Pielgrzym - interpretacja i analiza - strona 2
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Romantyzm

Pielgrzym - interpretacja i analiza

Autor: Karolina Marlêga

AnalizujÄ…c informacjÄ™ o „domu (…) ruchomym”, nie sposób nie dostrzec sprzecznoÅ›ci w pozostajÄ…cych w opozycji sÅ‚owach. „Dom” powszechnie kojarzy siÄ™ z czymÅ› staÅ‚ym, bezpiecznym azylem, do którego czÅ‚owiek wraca zawsze, gdy dopadnie go zmÄ™czenie lub problemy. Z kolei okreÅ›lenie „ruchomy” wyklucza to pierwsze i oczywiste skojarzenie. Zestawienie czegoÅ› staÅ‚ego z ruchem wzbudza w czytelniku konsternacjÄ™, przynoszÄ…c tym samym informacje na temat stylu życia podmiotu – to on jest tytuÅ‚owym pielgrzymem. Fakt czÄ™stego zmieniania miejsca zamieszkania spowodowaÅ‚, iż nie przywiÄ…zuje siÄ™ on do żadnego z nich i jest otwarty na caÅ‚y Å›wiat, jest jego obywatelem. Choć jego codzienność podlega ciÄ…gÅ‚ym zmianom (jest „ruchoma”), to jednak prowadzi go do jasno okreÅ›lonego celu.

Co jeszcze definiuje tytuÅ‚owego „Pielgrzyma”? Z pewnoÅ›ciÄ… stan jego ducha – swoboda i niezależność nie pozwolÄ… zamienić mu siÄ™ z nieszczęśliwego i znudzonego swoim życiem. Nie kieruje siÄ™ takim samymi wartoÅ›ciami, jak ogół spoÅ‚eczeÅ„stwa, jest wrÄ™cz przeciwnie. Choć posiada dom, jest to dom „ruchomy”, co stanowi odwoÅ‚anie do „Biblii,” a dokÅ‚adnie do II listu apostoÅ‚a PawÅ‚a do zboru w Koryncie (obraz wÄ™drówki po pustyni, która prowadziÅ‚a ku niebu i zbliżaÅ‚a do Boga).

Dom pielgrzyma jest wykonany z „wielbÅ‚Ä…dziej skóry”. Wybór tego zwierzÄ™cia zostaÅ‚ podyktowany prawdopodobnie jego posÅ‚usznÄ…, pokornÄ… naturÄ… wobec czÅ‚owieka oraz wytrzymaÅ‚oÅ›ciÄ… podczas przemieszczania siÄ™ w odlegÅ‚ych zakÄ…tkach ziemi.

Trzecia część przynosi informację na temat korzeni bohatera, które sięgają aż sfery niebieskiej:
„III
Przecież ja aż w nieba łonie trwam,
Gdy ono duszÄ™ mÄ… porywa
Jak piramidÄ™!”.
Å»ycie po Å›mierci zyskuje nowe znaczenie w kontekÅ›cie przytoczonego fragmentu. Przestaje być jedynie źródÅ‚em istnienia pielgrzyma, stajÄ…c siÄ™ także celem jego życia. PoÅ›wiÄ™cenie i więź z Bogiem zostaÅ‚a ukazana przy użyciu czasownika „trwać”, zwracajÄ…cego uwagÄ™ na trwaÅ‚ość takiego stanu.
Efektem wÄ™drówki podmiotu lirycznego jest empiryczne poznanie „porywu” istnienia przez niebiosa, przejawiajÄ…ce siÄ™ w odczuciu bliskoÅ›ci Stwórcy. Podróż nieustannie przybliża go do celu, jakim okazuje siÄ™ być „Å‚ono nieba”. TowarzyszÄ… temu pozytywne uczucia, radosna nadzieja współgra w jego duszy z podekscytowaniem i wizjÄ… speÅ‚nienia.

Obecne w II zwrotce porównanie duszy do piramidy podkreÅ›la jej doskonaÅ‚ość i niezwykÅ‚ość, zwracajÄ…c przy tym uwagÄ™ na umiejÄ™tność Å‚Ä…czenia siÄ™ z pozaziemskÄ… rzeczywistoÅ›ciÄ…, gdy „niebo” porywa duszÄ™ pielgrzyma tak wysoko, jak wysokie sÄ… piramidy (wyznacza kierunek pionowy, wertykalny).

Symbolem „ruchomego domu”, motywu dominujÄ…cego w caÅ‚ym tekÅ›cie, jest pojawiajÄ…cy siÄ™ w zwrotce ostatniej Å›lad stopy wÄ™drowca, który przekracza granicÄ™ materialnego Å›wiata ku zbawieniu:
„IV
Przecież i ja z i e m i t y l e m a m,
I l e j e j s t o p a m a p o k r y w a,
D o p o k Ä… d i d Ä™ !…”.
Bohater zdaje sobie sprawę z ulotności doczesnych wartości i materialnych rzeczy. Wędrówka nie zawsze jest łatwa i przyjemna, lecz on znosi ją cierpliwie, ponieważ jego życie determinuje podróż w poszukiwaniu spełnienia, zwraca się ku wyższym wartościom. Czytelnika zdumiewa i zachwyca jednoczenie skromność i pokora pielgrzyma. Pogodził się już ze smutnymi prawidłami, rządzącymi ziemskim światem.

W zacytowanym fragmencie uwagÄ™ zwraca neologizm „DopokÄ…d”. DziÄ™ki niemu autor okreÅ›liÅ‚ czas i przestrzeÅ„, w której funkcjonuje pielgrzym, Å‚Ä…czÄ…c sÅ‚owo „póki” (do kiedy) oraz „dokÄ…d” (jak daleko). Autorski neologizm uÅ›wiadamia czytelnikowi, iż czÅ‚owiek jest w swoim życiu tylko na chwilÄ™, żyje przez krótki uÅ‚amek sekundy w odniesieniu do ogromu Å›wiata. Do podsumowanie tej myÅ›li idealnie nadaje siÄ™ fragment piosenki zespoÅ‚u Wilki:

strona:    1    2    3  

Zobacz inne artykuły:

Mickiewicz Adam
Oda do młodości - interpretacja i analiza
Snuć miłość - interpretacja i analiza
Liryki lozańskie - geneza i charakterystyka
Do matki Polki - interpretacja i analiza
Niepewność - interpretacja i analiza
Do M*** - interpretacja i analiza
Zima miejska - interpretacja i analiza
Lilje - interpretacja i analiza
Pani Twardowska - interpretacja i analiza
To lubiÄ™ - interpretacja i analiza
Powrót taty - interpretacja i analiza
Rybka - interpretacja i analiza
Åšwitezianka - interpretacja i analiza
Świteź - interpretacja i analiza
Ajudah - interpretacja i analiza
Pierwiosnek - interpretacja i analiza
Pielgrzym - interpretacja i analiza
Ballady i romanse - opracowanie
Czatyrdah - interpretacja i analiza
Bajdary - interpretacja i analiza
Bakczysaraj - interpretacja i analiza
Widok gór ze stepów Kozłowa - interpretacja i analiza
Burza - interpretacja i analiza
Żegluga - interpretacja i analiza
Cisza morska - interpretacja i analiza
Stepy akermańskie - interpretacja i analiza
„Sonety krymskie” - streszczenie ogólne
Romantyzm „Sonetów krymskich”
Recepcja „Sonetów krymskich”
JÄ™zyk „Sonetów krymskich”
Problematyka „Sonetów krymskich”
PodziaÅ‚ wewnÄ™trzny „Sonetów krymskich”
Zmagania Mickiewicza z sonetem
OkolicznoÅ›ci powstania „Sonetów krymskich”
Polały się łzy - interpretacja i analiza
Nad wodÄ… wielkÄ… i czystÄ… - interpretacja i analiza

Norwid Cyprian Kamil
Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - interpretacja i analiza
Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - wiadomości wstępne
Moja ojczyzna - interpretacja i analiza
Moja ojczyzna - wiadomości wstepne
Pielgrzym - interpretacja i analiza
Pielgrzym - wiadomości wstępne
Pióro - interpretacja i analiza
Pióro - wiadomości wstępne
W Weronie - interpretacja i analiza
W Weronie - wiadomości wstępne
Moja piosnka II - interpretacja i analiza
Do obywatela Johna Browne'a - interpretacja i analiza
Do obywatela Johna Browne'a - wiadomości wstępne
Fortepian Szopena - analiza
Fortepian Szopena - interpretacja
Fortepian Szopena - wiadomości wstępne
Bema pamięci żałobny rapsod - interpretacja i analiza
Bema pamięci żałobny rapsod - wiadomości wstępne

SÅ‚owacki Juliusz
Rozmowa z piramidami - interpretacja i analiza
Grób Agamemnona - interpretacja i analiza
Grób Agamemnona - motyw mogiły, grobu
Smutno mi Boże - interpretacja i analiza
Smutno mi, Boże! - wiadomości wstępne
Sowiński w okopach Woli - interpretacja i analiza
Sowiński w okopach Woli - wiadomości wstępne
Testament mój - interpretacja i analiza
Testament mój - wiadomości wstępne
Rozłączenie - interpretacja i analiza

Inne
Analiza porównawcza utworów „Oda do mÅ‚odoÅ›ci” Adama Mickiewicza i „Do mÅ‚odych” Adama Asnyka



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies