znaczenia, niczego nie odmieni ani nie uzdrowi, nie wypÅ‚ywa spod pióra, którym „ospÄ™ z krwiÄ… miÄ™szajÄ… mÅ‚odÄ…”.
W ręku prawdziwego poety pióro nabiera nowych znaczeń, staje się czymś więcej niż narzędziem, o czym świadczy porównanie go przez podmiot liryczny do anielskiego skrzydła, laski Mojżesza. Jest otaczane przez artystę wręcz religijną czcią.
Konstatując, tekst Norwida ma charakter programowy. W formie liryki bezpośredniej autor postuluje i nakazuje całkowite odrodzenie poezji jako dziedziny twórczości artystycznie, społecznie i moralnie zaangażowanej, która prócz szczerego oddziaływania na ludzi, doprowadzi do wykształcenia w nich tożsamości i świadomości narodowej.
Pod wzglÄ™dem analizy formy, dzieÅ‚o jest tekstem zróżnicowanym. Mimo graficznego wyodrÄ™bnienia trzech części, każda z nich skÅ‚ada siÄ™ z innej liczby wersów: 11, 8 i 4. Norwid siÄ™gnÄ…Å‚ po lubianÄ… przez siebie formÄ™ metrycznÄ… – „Pióro” zostaÅ‚o napisane regularnym trzynastozgÅ‚oskowcem z Å›red¬niówkÄ… po 7 sylabie, np.
„Albowiem masz być piórem nie przesiÄ…kÅ‚ym wodÄ…”.
WÅ›ród rymów widać popularne w utworach pisarza rymy żeÅ„skie, najczęściej dokÅ‚adne(wyjÄ…tek stanowiÄ… dwie pary rymowanych wyrazów: „szyjÄ™ – chryje”, „prÄ™dko – wÄ™dkÄ…”), o ukÅ‚adzie przeplatanym.
PosÅ‚ugujÄ…c siÄ™ trybem rozkazujÄ…cym, podmiot w formie bezpoÅ›redniej sformuÅ‚owaÅ‚ zadania, które pióro powinno speÅ‚niać: „Nie bÄ…dź papugÄ… uczuć ani marzeÅ„ kraskÄ…”; „Do żadnej czapki klamrÄ… nie przykuj siÄ™ zÅ‚otÄ…” (metafora ostrzegajÄ…ca przed uleganiem różnym wpÅ‚ywom); „masz być piórem nie przesiÄ…kÅ‚ym wodÄ…”
.
Obok przywoÅ‚anej metafory, w tekÅ›cie wÅ›ród Å›rodków poetyckiego wyrazu można dostrzec jeszcze inne przenoÅ›nie i epitety. PojawiajÄ… siÄ™ one w kontekÅ›cie dookreÅ›lenia roli pióra i poezji, np.: „anielskie skrzydÅ‚o”, „czarodziejska laska”, „dzikie i samodzielne”. Aby w peÅ‚ni pokazać możliwoÅ›ci narzÄ™dzia pracy pisarza, Norwid zastosowaÅ‚ także ożywienie pióra: „wlano w ciebie duszÄ™”, „Å‚owisz myÅ›l”, „wzdrygasz siÄ™”, dziÄ™ki czemu zyskaÅ‚o ono znaczenie szczególne, wrÄ™cz misjÄ™ do speÅ‚nienia (np. ochrona przed moralnym zagrożeniem). CiekawostkÄ… wartÄ… podkreÅ›lenia jest prawidÅ‚owość o organizacji Å›rodków stylistycznych w poszczególnych częściach tekstu: pierwszÄ… zwrotkÄ™ organizujÄ… przenoÅ›nie i porównania, drugÄ… przenoÅ›nie, a trzeciÄ… metafory.
strona: 1 2 3
Partner serwisu:
kontakt | polityka cookies
Pióro - interpretacja i analiza
Autor: Karolina Marlêga„Albowiem masz być piórem nie przesiÄ…kÅ‚ym wodÄ…
Przez bezustanne wichrów i nawałnic wpływy,
Lecz piórem, którym ospę z krwią mięszają młodą
Albo za wartkie strzaÅ‚om przytwierdzajÄ… grzywy”.
Poezja ma być niczym szczepionka przed najgroźniejszÄ… chorobÄ… – upadkiem moralnym prowadzÄ…cym do zagÅ‚ady czÅ‚owieczeÅ„stwa. Twórczość poetycka ma do speÅ‚nienia doniosÅ‚e zadania. Norwid odrzuca koncepcjÄ™ poezji piÄ™knej, jest nie ona tylko wartoÅ›ciÄ… estetycznÄ…, lecz powinna być walorem etycznym. Wiersze powinny inspirować do czynu, angażować siÄ™ w bieżące problemy, demaskować faÅ‚sz niezależnie od pragnieÅ„ spoÅ‚eczeÅ„stwa. Niestety, poeta coraz częściej ma do czynienia z miaÅ‚kÄ… poezjÄ…. UciekajÄ…ca od aktualnych spoÅ‚ecznych problemów, podejmujÄ…ca „wygodne” czy modne motywy, ujÄ™ta w zaokrÄ…glonych „zerach”, napisana wytartymi formuÅ‚kami i sloganami nie ma żadnego gÅ‚Ä™bszego znaczenia, niczego nie odmieni ani nie uzdrowi, nie wypÅ‚ywa spod pióra, którym „ospÄ™ z krwiÄ… miÄ™szajÄ… mÅ‚odÄ…”.
W ręku prawdziwego poety pióro nabiera nowych znaczeń, staje się czymś więcej niż narzędziem, o czym świadczy porównanie go przez podmiot liryczny do anielskiego skrzydła, laski Mojżesza. Jest otaczane przez artystę wręcz religijną czcią.
Konstatując, tekst Norwida ma charakter programowy. W formie liryki bezpośredniej autor postuluje i nakazuje całkowite odrodzenie poezji jako dziedziny twórczości artystycznie, społecznie i moralnie zaangażowanej, która prócz szczerego oddziaływania na ludzi, doprowadzi do wykształcenia w nich tożsamości i świadomości narodowej.
Pod wzglÄ™dem analizy formy, dzieÅ‚o jest tekstem zróżnicowanym. Mimo graficznego wyodrÄ™bnienia trzech części, każda z nich skÅ‚ada siÄ™ z innej liczby wersów: 11, 8 i 4. Norwid siÄ™gnÄ…Å‚ po lubianÄ… przez siebie formÄ™ metrycznÄ… – „Pióro” zostaÅ‚o napisane regularnym trzynastozgÅ‚oskowcem z Å›red¬niówkÄ… po 7 sylabie, np.
„Albowiem masz być piórem nie przesiÄ…kÅ‚ym wodÄ…”.
WÅ›ród rymów widać popularne w utworach pisarza rymy żeÅ„skie, najczęściej dokÅ‚adne(wyjÄ…tek stanowiÄ… dwie pary rymowanych wyrazów: „szyjÄ™ – chryje”, „prÄ™dko – wÄ™dkÄ…”), o ukÅ‚adzie przeplatanym.
PosÅ‚ugujÄ…c siÄ™ trybem rozkazujÄ…cym, podmiot w formie bezpoÅ›redniej sformuÅ‚owaÅ‚ zadania, które pióro powinno speÅ‚niać: „Nie bÄ…dź papugÄ… uczuć ani marzeÅ„ kraskÄ…”; „Do żadnej czapki klamrÄ… nie przykuj siÄ™ zÅ‚otÄ…” (metafora ostrzegajÄ…ca przed uleganiem różnym wpÅ‚ywom); „masz być piórem nie przesiÄ…kÅ‚ym wodÄ…”
.
Obok przywoÅ‚anej metafory, w tekÅ›cie wÅ›ród Å›rodków poetyckiego wyrazu można dostrzec jeszcze inne przenoÅ›nie i epitety. PojawiajÄ… siÄ™ one w kontekÅ›cie dookreÅ›lenia roli pióra i poezji, np.: „anielskie skrzydÅ‚o”, „czarodziejska laska”, „dzikie i samodzielne”. Aby w peÅ‚ni pokazać możliwoÅ›ci narzÄ™dzia pracy pisarza, Norwid zastosowaÅ‚ także ożywienie pióra: „wlano w ciebie duszÄ™”, „Å‚owisz myÅ›l”, „wzdrygasz siÄ™”, dziÄ™ki czemu zyskaÅ‚o ono znaczenie szczególne, wrÄ™cz misjÄ™ do speÅ‚nienia (np. ochrona przed moralnym zagrożeniem). CiekawostkÄ… wartÄ… podkreÅ›lenia jest prawidÅ‚owość o organizacji Å›rodków stylistycznych w poszczególnych częściach tekstu: pierwszÄ… zwrotkÄ™ organizujÄ… przenoÅ›nie i porównania, drugÄ… przenoÅ›nie, a trzeciÄ… metafory.
strona: 1 2 3
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies